Masthead header

Koh Rok

Å, vilken morgon vi vaknade upp till. Vädret håller fortfarande i sig till det bättre och det var härligt då vi idag skulle ut på en utflykt för att snorkla vid Koh Rok. Tyvärr hade Freja Lo blivit sämre igen så någon av Elin och Johan var tvungna att stanna hemma med henne. De blev till sist Elin som fick stanna kvar då Freja Lo inte åt utan var hänvisad till bröst. Något som Johan av naturliga skäl hade svårt att tillgodose.

Alla barn var uppspelta och vi vuxna hade nog också en och annan förväntning på den här turen. Barnens förtjusning blev inte heller mindre av att se vad det var för typ av Speedboat som la till för att ta oss ut till Koh Rok. En av de större här och som hade 3 st 250 hk motorer. Båten såg vi när vi bordade dessutom var ny och fräsch. En överraskning var att även familjen Dufva hade bokat samma tripp utan att vi visste om det. Kul att vi blev fler 🙂 Vi var först på båten så det gick att välja platser fritt. Naturligtvis ville barnen sitta där ute, längst fram, så det blev även platsen för ett par av föräldrarna. Jag och Helena valde dock att sitta där inne.

På vägen till Koh Rok gjorde vi 2 st stopp för att hämta upp mer folk. Sedan var det en tur på ca 30-45 minuter innan vi var framme vid den här paradisön. Det blev dock lite förvirring pga spårförbistring. Vi uppfattade först att man fick välja om man ville snorkla från båten eller stranden för att det inte fanns utrustning till alla (vi var ca 50 st gäster på båten). Men det visade sig ganska snart vara just ett missförstånd. Vi valde dock alla att hoppa av vid Koh Rock och gå iland för att först snorkla därifrån. De skulle senare även bli möjlighet att snorkla från båten.

På Koh Rok finns även varaner. De ville vi gärna se några av men ingen av oss såg några. Johan hade dock pratat med några naturvårdare som var stationerad på ön och de sa att för ett par timmar sedan hade det varit ett par nere vid stranden. De hade varit ca 2 1/2 meter långa…

Vattnet runt Koh Rok var otroligt klart. Det fanns även mycket fiskar runt där så det fanns mycket att se. Vi var alla i olika omgångar. Barnen hade av naturliga skäl flytväst på sig så de kunde guppa runt och se undervattensvärlden i egen takt.

Runt 3 timmar var vi på Ko Rok. Båten hade kommit tillbaka igen, efter lämnat oss som önskade snorkla från ön, med de som ville snorkla från båten efter ca 1 1/2 timme. När de anlände igen så var det dags för en härlig lunch där på stranden som de hade fört med sig. Helt ljuvligt att sitta där och äta. Blev kyckling i Massacurry, wokade grönsaker och kycklingben.

Efter vi varit på ön så åkte de ut bara ca 5oo meter från ön. Här hoppade vi i och snorklade i ytterligare ca 40 minuter. Mer koraller och formationer här. Mycket fisk så man trodde att man simmade i ett akvarium.

Efter alla var uppe så var det återigen till Koh Lanta. Även om vi var trötta gick åkte vi in till Saladan på kvällen. Hade bestämt med familjen Hjort att vi skulle äta tillsammans med dem på Black Pearl. Hann även med lite shopping inne bland stånden. Vi trodde dock att vi hade tappat bort Helena… Hannes och Isac blev i behov av en toalett så vi gick i förväg till marknaden där de hade en toalett man fick betala för att komma in. Sa att vi möts utanför den… Men….Helena hade hittat ett ställe på vägen där hon hade sett lite kläder som hon blev intresserad av. Då försvinner tid och rum…. Så ca 30 minuter senare kommer en glad Helena med 5-6 plagg glad som en spela man 🙂 Ja, ja, får väl unna henne det 🙂

För att även barnen skulle få shoppa lite så fick de 500 bath var. Isac gick direkt till butiken där Alfred dagen före hade köpt sin vattentäta väska och köpte en han också. Gick inte att pruta… För de kände igen oss 🙂 Så Isac fick samma pris som Alfred, 300 bath 🙂

Hannes ville först inte köpa en sådan men efter att vi gått ett var så slog han även till… Men han ville inte köpa i samma butik då han ville förhandla om priset…. Så en ny butik letades upp. Fast någon prisskillnad blev det inte utan även Hannes gick därifrån med en väska för 300 bath 🙂

Poolhäng igen, beställt resa samt restaurangbesök i Saladan

Fredagen den 13:e… Ja, tur man inte är skrockfull 🙂

Jepp, vad ska vi göra idag då tänkte vi när vi vaknade… Ja, varför inte ta en dag vid poolen igen…. Ja, så blev det. Är bara inse att både vi och barnen trivs förträffligt med det. Framförallt när vi nu hittat nya vänner. Både vi och barnen. Så det blev mycket vattenlekar och prat runt poolen igen. Tyvärr så hade Malin och Roger åkt vidare så barnen fick hålla tillgodo med oss ”vanliga” vuxna i dag. Vi lyckade säkert inte lika bra som Roger. Han hade verkligen barnasinnet kvar och otroligt god hand med barnen. Roger pratade även en imponerade bra svenska för att bara varit här i 3 år. Detta hade han sina arbeten att tacka för. De pratar bara svenska med honom vilket ”tvingar” honom att lära sig svenska. Något som han ville själv. Är ju väldigt lätt att det blir engelska annars.

Jag kontaktade dock Maj-Britt och sa att vi kommer bli 4 vuxna och 4 barn plus en liten en som åker med gratis. Frågade hur vi skulle betala och om det var ok att vi kom in senare under kvällen och betalade i deras butik i Saladan. Ville det för de tog kort där. Var absolut OK och även att det fanns en reservation för att det kan bli ett avhopp pga sjukdom. Maj-Britt är fantastiskt bra att ha att göra med. Känns som en verklig tillgång att ha henne att hjälpa oss att ”navigera” här på Koh Lanta.

På kvällen åkte vi in till Saladan tillsammans med Johan, Ruben och Alfred. Elin stannade hemma med Freja Lo. Hade tur att bilen från hotellet stod inne så vi kunde åka alla tillsammans. Hade ju varit en TukTuk (moped taxi), eller rättare sagt 2, vi behövt annars.

Vi bestämde att vi skulle äta på Black Pearl som familjen Hjort rekommenderat. Var också en bra restaurang. Cary och Rickard slöt upp där medan övriga i familjen Ragneman var hemma på hotellt pga magsjuka.

Innan vi gick till restaurangen så var vi inne på Lanta Divers och betalade vår utflykt till Koh Rok. Till barnens, och säkert någon vuxen också, stora glädje så såg de att det fanns svenskt godis där… Men vi sa att vi först äter då Cary och Rickard satt och väntade innan vi köper något.

Vi hann även med att ta en sväng på stånden för att shoppa lite. Helena hittade sådana här utsvängda byxor till barnen och som verkar riktigt sköna. Alfred köpte en liten sjösäker säck och givetvis så blev Isac och Hannes också väldigt intresserade av en sådan. Samma typ som jag har men som är stor. Vi sa dock att de får avvakta lite då vi har ett par dagar till att shoppa på. Så får vi se om intresset var kvar 🙂

Hemresan till hotellet blev i en ”musiktaxi”. Det är en taxi med flak och som har stora högtalare och blinkande diskoljus… Ja, kan väl säga att det var barnens ide… Fast i ärlighetens namn så var det rätt häftigt 🙂

Nu godnatt.. I morgon är det utflykt med snorkling till Koh Rok. Ska bli roligt 🙂

Hänger vid poolen igen

Idag var det återigen en ”slappe” dag vid poolen och med våra nyfunna vänner. Vädret var med oss och solen började redan att värma när vi gick till frukosten. Rutinen som sådan är nu att vi tar med oss handdukar och madrassen när vi går dit för att få solstolar. Som värsta charterturisterna. Men det är ju nödvändigt om man vill vara med och ”kriga” om dem.

Barnen lekte för fullt vid poolen idag och har väldigt roligt med Alfred, Ruben, Gustav och Mali. Gustav och Mali är från en annan svensk familj, familjen Duvfa, som vi lärt känna här nere från Stenungsund. Mamman heter Jessica och pappan Björn. Lite lustigt och som visar att världen är bra liten är att Jessica jobbar med Jim, som var brudgum i bröllopet jag fotograferade här nere, på Kustbevakningen och kände till honom mycket väl. De visste dock inte att de var här nere i Thailand.

Som lekledare trädde även Roger in. En man från Brasilien som funnit kärleken i en svenska, Malin, som jobbade tillfälligt där nere. Istället för att fortsätta som professionell surfare följde han med henne hem till Sverige. Roger blev snabbt en idol för barnen. Lekte och plaskade med alla barn i poolen samt spelade fotboll på stranden. Han var guld värd för oss föräldrar som av olika anledningar inte orkade hålla samma tempo….

Vi planerade även för att göra en ny utflykt, till Koh Rok. Var den turen som Maj-Britt på Lanta Divers hade rekommenderat oss från början när vi frågade om utflykt med barn. Pratade med Johan och Elin och de var väldigt intresserade av att följa med. De var dock lite undrande till om de alla kunde åka med i familjen då Freja Lo hade feber och hosta. Jag SMS:ade till Maj-Britt och frågade om hur resan såg ut samt sa att vi får återkomma så snart som möjligt med hur många vi kommer bli. Ville dock få en bekräftelse på att det var ok att vi ev. kunde bli en mindre vuxen då Freja Lo var lite dålig. Vilket vi fick.

Ja, det var inte så mycket mer att skriva om idag då vi stannade på hotellet hela dagen. Varmt och gott var det och trevligt sällskap.

På kvällen bestämde vi med familjen Hjort att vi skulle träffas på restaurangen Bambies som ligger på stranden vid Klong Dau. Var riktigt god mat här. Helena och Hannes passade på att beställa in kyckling a la Thai Style vilket innebar att den grillades över kol med goda kryddor. Vi stannade kvar även här en liten stund efter måltiden för att ta ett par goda drinkar.

När vi kom åter till hotellet så låg en lapp från Johan att de chansar på att hela familjen kunde följa med på snorkelturen till Koh Rok 🙂

Båttur, 4 Islands

I dag möttes vi även av härligt väder när vi gick upp. Var skönt för vi skulle idag ut på en båttur med våra övriga vänner här ner. 4 Islands heter den och är en tur där vi ska besöka 4 st öar under en dag.

Upphämtning skedde borta vid Lanta Villa av oss, familjen Hjort samt Connys familj. Cary och Rickard skulle vi hämta borta vid deras hotell. Så det blev pickupfärd på flaket ner till Old Town där båten skulle avgå ifrån.

När vi kom fram och fick se båten så blev vi nog alla lite överraskade. Beskedet vi hade fått vad det var för båt var att den skulle vara lite större och finnas toalett ombord. Så när vi gick ut på piren och mot båtarna som avgick därifrån såg vi ett massa longtailbåtar samt en liten större båt i två plan på höger sida som höll på att lägga till. Vi trodde nog alla att det var den båten som vi skulle åka med men vi guidades till vänster istället…. Först blev man lite snopen då det var en typ av longtailbåt vi skulle åka med förutom att den inte hade motorn därbak på samma sätt. Den var inbyggd. Men i övrigt så var det ungefär som dem förutom att en toalett också fanns. Men det blev bra det med 🙂 Ombord fanns 2 st besättningsmän varav en som var rorsman och en som skulle ta hand om oss passagerare.

Vi la ut och första anhalten skulle vara utan för Koh Mook där det var tänkt att vi skulle snorkla lite. Men det gick inte då det var för höga vågor. Var även en del andra båtar där och besättningen på vår båt tänkte främst på säkerheten då vi hade många barn med. Vi fortsatt därför vidare och passerade då ön Koh Ngai. En ö som vi la till vid för att släppa av och hämta upp folk när vi tidigare åkte till Koh Mook. Vi skulle nog båda kunna tänka oss ett par dagar här då det verkar vara en fantastiskt fin ö.

Under färden till nästa mål för snorkling så blev Hannes dålig. Spydde och mådde allmänt dålig. Vet inte om det var av sjösjuka eller en kombination av sjösjuka och värmen. För det var väldigt varmt den här dagen. Även på båten fast det fanns solskydd. Så när vi kom fram till stället där de stannade till för att vi skulle kunna snorkla så ville inte Hannes det. Han ville bara hoppa i och doppa sig så att han fick väck det som hamnat på kläderna.

Men Isac och jag hoppade i. Helena och Hannes stannade på båten. För tyvärr så fixade inte Helena den trappa från båten som man var tvungen att gå på för att komma i och upp. I hade hon nog kommit men upp så hade det något blivit att vi fått bogsera henne till grundare vatten….Var en härlig ny värld man möttes av. Vackra fiskar och koraller nedanför en. Det var dock inte så djupt på vissa ställen så när jag simmade slog jag i min stortå. Tack och lov var det ingen vasst eller någon sjöborre som det fanns gott om som låg där.

Efter vi snorklart klart efter ca 20 min så begav vi oss iväg igen till ön Koh Kradan. Här skulle vi göra ett längre stopp och bl a äta lunch som de hade med sig. Serverades på stranden och både sämre utsikt och mat har man haft och ätit. Koh Kradan var fantastiskt vacker med sin vita sand och turkosa vatten. Vi gick i och badade och här var det även fiskar som fanns direkt vid strandkanten. Simmade runt oss vilket barnen och även vi vuxna tyckte var lite spännande och exotiskt. Både jag och Helena sa att detta var en ö i vår smak så den skulle vi också lägga på minnet för ev. tur hit någon gång. Dock är det en väldigt liten ö och inte mycket mer att göra än att bara koppla av. Men det har ju ingen av oss något problem med…. Liiiite värre för barnen dock…

Efter stoppet på Koh Kradan så bar det nu iväg en kort resa för att stanna vid ett nytt snorkling ställe. Låg utanför Koh Kradan. Det var ett jättefint ställe även det och nu hoppade båda barnen i. Hannes hade återhämtat sig som tur var. Han blev också helt förtjust i det som visade sig i form av vackra fiskar och koraller. En liten rolig händelse i anslutning till det här stoppet var den lyx Yacht som vi såg som låg utanför oss. Titania hette den och var ca 75 m lång och 4-5 våningar hög… Den låg strax bortom oss och de verkade ha roligt runt den. Hade t o m lagt ut en vattenrutschbana som barnen som var på båten kunde roa sig med… Förutom att de naturligtvis hade ett par jetski som lite extra leksaker. Såg ju riktigt roligt ut så nu funderar vi att hyra den en vecka nästa gång. Kostade visst bara ca 600 000 Dollar veckan.

Nästa stopp var grottan vid Koh Mook, Emerald Cave. Enligt legenden så var det är en grotta som användes av de pirater som härjade vid den här delen av världen. Detta för att grottan är väl gömd och att man bara kan komma dit vissa tider på dygnet pga tidvattnet. Innan vi gick in där så fick vi instruktioner om att om vi inte var goda och starka simmare så skulle vi använda livvästar. Då ingen av barnen först ville följa med på turen, Helena kunde tyvärr inte pga stegen, så var det bara jag som tog på mig en. Även om jag kan simma så vill jag dock inte säga att jag är en god simmare. Speciellt inte om man lägger till lite sjö och strömmar. Något som jag fick bekräftat var ett bra val efter hoppat i vattnet… När jag sedan låg där i vattnet så ropade Helena till mig att Isac nu hade ångrat sig och ville följa med. Men tyvärr så fanns det inte längre några västar till honom då ett par vuxna som var med var små och hade fått dem.

Turen in i grottan tog väl ca 5 min att simma. Den sista biten in var väldigt jobbig då vågor tryckte ut en igen. Men vi kom igenom till slut. Visst det var vackert där inne men enligt mig så är den magnifika upplevelsen man skulle uppleva kraftigt överreklamerad. En liten strand och branta klippor med växter som beklädde dem. Här inne var vi nog bara 10-15 minuter innan det var dags för att simma ut igen till båten. Tackade återigen att det var tur att jag tagit västen för det var ännu mer jobbigare att simma dit än in pga strömmar.

När alla var uppe så styrde kapten båten åter mot Koh Lanta och Old Town. Var en rätt lång resa tillbaka och man slumrade till lite. Isac var nu helt slut så han la sig och sova. Även Hannes slumrade till i mitt knä.

Väl tillbaka, nöjda och glada, så åkte vi tillbaka till hotellet. Alla var väldigt trötta så vi sa att det nog får bli att vi äter på hotellet och sedan blir det tidig säng. När vi åt så kom Isac nyfunna ryska vän till vårt bord. De hade funnit varandra för ett par dagar sedan genom Pokémon intresset. Isac hade varit djupt imponerad över hans Level och hade inlett en dialog med honom på engelska. Detta är ju en del som är det fantastiska med att resa för barn. Att de får möjlighet att lära känna andra kulturer och språk som resan i sig innebär men även att kunna ta kontakt och prata med människor från andra delar av världen. De de inte förstod av varandra via ord kompletterade de med att visa och gestikulera. Roligt att se.

Hänger vid poolen…

I dag var det fantastiskt väder igen. Ja, eller som det brukar vara här på Koh Lanta. Härlig sol och värme. Vi bestämde att även i dag skulle vi stanna på hotellet och ta det lugnt vid poolen. Är bara att inse att vi inte är några äventyrsmänniskor utan är nöjda med att bara kunna få ha det lugnt och skönt. Är väl det att hemma så går det i sådan fart att man känner att här är ett läge att bara kunna ta det just lugnt utan en massa måsten. Isac blir i alla fall bättre och bättre men har fortfarande kvar hosta. Idag tillät vi honom att få gå i poolen men med stränga förmaningar om att inte doppa öronen. Så han flöt omkring lite med luftmadrassen som bas.

Barnen har även lärt känna ett par barn från Uppsala, Alfred och Ruben. De är båda i samma ålder som Isac och Hannes så de fann varandra väldigt bra. Lite roligt hur de närmade sig. Alfred hade frågat Isac om det var vi som bodde i rum 106 och fått ett jakande svar. Han ville då tacka Isac för att han hittat hans mobil och lämnat in den. Det var en mobil som Isac hade hittat i den bil som vi åkte in med till Saladan under gårdagen.

De blev bästisar och sprang runt tillsammans hela dagen. Vilket även blev att jag och Helena började prata med Johan och Elin som var deras föräldrar. De har även ett barn till som heter Freja Jo och som är 1 1/2 år. Den här vänskapen mellan barnen blev att när vi skulle äta lunch på hotellet – ja, då var det bara att rätta sig efter den bordsplacering som Isac och Alfred valt ut 🙂

Vi lärde även känna ett par värmlänningar som var nere här på Kaw Kwang för nionde året i rad. De stannar runt 1 månad varje gång och bokar alltid igen när det checkar ut direkt med hotellet.En liten solskenshistoria, och även väldigt rörande, är att de tagit sig ann en gatuhund här nere, Deng. En hund som nu följer dem var de än går när de är här nere. Simmar de i havet simmar hon med, lägger de sig och solar ligger hon runt dem eller under deras solstolar. Är bara om de åker iväg på en utflykt som hon inte alltid kan följa med. Men då väntar hon vid deras stuga och möter upp som om de varit borta i evigheter.

De säger att det är märkligt för att det är precis som hon kan höra när de kommer ner igen från Sverige. Hon möter alltid upp dem med stora glädjescener och lämnar dem inte en millimeter därefter. Hunden har även blivit accepterad av thailändarna då hon i dag är avmaskad, vaccinerad m m vilket värmlandsfamiljen sett till. Hon fick även tidigare valpar och de såg då till att även de fick all vård och skötsel. Vilket gjorde att dessa valpar blev lätta att placera ut. Alla överlevde dock inte pga den natur som finns här utan en blev angripen och uppäten av en större ödla.

På kvällen åt vi på hotellet och gick och la oss rätt tidigt för i morgon ska vi ut på en 4 Island Tour tillsammans med Conny och Co samt familjen Hjort. En resa som Cary organiserat. Ska bli riktigt kul att göra något mer än bara vara runt hotellet 🙂