PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Profilbranschen vädrar morgonluft

Nu har konjunkturen vänt och profilbranschen vädrar morgonluft. Det var gemene mans uppfattning när tidningen PRomotion gick runt och frågade besökarna på mässan PRomotion Expo i Jönköping. – Branschen är helt klart uppgående och vi får fler orderingångar, säger Thomas Davidsson på Wackes i Lund

Trenden är tydlig. Finanskrisen som fick profilbranschen att skaka 2008-2009 har nu vänt. Allt fler profilleverantörer märkte av den positiva stämningen. Fler affärer gjordes direkt på mässgolvet och orderböckerna tecknades fulla. Dessutom har många leverantörer upptäckt fördelen med att gå samman när det gäller marknadsföring och inköp. Det som tidigare var otänkbart är nu helt accepterat. Både Gosh och Fronta har fått fler medlemmar. Men bäst av allt är att det är så många olika leverantörer som finns representerade, både nya och gamla, på mässgolvet och att New Wave Group också finns på plats.

- Det är bra att New Wave gruppen är här. Man måste ha dem med som leverantörer, säger Staffan Posette, från Wackes i Borås. Wackes styrka under finanskrisen var att de finns på olika orter; Stockholm, Borås och Lund. De har 30 anställda och omsätter 100 miljoner kr. Dessutom är de ISO-certifierade vilket har blivit allt viktigare med tanke på miljön.

Industrikunderna tillbaka

- Industrikunderna är på väg upp igen. Vi tror att försäljningen kommer att bli ännu bättre 2010 än den var 2009, säger Thomas Davidsson. Även Åke Larsson på Z-profil i Umeå och Tina Nilsson på Kents i Halmstad ser positivt på framtiden.

- Leverantörerna vågar satsa mer på nya produkter. Förra året var de mer försiktiga, säger Tina Nilsson när hon tittar på vad Iittala har att erbjuda. Innan finanskrisen kom i september 2008 gick det mycket bra för ACG Nyström i Borås. Men även om konjunkturen nu har vänt och läget är bättre än det var för ett år sedan tror både Marlene Claesson och Pierre Andersson på ACG Nyström att det är långt kvar.

- Först 2011 tror jag vi är igång igen, säger Marlene Claesson. Mässan PRomotion Expo är för dem en viktig plattform att knyta kontakter på. Vårda de gamla och skaffa nya.

Vikingsuns nya stjärntillskott Pigge Hall kommer direkt från reklambranschen. Han har bland annat tagit fram kampanjer och skapat ett glasskåp med olika knivar som väckte stor uppmärksamhet på mässan. Betydelsen av att skapa showroom är viktigt om man vill få besökarnas uppmärksamhet.

- Skillnaden mellan reklam- och promotionbranschen är att här känner man pulsen och drivet, något jag aldrig upplevt tidigare. Dessutom är knivar en rolig produkt att arbeta med, säger Pigge Hall.

Kvalitetsprodukter

Anna Hayling, Kontorab i Göteborg, Carlo Carinci och Anneli Karlsson, Kontorab i Norrköping samt Efraim Scherl, Newport, var alla eniga om att marknaden hade vänt och förhoppningsvis skulle bli ännu bättre.

- Vi märkte redan förra året en viss höjning. På våren är det aldrig samma tryck på presentmarknaden som det är på hösten då anställda skall ha julklappar. Däremot har vi märkt att allt fler efterfrågar dyrare produkter med bättre kvalitet, men som är inom 360 kr gränsen, säger Carlo Carinci. Märkesvaror som folk känner igen är vad som går hem.

- Våra kunder är medvetna om vad de vill köpa. Mottagaren skall känna igen produkten de får. Det är mycket nyttoprodukter så som husgeråd som går, säger Anneli Karlsson. Nya bäddset är en odödlig produkt, men även morgonrockar.

- Under de senaste fem åren har vi märkt en markant ökning av efterfrågan på bäddset. Med förpackningen är lika viktig som innehållet vid försäljning, tillägger Efraim Scherl, på Newport.

Telefonerna ringer

"Marknaden pekar i rätt riktning" var den spontana kommentaren från Göran Flodquist, Rodemreklam i Nacka, när han tillsammans med kollegan Tomas Holm diskuterade med Henrik Paulsson från T.i.n.g.s i Borås.

- Telefonerna ringer mer och vi skriver fler offerter. Kunderna ger indikationer på affärer, säger Göran Flodquist. Göran som hållit på sedan 1973 tycker att det finns alldeles för många aktörer på marknaden, vilket ibland ger ett oseriös framtoning.

- Det räcker att gå runt och titta så ser man hur mycket "rajtantajtan" det finns. De är skickliga figurer på sitt sätt och alla är vi olika, tillägger han. Sara Thyselius och Daniel Vitén på Promo Spice ställde ut för andra gången på mässan. Båda var mycket nöjda med alla kontakter de fick och upplevde att det var fler besökare på denna mässa än i januari.

- Många talar om att marknaden har vänt och att det är bättre tryck i år än tidigare, säger Daniel Vitén när han demonstrerar nya kryddblandningar för Joachim von Carlsburg på Profeel i Eskilstuna.

Nykomlingar

Mässans nykomlingar Andis Sarkans och Agneta Bjerregaard på Printing Factory, hade hamnat i korridoren. De ville helst vara inne i hallen där pulsen fanns.

 - Vi var lite sena med att anmäla oss. Nästa gång får vi vara lite snabbare, säger Agneta Bjerregaard.

Oscar Rydberg och Stefan Kjellertz från Stadium Solutions i Norrköping, besökte PRomotion Expo för tredje gången. Båda anser att mässan är intressant för dem.

 - Vi är ett dotterbolag som förädlar tryckta produkter. Därför är detta intressant för oss, säger Stefan Kjellertz. För spelföretaget Mindtwister hade marknaden också vänt. Claes Persson, vd, ser en stark uppgång och menar att nu är vi tillbaka på vettiga nivåer.

- Förra året hade vi ett jättetapp. Nu ökar det väldigt kraftigt igen, säger Claes Persson. Eva Bohm, Jessica Boderus och Lina Vikström från Brandon i Nacka, menar att det är mer rulljans nu. Framför allt har de ökat försäljningen i webshoppen. -

 Vi har fått större kunder, men vi har också fått jobba hårt för att få det, tillägger Jessica Boderius. I New Wave Groups monter hittade jag Göran Lindell från Th Idé och Reklam i Örebro och Peter Lindgren från samma företag men i Nora, diskutera julklappar med utställaren Johan Linde från Sagaform. Både Göran och Peter var klädda i intensivt gula tröjor med texten "Fronta, vi är överallt".

- Vi har märkt en stark återhämtning. Det märks inte minst på mässan. För oss har Fronta betytt mycket under den tuffa ekonomiska krisen, säger Göran Lindell.

Slutkunden vill ha mer

Nu beställer slutkunderna fler produkter vilket gör att återförsäljarna kan sälja typ 20 paket till.

- Hela profilbranschen är konjunkturberoende. Krisen når oss alltid snabbast eftersom presentreklam ligger långt nere på företagens prioritering. De som ställer ut idag har gått igenom ett stålbad. Trots att de mindre seriösa är borta måste vi springa ännu snabbare, säger Johan Linde.

 Min rundvandring avslutas med ett glatt gäng som sitter kring ett bord i Intryckets monter. Patrik Andersson och Peter Östlund från ÖP Yrkesbutiken i Sala, Patrik Larsson och Christian Andersson, Intrycket i Borås, Peter LaTerra och Anders Thunberg från Björk & Carlsson, Magnus Carlsson från Eurosweet, var alla eniga om att marknaden hade blivit betydligt bättre.

- Vi har tjänat en j-a massa pengar och det har blivit affärer på plats, inte bara noteringar som det var för ett år sedan. Det känns att alla är positiva inför framtiden. Människorna är väldigt glada, säger de alla i mun på varandra.

Trots att profilbranschen fick mycket stryk i finanskrisen och att det är en liten bransch som befinner sig i sista ledet när kunderna har kris, så blir min slutsats att nu blickar alla framåt mot en ljus framtid. "Framtiden är vår!".


Text & Foto: Kim Hall