Välkommen till SBF,

Bildelsgrossisterna

SBF, Sveriges Bildelsgrossisters Förening, är en oberoende branschförening för Sveriges ledande leverantörer av reservdelar och tillbehör till personbilar och lastbilar.

Vi bevakar viktiga branschfrågor såväl nationellt som inom EU, sprider kunskap och stärker på andra sätt våra medlemmars position som seriösa aktörer på bileftermarknaden. Vi är också en kanal för tillverkare och verkstäder som är intresserade av att finna kvalitetsmedvetna leverantörer av bildelar.

SBF verkar för att alla verkstäder ska kunna konkurrera – därför krävs öppna system

Bilägare och verkstäder agerar tillsammans

Svenska AFCAR-medlemmar är Fordonsverkstadsutrustarna (FVU),  M Sverige (f d MotorMännen Sverige (M), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) samt Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som även är dess svenska huvudman.
Talesperson är Johnny Bräster, ordförande SBF.

AFCAR lobbar nationellt och inom EU

Utöver informera bilägare och verkstäder om sina rättigheter, agerar AFCAR inom samhällskontakt. Där är närings-, finans- och justitiedepartementen tillsammans med politiker inom riksdagens Trafikutskott och Näringsutskott samt svenska EU-parlamentariker de allra viktigaste mottagarna för svenska AFCAR. Andra mottagare är myndigheter som Konkurrensverket, Integritetsskyddsmyndigheten
och Transportstyrelsen.

R2RC – kampanj för fri konkurrens

Utöver kravet på öppna system, alla verkstäders rätt att koppla upp sig mot fordonet och bilägarnas rätt att fritt välja verkstad, driver AFCAR ett antal andra opinions- och lobbykampanjer för verkstädernas och bilisternas rättigheter.
Den äldsta och mest kända är Right-to-repair-campaign, förkortat R2RC och avser alla verkstäders rätt att reparera alla bilmärken utan förbehåll. Kampanjen har sitt ursprung i USA, där biltillverkarna ville ha kontroll över alla verkstäder som skulle reparera deras märke. Det konkurrensbegränsade agerandet medförde skenande verkstadskostnader och dåligt verkstadsutbud, vilket föranledde ett myndighetsagerande för att avreglera och stimulera konkurrens.

Bredare verkstadsutbud och lägre ägarkostnader

Huvudsyftet med alliansen är att värna EU:s förordning 461/2010, de riktlinjer, som då ersatte det tidigare och successivt uppluckrade konkurrensreglerande gruppundantag som funnits för motorbranschens verkstadstjänster. Enklast kan det sammanfattas med konkurrens på lika villkor för samtliga verkstäder och att konsumenterna fritt kan välja verkstad utan att nybilsgarantin påverkas.
För verkstäderna finns ett antal ytterligare rättigheter i syfte att stimulera konkurrens som i sin tur innebär lägre ägarkostnader och ett bredare verkstads- och reservdelsutbud för Europas bilägare.

Direct Access, Driving Progress – ny EU-kampanj för fria eftermarknadens rättigheter

Den digitala utvecklingen går i racerfart, inte minst i våra fordon som blir både uppkopplade och autonoma. Bildelar blir system som styrs mjukvara. Bilens digitala innehåll blir allt viktigare.

Utan tillgång till hela mjukvaran, bilens digitala innehåll, i realtid riskerar verkstäder ställas utanför marknaden. Detta när de inte kan uppfylla kraven på fackmässighet – en reparation ska inte påverka bilens trafiksäkerhet eller miljön negativt. Tillgång till bilens digitala innehåll är ett måste.

Framför allt är det små bilverkstäder, såväl märkesauktoriserade som allbil, på landsbygden som riskerar att drabbas av denna konkurrensbegränsning som kan bli resultatet av ogenomtänkta EU-beslut. Det innebär risk för försämrad tillväxtdrivande mobilitet, samtidigt som arbetstillfällen vid, totalt, 500 000 europeiska småföretag, SME, hotas.

Därför tar SBF upp det europeiska kampanjinitiativet ”Direct Access, Driving Progress”, i syftet att påverka lagstiftande politiker i riksdag och EU-parlament samt de myndigheter som bereder EU-lagstiftning inom området. Målet för kampanjen är ett regelverk som fortsatt ger fristående aktörer inom bileftermarknaden direkttillgång till fordonsrelaterad data i realtidsformat.

Läs mer om kampanjen här ”Direct Access, Driving Progress”

Rätten till bilens digitala innehåll

Högkvalitativ dataåtkomst i realtid är väsentligt för ett motorbranschföretags utveckling. Detta är särskilt viktigt för den märkesoberoende bileftermarknaden, där 3,5 miljoner anställda på fler än 500 000 företag, främst SME, små och medelstora företag, arbetar med att säkerställa tillväxtdrivande mobilitet i nära kontakt med bilägarna, konsument.

Men rätten och tillgången till bilens digitala innehåll är långt ifrån en enkel och entydig fråga, utan synnerligen komplex. Kravet från den märkesoberoende eftermarknaden är full tillgång till bilens hela digitala innehåll i realtid. Detta för att kunna genomföra en fackmässig reparation på en marknad med fri konkurrens och inte styrd av fordonstillverkarnas monopol.

Under de närmaste åren kommer flera avgörande lagstiftningsbeslut kring bilars digitala innehåll att fattas av Europaparlamentet och EU-kommissionen. Däribland EU-typgodkännande av motorfordon, konsumenternas rätt till digitalt innehåll i hushållsapparater, däribland personbilar, med flera.

Men hur resonerar beredande EU-byråkrater och beslutande EU-politiker kring kravet på fri konkurrens, tillväxtdrivande och hållbar mobilitet samt dagens monopolställning för fordonstillverkarna?

Lyssna här på Bertin Martens som arbetar med research vid EU-kommissionen och hans resonemang kring de ekonomiska konsekvenserna av regleringar kring bilens digitala innehåll.

SBF:s prioriterade områden 2022

Reservdelsidentifikation, SPI, säkerställa klargörande från EU-kommissionen inom VIN/GDPR samt lagstiftning på EU-nivå som medger juridiska insatser nationellt

Fordonsdata, FIGIEFA-konceptet S-OTP, säkerställa att det införs en lagstiftning som ger S-OTP mandat som lösning för att ge säker tillgång till fordonsdatan

Konkurrensreglering, MVBER, säkerställa en fortsatt konkurrensreglering som innebär konkurrens på lika villkor efter 1 juni 2023.

Cybersäkerhet, Cybersecurity, säkerställa att eftermarknadsrepresentanter får delta i arbetet med att utforma ett framtida EU-regelverk

ISO/CEN-standarder, säkerställa att fordonstillverkarna inte missbrukar ISO för att kringgå EU-lagstiftning, samt se över att OTP för tillgång till fordonsdatan är relevant

EU-kommissionen, publika konsultationer/politikerdialog, driva konkurrensfrågor som rör bland annat datadelning, digital servicebok och digitala marknadsplatser

SERMI, säkerställa att EU-kommissionen fortsätter arbetet med SERMI för säker åtkomst för fristående aktörer av säkerhetsklassad teknisk information. Införande av SERMI i Sverige.

Delta i kompetens- och ledarskapsutveckling inom karriärsutvecklingsprogrammet Talent4IAM för den fristående eftermarknaden med målet att attrahera ny arbetskraft till branschen.