Priskrig kostar miljarder

I den hårda konkurrensen mellan hemelektronikkedjorna spelar reklamen en stor roll för att driva försäljning i butikerna. I kampen för bättre lönsamhet har de största kedjorna nästan dubblat sina reklam­investeringar det senaste året, och alla använder lågpris som sitt främsta säljargument.

Hemelektronikmarknaden är hårt konkurrensutsatt och därför också mycket reklamintensiv. Under 2010 uppgick branschens reklaminvesteringar till 2,2 miljarder kronor brutto, enligt Sifo TNS Reklammätningar. Av dessa stod de sex största kedjorna Mediamarkt, Onoff, Siba, Elgiganten, Expert och nyligen uppköpta Netonnet för 70 procent.

Den allt hårdare konkurrensen om kunderna som gärna jagar lägsta pris har tvingat flera av företagen att öka sina reklaminvesteringar. I fjol lade de sex största 40 procent mer på reklam än året innan, totalt 1,7 miljarder.

Laddar…