h1

Sponsrade länkar – Förbättring av den globala annonskvalitén

oktober 12, 2011

Google Adwords har under en längre tid arbetat med att öka annonskvalitén för sponsrade länkar. Något som innebär att man har lagt mer fokus på relevans och målsidans kvalitet för större betydelse för kvalitetsresultatet och annonsräkningen för  sponsrade länkar. Detta har testats i Spanien, Portugal, Brasilien och andra spansktalande länder i Latinamerika med goda resultat. Man har därför bestämt sig att även använda funktionen globalt.

Målet med förändringen är att förbättra besökaren upplevelse och höja relevansen på träffar för sponsrade länkar. Adwords Sverige varnar därför för att vissa resultat kan komma att förändras i samband med att förändringen blir global. Situationen förväntar dock stabilisera sig efter några veckor.

h1

Google+ öppet för alla!

september 21, 2011

Det var kanske bara en tidsfråga, men nu har det alltså skett. Google slutar med att hålla sitt nya sociala nätverk Google+ exklusivt för endast inbjudna medlemmar. Nu får alltså alla som inte lyckats roffa åt sig en inbjudan registrera sig fritt på plus.google.com.

Personerna bakom projektet säger nu att Google+ är redo för den stora massan.

– Under de första 12 veckorna har vi varit i ett teststadium, under den här perioden har vi lyssnat och tagit till oss enhel del, säger Googles Vic Gundotra.

Under de första 90 dagarna har man genomfört runt 100 förbättringar för den webbaserade och mobila plattformen.

Arbetar man med sökmotoroptimering har man tidigare kunnat se att Google+ har en viss påverkan på SERPen. Men vad som händer inom sökmotoroptimering när den stora massan får tillgång till Google+ återstår att se.

h1

Google +1 & SEO

juli 6, 2011

Google lanserade förra veckan sitt sociala nätverk Google+ som ett svar på Facebook. Tanken är att det med tiden ska kunna ta upp kampen med Facebook som det ledande sociala nätverket på nätet. Men det är inte det jag kommer tala om idag. I Google + finns en motsvarighet till Facebooks gilla-knapp implementerad; Google+1.

Google+1 har redan varit synlig i bl.a. Googles SERP under en dryg månad nu och kan enkelt implementeras i blogginlägg och på webbplatser. Men vilken inverkan har Google+1 på SEO?

Experter kan se att Google+1 kommer ha en direkt inverkan på SEO, men att den inte kommer vara speciellt stor. I alla fall inte till en början eftersom det fortfarande ses som ett experiment. Men tanken verkar helt klart vara att det kommer att stiga i relevans för SEO.

Som SEO-firma får man börja göra lite tester för att kunna förutspå effekterna av Google+1. Eftersom man kan förvänta sig att inverkan troligtvis blir större om Google+ växer i popularitet.

h1

Reklambyråer utför dålig sökmarknadsföring

juni 29, 2011

– Reklambyråer är intresserade av sökmotoroptimering, vilket inte är förvånande då en allt större del av reklamkakan går till sökmarknadsföring. Samtidigt är det tydligt att det finns en kompetensbrist gällande sökmarknadsföring hos reklambyråerna, säger Michael Wahlgren, vd på Pineberry.

Detta visar siffror som kommer ifrån Pineberrys eget analysverktyg på sokmotorkonsult.se. 99 reklambyråer har använt verktyget, byråerna snittar 48,6 av 100 möjliga. Något som kan jämföras med de webbyråer som gjort testet, de fick 55, 7 i snittbetyg.

Detta visar en tydlig tendens mot att webbyråerna fortfarande ligger långt för reklambyråerna när det gäller att arbeta med sökmarknadsföring.

h1

Sponsrade länkar – Starkare skydd för personliga & ekonomiska uppgifter

maj 10, 2011

Att annonsera via sponsrade länkar ska vara enkelt och säkert. Man ska inte behöva vara rädd för att bli av med personliga uppgifter eller uppgifter om ditt företag. Från och med den 17 kommer Adwords Sverige att börja tillämpa ett system som skapar en säkrare tillgång för dina hemliga uppgifter.

När ditt verktyg för sponsrade länkar ber dig om ange personuppgifter och kontouppgifter skall du läsa igenom detta noggrant. Genomför sedan de ändringar som du behöver göra för att fortsätta din annonsering. Du kommer kunna välja att:

1. Man kommer få tillgång till tydlig information innan användaren skickar sina personliga uppgifter via sponsrade länkar

2. Möjlighet för användaren att avregistrera sig från direkterbjudanden

3. Du får möjlighet att använda SSL (Secure Socket Layer-anslutningar) vis insamling av information för betalningar och personuppgifter

h1

Sökmarknadsföring – Stärk din blogg!

april 26, 2011

Bloggar är en stor del inom sökmarknadsföring! Du som driver en blogg kanske inte vet om det. Men för att din blogg ska kunna tillföra något till världen av sökmarknadsföring måste den vara bra och populär. Generellt sett kan jag säga att din blogg inte är just det! Hur ska du då arbeta för att göra din blogg mer populär och innehållsrik?

1. Tala direkt till besökaren!

Vet om vem du talar med. För fungerande sökmarknadsföring måste du erbjuda dina besökare något i gengäld. Säg till dem vad du söker och led dem rätt.

2. Sätt färg på bloggen

Var inte rätt för att arbeta med din design. Rätt färger drar till sig rätt besökare. Visa att du är seriös och hitta rätt i din genre.

3. Gör din text lättsmält

När en besökare ser en lång text kan besökaren känna att den har ett berg att bestiga. Dela upp din text och dess innehåll. Gör den lättsmält.

4. Få besökaren att agera

När du till sist fått din besökare att ta sig igenom hela inlägget och kommit till slutet är det dags att kräva något i gengäld. Beroende på syftet med din blogg kan detta vara många saker. Men huvudsaken är att du får dina besökare att agera och skänka en slags bekräftelse om att du driver en bra blogg.

h1

Internetmarknadsföring – Den beryktade elfteplatsen

april 18, 2011

Det finns en plats som många vill undvika på Googles SERP. Ligger man på en elfte plats är man nära men ändå så långt borta. Magnus Bråth förklarar med på sökmotorkonsult.se.

Googles Algoritmer har en lång rad av filter och straff där det är lätt att hamna om din sida inte är optimal. Placerar du dig på plats 11 på ett viktigt sökord innebär det troligtvis att du sitter fast i någon form av filter och att du behöver ta en titt på din internetmarknadsföring. Visst, plats nummer 11 är fortfarande en plats som genererar ganska så mycket trafik. Men det är en indikator på att du kan behöva arbeta med någonting i din internetmarknadsföring.

Du kanske ska ta andra infallsvinklar och arbeta på något annat sätt för att undvika att hamna i något filter som hindrar webbplatsens framfart. Arbeta aktivt för att ta dig därifrån.

h1

Sponsrade länkar – Funktion för varning av hackade webbplatser

februari 28, 2011

Sedan en tid tillbaka har Adwords kunnat varna för skadlig programvara. Genom bland annat en separat varningssida. Nu utökas funktionerna för varningstexter till att även innefatta på verkan av tredje part. I detta fall talar vi om en ovälkommen tredje part som har hackat kontot för sponsrade länkar med avsikt att sprida spam. Då en användare besöker en sida vill Adwords att de ska vara säkra på att informationen är korrekt.

Klickar man på länken ”Det kan vara osäkert att besöka denna webbplats” så förs man vidare till en artikel i hjälpcentret för sponsrade länkar. För att upptäcka om en sida blivit hackad använder man sig av ett antal automatiska verktyg. Därefter för söker man kontakta den som äger sidan för att göra dem uppmärksamma på det befarade övertrampet. På avdelningen för sponsrade länkar hoppas man att dessa meddelanden skall bli ett uppskattat inslag för användaren.

Ägaren av sidan kan även begära en granskning för att få bort varningstexten tidigare.

h1

Sökmarknadsföring – Så blir du intressant!

februari 22, 2011

”Var intressant!”

Hut många gånger har man inte fått det rådet? Att vara intressant fungerar om man vill lyckas i de flesta sammanhang. Men alla kan ju inte vara intressanta jämt. Hur blir man intressant? Här följer några tips för hur du lyckas med din sökmarknadsföring genom att göra dig mer intressant:

1. Ha fel

2. Ha rätt

3. Kommunicera vad andra inte kan kommunicera

4. Överraska dina besökare

5. Få folk att skratta

6. Berätta vilka de är

7. Förutspå framtiden

8. Var modig

9. Var väldigt ärlig

10. Förarga

11. Berätta en riktigt bra historia

12. Kom med stora nyheter

13. Motbevisa det bevisade

14. Hitta en perfekt bild

15. Använd metaforer på rätt sätt

16. Skapa ett konstverk

17. Sätt alltid dina läsare i främsta ledet.

Hur ni ska gå vidare för att verkligen lyckas med er sökmarknadsföring får ni testa själva. Ni vet nog bäst själva vad som upprör, överraskar och skapar intresse inom ert område. Se bara till att få ut det på rätt sätt och då kan du nå hur lång som helst.

h1

Internetmarknadsföring genom Twitter

februari 14, 2011

Twitter har varit en av de stora aktörerna när man talar om internetmarknadsföring under en längre tid. Men hur kan man själv använda sig av Twitter för att kunna lyckas med med sin internetmarknadsföring?

För det första så måste man ju naturligtvis ha ett eget Twitterkonto. Helst i ditt eget namn eller något påminner om ditt företag. Är det fixat? Bra, då kan vi gå vidare!

Nästa steg blir att använda sig av de verktyg som finns på Twitter för att förenkla din interaktion. det finns program som automatiskt genererar retweets och @-omnämnanden till dina followers. För att hamna i rätt sammanhang bör du sedan ta kontakt med andra branschpersoner för att börja socialisera och bygga din internetmarknadsföring. Leta gärna kontakter i andra sociala nätverk.

Nästa steg blir sedan att genomföra olika aktioner såsom tävlingar. detta hjälper dig att få ut namnet på företaget i positiva sammanhang och lockar fler followers till ditt konto. När du sedan få fler followers gäller det att börja presentera ett kvalitetsinnehåll. God internetmarknadsföring handlar om att erbjuda dina besökare något de vill ha. Få de inget i gengäld kommer de snart att lämna dig.

Viktigast av allt är naturligtvis relevans och bra innehåll. Besökaren märker rätt snart om du inte har något att erbjuda.