Hoppa till innehåll

Uppladdning

26 juni, 2011

Förra veckan körde vi vårens sista tisdagssegling. Säsongen har gått fort och vi hoppas vi har laddat tillräckligt inför årets upplaga av Gotland Runt. För att följa oss i år har vi skapat en egen sida på Facebook. Dels för att det ska vara lättare att uppdatera, men också för att det verkar oklart hur det blir med gotlandruntbloggen.se i år. Man kan också följa oss på KSSS hemsida. Där visas vår aktuella position tack vara AIS.

Adresser
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Team-HMK-Tresca-SWE-9335/157595537643819
KSSS: http://race.ksss.se/Sites/AF-Offshore-Race/Batsida/?boatId=1516

Ny säsong

18 maj, 2011

Nytt år betyder nya krafter och nya tag. Vi har skrapat ihop gänget än en gång och alla ser fram emot en ny säsong. Några förändringar har skett sedan förra året:

– Under vintern har kapten utsatt sina gastar för hårda test, för att se till att besättningen ska klara 2011:as tisdagsseglingar och gotland runt. Efter långa fyspass blev vi tvungna att sparka Krille ur besättning. Han ersätts av Kristian. Mer om honom senare.

– Ett par segel har bytts ut.

– Orsaken till ett läckage i fören har hittats och åtgärdats.

En sak som är sig lik är att Mange bär shorts när det  är sommar. Han anser att det är sommar mellan maj och september, även om det är 10°C och spöregn

Tack och hej så läge

Segelhaveri, impellerbyte och segling

9 juli, 2010

På senaste tiden har det varit spännande ombord. Vi har seglat sönder en spinnaker och en genua 1:a. Skohornet på genuan gick rakt av när hon skulle upp på kryss. Såhär ser det ut:

Lättvindsspinnakern gick sönder i topp när det blåste lite för mycket. Nu får vi gå med hårdvindsspinnaker istället.

När fukten gick ur luften här på förmiddagen skulle det vädras. Ruffluckan ovanför bomen öppnades och allt blev frid och fröjd inne i ruffen. Detta glömdes helt bort när vi skulle jippaa! Bommen tog med sig luckan. Med hammare knackades den till och är nu helt tät. Men bara för att vara på den säkra sidan tätades den med silvertejp.

När vi körde motorn för laddning larmade den för hög temperatur. Mekanikerduon Brorson och Malmqvist tog en snabb titt på impellern. Den gamla hade inga blad kvar. Som tur var hade vi en i reserv på båten som monterades på stört!

Vi har också hunnit med lite segling. Klockan 14.00 rundade vi märket utanför Visby och är nu påväg tillbaka till Almagrundet 🙂

”Är vi framme snart?” //Markus

Fyra rutor Marabou

8 juli, 2010

Här är lite bilder från den tidiga morgonens segling.

Klockan 10.00 tog jag (Markus), Micke, Krille och Anton över. Lite deo, en tandborstning och 4 rutor Marabou förtärdes samtidigt som vi torkade gruset ur ögonen och klädde på oss. Nu var man på G igen! Till en början seglade vi i snitt 10 knop med spinnaker, surfade på vågorna och hade det allmänt bra. Ett par timmar senare blekte det ur totalt och vi låg återigen stilla och guppade med vågorna. När det andra gänget vaknade blev dom lika besvikna som vid förra passet. Vi hade kört rakt in i ett bälte utan vind. Men ganska snart kom vinden tillbaka. Lagom tills vi hann äta upp lunchen.

På återseende! //Markus

Fårö fyr

8 juli, 2010

Lagbild tagen innan starten i onsdags

Eftersom internetuppkopplingen vart av varierad kvalité så kommer vårt första blogginlägg nu.
En kort sammanfattning från början:

Det blev en långsam start. Alla stod stilla på linjen och väntade på vind. Även fast startskottet gick stack ingen iväg. Något senare blåste det till lite grann och vi körde då en sjysst kryssbog till första märket -Almagrundet. Vid rundningen satt vi spinnaker och satte kurs mot Nynäshamn. Av och till har vi haft bra fart i seglen. Konstig vind har det varit. Inte nog med att det vrider och vänder som på Mälaren. Den varierar i styrka också. Allt mellan 6 m/s och total stiltje. Om var annat… Flera gånger om har vi legat helt stilla och väntat på vind.

Nu har vi rundat Fårö fyr och seglar spinnare i 10 knop, nästan 90 grader mot vinden. Vi har gått på pass nummer 3 och man känner att man kommit in i vaktlunken. De flesta ombord sover ganska ostört och väl med tanke på att det har gått lite sjö.

Ni kan också följa oss på http://race.ksss.se/Sites/Gotland-runt/Batsida/?boatId=806 för positionsuppdatering
Over and out! // Markus

Uppladdning

4 juli, 2010

Det börjar närma sig tävling och i sista sekund finslipas de sista detaljerna för att allt ska gå så smidigt som möjligt.

Igår fyllde vi en släpkärra med div prylar som inte kommer behövas på Gotland runt. Tex. Gummijolle, kolgrill, tändvätska, kuddar, täcken, plastbackar mm. Därefter packade vi in lika mycket grejer. Så det gick jämt ut… nästan.

I förmiddags tog Erik och Krille båten från hemmahamnen i Västerås och satte kurs mot Stockholm, Saltsjöbaden. Därifrån tar Peter, Anton och Niklas över imorgon(måndag) och seglar till Sandhamn där hon ska besiktigas.

Mange, Markus och Micke (tripple M!) sätter sig i bilen på tisdag eftermiddag och kör från Västerås till Stavsnäs. Därifrån tar de färjan ut till Sandhamn. Då är hela gänget sammlat!

Ingen frystorkad mat blir det ombord. Alla åtta har fått i uppgift att förbereda en varsin maträtt. Jag kokade ihop en kyckling curry alá Markus. Ris kokas på båten för att spara plats.

Ha det gött så länge!

Det blåser i vinden

30 juni, 2010

Hej o’ hå!

Under den gångna veckan har det inte hänt mycket här på bloggen. Men det har det gjort på andra håll!

På Fårövägen 19, där jag (Markus) och skepparen Peter bor har det seglats stormstor i vardagsrummet. Nya segelnummer sitter nu även på stormstoren och därmed på alla segel vi ska ha med oss på Gotland runt.

Mange och Peter har spenderat åtskilliga timmar bakom symaskin och tryckmaskiner för att få våra kläder tryckta och broderade. Stort tack till våra sponsorer som ställer upp med kläder och utrustning!

Alla åtta i besättningen har nu matchande utrustning. Närmare bestämt:

1 st väska
1 par stövlar m. stålhätta
1 par sneakers
1 st mulitverktyg
samt ett par mjukisbyxor (ej med på bilden)

Simma lugnt!

Tisdagssegling 22/6 – genrep

23 juni, 2010

Gårdagens tisdagssegling var genrepet inför Gotland. Vi var 3:e respektive 2:a båt över linjen i de två starterna, men i omräknad tid hamnade vi på 14:e respektive delad 10:e plats. Inte lika bra som förra veckan, men helt OK om man räknar med de två dåliga starerna samt spinnakersättningarna.

Bäst med igår måste vart vägvalet runt den första gröna lysbojen i det andra racet. På WSS:s hemsida klagar dom på regelbrott och kollisioner. Något vi inte var med om när vi valde att runda bojen med god marginal och inte trängas där inne med alla andra. Ta en titt själva http://www.wss.se/

Full fart mot Gotland runt!

Tar form

20 juni, 2010

Nu har jag skickat ut ett mail till alla i besättningen med ett litet frågeformulär. Ta er tid att svar på det så fort som möjligt så knopar jag ihop det sista av bloggen.

Tjenare

4 juni, 2010

Testing, testing… Får se hur detta fungerar. Måste ladda upp några sjysta bilder. Synd att jag inte har några på Tresca eller på dess bestättning. Fixar det på tisdag. Hoppas på lika fint väder då som vi haft hela denna vecka

dfgdfgdfgdfgfdgfdgdfdfgdfgdfgdfgfdgfdgdfdfgdfgdfgdfgfdgfdgdfdfgdfgdfgdfgfdgfdgdfdfgdfgdfgdfgfdgfdgdfdfgdfgdfgdfgfdgfdgdfdfgdfgdfgdfgfdgfdgdfdfgdfgdfgdfgfdgfdgdfdfgdfgdfgdfgfdgfdgdf