Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Delaktighet Författare: Francoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm Svenska | Häftad | Utgiven 2019 Det här är en bok som visar varför förskolor och skolor måste jobba med delaktighet och hur man kan göra det genom att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och lärares vardag. Författarna bjuder på många igenkännbara vardagsexempel från förskola och skola, vilka de sedan tar sig an med olika reflektionsanalyser. Ett reflekterande som även gör läsaren delaktig, inte minst inför hur man kan jobba vidare med detta i den egna praktiken.
    325:-
  • Systematiskt kvalitetsarbete – på alla nivåer Författare: Gunilla Essén och Leicy Olsborn Björby Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Gunilla Esséns och Leicy Olsborn Björbys bok Systematiskt kvalitetsarbete på alla nivåer är (liksom deras förra bok Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans) en handfast bok, rik på exempel, uppgifter och reflektionsfrågor att samlas kring. De går grundligt igenom vad ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan är och hur man som pedagog kan ta vara på det man redan gör. Men framförallt visar de att systematiskt kvalitetsarbete rör alla i förskolan och vilken betydelse det kan få för barnen.
    459:-
  • En bok om förvandling Författare: Åsa Hedberg Svenska | Häftad | Utgiven 2015 Denna bok berättar om ett naturvetenskapligt projekt, som inspirerats av Howard Gardners forskning om multipla intelligenser. Här får vi följa tjugo 4-5-åringar på avdelningen Djungeln på Trångsunds förskola under en hösttermin och vårtermin, 2011-12. Detta är den andra boken av ateljeristan Åsa Hedberg där hon bjuder på en lärorik och inspirerande inblick i ett spännande projekt i Trångsunds förskolor. Harold Göthson, grundare och seniorrådgivare vid Reggio Emilia Institutet och styrelseledamot i Reggio Emilias internationella Loris Malaguzzicentrum, medverkar med ett initierat förord, där han bland annat skriver: ”I denna bok får vi följa Åsa Hedbergs åstundan att synliggöra sin och sina kollegors förundran över hur små barns kunskaper och intelligens kan frigöras i kooperativt samarbete” och ”Helt enkelt en bok om hur vi kan lära – och förvandlas!”. ”En bok om förvandling”, liksom Åsa Hedbergs förra bok ”Ge litet luft till en kompis – barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan” ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
    156:-
  • Formulera Författare: Christina Dackéus, Ann Engström och Karin Furness Svenska | Spiralbunden| Utgiven 2011
    142:-
  • Digitalt meningsskapande i förskolan Författare: Erika Kyrk Seger (redaktör) Svenska | Häftad | Utgiven 2020 I antologin Digitalt meningsskapande i förskolan delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter av digitalt meningsskapande i förskolan (där många av dem också är verksamma i Reggio Emilia-inspirerade förskolor). Här handlar det egentligen inte om tekniken – i alla fall inte i form av enkla digitala tips, appar eller andra quick fix som många vill sälja på föräldrar och förskolor idag – utan om hur, när och varför (de didaktiska frågorna) som digitala verktyg verkligen kan fördjupa lärandet i förskolan. Författarnas olika praktik- och forskarerfarenheter kring hur man kan arbeta reflekterande, meningsskapande och lärande med digitala verktyg tillsammans med förskolebarn, men också med kollegor, familj och samhälle gör denna antologi till en viktig bok. Dessutom med längre livslängd än många digitala verktyg har.
    368:-
  • Ett barn har hundra språk Författare: Barsotti, Wallin, m. fl. Svenska | Häftad | Utgiven 1981 En introduktion till verksamheten på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia, publicerad i samband med den första utställningen på Moderna Museet i Stockholm år 1981. Den sociala och politiska bakgrunden beskrivs och boken innehåller också intervjuer med ledningspersonal och föräldrar, förutom beskrivningar av den pedagogiska verksamheten.
    197:-
  • Göra demokrati Författare: Johanna Appelquist, Helena Marken Svenska | Häftad | Utgiven 2019 Demokratin måste gälla alla. Här måste och kan förskolor vara en viktig del av vår demokrati. Något som Johanna Appelquist och Helena Marken visar med den här boken, där de berättar om hur de arbetar för att de yngsta, ettåringarna, också ska få leva och uppleva demokrati i förskolan. Ja, det är detta som är grundbulten i det projekt som de berättar om i Göra demokrati, om hur barnen tillsammans med sina pedagoger – men också med familjerna som viktiga och aktiva medspelare – utforskar och skapar relationer till platser. Författarna visar hur man kan göra det möjligt för ettåringar att uttrycka sig på många olika sätt och hur man som pedagog kan uppmärksamma det, samt hur ett projekterande förhållningssätt och pedagogisk dokumentation gör det möjligt att möta barnens strategier och teorier – och låta dem ta plats på nya sätt i samhället.
    342:-

Pedagogisk Dokumentation Karin Gandini

PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM SÖKER KOMMUNIKATION, 28 MAJ

Föreläsningskväll som ger en introduktion i visuell kommunikation och i hur du på olika sätt kan tydliggöra det du vill förmedla i pedagogiska dokumentationer. Med Karin Gandini, grafisk formgivare, idéutvecklare och kreativ ledare.

workshop lera REIs ateljé.jpg

WORKSHOP: LÄR DIG MERA MED LERA, 3 OKTOBER

En eftermiddag med och om lera som ett material för att arbeta tredimensionellt i förskolan. I denna workshop ingår praktiskt arbete med olika tekniker – ringla, kavla, tumma, skulptera, konstruera – men också materialkännedom och skötsel av leran. Eget arbete varvas med exempel från förskolor som inspiration och utmaning, och om hur en lerhörna på förskolan kan se ut och vad som ska finnas där.

TEXTIL I FÖRSKOLAN, WORKSHOP, Liten puff

WORKSHOP: TEXTIL I FÖRSKOLAN – EXPERIMENTERA, BRODERA OCH KONSTRUERA, 14-15 OKTOBER

En två dagars workshop i Reggio Emilia Institutets ateljé, med praktiskt arbete i olika textila tekniker för förskolans samtliga åldersgrupper.