Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.
Återbruk som kreativ kraftFörfattare: Nina OdegardSvenska | Häftad | Utgiven 2015I Återbruk som kreativ kraft berättar författaren, förskolläraren och pedagogistan Nina Odegard om hur man kan arbeta kreativt och med hållbar utveckling och delaktighet med alla de material som tidigare bara sågs som skräp men som visat sig kunna förtrolla och förhäxa, skapa och förgylla barns och pedagogers förskolevardag som inget annat.
Nina Odegard sätter fokus på både de politiska, filosofiska, pedagogiska och kreativa ingångar och möjligheter som ryms i arbetet med återbruksmaterial på förskolor och skolor samtidigt som hon bjuder på många inspirerande exempel från de projekt som hon själv har arbetat med på ett kreativt återbrukscentrum i Grenland, och på flera förskolor i Norge. Översatt till svenska av Annika Claesdotter.
Bygg & konstruktion i förskolanFörfattare: Mia MylesandSvenska | Häftad | Utgiven 2007Bygg och konstruktion är ett av de språk barn kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sig sin egen identitet. Det handlar om bild och skapande, estetik och geometri, matematik och språk, empati och förhållningssätt. Bygghörnan ska vara en mötesplats för alla barn, oavsett kön och ålder. Med text och bild beskriver Mia Mylesand hur arbetet under många år växt fram på den förskola där hon arbetar. Boken ger idéer på hur man som pedagog kan gå in och ge barnen större utmaningar.
Systematiskt kvalitetsarbete – på alla nivåerFörfattare: Gunilla Essén och Leicy Olsborn BjörbySvenska | Häftad | Utgiven 2018Gunilla Esséns och Leicy Olsborn Björbys bok Systematiskt kvalitetsarbete på alla nivåer är (liksom deras förra bok Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans) en handfast bok, rik på exempel, uppgifter och reflektionsfrågor att samlas kring. De går grundligt igenom vad ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan är och hur man som pedagog kan ta vara på det man redan gör. Men framförallt visar de att systematiskt kvalitetsarbete rör alla i förskolan och vilken betydelse det kan få för barnen.
Lek, lärande och lyckaFörfattare: Monica Nilsson, Anna-Karin Grankvist, Elin Johansson, Jeanette Thure och Beth FerholtSvenska | Häftad | Utgiven 2018Lek, lärande och lycka handlar framför allt om ett tvåårigt forskningsprojekt där författarna (forskare och pedagoger tillsammans) undersöker vad ett möte mellan lek och lekvärldar och utforskande och projektbaserat arbete på en Reggio Emilia-inspirerad förskola (som HallonEtt i Jönköping) kan leda till.
Ett projekt som visar sig vara synnerligen utvecklande och berikande för såväl leken som utforskandet på denna förskola – men också för barnen och pedagogerna själva, och deras relation till och för varandra.
Boken tar också upp internationella forskning om lek, problematiserar lekens ställning i förskolan idag och beskriver vad olika former av lek innebär.
Varsamt & Nyfiket : vägen till hållbar utveckling i förskolanNy!Författare: Erika Wallin (redaktör)Svenska | Häftad | Utgiven 2022En antologin om hur kan vi arbeta med hållbar utveckling i förskolan ekologiskt, socialt och ekonomiskt? Det handlar om arbetssätt, innehåll och förhållningssätt i vardagen. Skräpplockning och sopsortering ligger nära till hands, men det finns många andra sätt att arbeta med hållbarhet tillsammans med barnen, varsamt och nyfiket. Mycket gör vi kanske redan, men behöver få en ny syn på?
Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans (andra upplagan)Författare: Gunilla Essén, Erika Björklund och Leicy Olsborn BjörbySvenska | Häftad | Utgiven 2020Gunilla Esséns, Erika Björklunds och Leicy Olsborn Björbys bok Pedagogisk dokumentation – Utvecklas och lära tillsammans är en handfast bok om vad pedagogisk dokumentation är för något och varför det är ett så värdefullt verktyg. Men framförallt är det en bok som lyckas att pedagogiskt, inspirerande och tydligt visa hur man bär sig åt för att arbeta med pedagogisk dokumentation i praktiken, och få till det, och med hjälp av det utveckla verksamheten tillsammans med barnen.
Författarna har reviderat boken utifrån nya läroplanen, Lpfö 18, och lagt till två nya kapitel i denna andra upplaga. Men precis som i den första finns här också en verktygslåda med samlade reflektions- och observationsverktyg, med ”protokoll” som kan laddas ner från förlagets hemsida.
Glasfåglar i molnenFörfattare: Birgitta KennedySvenska | Häftad | Utgiven 1999Denna bok om temaarbete och dokumentation är skriven ur en pedagogs synvinkel och följer ett engagerande och utmanande förändringsarbete på förskolan Trollet i Kalmar. Boken ger, både i text och bild, en beskrivning av dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen. Här ges också exempel som visar att det krävs reflektioner för att dokumentationerna ska kunna bli användbara verktyg. Boken är en levande skildring av arbetet med att utveckla den pedagogiska miljön och ger idéer till andra som är beredda att utmana och problematisera sin egen verksamhet.