Isak Eriksson


Anton Bergh


Sarah Lundquist


Добро пожаловать(Välkommen)!

Ännu ett nytt tillskott.. denna gång en Opel Kapitän 1961! Tillhör nu en lycklig Olav.


Byggarebob del 3!


Willkommen!

Ett nytt tillskott i familjen Pentagon, Olds 46an kom till den 9onde December 2009! Grattis till den stolta pappan Rickie Widmark!


...

Snart så .. ! Tills vidare kan ni ju kasta runt tjejen nedanför om nån känner för det ..


Byggarebob del 2!



Nu står skjulet på plats och inväntar isolering och en massa annat.

"Växeln, hallå hallå hallåååå, koppla mig till tjutvå!"

  • Address: Mejselgatan(kanske fyrahundratrettielva? har ingen aning men det ligger på Mejselg. iaf!)
  • Telefon: 0705414187
  • @: [email protected]

Det var en gång ...

Pentagon Road Devils


Sommaren -74 hörde man talas om Pentagon Road Devils för första gången. Namnet var dels en protest mot alla flummiga kommunister som demonstrerade mot USA och Vietnamkriget, dels en parafras på chryslers emblem som är en pentagon.



När vietnamdemonstranterna gick och skrek -"USA ut ur Indokina!" körde man upp jämsides med raggarbilen, skruvade upp stereon på full volym med någon låt av Jerry Lee Lewis eller Little Richard och med rutorna nedvevade gjorde man V-tecknet och skrek -"We want Nixon!" Alltid samma succé.

Det var även mycket snack om raggare och raggarkultur även i riksdagen, socialassistenterna hade seminarier om dom fruktansvärda raggarna. Eftersom det var inne med raggare gjorde tidningen Norra Västerbotten en reportageserie om Skellefteåraggarna. Antagligen var det som med de amerikanska MC-gängfilmerna, att MCgängen startades eller åtminstonde expanderade efter filmerna. När man fick vara med i tidningen blev man ju givetvis betydligt "tuffare" än man varit utan mediareklam.

Man fick till och med en raggargård(vilket var ett populärt krav på den tiden). Medlemmarna fick olika medlemsnummer, ledaren kallades Number one och hade följaktligen 1 som medlemsnummer. Den första raggargården på tuvan i Skellefteå fick en kort livslängd efter att man rivit en vägg som halva gruppen ville ha kvar blev intresset lågt att ha aktiviteter på gården. Kommunen beslutade då att skänka gården till en annan förening(MC klubben om jag inte missminner mig). Av någon anledning brann raggargården ner till grunden i samma veva. Polisen sa att det var ett elfel men en bekant åt mig sa att efter branden fattades det tio liter bensin i hans Taunus bensintank, vad han nu menade med det vet man aldrig!

  

På den här tiden var det mycket bråk med raggare från andra städer, även inom kommunen. En klassisk episod var när ett gäng från burträsk kom in till Skellefteå med sin röda Chevrolet Nova och muckade bråk med folk i någon bil, efteråt drog dom nog skyndsamt mot burträsk igen. Staden blev som ett getingbo och alla bilar samlades ihop för att lära dom en smärtsam läxa. I en av bilarna, en småtrimmad Ford Mustang fastback, blev ägaren otroligt arg när han druckit en dryg kvarting. Han slet bort sin chaufför från förarplatsen och satte sig själv där för att ta upp jakten på Novan. Problemet var att gossarna i Novan var från burträsk och på väg mot burträsk, han åkte i 200 km/h mot Boliden istället ......

Man lyckades nu få en annan raggargård på norra sidan älven på hedensbyn. På våren -76 var den också lämnad och amatörradioklubben fick den istället(ni minns töntarna med jättelika svajmaster på sina Amazoner och saabar ..)

 

Hursomhelst hände en del runt den nya raggargården också. En av gossarna som åkte med Pentagon hade en Dodge Coronet 2dht -59, en kväll hade det varit fest på gården och senare på natten åkte han iväg med Dodgen något påstruken. När han kom nedanför industriområdet på den stora vägen såg han en polisbil komma körande, så i paniken backade han in utanför ett byggvaruhus för att vända. I fyllan blev farten för hög och avståndsbedömningen var inte den bästa, så han backade med full fart rätt i en tegelpall. Dodge 59'or ser intressanta ut med vänster bakskärm intryckt till bakhjulet och fenan stående rakt upp.
Hur det nu var lyckades han köra upp bilen till raggargården och lämna den där. Sedan hade han sinnesnärvaro att direkt ringa upp chefen för byggvaruhuset kl 05.30 och förklara vad han rivit sönder och att han skulle betala vad det kostade. När det small hade tydligen en vän av ordning snabbt ringt polisen och eftersom en bil var i närheten var dom snabbt på plats, vän av ordning hade väl sagt åt polisen vad för typ av bil det var som kraschat in i tegelpallen och lampglas, färg samt pressgjuten zink talade väl om för polisen var dom skulle leta. Men eftersom byggvaruhusdirektören inte ville anmäla Dodgeägaren var polisen tvungna att släppa ärendet. Vissa har tur. Året därpå var Dodgen igång igen, med ny bakskärm. Men tyvärr hade han drabbats av cabsjuka och kapade taket av bilen. Sedan tog det flera år innan taket satt på plats och bilen var körbar igen.



Det var mest fyrdörrarsbilar som gick på raggen på den tiden och någon 2dht. Convertibles var väldigt ovanliga. En av dom mer bortskämda killarna hade haft flera efter dåtidens mått läckra bilar, Dodge Dart GT66, Chevelle Malibu SS, Plymouth Satellite och liknande. -75 så dök han upp med en Dodge Challenger cab med 383, har för mig att man sa det var en r/t också.  Det var den då absolut extremaste och dyraste bilen som enbart användes som raggarbil. Den här gossen intresserade sig inte bara för sprit, så han hade väldigt suspekta kompisar. Runt den challengern spred sig ren ondska men även makalös dumhet. Att raggarna beskylldes för våldtäkter och stölder samt grova misshandelsfall härrörde till största delen från gänget kring den bilen. Att polisen till slut fick fast delar av gruppen för några brott, berodde på ett internt bråk där ägaren till bilen slagit till en av de yngre i gänget i huvudet med en träsko. Då blev han arg och gick till polisen och skvallrade. Efter att challengern försvunnit intresserade han sig mest för vad som gick att trycka in i venerna, så efter flera bråk med andra raggare insåg de flesta i den gruppen att raggarkulturen inte var något för dom.

 

Våren -76 upplöstes Pentagon Road Devils och SHRA Skellefteå bildades av medlemmar ur Pentagon och några nya eldsjälar som intresserade sig för det nya fenomenet dragracing.

Året 2007 startades det upp igen och 2008 brann skiten ner igen!
Tredje gången gillt?



Källa: http://www.ingostoys.se/


Blandad fest på gamla klubben!


Byggarebob!


I helgen blir det troligtvis att få upp skjulet!

Rickie Widmark




Per Nyman




Olav Sundqvist




RSS 2.0