Vad är din affärsidé? Om du ska starta eller vidareutveckla en e-handel så börjar all försäljning med en produkt eller tjänst som en kund är beredd att betala för, och din affärsidé kan kort beskrivas som en definition av vad du ska sälja, hur du ska sälja det och till vem du ska sälja.… Läs hela inlägget
AI och e-handel
Något som verkligen exploderat den senaste tiden – och inte minst sedan ChatGPT lanserades i november 2002 – är AI och tillgången till AI-verktyg som kan underlätta och effektivisera ditt arbete som e-handlare.
ChatGTP från OpenAI (som startades 2015 för att främja utvecklingen av AI) brukar beskrivas som en chattjänst eller en virtuell hjälpreda som du kan interagera med och som du kan få att utföra olika uppgifter.… Läs hela inlägget
Tips på inspiration kring content marketing, e-handel och SEO
Det händer hela tiden nya saker kring e-handel och digitala affärer och det är ju också det som gör det så spännande och utmanande att arbeta med content marketing, marknadsplatser, SEM (Google Ads och Google Shopping), SEO och datadriven försäljning i digitala kanaler.
Jag försöker själv följa så mycket som möjligt av det som händer kring content marketing, e-handel och digitala trender och jag har gjort ett försök att samla de webbplatser som jag löpande följer för att hänga med i branschen och få nya idéer och ny inspiration kring digital marknadsföring och e-handel.… Läs hela inlägget
Vad är e-handel?
Ska man förklara vad e-handel är med en mening är det enligt Nationalencyklopedin ”handel med varor och tjänster över internet, vilket kan vara antingen handel mot konsument (B2C), handel mellan konsumenter (C2C) eller handel mot andra företag (B2B)”.
Jag tycker att man behöver lägga att transaktionen sker online, det vill säga att det är handel med varor och tjänster – allt från en fysisk produkt till en resa eller ett streamingabonnemang – där beställning och betalning sker digitalt.… Läs hela inlägget
Guillaume Musso: hur skriver man en datadriven bestseller?
Guillaume Musso är den mest lästa och mest sålda franska författaren de senaste tolv åren (2010-2022). Men hur kommer det sig att samma författare kan ligga i topp år efter år? Finns det ett datadrivet framgångsrecept – ett DNA för succé – som andra författare kan lära av eller ligger hemligheten i något som är unikt och inte går att kopiera?… Läs hela inlägget
Mer än dammsugarpåsar: e-handlaren startar podcast och bokförlag
Content marketing eller innehållsmarknadsföring i all ära, men vilket innehåll ska man satsa på om man har en relativt generell eller till och med tråkig produkt som dammsugarpåsar? Och hur ska man få ut detta innehåll till en ny publik?
Mia Pettersson som driver Dammtussen.se som säljer dammsugarpåsar skrev för några år sedan ett blogginlägg på Ehandel.se om vikten av att skapa innehåll som ligger en bit bort från själv produkten:
”Det innehåll som visat sig fungera bäst för oss handlar inte om städning utan om fläckborttagning, där sökningar som ”bikarbonat”, ”blodfläckar” och ”gräsfläckar” genererar bra trafik till oss.… Läs hela inlägget
Kurs i e-handel
Det finns många kurser och utbildningar inom e-handel, inte minst ett antal YH-utbildningar hos till exempel IHM Business School runt om i Sverige.
Men om du istället vill gå en kortare distansutbildning som tar upp alla delar inom e-handel, så har jag precis satt ihop en kurs i e-handel tillsammans med Nordic Tech Institute.… Läs hela inlägget
Böcker på Bokbörsen
Vad är Bokbörsen? Bokbörsen är en svensk marknadsplats för nya och begagnade böcker där antikvariat, förlag och privatpersoner köper och säljer böcker. När en kund beställer en bok går en beställning direkt till säljaren som själv tar betalt, packar och skickar boken. Du kan även logga in på Bokbörsen
Hur fungerar Bokbörsen?… Läs hela inlägget
SEO: satsa på dina länkar – åtgärdslista i nio punkter
SEO och länkar, länkar och SEO. Ja, trots alla diskussioner om att länkar över tid kan bli en mindre viktig faktor för Google är länkar och länkkraft fortfarande av allra största vikt för att du ska lyckas med SEO, framför allt bra relevanta länkar från webbplatser som har innehåll som tangerar ditt – det vill säga relevanta länkar.… Läs hela inlägget
B2B SEO – vad är det?
SEO för B2B. En mycket stor andel av alla köpresor börjar i en sökmotor. Det gäller även inom B2B. Därför är synlighet i sökmotorer en nyckelfaktor för företag som vill nå fler potentiella kunder. SEO – sökmotoroptimering – är alltså en viktig kanal för att generera leads, attrahera nya kunder och stärka varumärkets synlighet.… Läs hela inlägget