Dagens avancerade flygplan klarar utan problem turbulens och olika väderfenomen, och normalt sett hotas inte säkerheten ombord. Men på sistone har turbulens orsakat incidenter där passagerare och kabinpersonal har skadats allvarligt. Flygplanen tål mer – men inte passagerarna. Läs mer
Det blir ingen strejk för Norwegians piloter, men enstaka avgångar kommer ändå ställas in under helgen. Läs mer
Norwegians piloter kräver 600 000 kr mer i lön årligen, annars går de ut i strejk lördag natt. Läs mer
SAS rapporterar en förlust före skatt på drygt 3 miljarder kronor under det andra kvartalet, en kraftig ökning jämfört med samma period förra året. Men även intäkterna ökade kraftigt, tack vare betydligt fler resenärer. Läs mer
Den stora batteripacken under buken är bort, vingstöttorna likaså. När Heart Aerospace presenterar den tredje generationen av det egna flygplanet, är det allt mer likt en vanlig regional maskin. Läs mer
Det skiljer sig mellan flygbolagen i Europa vad gäller utveckling, konkurrens och lönsamhet: Sydeuropa blomstrar, Östeuropa tappar och Norden har blivit Europas återvändsgränd. Endast Island är ett växande transitland. Det skriver Jan Ohlsson i en analys av Europas flygbolag. Läs mer
Över 200 kabinpersonal har lämnat in en stämningsansökan gällande orättvis uppsägning baserat på ålder. Kabinpersonalen hävdar att flygbolaget använde COVID 19-uppsägningar för att rikta in sig på äldre anställda. Läs mer
Isländska flygfraktbolaget Bluebird Nordic lägger ned driften. Som skäl anges minskande efterfrågan. De nya ägarna sedan 2020; Avia Solutions Group, satsar hårt på frakt, men kostnaderna blev för höga hos Bluebird. Läs mer
Genom projektet Grön Flygplats har de regionala flygplatserna reducerat sina egna klimatutsläpp med 64 procent under fyra år. Nu gör man ytterligare klimatsatsningar de närmaste fem åren. Ett mål är att tre av fyra flygplatser ska bli helt fossilfria i sin egen verksamhet 2028. Läs mer
Preem bygger om sitt dieselraffinaderi i Lysekil och blir norra Europas största producent av förnybart flygbränsle. ”Det här är omställningsarbete på riktigt”, säger Fredrik Kämpfe i ett uttalande på transportföretagen.se. Läs mer
Avtalet innebär att SAS från sommaren 2025 till och med sommaren 2027 förblir huvudpartner för Apollos charterflygningar från Skandinavien. En nyhet är direktflyg mellan Köpenhamn och Gambia med SAS Airbus A321LR. Läs mer
BRA fortsätter att fylla på sin flygplansflotta och nu har en ny Airbus A320 landat i Malmö. Det nya flygplanet ökar BRA:s flygplansflotta till 21 flygplan. Flygplanet ska framför allt flyga för Apollo mellan Skandinavien och södra Europa. Läs mer
Jämnstora SAS och Norwegian satsar bägge på expansion i en allt tuffare nordisk marknad, där mycket snurrar kring navet i Köpenhamn. 2025 kommer SAS ta emot ytterligare två nya A350XWB från fabriken och Norwegian räknar med att alla 737–800 ska ha bytts ut mot 737 MAX inom fem år. Men vad händer med Finnair, Icelandair och danska Airseven? Det analyserar Jan Ohlsson i en rapport om de nordiska flygbolagens närmaste framtid. Läs mer
Forskare vid Chalmers tekniska högskola har jämfört en Pipistrel Alpha Electro med en bränsledriven version av samma flygplan och gjort världens första livscykelanalys. Studien visar att elflygplanets klimatpåverkan är signifikant lägre, men batterierna kräver sällsynta metaller. Läs mer
En Boeing 777-300ER från Singapore Airlines, flight SQ321, på väg från London Heathrow till Singapore den 20 maj fick nödlanda i Bangkok efter att ha flugit in i ett extremt turbulent område över Andamansjön utanför Burma. Clear air turbulence är en trolig orsak; alltså turbulens i klar luft. Läs mer
DC 9:an Siger Viking har återvänt till aktiv tjänst, den här gången som fallskärmsflygplan. Siger Viking blir därmed det äldsta SAS-flygplanet i fortsatt drift med drygt 55 år i luften. Läs mer
Airbus har lanserat ett projekt för att demonstrera småskaliga flygplan med flytande väte på marken vid tre europeiska flygplatser . Läs mer
Till skillnad från Sverige så ökar inrikesflyget i Norge. Under april månad reste totalt 4,15 miljoner passagerare via Avinors flygplatser, varav 2,1 miljoner från Oslos flygplats Gardermoen. Det är en ökning med nio procent jämfört med samma månad 2023. Läs mer
Gamla Air Malta vann inga servicebarometrar. Det måste de göra nu om de ska ro hem den nya satsningen KM Malta Airlines. Det senaste är att utrusta sina Airbus A320neo med 168 säten i stället för 180 och minst 18 i C-klass för att satsa på affärsresenärerna. Men frågan är om det ens finns någon efterfrågan och om KM Air Malta kan möta de krav dessa resenärer ställer? Läs mer
Boeing levererade 24 flygplan i april, den lägsta månadssiffran sedan februari 2022 och två mindre än samma månad för ett år sedan. Den låga siffran orsakas av att storsäljarna 737 MAX och 787 Dreamliner har fått sakta ner sin produktion. Nu är Boeing tvingade att fokusera på kvalitet framför kvantitet. Läs mer
Airbus producerar flygplan så fort de kan, men har ändå svårt att leverera i den takt som kunderna kräver. Samtidigt fylls orderboken på mer och mer. I april levererade Airbus 61 flygplan, 13 procent mer än samma månad 2023; 51 av dessa tillhör A320neo-familjen, varav två A320neos gick till SAS. Läs mer