FöräldraNätverk för Speciella Barn
Ett fristående nätverk av föräldrar som har barn eller ungdomar med speciella behov. Vi vill verka för bättre livskvalitet för vår målgrupp. Kontakta oss gärna på fnsb@hotmail.se, År 2013 träffas vi i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler i Uddevalla, 4 september, 2 oktober, 13 november, 11 december, klockan 18.30
måndag 11 november 2013
Skolinspektionens beslut för Hovhultsskolan 2013
Under hösten 2013 granskar Skolinspektionen skolor i Uddevalla. Rapporterna är offentliga handlingar och kommer att finnas på Skolinspektionens hemsida. Här är beslutet för Hovhultsskolan:
lördag 14 september 2013
Ridskola för barn och ungdomar med funktionsnedsättning i Uddevallaområdet.
En tjej som vi känner, Madde, kontaktade oss för att informera om att Uddevalla ridskola på Nöthult kommer att ha en ridgrupp för personer med funktionsnedsättning på lördagar kl 12.00 under hösten. Funderar ni på att vara med så går det bra att ringa eller (helst) sms:a Madde +46 73 616 14
Madde jobbar till vardags med barn som har speciella behov och hon kan en hel del teckens om stöd (och är väldans trevlig)
Madde jobbar till vardags med barn som har speciella behov och hon kan en hel del teckens om stöd (och är väldans trevlig)
fredag 16 augusti 2013
Hösten är här
Nu har vi bokat höstens träffar, samma plats och tid, nämligen studieförbundet vuxenskolans lokal i Uddevalla, klockan 18.30. Vi ses desas onsdagar: 4/9, 2/10, 13/11, 11/12. Alla är välkomna, nya som gamla. Vi finns där för dig som bara vill prata, få lite tips, råd eller för dig som vill hjälpa till och göra livskvalitén bättre för denna målgrupp. Hjärtligt välkomna :)
onsdag 5 juni 2013
Datum för träffar
Nästa bokade träffar är den 22 maj och 12 juni, klockan 18.30, i studieförbundet vuxenskolans lokaler.
Sammanställningarna/rapporterna, behöver vi ha in onsdagen den 22 maj. Känner du att du behöver ha mer information om detta, kom på nätverksträffen den 22 maj.
Varmt välkomna!
måndag 3 juni 2013
Rapport från Kommunikationskarnevalen 2013
Rapport från Kommunikationskarnevalen
Mässan pågick måndag-tisdag 6-7 maj på Hotel Radisson Blu
nära Centralstationen i Göteborg.
Vissa föreläsningar pågår parallellt så man måste välja
vilken man vill gå på och det är verkligen inte lätt, allt håller bra kvalitet.
På måndagskvällen fick vi se Autist,
javisst, med Östra Teatern på Kajskjul 8, och efter en jättegod måltid
spelade Sign Up, ett coverband som använder tecken.
De powerpointpresentationer som användes under föredragen
kommer att läggas upp på DARTs hemsida http://dart-gbg.org/ Föredragen filmades, så kanske även de läggs
upp.
Janice Light,
är logoped, professor och leder
forskningen vid Penn State University som ligger i täten när det gäller
forskning inom AKK. Hon föreläste om
*Att öka möjligheterna att läsa och skriva
för personer i behov av AKK
*Att utveckla språk och lägga grunden för
skriftspråk hos små barn med funktionsnedsättning
Janice Light har visat att barn med olika
funktionsnedsättningar som t ex autism, downs syndrom, cp, och förvärvad
hjärnskada kan lära sig läsa och skriva redan i tidig ålder. Hon menar att
tidig skriv- och läsinlärning är en
förutsättning för att barnet ska inkluderas i skolan. Barn som tidigt lär sig
läsa och skriva får ett helt annat bemötande och när skolan börjar har de en bra
grund för att vidareutveckla sin läs-och skriv hastighet, utöka sitt ordförråd
och att inhämta kunskap i andra ämnen t ex naturvetenskap, matematik, geografi
etc. Skolpersonal har ofta för låga förväntningar på barn med
funktionsnedsätting och saknar kunskap om evidensbaserad AKK som kan stödja
barnet. (Det är oftast omgivningen som begränsar barnet t ex genom att inte
kunna itk eller teckenspråk.)
Läs- och skrivkunnighet är oerhört
viktigt för att det ger:
-större delaktighet i undervisning
-förbättrar framtida
arbetsmöjligheter
-ett stöd för att kunna uttrycka
sina åsikter och delta i sociala sammanhang, t ex fb, bloggar
-möjlighet att läsa böcker och
surfa på nätet för nöjes skull.
För personer
med funktionsnedsättning kan läs-och skrivträning i tidig ålder dessutom:
-utöka
kommunikationsmöjligheter betydligt, de får delta i fler samtal och utökar
därmed ordförrådet, de kan uttrycka sin åsikt.
-förbättra
omgivningens uppfattning om barnets potential,
-ge ett bättre självförtroende.
Men många med funktionsnedsättning kan inte läsa eller
skriva bra. Varför är det så?
- Låga förväntningar ger begränsad möjlighet till samtal, språk-och skriv inlärning
- Frånvaro av tidig AAK träning
- Brist på evidensbaserad effektiv träning-över 80% var mer än 2 år när de började
- Brist på lämplig AAK anpassning för små barn. Det som finns är sällan tilltalande för åldersgruppen eller passar inte för barnets nivå.
- Omgivningen begränsar, t ex genom att inte använda tillräckligt med teckenspråk.
- Äldre elever utvecklar passivitet eller störande beteende.
Hur gör man?
Läsa för eleven och samtala om texten är jätteviktigt.
Anpassa hjälpmedel, tex gulfärgade små bokstäver på
tangentbord, tryckknappar med inspelat tal ( tex en röst som säger Vad är det?)
förstorad text, visa på samband mellan
bokstav, fonem, ljud och tecken. Avkodning, ordbilder, gemensam läsning och
frågor till texten, göra egna böcker om sådant som intresserar barnet, ex Nicke
nyfiken, Zac Efron, sport. Låt eleven berätta och delta i skrivandet.
På hemsidan http://aackids.psu.edu/index.php/page/show/id/1
visas goda exempel.
Irene Johansson,
http://www.karlstadmodellen.se/ föreläste om
Skriften som mål, språket som medel och Språket som
mål, skriften som medel
Karlstadmodellen handlar mycket om att alla har rätt att få
vara delaktiga, att alla har rätt till ett språk, kommunikation och läs-och
skrivförmåga och att man bör fundera på hur
detta kan bli möjligt och ta fram material som passar det enskilda barnet.
TSS och/eller tsp jätteviktigt. Hörande barn måste lära sig
diskriminera ljud.
KM förespråkar att barnet lär sig grammatik interaktivt genom färgkodade ordklasser.
substantiv (röd), verb (blå) etc.
Man jobbar mycket med fonem, stavelsegubbar, ordbilder, bygga
ordförråd, ordens rytm, språkmelodi, att plocka isär ord i fonem och sätta ihop
dem, och att diskutera kring bilder och texter, Vad händer? Vem gör något? När hände det? Varför ? etc
Om DIKO projektet, av Bitte Rydeman
Hur en digital
fotodagbok kan understödja läsning, skrivning och berättande.
Först tänkte jag att tiden nog hunnit förbi det här
projektet som påbörjades medan man fortfaratnde skrev text till bilder i
Idagboken och skickade med barnet mellan skola-hem. Numera finns appar som
fyller samma funktion som lätt kan delas i t ex Dropbox.
Men med Diko dagboken får alla i det valda nätverket
(familj, far-och morföräldrar, skola etc) tillgång till en molnbaserad sida där
var och en kan skriva och lägga in bilder, närsomhelst, varsomhelst. På så vis
kan klassen läsa om vad ett visst barn gör på semestern, och barnet kan få reda
på vad klassen gjort just den dagen. Barnet uppmuntras att ta bilder som enkelt
läggs in i DIKO och sedan skriver man dagbok, berättelser. Ordprediktion och
talsyntes finns, men i dagsläget inte möjlighet att lägga in film, något man
jobbar på. Förhoppningen är att någon firma ska driva vidare DIKO efter
projektets utvärdering och därför vet man idag inte vad DIKO kommer att kosta
för användaren. Barn med funktionsnedsättning som deltagit i projektet har
utvecklat sin kommunikation och läs-och
skrivförmåga väsentligt, mycket beroende på att DIKO är lätt att använda
och tillgängligt närhelst barnet vill
skriva och berätta något. http://www.diko.nu/
Föredrag av Sandra Kuusk, en mamma som på egen hand tagit fram fungerande kommunikationsmedel
till sin cp-skadade son samt lärt honom läsa och skriva när habilitering
och skola inte haft något att erbjuda utan istället sagt att det är omöjligt …
Sandra inledde föredraget med att säga att habiliteringar
måste skärpa till sig. Det är i tidig ålder som barn med behov behöver få
tillgång till språk och kommunikation och det är då man måste lägga grunden för
läs- och skrivförmåga. Sandra har efterhand anpassat dataprogram som t ex Comai
för att det ska passa sonens behov just då, samt har han ögonstyrningsdevis.
Datorn är alltid på och med den kan han skriva brev, chatta, skriva meningar
som läses upp av talsyntes, använda Internet och spotify. Sandra lägger in
moderna uttryck i programmet som barnen i hans klass använder (sonen går
inkluderad i vanlig klass) så han lättare kan delta i samtal. http://www.comai.se/
Som avslutning på Kommunikationskarnevalen underhöll Sören Olsson med berättelser om hur det är att
leva med sonen Ludvig. (DS och hjärtproblem)
Jag tycker att årets mässa hade två viktiga budskap:
*även barn med grav funktionsnedsättning kan lära sig läsa
och skriva med ganska enkla, självklara och riktade metoder, trots att
habilitering och skola och andra experter ofta påstår att det är omöjligt, det
ger hopp och visar att tidig träning ger resultat. (då borde barn, med mindre
funktionsnedsättning ha ännu lättare att förvärvar kunskapen, med rätt stöd)
*Habiliteringen måste bli bättre på att stötta barn med
funktionshinder i tidig ålder och ta fram tekniska hjälpmedel och erbjuda läs-
och skrivträning, och skolan måste lära sig mer om AKK och IKT samt teckenspråk
för att kunna uppfylla det som står i skollagen – att skolan ska säkerställa
att alla barn har rätt att försöka nå skolans mål.
Frågan är väl hur man ska åstadkomma detta …
Det nämndes att ca 500 pedagoger etc deltog i
Kommunikationskarnevalen. Dock var där inte många från Uddevalla kommun ... absolut ingen från habiliteringen. (Men en talpedagog och en specialpedagog från elevhälsoteamen var i alla fall där på tisdagen och lyssnade på föredrag.)
Vid tangentbordet,
Marie-Louise
Etiketter:
AKK,
comai,
DIKO,
funktionshinder,
funktionsnedsättning,
habilitering,
inkludering,
Irene Johansson,
Janice Light,
karlstadmodellen,
kommunikationskarnevalen,
Läs och skriv,
skola,
tsp,
tss
torsdag 23 maj 2013
Gratis aktivitet nu på lördag vid Emaus för familjer som har barn med språkstörning, hörselskada eller dövhet
Hemsidan har legat nere ett par dar så det är okey att anmäla sig fortfarande,maila info@dhbvastra.se eller ring 0761636311. Grethe ska vara funktionär på lördagen så hon är anträffbar. Man behöver inte vara medlem i DHB för att delta.
måndag 29 april 2013
250 miljoner kronor till projekt för personer med funktionsnedsättning
Arvsfonden lanserar den nya satsningen Egen kraft! En satsning över tre år och med en budget på 250 miljoner kronor till projekt hos ideella organisationer och offentliga aktörer som skapar nya möjligheter för personer med funktionsnedsättningar.
– Arvsfonden är Sveriges viktigaste finansiär av utvecklingsprojekt av och med personer med funktionsnedsättning. Vår förhoppning är att satsningen ökar inflytandet och delaktigheten samt förbättrar levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättning, säger Ragnwi Marcelind ordförande i Arvsfondsdelegationen.
Satsningen fokuserar på tre prioriterade områden:
– Vi vill dela ut mer pengar och välkomnar ansökningar med stor bredd vad gäller målgruppen. En av våra målsättningar är att stödja individstärkande projekt. Vi hoppas på många ansökningar från ideella organisationer och offentliga aktörer som arbetar med personer med funktionsnedsättningar, säger Pelle Kölhed, ledamot i Arvfondsdelegationen.
www.arvsfonden.se
www.arvsfondsprojekten.se
– Arvsfonden är Sveriges viktigaste finansiär av utvecklingsprojekt av och med personer med funktionsnedsättning. Vår förhoppning är att satsningen ökar inflytandet och delaktigheten samt förbättrar levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättning, säger Ragnwi Marcelind ordförande i Arvsfondsdelegationen.
Satsningen fokuserar på tre prioriterade områden:
- En arbetsmarknad för alla
- Skola och utbildning för alla
- En aktiv fritid i livets alla faser
– Vi vill dela ut mer pengar och välkomnar ansökningar med stor bredd vad gäller målgruppen. En av våra målsättningar är att stödja individstärkande projekt. Vi hoppas på många ansökningar från ideella organisationer och offentliga aktörer som arbetar med personer med funktionsnedsättningar, säger Pelle Kölhed, ledamot i Arvfondsdelegationen.
www.arvsfonden.se
www.arvsfondsprojekten.se
Kontaktpersoner
Heidi Mederos Eriksson Projektledare Egen Kraft! Arvsfondsdelegationens kansli Tel 08-700 07 97 | Pelle Kölhed Ledamot Arvfondsdelegationen 2:e vice ordf i Handikappförbunden (HSO) 070-518 04 97 |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)