Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.
Barn och naturvetenskapFörfattare: Elfström, Nilsson, Sterner, Wehner-GodéeSvenska | Häftad | Utgiven 2022Barn och naturvetenskap behandlar de naturvetenskapliga ämnenas didaktik för förskolans och skolans tidiga år. Författarna undersöker likheterna mellan naturvetenskapliga forskares arbetssätt och barns utforskande och undersökande – och ger exempel på hur man kan arbeta praktiskt och teoretiskt tillsammans med barn i olika naturvetenskapliga projekt.
Barn och naturvetenskaps tredje reviderade upplaga är dessutom utökad med ett kapitel med exempel på hur barn i förskola och grundskola utforskar biologisk mångfald i den egna lärmiljön.
Blå cikoriablommorFörfattare: Vea VecchiSvenska | Häftad | Utgiven 2014Vea Vecchis bok, omsorgsfullt översatt av Anna Barsotti, utforskar konstens och kreativitetens bidrag till barns läroprocesser - och ateljéns och ateljeristans roll för de banbrytande förskolorna i Reggio Emilia. Inte minst den smått legendariska ateljén på förskolan Diana där hon själv arbetat under så många år. Vea Vecchi bjuder på många inspirerande minnen, samtal, reflektioner och vackra exempel - och som Gunilla Dahlberg och Peter Moss skriver i sin inledning: "en passion för forskningsstrategierna i barns tänkande och för att arbeta vid deras sida för att bygga rikare och mer fullständig kunskap".
Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolornaFörfattare: Istituzione i kommunen Reggio EmiliaSvenska | Utgiven 2017Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna (det italienska originalet) är skriven för att ge föräldrar i staden Reggio Emilia information om förskolornas organisation på alla plan, både i sin helhet, men också i dess beståndsdelar som exempelvis det pedagogiska projektet; hur antagningen av barnen går till, vilka kvalitetsvillkor som finns, vilken delaktighet man har rätt till som familj, samt hur man tänker kring barnens hälsa och välbefinnande. Den ger därmed (om än på en strikt prosa) även svenska läsare en synnerligen gedigen introduktion till hur de kommunala förskolorna i Reggio Emilia är organiserade och hur de och staden förhåller sig till varandra, samt hur de arbetar – med utvärdering, verktyg och begrepp.
Denna skrift är också ett utmärkt komplement till den tidigare utgivna ”Arbetsinriktning för de kommunala förskolorna i Reggio Emilia”, vilken fungerar som deras kommunala läroplan.
Bygg & konstruktion i förskolanFörfattare: Mia MylesandSvenska | Häftad | Utgiven 2007Bygg och konstruktion är ett av de språk barn kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sig sin egen identitet. Det handlar om bild och skapande, estetik och geometri, matematik och språk, empati och förhållningssätt. Bygghörnan ska vara en mötesplats för alla barn, oavsett kön och ålder. Med text och bild beskriver Mia Mylesand hur arbetet under många år växt fram på den förskola där hon arbetar. Boken ger idéer på hur man som pedagog kan gå in och ge barnen större utmaningar.
Bagarmossen och världenFörfattare: Författare: Del ur projektet ”Barnens tankar syns i Bagarmossen 2015-2017”, samt Karin Furness (text) och Christina Dackeus (bild)Svenska, engelska, spanska, arabiska, portugisiska och persiska | Spiralbunden| Utgiven 2019
Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärldenFörfattare: Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson & Camilla MeyerSvenska | Häftad | Utgiven 2018I Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden (Lärarförlaget) bjuder förskollärarna Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson och Camilla Meyer på en praktiknära inblick i hur barn och pedagoger (och föräldrar) kan arbeta projekterande i förskolan, och med sin omvärld – och hur berikande det är för alla inblandade, även för gammeltanter och betonggjutare.
De berättar om såväl svårigheter (hur väljer man bland barnens många förslag) som glädjeämnen ("Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt", som ett av barnen sa när byggandet av bänken kom igång) – och författarna, liksom barnen, delar här med sig av hur de undersökt, dokumenterat, reflekterat, skapat ...