Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.
Lyssnandets och seendets villkorFörfattare: Christina Wehner-GodéeSvenska | Häftad | Utgiven 2011Författaren visar i denna interaktiva bok hur man kan bli en bättre lyssnare genom att använda och skärpa alla sinnen med hjälp av pedagogisk dokumentation. Boken och filmerna (nitton videosekvenser, från tre förskoleavdelningar, på medföljande DVD-skiva) utgör ett rikt material för alla - inte bara för nybörjare - att bli inspirerade av och reflektera kring.
Digitalt meningsskapande i förskolanFörfattare: Erika Kyrk Seger (redaktör)Svenska | Häftad | Utgiven 2020I antologin Digitalt meningsskapande i förskolan delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter av digitalt meningsskapande i förskolan (där många av dem också är verksamma i Reggio Emilia-inspirerade förskolor).
Här handlar det egentligen inte om tekniken – i alla fall inte i form av enkla digitala tips, appar eller andra quick fix som många vill sälja på föräldrar och förskolor idag – utan om hur, när och varför (de didaktiska frågorna) som digitala verktyg verkligen kan fördjupa lärandet i förskolan.
Författarnas olika praktik- och forskarerfarenheter kring hur man kan arbeta reflekterande, meningsskapande och lärande med digitala verktyg tillsammans med förskolebarn, men också med kollegor, familj och samhälle gör denna antologi till en viktig bok. Dessutom med längre livslängd än många digitala verktyg har.
Att fånga lärandetFörfattare: Christina Wehner-GodéeSvenska | Häftad | Utgiven 2000En bok om pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Christina Wehner-Godée delar här med sig av sin erfarenhet av pedagogisk dokumentation under sitt arbete som lärarutbildare. Boken tar avstamp i frågorna: Vad är meningsfullt att dokumentera och varför? Hur fungerar de olika hjälpmedlen? Vad kan dokumentationen få för konsekvenser i ett förändringsarbete?
Arbetsinriktning för Reggio Emilias kommunala förskolorFörfattare: Istituzione i kommunen Reggio EmiliaSvenska | Utgiven 2012Reggio Emilias kommunala förskolors första officiella dokument, ett slags läroplan. En tunn skrift (22 sidor) som sätter förskolornas mest grundläggande arbetsinriktning och värden på pränt. Den tar upp förskolornas identitet och målsättning, principer för det pedagogiska projektet och väsentliga komponenter för att förskolorna ska fungera.
Denna skrift är ett utmärkt komplement till den senare utgivna "Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna" (2017).
Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolornaFörfattare: Istituzione i kommunen Reggio EmiliaSvenska | Utgiven 2017Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna (det italienska originalet) är skriven för att ge föräldrar i staden Reggio Emilia information om förskolornas organisation på alla plan, både i sin helhet, men också i dess beståndsdelar som exempelvis det pedagogiska projektet; hur antagningen av barnen går till, vilka kvalitetsvillkor som finns, vilken delaktighet man har rätt till som familj, samt hur man tänker kring barnens hälsa och välbefinnande. Den ger därmed (om än på en strikt prosa) även svenska läsare en synnerligen gedigen introduktion till hur de kommunala förskolorna i Reggio Emilia är organiserade och hur de och staden förhåller sig till varandra, samt hur de arbetar – med utvärdering, verktyg och begrepp.
Denna skrift är också ett utmärkt komplement till den tidigare utgivna ”Arbetsinriktning för de kommunala förskolorna i Reggio Emilia”, vilken fungerar som deras kommunala läroplan.
Rumstera meraFörfattare: Karin Brandt Weiss, Maria Kozlowska, Anna Wallström Corvalàn, Karin Furness, Christina DackéusSvenska | Spiralbunden | Utgiven 2019
Glasfåglar i molnenFörfattare: Birgitta KennedySvenska | Häftad | Utgiven 1999Denna bok om temaarbete och dokumentation är skriven ur en pedagogs synvinkel och följer ett engagerande och utmanande förändringsarbete på förskolan Trollet i Kalmar. Boken ger, både i text och bild, en beskrivning av dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen. Här ges också exempel som visar att det krävs reflektioner för att dokumentationerna ska kunna bli användbara verktyg. Boken är en levande skildring av arbetet med att utveckla den pedagogiska miljön och ger idéer till andra som är beredda att utmana och problematisera sin egen verksamhet.