Hoppa till innehållet

Om oss

Dagens industri är en del av Bonnier News Business. Där ingår även varumärkena Dagens Medicin, Fastighetsnytt, Tidningen Byggindustrin, Aktuell Hållbarhet, Dagens Media, Resumé, Medievärlden, Privata Affärer, Dagligvarunytt och Dagens Samhälle. Sedan april 2019 är Di:s chefredaktör Peter Fellman även affärschef för hela Bonnier News Business.

Foto: Joey Abrait

Dagens industri har cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 750 miljoner kronor. Vd för Dagens industri är Anders Eriksson och chefredaktör är Peter Fellman. Dagens industris redaktion producerar både den rosa dagstidningen och veckomagasinet Di Weekend.  

På di.se och Di Digital jobbar cirka 30 personer som, tillsammans med printupplagan, jobbar för att ge Di-läsaren de senaste nyheterna inom näringslivet samt fördjupningar och analyser dygnet runt i både text-, rörligt- och podd-format.

Försäljningen på Dagens industri sköts av två avdelningar: upplaga och annons. Övriga avdelningar är ekonomi, it, tryck och distribution samt hr.

DEN ROSA TIDNINGEN 

Dagens industri är Nordens största affärstidning med 288.000 läsare per dag (Orvesto Konsument 2021:2). Med Sveriges främsta ekonomijournalister och analytiker levererar Dagens industri varje dag ett arbetsverktyg som är viktigt för att nå framgång i affärslivet, på finansmarknaden och privatekonomiskt. 

Dagens industri berättar om det svenska och internationella näringslivet på ett kvalificerat, men samtidigt lättillgängligt sätt. Tidningen är orädd i sitt förhållande till makten. Dagens industris redaktion får heller aldrig glömma att affärer är roligt och att tidningen ska vara underhållande. Som Sveriges främsta affärstidning är det också viktigt att Dagens industri tar ställning för näringslivet i de frågor som engagerar landets företagare.

Dagens industri grundades 1976. Under de första åren hade tidningen tydligt fokus på teknik, men 1983 övergick Dagens industri till att bli en affärstidning med fokus på företag och börs. Strategibytet blev grunden till Dagens industris framgångsrika upplageutveckling.

DI.SE 

Di.se lanserades 1994 och är i dag Sveriges överlägset största ekonomisajt med cirka 700.000 unika besökare varje vecka på desktop och drygt 500.000 via mobilen. di.se är en av landets största mediesajter totalt sett.

Di.se är flerfaldigt prisbelönt. I juni 2019 utsågs sajten för nittonde året i rad till bästa ekonomisajt i börsanalytikernas och företagsledarnas årliga rankning (Svensk Image/Hallvarsson och Halvarson).

I dag erbjuder di.se sina läsare hela spektrumet av ekonominyheter. På sajten finns nyheter om börs, sparande, skatter, försäkringar, bilar, boende, politik och mycket mer. Och varje dag publiceras färska börsanalyser och nyhetskommentarer.

Under 2015 och 2016 började di.se att ta betalt för sina artiklar. Detta har inneburit att analyser och ett större antal nyhetsartiklar publiceras innan papperstidningen går i tryck och kan läsas av inloggade prenumeranter.

Sedan 2008 är webb-tv en viktig del av sajten. Under vinjetten Di TV publiceras dagligen tv-inslag på sajten.

2015 lanserades Di Digital med fokus på technyheter. 

DI WEEKEND 

Di Weekend är Dagens industris helgmagasin. Tidningen kommer ut på fredagar tillsammans med Dagens industri. Här kan du läsa intervjuer med aktuella näringslivs- och samhällstoppar, breda reportage och personliga berättelser. Varje vecka skriver vi om nya bilar och trender inom bilbranschen.

Vi bevakar nyheterna i vinvärlden och väljer ut guldkornen. Di Weekends erfarna och uppskattade Krogguide uppdateras varje vecka med nya restaurangrecensioner. Här kan du också läsa hotelltester och ta del av Jan Gradvalls guide till samtidens bästa musik, film, teater och litteratur.

Bland de områden som vi regelbundet bevakar finns bland annat mode, underhållning, design, psykologi och hälsa, innovation och forskning.

Di Weekend har en egen redaktion med cirka 15 medarbetare men även Dagens industris reportrar och korrespondenter bidrar till magasinet. Tidningen har i dag 261​.000 läsare, varav knappt 40% är kvinnor (Orvesto Konsument 2021:2).

Tidningen utkommer med 48 nummer per år, även under sommaren.

DI GASELL OCH DI KONFERENS

Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens industri de snabbast växande företagen i landet till Gaseller. Gasellföretagen är mästare både på lönsam tillväxt och på att skapa nya jobb.

Vid våra prisutdelningar över hela landet medverkar en lång rad entreprenörer och näringslivsprofiler som delar med sig av sina erfarenheter. Varje vår arrangeras dessutom Gasellträffar runt om i landet, där framgångsrika företagare bjuder på tips och inspiration.

Här hittar du allt om Di Gasell! 

Di Konferens arrangerar konferenser för det nordiska näringslivet. Våra konferenser byggs runt aktuella och spännande program med starka personligheter – tillika de mest framträdande beslutsfattarna, visionärerna och strategerna från svenskt, nordiskt och internationellt näringsliv.

Besökarna får ta del av initierade, intressanta och tankeväckande analyser av högaktuella ämnen. Utöver nya kunskaper, fördjupning i aktuella debatter och effektivt nätverkande får de även lyssna på intensiva, underhållande och stimulerande paneldiskussioner – ofta ledda av Dagens industris egna experter och journalister.

Vill du veta mer om Di Konferens? Klicka här! 

Så jobbar vi på Dagens industris redaktion med AI-teknik

Utvecklingen inom artificiell intelligens, AI, går i en rasande fart. Ur ett journalistiskt och publicistiskt perspektiv finns både möjligheter och fallgropar. Här kan du läsa om hur vi på Dagens industri jobbar med AI.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera