Ishockey-VM

Blev en alldeles för lång paus i bloggen efter extremt mycket jobb med ishockey-VM inför och under genomförandet, men nu ska det bli bättring! Många erfarenheter rikare efter ishockey-VM tänkte jag dela med mig av några. Här kommer första reflektionen kring en kampanj som vi genomförde och hur man kan vidga sina vyer och inte enbart använda sig av sina egna kanaler i sociala medier:

Folkets Lag – Skicka din hälsning till Tre Kronor.
En kampanj där svenska folket fick skicka sina hälsningar till spelartruppen inför VM som vi sedan tryckte upp på en banderoll och hängde upp i omklädningsrummet. Så när spelarna anlände  möttes de av en vägg av peppande budskap. Kampanjen genomfördes för att bidra till en positiv diskussion kring Tre Kronor och ishockey-VM, allt för att höja temperaturen för evenemanget vilket i slutändan leder till fler besökare och sålda biljetter. Dessutom gick kampanjen i linje med Tre Kronors ledord ”Folkets Lag” då svenska folket fick skicka sina hälsningar och komma nära laget på ett nytt sätt.

Här är en bild från omklädningsrummet och en bild från en banderoll som användes i PR-syfte på spelarhotellet:

3

2

Hälsningarna skrevs alltså ut på banderollen som ”postit-lappar” och över 200 hälsningar valdes ut.

Då Ishockey-VM inte hade några starka egna kanaler i de sociala medierna använde vi oss  av så många samarbetspartners som möjligt för att maximera spridning på kampanjen.

Tre Kronors Facebook:
MotVMguld

Elitserielag:
brynäs

Partners:
svenska spel

Allt för att få så stor spridning på kampanjen som möjligt.

Att använda sig av många kanaler utöver sina egna är något jag tror idrotten kan bli bättre på, framförallt inom evenemang. Att använda sig av förbund, föreningar och partners gör att man får en enorm räckvidd. Man behöver inte alltid stirra sig blind på sina egna kanaler utan man måste även våga ta hjälp av sina kontakter och deras kanaler. Så länge innehållet är intressant ger det ett ökat värde både för dig och dina partners.

I fallet med den här kampanjen fick vi prata om ishockey-VM, förbundet fick prata om Tre Kronor, föreningarna fick prata om sina före detta eller nuvarande spelare som representerat/representerar föreningen och partners fick aktivera sitt sponsorskap och göra sponsorskapet tydligare mot sina konsumenter.

Att jobba med sina egna kanaler är extremt viktigt, men ibland kan det ge oanade synergieffekter om man lyfter blicken och vågar hitta samarbeten med andra parter i de sociala medierna.

Fler reflektioner från Ishockey-VM kommer… Tänkte bland annat ta upp hur sociala medier inte ska användas!

Publicerat i Sociala medier | Lämna en kommentar

Det är en ny värld AIK

Igår var det premiär för AIK på sin nya hemmaborg, Friends Arena. Det har nog undgått få att AIK flyttat från Råsunda till den nybyggda, toppmoderna arenan Friends Arena. Även om arenan redan blivit invigd som fotbollsarena (landslaget) så var det första matchen för AIK och även premiär för mig själv som åskådare.

Förväntningarna inför matchen var skyhöga. AIK har jobbat hårt i sin marknadsföring vilket också gett resultat då man redan på förhand visste att man gick mot ett nytt publikrekord. Att gå från Råsunda till Friends är givetvis en enorm skillnad. De första intrycken när man kommer till Friends är att man kommit in i en helt ny, modern och proffsig värld!

På väg ut till min sittplats (med mugghållare) såg jag delar av AIK ishockey stå och titta ut mot publikhavet med hakan nere till golvet. Ett AIK hockey som är vana vid ca 5000 åskådare blickade nu ut mot ett hav av 44.000 svartklädda AIKare. Mäktigt! Jag stod nog själv med hakan lika långt nere och hade svårt att greppa vad jag såg. Jag kände mig som en besökare på någon stor internationell arena, inte på hemmaplan för AIK.

Som den digitala medier- nörd jag är kollade jag direkt hur AIK arbetar med det digitala på den nya arenan. Det första jag tittade efter var, har man wifi? Och visst hade man det. Ett stort kliv framåt! Det andra jag tittade efter var, funkar det? Nja blir väl tyvärr svaret. Till en början funkade det ok, till andra halvlek inte alls. Man har alltså lite att jobba på. Publiken vill använda sig av sociala medier under matcher, något man måste vårda! Genomslaget via sociala medier är enorm och den bästa reklamen som finns!

Mer då? Ja, den stora fina mediakuben man har och dessutom det LED-band som går runt arenan skapar nya möjligheter. Men de användes sparsamt och här borde man kunna hitta på roligare grejer för att engagera publiken. På LED-bandet var det AIK-loggan och matchtiden, inget rörligt material alls och LED-bandet användes inte ens i närheten av sin fulla potential. Man skulle tex kunna använda sig av sociala medier genom att lägga ut tweets på LED-bandet för att uppmana folk att twittra med en bestämd #. Även stora mediakuben borde man kunna använda till tex bilder från Instagram. Man borde även kunna förse publiken med statistik under matchen via mediakuben eller LED-bandet. Möjligheterna är egentligen oändliga, man måste bara våga testa! Jag hoppas att man inte nöjer sig med att slå publikrekord utan att man fortsätter att utvecklas och jobbar mot framtiden!

Fun facts:
Samma dag som AIK spelade, spelades 4 andra allsvenska matcher.
AIKs publiksiffra: 43500.
Resterande 4 matcher: Totalt 27500.

Friends Arena har skapat en helt ny värld för AIK, jag hoppas verkligen att de kommer att förvalta dessa möjligheter och fortsätta utveckla upplevelsen på plats.

Publicerat i AIK, Fotboll, Friends Arena, Sociala medier, wifi | Lämna en kommentar

Slottssprinten

Slottssprinten firade i veckan tioårsjubileum. Jag var där och gjorde min debut som åskådare på plats. Skidor är förbaskat trevligt att kolla på framför TVn och precis som alla andra idrotter är det en helt annan upplevelse på plats än i TV-soffan. Man kan inte annat än imponeras över hur fort dessa killar och tjejer kan ta sig fram på skidorna. Hela upplägget med att åka skidor mitt i stan framför slottet är dessutom genialiskt. Att ta en sport som annars hör hemma i naturen in i stadsmiljö är spännande och utvecklande för sporten. Intresset för motion och skidåkning har växt enormt den senaste tiden (se vasaloppet som sålde ut på 10 min) och att ta in sporten i storstäder ökar bara populariteten. Jag gillar också att man på de flesta ställen på banan kan stå och titta utan att behöva varken betala eller gå igenom några säkerhetskontroller. Skidor är familjärt, mysigt och ganska långt ifrån andra arenaarrangemang som både kostar dyra pengar och har hög säkerhet, vilket också gör att distansen mellan åskådare och utövare känns längre i andra sporter än skidor.

Som intresserad av digitala medier kollar jag alltid efter hur olika evenemang jobbar med att koppla ihop det digitala och det fysiska. Men här finns det att jobba med.
Först och främst är hemsidan inte den roligaste och man blir inte direkt sugen som utomstående att se slottssprinten efter att ha sett hemsidan (www.royalpalacesprint.se). Lite mer inspiration och känsla vore inte helt fel! Man lyfter inte direkt in de sociala medierna på hemsidan heller, även om man länkar till sin facebook och twitter.

Det dock ingen jättefart på de sociala medier. För att ”underlätta” kopplar man ihop twitter och facebook, men för att få bra reslutat på sociala medier måste man veta varför man använder olika kanaler och hur man kan använda dem på bästa sätt. Med andra ord, det blir aldrig bra att använda sig av olika sociala medier på samma sätt. Det är ingen jättefart på uppdateringarna och man verkar inte lägga så stort krut på att attrahera nya följare heller då man har endast 240 likes på facebook och 140 följare på twitter.

På plats marknadsförde man heller inte de sociala medierna, varken genom att styra konversationerna till en specifik # eller genom att marknadsföra de egna kanalerna.
Jag gjorde en liten sökning på instagram och fann ca 300 bilder med #slottssprinten eller #royalpalacesprint.

Med andra ord, folk på plats var aktiva på de sociala medierna, man fångade bara inte upp dem och hade säkert haft fler bilder om man styrt dem till en bestämd # och kanske lyft in dem på storbildsskärmen tex?
Slottssprinten känns som ett klassiskt fall av att man har sociala medier ”för att man måste”, än att man ser en nytta med det.

Sociala medier är ett jättebra sätt att fånga upp åskådarna på plats, interagera med dem och ta del av deras egna upplevelser. Det är även ett sätt att förlänga tävlingen och få chansen att kommunicera med åskådarna både före och efter evenemanget.
Detta kan i sin tur användas för att aktivera sponsorerna digitalt och skapa möjligheter för nya inkomster samtidigt som man får åskådarna mer intresserade för evenemanget. Man förlänger dessutom ett evenemang som annars endast sker under en dag.

Slottssprinten är ett bra evenemang, men som har långt kvar i den digitala utvecklingen. Nu såg jag att man tråkigt nog inte kommer att arrangera slottssprinten de närmsta två åren pga VM i Falun. Men jag hoppas att tävlingen kommer tillbaks och att man då vågar satsa mer på de digitala medierna!

20130327-115227.jpg

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Nya arenor, nya möjligheter!

I Stockholm har det smått otroliga scenariot med två nya fotbollsarenor snart blivit verklighet när Tele2 Arena invigs i sommar. Bara månader efter invigningen av Friends Arena.

För er som inte har koll på stockholms fotbollen innebär de två nya arenorna att AIK flyttar från gamla nationalarenan Råsunda till Friends Arena. Samtidigt som både Hammarby och Djurgården flyttar in i Tele2 Arena, där bajen flyttar från söderstadion och Djurgårn från Stadion. Klassiska arenor som alltså byts mot nya toppmoderna arenor!

Vad innebär de nya arenorna?
Ekonomiskt innebär det stora skillnader för lagen då det skapar nya möjligheter för att locka publik, sponsorer och skapa nya intäkter. Tittar man på ett exempel ifrån ishockeyn kan man se att Brynäs iF med sin nybyggda arena Läkerol Arena höjde sitt publiksnitt rejält säsongen 2005/2006:

Bild

En annan effekt var att Brynäs IF marknad ökade sin försäljning med 70 % till ca 22 miljoner kronor. Den del som ökade allra mest i procent var events i form av matchvärdskap och uthyrning av matchloger mm. Denna typ av events ökade med över 500 % (Brynäs IF verksamhetsberättelse 07/08).

Med andra ord, nya arenor ger nya ekonomiska möjligheter!

Hur ser säsongskortsförsäljningen för de tre stockholmsföreningarna?
Jo, väldigt bra. AIK har snar sålt nästan 10.000 säsongskort och går mot ett nytt rekord. Djurgården har ingen mätare på sin hemsida men skrev den 23 feb att man sålt strax över 7000 säsongskort. Hammarby som spelar i superettan har sålt hela 8200 säsongsbiljetter.
Försäljningen går alltså bra och de nya arenorna lockar supportrar. Något som givetvis är väldigt kul för stockholmsfotbollen.

Men det är oerhört viktigt att föreningarna inte nöjer sig med att sälja säsongskort. Säsongskortsinnehavare är ovärderliga för föreningar och det riktiga arbetet är att se till att de känner sig nöjda, sedda och att de vill fortsätta köpa säsongskort till året efter. Givetvis gör det sportsliga sitt och gör stor skillnad i totalupplevelsen, men föreningar kan inte förlita sig på sportsliga framgångar utan man måste jobba hårt för att få supportrarna nöjda oavsett resultat. Tittar man på Brynäs publiksnitt ser man också att man hade en topp när arenan var ny, men att man inte lyckades locka lika många till nästa säsong.

Det finns många sätt att arbeta med säsongskortsinnehavarna. Jag skrev i ett tidigare blogginlägg om IFK Norrköping, där man sålde möjligheten att få en bild på sitt ansikte tryckt på matchtröjorna. Ett annat alternativ, som man gjorde i den amerikanska fotbolls laget Colorado Rapids var att trycka namnen på alla säsongskortsinnehavare på matchtröjan:

Colorado rapids 2013 adidas home football shirt

Colorado rapids 2013 adidas home football shirt

En idé som jag tycker är bra mycket bättre än IFK Norrköpings. Varför? Jo föreningen visar hur mycket man bryr sig om sina säsongskortinsinnehavare. Samtidigt kommer man säkerligen även sälja fler tröjor, för visst skulle man bli mer benägen att köpa en matchtröja om ens eget namn finns med! Man tjänar alltså säkert mer pengar på tröjorna, samtidigt som man också ger säsongskortsinnehvarna uppmärksamhet.

Jag som arbetar med digitala och social medier ser en stor fördel i att kunna använda även dessa för att lyfta fram säsongskortsinnehavarna, genom tex:
– Unika erbjudanden, tex souvnirer, sponsorerbjudanden eller event.
– ”Veckans supporter” som man lyfter fram på sociala medier (tex med bild på coverbilden
på Facebook).
– Tävlingar där man endast kan delta om man är säsongskortsinnehavare.

Möjligheterna med en ny arena är uppenbarligen stora, nu gäller det bara att föreningarna inte stirrar sig blinda på att sälja säsongskort utan också har en plan för hur man ska behålla dem till nästa säsong. Något som man inte kan vänta med till säsongen är slut, utan ett arbete som måste börja från match 1.

Publicerat i AIK, arenor, Djurgården, Fans, Föreningar, Fotboll, Hammarby, IFK Norrköping, Sociala medier | Lämna en kommentar

”Problemet är att omvandla likes till åskådare”

Sociala medier har växt enormt fort och Facebook som startades för mindre än 10 år sedan är idag en stor del av mångas vardag. Hela 42 % av Sveriges befolkning använder sig, enligt Nordicom, av sociala medier dagligen. Detta är något som företag också har insett och börjat använda för att kommunicera med sina befintliga och potentiella kunder.

Idrotten har också börjar söka sig till de sociala medierna för att fånga upp supportrarna.
Till en början handlade sociala medier mycket om detta, att fånga upp supportrarna och få dem att gilla gruppen. Men tittar man på de större föreningarna är inte antalet likes ett problem. Tex har AIK över 111.000 likes på Facebook. En makalös siffra.

Men nu då? Hur får man dessa att gå på matcher?
Ja sociala medier har som sagt växt enormt de senaste 10 åren och även förbryllat många organisationer som inte vet hur man ska handskas med denna nya verklighet. Många organisationer är resultatinriktade och problemet med sociala medier är att det kan vara svårt att se resultat om bortser från likes och delningar. Det kan vara svårt att se hur inlägg på Facebook ska påverka biljettförsäljningen. En svårighet som man också uttryckte i AIK när jag 2012 gjorde en intervju med dem, där de sa att ”problemet är att omvandla likes till åskådare”. Man sitter helt enkelt på en kanal som når över 111.000 personer men man vet inte om man får dem till arenorna.

Det största felet som organisationer gör är att man inte lägger tiden på att skapa sig en full förståelse för hur sociala medier fungerar kontra traditionell media.  Sociala medier bygger inte på envägskommunikation och sälj utan snarare ett långsiktigt arbete som bygger på dialog med avsikt att skapa och behålla relationer med supportrarna. På lång sikt leder detta till mer trogna fans som också kommer att gå på matcher. Självklart kan man även pusha försäljningskampanjer genom sociala medier, men man måste lägga fokus på att bygga relationer, för skapar man relationer med fansen kommer de också att komma till arenorna.

En vanlig kommentar till sociala medier är att det är bra, men att idrotten inte har resurserna att ägna sig åt det. En inställning som också grundar sig i att man inte förstår hur viktigt sociala medier har blivit i svenskarnas liv. Speciellt ungdomar, som också är nästa generations supportrar. Tittar man på Nordicoms Internetbarometer, ser man att 2011 använde sig 86% av svenskar i åldrarna 15-24 sociala medier dagligen. En siffra som säkert är ännu högre idag.

Det har skett en radikal kommunikationsförändring med sociala medier och kraften från de sociala medierna är enorm. Genom sociala medier har det skapats en fantastisk kanal där fans, förening och spelare kan mötas. Därför tror jag att det är viktigt att man även inom idrotten ser potentialen med sociala medier och lägger de resurser som behövs för att man ska lyckas.

Satsar man kommer man också lyckas omvandla likes till åskådare!

Publicerat i arenor, facebook, Fans, Föreningar, Sociala medier, Twitter | Lämna en kommentar

Svenska Rallyt lockar publik

I mitt förra inlägg diskuterade jag kring hur idrotten ska göra för att locka människor från soffan till evenemang. Mina tips handlade om hur arenor och evenemang kan dra nytta av det digitala på plats på arenor och evenemang. Mina två punkter var:
1. Ge publiken mer information
2. Använd de sociala medierna för att marknadsföra evenemang genom publikens upplevelser.
Många idrotter har svårt att locka publiken som hellre stannar hemma då det både är billigare och bekvämare. En verklighet man verkar tagit allvarligt på och arbetat hård med att undvika på Svenska Rallyt. Till sin hjälp har man använt en byrå som satte nya kommunikationskonceptet ”closer to rally”. Konceptet innebär att svenska Rallyt inte bara ska vara ett race, utan en del av en större social kontext och upplevelse. Hur gick det? Jo man hade en rekordnotering med över 20.000 åskådare under två dagar i Karlstad.

Man verkar även ha jobbat hårt med det digitala. Tittar man på min första punkt har Svenska Rallyt tagit fram en app som ”hjälpt publiken ute i skogen med snabba nyheter i ett Twitterliknande flöde”. Att kunna erbjuda publiken information är väldigt viktigt för att kunna konkurrera med TV, speciellt på evenemang som längdskidor och rally när man annars har svårt att följa tider och placeringar. Bra initiativ av Svenska Rallyt som de också säkert kommer att utveckla till nästa år!

Tittar man på den andra punkten verkar man även där ha lyckats bra; ”Vi har mer än dubblat antalet personer som följer oss på Facebook och Twitter. Dessutom har vi tusen människor som följer oss på Instagram…Via alla dessa kanaler har vi fått mycket positiv respons från vår publik. Aktiviteten har aldrig varit högre. Trafiken på sociala medier har självklart bidragit till intresset för att följa tävlingen på plats” (rallysweden). Den bästa marknadsföringen av evenemang är när åskådarna själva pratar om sina upplevelser, och speciellt attraktivt är det genom bilder. På Instagram hade mer än 2000 bilder lagts ut med #rallysweden, vilket också påvisar vilket stort intresse det finns av åskådare att dela med sig av sina upplevelser på plats. Detta är säker även lett till att fler åskådare letat sig till rallyt.

rally

Viktigt för Svenska Rallyts del så här efter tävlingen är att samla in så mycket material som möjligt och få folk att dela med sig så mycket som möjligt av sina upplevelser för att kunna fortsätta diskussionen och engagemanget även efter tävlingen. Och, även om det är bra att man får många likes på facebook och många följare på instagram och twitter under evenemanget gäller det att hålla dem intresserade även efter evenemanget. Sedan kommer nästa utmaning, att få dem att komma nästa år.

I mitt nästa inlägg tänkte jag prata om just detta, hur man omvandlar ”likes” till åskådare.

Publicerat i Fans, Sociala medier, Svenska Rallyt | Lämna en kommentar

Så ska arenorna vinna över soffan

Arenor och idrottsevenemang får allt tuffare att locka publik i takt med att TV-produktionerna blir allt bättre och soffan hemma lockar allt mer.
Att kolla framför TVn är billigare, enklare, flexiblare, man ser oftast bättre och får mer information. En verklighet som är farlig för idrotten och som även påverkar TV-produktionerna negativt, för hur kul är det att kolla på idrott utan publik?! Både föreningar och TV-bolag måste ta seriöst på denna utveckling för att göra liveupplevelserna bättre.

Vad kan arenorna erbjuda idag som sofforna inte kan? Självklart stämningen och upplevelsen. Hur bra kvalité det än blir TV så går det aldrig att föra över stämningen och pulsen från en fullsatt arena. Men soffan lockar ofta ändå och idrotten måste se över vad man kan göra för att bli attraktivare.

Så vad kan man göra?
För mig är det två nycklar till att göra arenorna attraktivare:
1. Ge publiken mer information!
2. Använd sociala medier för att marknadsföra evenemang genom publikens upplevelser.

Hemma i soffan får du löpande information med statistik och repriser. Vi vet att många också använder sig av en andra eller tredje skärm för ytterligare information och diskussion. Publik på plats använder också sina mobiler och här måste arenor och evenemang vara bättre på att erbjuda material. Precis som för TV-publiken måste man kunna ge livestatistik och även repriser på situationer. Även om det säkert finns problem med TV-rättigheter så måste även TV inse att kan man förse publiken på plats med mer information och film så kommer det också locka mer publik både på plats och framför TVn. För som jag skrev tidigare; hur kul är det att kolla på sport utan publik?

I takt med att vi ständigt är uppkopplade delar vi med oss mer och mer av våra upplevelser och tankar för omvärlden genom sociala medier. Idrottsevenemang är inget undantag, vi älskar att dela med oss av våra liveupplevelser genom de sociala medierna. Och finns det någon bättre marknadsföring av sport än att få text och bild på hur kul dina kompisar har på ett idrottsevenemang. Som jag skrev tidigare så är det unika med att vara på plats just stämningen och känslan som gör det speciellt, och kan man förmedla lite grann av det genom bild och text så är det den bästa marknadsföringen. Idrotten måste därför bli bättre på att skapa möjligheter för att få folk att dela med sig om sina upplevelser på sociala medier. Som ett första steg måste, MÅSTE arenor ha internet som fungerar. 3g näten blir lätt överbelastade och det måste därför finnas fritt wifi för publiken. Det är skandal att det finns moderna arenor som inte kan leverera internet till sin publik (tex Globen). Om man inte har internet kan man ju inte dela med sig av sina upplevelser vilket är tråkigt både för publiken och arenorna. Publiken använder som sagt sociala medier som en del av upplevelsen, man vill dela med sig och diskutera! Kan jag inte göra det på plats förlorar jag en del av upplevelsen och arenan/idrotten förlorar viktig, gratis, marknadsföring.

Publicerat i arenor, Fans, Föreningar, Sociala medier, wifi | Lämna en kommentar

Twittertabbar och förbud

Twitter, mikrobloggen som sedan 2006 växt till 500 miljoner användare, används även flitigt inom idrottsvärlden. Idrottaren med flest följare på Twitter är Christiano Ronaldo med hela 15,6 miljoner följare.

Men alla är inte lika lyckosamma! Några exempel på rejäla twittertabbar kan vi hämta från London-OS där både en grekisk trestegshoppare (läs artikel här) och en Schweizisk fotbollsspelare (läs artikel här) blev hemskickade från OS för deras rasistiska utspel på Twitter. Ett annat exempel kan vi hämta från Premier League där Rio Ferdinand fick böta ca. 450.000 kronor efter en misslyckad retweet (läs artikel här). Det senaste exemplet hittar vi från USA där en hockeydomare för bara en vecka sedan blev avstängd resten av säsongen pga av en nedlåtande tweet om staden han skulle döma i (läs artikel här).

Idrottare måste vara försiktig med Twitter, för det du skriver kommer att kunna ses av hela världen och ”once it’s out, it’s out”. Dessa skräck-exempel gör också att det från många föreningar och förbund finns en rädsla för och en okunskap om sociala medier. Något som också blir tydligt när man lyssnar på tex tränaren Sir Alex Ferguson som efter Ferdinand-incidenten sa ”I mean Twitter.. I don´t understand it”. Eller när Danmark innan EM 2012 bestämde sig för att förbjuda sina spelare att twittra under turneringen (läs artikel här).

Men detta är helt fel väg att gå! Innan de sociala mediernas tid var kontakten mellan lag/spelare och fans en envägskommunikation. Sociala medier har skapat möjligheter för tvåvägskommunikation där fansen också kan kommentera och svara på den informationen man får. Information som fansen idag också kan få direkt från spelarna istället för via föreningar eller journalister.

I Sverige är vi inte lika mycket för förbud, men när jag intervjuade AIK, Djurgården och Hammarby för ca ett år sedan hade ingen av dem en uttalad policy för sociala medier.
Föreningar måste vara tydliga med vad som är ok och inte ok att skriva på sociala medier och även utbilda spelarna vilka konsekvenser det kan få om man inte tänker sig för. Men förbud är inte rätt väg att gå, våga låta spelarna använda sig av sociala medier och se möjligheterna med det. För gott om möjligheter finns det! Lyckas man som idrottare med sociala medier stärks banden mellan fans och spelare och även mellan fansen och föreningen/förbundet.

Publicerat i Fans, Förbund, Föreningar, Idrottare, Sociala medier, Twitter | Lämna en kommentar

Super (social) Bowl – Så gick det

Som jag skrev igår förväntades Super Bowl slå fjolårets rekord på de sociala medierna. Hur gick det då? Jo, i fjol skrevs det 13,1 miljoner tweets under matchen, i år var den siffran smått otroliga 24 miljoner tweets! En ökning med 11 miljoner tweets. De sociala medierna fortsätter bara att öka i popularitet och vi lever i en värld där information och diskussion går i en rasande fart.

Hur kan företag då kapitalisera på detta? Ett imponerande exempel kan vi hämta från Oreos. Med snabbhet och träffsäkerhet så postade man detta 4 minuter in i det strömavbrott som skedde under matchen:

20130204-181127.jpg

Kreativt och kul men framförallt ett effektivt sätt att nå ut med ett reklambudskap för en billig peng!

Publicerat i amerikansk fotboll, Fans, Sociala medier | Lämna en kommentar

Super (social) Bowl

Ikväll är det dags för Super Bowl, finalen i den amerikanska fotbolls ligan NFL och en folkfest! En folkfest som också attraherar människor runt hela världen. Människor som inte bara tittar på matchen utan även vill diskutera sina upplevelser. Förra året skrevs inte mindre än 13,7 miljoner tweets och som mest skrevs 12.300 tweets per sekund! Ett rekord som man inte bara hoppas slå, utan förväntas att slå.

Idag använder vi oss inte bara av TV-skärmen när vi tittar på sport, vi använder även en andra skärm (eller fler) för att dela våra upplevelser. Vi älskar att prata om våra upplevelser och sociala medier har gjort det möjligt för oss att dela våra tankar med andra som upplever samma händelse. En globalisering av diskussioner, där vi kan delta i diskussioner med människor från hela världen om en idrottshändelse som sker i USA.

Och, det är inte bara spelet eller matchen i sig det pratas om utan även reklamen. Något som blivit lite av en grej i USA. Bland dessa reklamfilmer hittar man bland annat den här från Volkswagen som har hela 56 miljoner visningar på YouTube.

Sociala medier fortsätter bara att växa och intresset att dela våra upplevelser av idrottsevenemang är stort. Det innebär också att föreningar och sponsorer har mycket att hämta av att vara delaktig i sociala medier. Detta för att stärka fansens engagemang och även hitta nya sponsoraktiveringar som skapar nya intäkter för föreningar och samtidigt stärker företagens sponsorskap.

Det ska bli intressant att se hur mycket som pratas i de sociala medierna om Super Bowl ikväll och även att följa utvecklingen i fortsättningen. När når vi egentligen toppen i aktivitet på de sociala medierna?

Publicerat i amerikansk fotboll, Fans, Sociala medier, Sponsring | Lämna en kommentar