Lediga Kontor Göteborg

Rätt kontorslokaler för ditt företag

Vi har lång erfarenhet och bred kunskap om kontorsmarknaden i Göteborg. Ring oss för kostnadsfri hjälp att hitta ert nya kontor.
personer på kontor

Lediga kontorslokaler

Här hittar du alla lokaler som är lediga för tillfället.

kontorsarbete sett ovanifrån

Hitta rätt kontorslokal

Så hittar du det perfekta lediga kontoret för ditt företag i Göteborg. Läs mer

support

Kontakta oss

Välkommen att kontakta oss med frågor om våra lediga kontorslokaler. Kontakta

Lediga Kontor Göteborg

Är ditt företag i behov av ett nytt kontor i Göteborg? Titta på de lediga kontor vi har inne för tillfället genom att klicka på fliken "Lediga lokaler" i menyn.

Ni är också välkommen att kontakta oss för en konsultation. Vi förmedlar ett stort utbud av kontor och andra lokaler, varav alla inte är publicerade online.

Vi är en världsledare inom fastighetsrådgivning och har fler än 370 kontor runt om i världen. Vi har våra svenska kontor i Göteborg och Stockholm, där våra medarbetare hjälper dig att hitta rätt kontorslokal.

Vänligen kontakta oss för mer information. Tack för besöket!

Kontorslokaler i Göteborg

Det finns som regel alltid ett antal lediga kontor på marknaden, men det är naturligtvis så att alla lokaler inte är lämpliga för alla typer av behov. De faktorer som man som blivande hyresgäst kan fundera över är företagets expansionspotential, framtida utveckling och eventuella lagerbehov.

Grundläggande i att hitta en bra lokal i Göteborg är att ta hänsyn till antalet anställda, bransch, behov av läge i förhållande till kunderna och om det behövs lager eller industriyta i anslutning till kontoret.

När planeringen är färdig är det lättare att ta fram ett ledigt objekt med de förutsättningar som passar ert företag. Är behoven mycket specifika tar det ofta längre tid att hitta det perfekta kontoret, men med lite tur går det relativt snabbt ändå.

En grundförutsättning för att hitta rätt kontor inom en rimlig tidsram är att använda sig av en professionell fastighetsrådgivare. Vårt företag är världsledande i den bemärkelsen och samarbetar med hyresvärdar för att hitta rätt lösning för alla våra kunder.

Vad utgör en bra kontorslokal?

Begreppet kontor kan i princip innefatta alla lokaler som inte är ämnade för bostäder, verkstad eller industri, men det finns också fastigheter som har alla förutsättningar att specialanpassas till just kontorslokaler.

En bra lokal i Göteborg har tillgång till den infrastruktur som företaget behöver. Det kan innebära saker som närhet till logistiska knutpunkter men också närhet till företagets kunder och branschkolleger, eller goda förutsättningar för företagets IT-behov.

Att flytta till nya kontorslokaler

Ett vanligt skäl till att företag ser sig om efter ett nytt ledigt kontor i Göteborg är att firman ökat i storlek och fått fler medarbetare. När det börjar bli trångt blir det också dags att se sig om efter något större. Enklare kontorshotell eller små lokaler kanske inte räcker till.

Tips: att tänka på om du söker lediga kontor i Göteborg

Hur ska man tänka när man letar efter ett ledigt kontor? Här bjuder vi på några matnyttiga tips:

Att man vet vad de anställda har för behov och önskemål är givetvis mycket viktigt. Företagets lokaler berör alla inom organisationen och för att kunna utvärdera hur de anställda ser på flytten så kan det vara bra att göra en enklare undersökning. I en sådan undersökning så kommer de anställdas kommunikationer att hamna i fokus.

Många viktiga frågor bör ställas

Hur lång restid har personalen? Hur stor är kostnaden för pendlandet? Är det viktigt med möjlighet till kommunal transport nära kontoret? Är det viktigt med restauranger i närheten av kontoret? Tror du att en flytt skulle ha en positiv inverkan på de anställdas tillfredsställelse och produktivitet? Skulle en flytt gagna företagets verksamhet när det handlar om exempelvis synlighet och kundkontakt med mera.

Frågorna är många, och du kommer säkert på fler. Se även till att ha med en möjlighet för de anställda att ta upp ”övriga frågor”, på det sättet minskar risken att du missar viktiga aspekter på flytten till ett nytt kontor. 

När ni har samlat in och sammanställt enkäterna är det enklare att få en tydlig och övergripande bild över vilken inverkan flytt till en ny lokal kan få på de anställda. Hur svaren ser ut kan påverka en hel del. Behöver ni titta på andra alternativ eller bör ni se till att flytta till en lokal i närheten av den nuvarande? Det kan också visa sig att personalens svar tyder på att det är bäst att göra en längre flytt skulle vara mer fördelaktig, sett till exempelvis hyresnivå och närområde. 

Gör upp en lista med prioriteringar

Innan man väljer kontor är det mycket viktigt att man har koll på sina prioriteter. Rätt kontor är ett mycket viktigt beslut, och har ofta en stor betydelse för företagets kultur och budget. Att skriva på ett hyreskontrakt kan vara viktigt för företagets lönsamhet i år framöver.

Vi föreslår att du listar viktiga faktorer och rangordnar dem efter deras prioritet. Denna lista bör alla i ledningsgruppen ta del av. Här år några exempel på vad en sådan lista kan innehålla.

  • Möjlighet till expansion i framtiden.
  • Är det bäst med kontorslandskap eller privata kontor? Hur ska kontoret utformas? Hur lång tid ska kontraktet vara på?
  • Kostnader – både de för flytten och månatliga kostnader på lång sikt
  • De anställdas möjligheter att färdas till kontoret.
  • Hur upplever besökare kontoret? Finns det någon så kallad wow-faktor?
  • Restauranger och andra serviceinrättningar i närheten.
  • Hur lång tid kommer flytten att ta?

Vi kan marknaden i Göteborg och hjälper er att hitta rätt kontorslokal, oavsett vilken storlek det rör sig om eller om företaget har särskilda behov. Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just ert företag att hitta rätt.