fredag3 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategin bakom ljudjättens varumärkessamarbeten: ”Våga vara djärv”

Varumärke

Bang & Olufsen om oväntade partnerskap och den pusslande varumärkesstrategin ✓ Utmaningarna ✓ ”Både svårt och spännande”


Kombinerar byråjobb med författarskap: ”Skulle jag skriva på heltid skulle jag vara helt värdelös”

Byråer

Släpper sin andra bok: ”Jag distanserade mig från det praktiska jobbet på byrån”


City Gross väljer ny huvudbyrå: ”Konkurrensen om matvarukunderna är stenhård”

Byråval

Kedjan vill förstärka sin positionen på marknaden: ”Byrån mötte bäst våra förväntningar och krav”


Prime stärker kriserbjudandet med tung profil: ”Snabba och träffsäkra råd”

PR

Pr-byrån knyter till sig Göran Perssons tidigare presschef


Tiktok hotas stänga i USA – svensk politiker vill begränsa appen

Morgonsvepet

Tiktoks framtid i USA är oviss men även i Sverige vill politiker se begränsningar. Tesla har det fortsatt tufft i Sverige, sedan Unionen ställt sig på IF Metalls sida och Apple kommer snart avslöja spännande AI-nyheter, det är några av fredagens morgonnyheter.


Här är riksdagspartiernas EU-kampanjer: ”Det är ett viktigt val”

Kampanj

Resumé sammanställer partiernas EU-kampanjer ✓ Budskapet: ”Mitt Europa bygger murar” ✓ Så stor budget har partiernas kampanjer


H&M dubbelfälls igen för ”sjukligt smala” modeller – sjätte gången i år

Reklam

Klädjätten kritiseras igen – anklagas för att idealisera ”ohälsosamt” ideal


Väckte ilska hos pensionärer – nu frias Ikeas reklamfilm


Granskning: Tittade på träd – fakturerade 15 000 kronor

Resumé insikt

Dumpade priset och vann – så mycket har byråerna fakturerat skattebetalarna ✓ Kritiken: ”Ingen vinner på att det lägsta priset väger tyngst”


Här är greppet som Telia testar för första gången

Kampanj

Konceptet ”Det är Telia” utvecklas vidare


Här är de avgörande kreativa trenderna i lågkonjunktur

Reklam

Under tolv månader av ekonomisk torka och kreativ kris glimrar då och då briljansen fram ✓ Onlyfans ✓ Epadunk


Tar examen mitt i krisen – så ser reklamstudenterna på framtiden

Talang

Arbetsmarknaden inom kommunikation är tuffare än på länge ✓ Oron inför examen: ”Lätt att känna sig maktlös” ✓ Lockelsen i att jobba med reklam ✓ Frilansar som promptograf


Reklam på nedbrunna Børsen anklagas för att vara olaglig

Makro

Här är de viktigaste nyheterna från våra grannländer ✓ Försäljningen sviker och bilannonsörerna drar i handbromsen


Här är byråernas nya kunder: ”58 nya uppdrag”

Byråer

Resumé sammanställer kundvinsterna senaste halvåret ✓ Vinnarna och förlorarna i Byråsverige ✓ ”Här jobbar vi kreativt”


Varför lockar reklambranschen?

Krönika

Sök dig hit om du älskar sovmorgon och lediga eftermiddagar, skriver Resumés krönikör


Vd:n lämnar Valtech Radon: ”Fått mindre hopp om den kreativa branschens förmåga”

Reklam

Ylva Lindberg tycker sig se en liten rörelse i branschen som känner att det skaver ✓ ”Man vaknar upp”


Powers marknadschef sågar konkurrenterna: ”Vill skapa underhållning”

Helgintervjuer

Eddie Hernandez gick från reklamutdelare till marknadschef ✓ Karriärresan ✓ Från icke-existerande varumärke till lansering på 35 dagar ✓ Branschens reklam: ”Väldigt tråkig– träffar inte hjärtat”


Skickade direktreklam till spelmissbrukare – misstänks hämta uppgifter från Spelpaus

Morgonsvepet

Flera personer som är registrerade på Spelpaus har fått sms-reklam från olicensierade kasinon. Metas AI-tjänst för annonsörer presterar dåligt, och Malin Persson Giolito vill öka röstdeltagandet i EU-valet. Det och mer i morgonsvepet.

Guldägget 2024

Här är marknadscheferna som fnyser åt tävlingarna: ”Blivit inflation”

Resumé insikt

Tävlingskritiken från annonsörerna: ”Får bekräftelse på annat håll” ✓ ”Svårt att vinna med osexiga varumärken” ✓ Utbredd skepsis