Hej då!

Image (1)

Det här blir mitt sista blogginlägg på den här bloggen. Mitt  nya jobb i Uppsala börjar nästa vecka. Gransäters rektorsblogg kommer naturligtvis att fortsätta även om det i dagsläget inte är klart vem som blir min efterträdare. Vi möts kanske i en annan blogg eller liknande i framtiden.

/Cattis

Lämna en kommentar

Under Cattis Skolpod, Gransäterskolan

Ljuv sommartid

sommarhälsning

Nu gör vi ett litet sommaruppehåll på Gransäters rektorsblogg. Vi återkommer alldeles strax! /Cattis

Lämna en kommentar

Under Kategorier

Intervju med Gransäterskolans Förstelärare, Petra Sandahl och Rickard Säfsten

Här kommer den sista intervjun för den här terminen i min skolpod. Fortsättning följer i höst.

/Cattis

 

skolpodden1

Lämna en kommentar

Under Cattis Skolpod, Gransäterskolan, Skolutveckling

Gransäterskolans sommaravslutningar

Lämna en kommentar

Under alla, Filmer, Gransäterskolan

Samtal vid rötterna

samtal vid rötterna

Jag har precis kommit tillbaka efter att ha varit på en resa till en helt annan verklighet. En verklighet där man kastas mellan ytterligheterna. Det var fantastiskt att komma till Södra Afrika, att se all vacker natur och alla fantastiska djur. Att hamna mitt i en elefanthjord och knappt våga andas när ledarhonan står en halvmeter ifrån och tittar på en eller att vara helt ensam på en strand vid Indiska Oceanen där allt man ser så långt ögat når är hav och höga sanddyner.

Så kommer man till det bergiga och otroligt vackra Lilliputtlandet Swaziland som styrs av en diktator till kung. Yttrandefrihet är lika sällsynt som tortyr är vanligt. Att vara kvinna i detta land…är omöjligt. Som kvinna är du inte värd någonting. Vartenda djur har större rättigheter än en kvinna. Allt dåligt som inträffar är kvinnornas fel eftersom en man aldrig kan ha fel eller göra ett misstag. Kvinnor behandlas som skräp som man kan slänga på sophögen när man behagar.

Att träffa dessa kvinnor och höra deras berättelser, träffar mig rakt i hjärtat. Dessa kvinnor som trots allt de blir utsatta för, utstrålar styrka och tålamod och orkar kämpa. Det sätter ens eget liv och det man gör i perspektiv. Vad är det som driver mig? Oss? Vad är det som är verkligt viktigt?

Jag tror att det vi gör har mycket stor betydelse men ibland kan jag ställa mig frågan om avsikten. Varför gör vi det vi gör? Vilket är ditt och mitt syfte? Gör vi något i första hand för att få ihop till brödfödan, tjäna pengar, känna oss duktiga/behövda/viktiga/bekräftade? Gör jag det jag gör för mig själv eller arbetar jag i första hand för andras väl? Och inte bara några andra som tillhör min närmsta krets utan kanske t.o.m. för främlingar?

Någon kanske rynkar på näsan och tycker att man gör sig viktig om man lyfter den här frågan, att alla minsann har själviska motiv. Ja, så är det men det gör det väl ännu viktigare att lyfta frågan, att syna sig själv och sina motiv, att hjälpa och inspirera varandra att göra gott. Att ha tid för samtal som går på djupet. Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om kontemplation och aktivism, två saker som är varandras förutsättningar. Jag vill  lägga till samtalet. Samtalet som sker vid rötterna, vid ursprunget till det som definierar oss som människor, oavsett vad du eller jag har för åsikter om vad ursprunget är.  Att tillsammans med alla goda krafter våga förändra den värld vi lever i.

Moder Theresa har skrivit följande:

People are often unreasonable and selfcentered.

Forgive them anyway.

If you are kind, people may accuse you of ulterior motives.

Be kind anyway.

If you are honest, people may cheat you.

Be honest anyway.

If you find happiness, people may be jealous.

Be happy anyway.

The good you do today may be forgotten tomorrow.

Do good anyway.

Give the world the best you have and it may never be enough.

Give your best anyway.

For you see, in the end, it is between you and God.

It was never between you and them anyway.

 

För alla er tycker att detta var väldigt pretentiöst skrivet. Tyck på bara 🙂

/Cattis

Lämna en kommentar

Under alla, Citat, Inspiration

Skolledningen informerar

Gransäterskolan – april 2014

Hej!

Den milda vintern och den tidiga våren har rubbat den naturliga årscykeln. På något sätt känns det som om skolavslutningen är nära förestående men det är faktiskt sex veckor till avslutningsdagen.

Mycket har dock hänt på skolan sedan senaste informationen från skolledningen ”kablades ut”. Jag hoppas ni följer skolans Facebook där aktuella händelser läggs ut och självklart vår hemsida där aktuell information finns.

I detta brev fokuserar jag mest på framtiden och de beslut som är klara inför kommande läsår.

Skolvalet var klart i februari och det innebär för Gransäterskolans del följande:

– 46 barn börjar till hösten i förskoleklass och vi kommer att ha tre förskollärare på dessa barn.

– För årskurs 4:as del så kommer de att bli två klasser med Petra och Camilla som fortsatt ansvariga.

Årskurs 6 blir en klass. Vilka som blir kontaktlärare där får jag återkomma med.

För övrigt kommer våra blivande 1:or att få vikarie då båda våra ordinarie lärare är föräldralediga (rekrytering pågår). Blivande årskurs 3 att ledas av Somir Sinharay och Matilda Lejonryde (nyanställd). Årskurs 5 får två lärare nämligen Tina Eriksson och Tomas Ernlund.

I senararelaget har vi några nya medarbetare klara. Ny bildlärare blir Stefan Gadnell, ny i MA/NO Anna Smedberg, ny i FR är Eva-Charlotte Stark, ny specialpedagog är Bernt-Åke Bärgling.

Fokus under resterande tid av terminen ligger förstås på att hjälpa fram eleverna till så goda resultat som möjligt. Årskurs 8 är på PRAO veckorna 19-20 (avbrott 6 maj för en trafikutbildningsdag) och de lärarresurser som då frigörs kommer att riktas mot i första hand årskurs 9.

Onsdagen 20 maj genomför årskurs 6 – 9 ”Operations dagsverke”. De insamlade medlen går i år till UNICEF´s program för barns rätt till utbildning i Mocambique. Utförligare information om detta finns i klassernas veckobrev.

Avslutningen i år den 11 juni kommer att se annorlunda ut jämfört med de senaste åren. Vi planerar att ha en gemensam avslutning F – 8 som efterföljs av på enheterna egna arrangemang utifrån egna önskemål.

Årskurs 9 har som traditionen bjuder sin avslutning på Kyrkcentrum.

 

Vårhälsningar från skolledningen genom Gösta

Lämna en kommentar

Under Kategorier

Bamse Mandela

Ibland när livet är jobbigt och kraften ebbar ut önskar jag att jag kunde koppla på en blandning av Nelson Mandelas klokhet och Bamses dunderhonung.

Tjoff! Kaboom! Kram!

1546309_10151618540147706_917175842_n

 

/Cattis

Lämna en kommentar

Under alla, Inspiration

Intervju med Olof Bendz

skolpodden1

 

Olof Bendz, konstnär och bildlärare på Gransäterskolan ser tillbaka på sitt liv som lärare under 40 år.

 

Lämna en kommentar

Under Cattis Skolpod, Gransäterskolan, Inspiration, Kategorier

Att hantera förändring som tillstånd

the frog-after-dinner-ipad-background_500x500

Jag upplever att det fortfarande hos många människor idag finns en bild av att förändring är en övergående fas och att man, när den har ”gått över”, kan fortsätta jobba i sin gamla vanliga vardagslunk. Lever man med den mentala bilden måste ständig, pågående förändring vara påfrestande och stressande. Har man dessutom en uppfattning om att förändring ställer till det, att det är ad hoc -lösningar som man inte kan förutse eller hantera på ett preventivt sätt, då måste tillvaron kännas som om det är akutläge hela tiden.

Bo Ahrenfelt skriver en hel del om förändring och att vi måste inse att det är ett pågående tillstånd. Han tar också upp att det finns olika typer av förändring. Med förändring av första ordningen  menas en förändring inom systemet. En förändring inom systemet utan att själva systemet förändras. Vi tänker på samma sätt, vi identifierar och löser problem på samma sätt, vi letar efter möjligheter med samma metoder som tidigare. Vi förbättrar och förnyar något som redan finns.

Vid en förändring av andra ordningen däremot, förändras hela systemet. Både tankemönster som verklighetsbeskrivning och agerande förändras, vilket innebär att hela systemet blir förändrat. Vi ser verkligheten i ett nytt ljus och med en ny annorlunda förståelse.

Som vanligt är det så att om vi verkligen vill förändras och utvecklas på riktigt så måste jag börja med mig själv.

”Övergången från en problemlösning av första till en lösning av andra ordningen består i att jag ifrågasätter mig själv, inte problemet!”

Jag blir mer och mer övertygad om att vi alla måste träna oss i att tänka och att fortsätta med den träningen hela livet. Att utveckla sitt tänkande, sin analysförmåga och därmed sitt sätt att agera och interagera med andra människor. Om jag som människa inte ska gå sönder av att hela tiden känna mig stressad av att allt vekar vara akututryckningar, så måste jag ha lagt upp en strategi för hur jag förhåller mig till bl.a. förändring som tillstånd. Systematisk tanketräning och reflektion för att hantera det tillståndet. Jag ser en bild framför mig, eller två bilder är det. På den ena ser jag en person som står på Gröna Lund eller Liseberg och försöker klubba ner grodor som till synes helt slumpartat dyker upp. Att leva i ett sådant mentalt tillstånd måste vara extremt stressande och uttröttande. På den andra bilden föreställer jag mig ett hav som får symbolisera mitt inre. Jag befinner mig på botten, jag bottnar. Även om det är full storm på ytan så påverkar det inte mig på ett sätt som gör att jag förlorar fokus. Jag kan agera med eftertänksamhet trots det som pågår på ytan. Däremot är det mer av en ”reptilhjärnereaktion” när jag ägnar mig åt att hela tiden klubba ner grodor.  Att ha förmågan att befinna sig ”på botten” är ingenting som bara inträffar. Det kräver systematisk och ständig träning och odling av mitt inre, mitt tanke- och känsloliv, mina värderingar. Om vi orkar odla denna typ av träning så är jag övertygad om att det kommer att få väldigt stora konsekvenser. Tänk er bara ett team med individer som systematiskt tränar detta. Tillsammans kommer det teamet att göra underverk. Det kräver dock att alla i teamet är fullt delaktiga i  processen.

Ibland kan jag tycka att det ser rätt svart ut för oss i framtiden. Det verkar vara så många som inte verkar tycka att den här sortens arbete är viktigt. Andra åter verkar tycka att det är alldeles för jobbigt. Tänk er själva ett helt team som försöker klubba ner grodor. Ingen enda orkar med det i längden för ingen vet vad det är som händer eller vad det är för mening med det man så intensivt arbetar med. Tänk nu istället ett team där var och en har tagit ett personligt ansvar för att systematiskt utveckla sin inre människa, sin tanke- och analysförmåga och som har klart för sig vilka strategier man ska använda sig av. Vilken sprängkraft och synergieffekt det kan bli när sådana människor sätts tillsammans i ett team. Dessutom har var och en  skapat hållbara strategier för att klara av förändring som tillstånd.

För att utveckla skolan tror jag att vi måste få till en förändring av andra ordningen… och det innebär alltså att jag måste börja med mig själv. ”Tiotusenkronorsfrågan” är hur (och om) vi kan systematisera detta i en organisation? Jag vill tro att det faktiskt är möjligt men då måste allt och alla skakas om ordentligt och ha vilja och uthållighet för att verklig utveckling och förändring ska kunna ske.

”The human art form is in uniting fruitful activity with a contemplative stance – not one or the other, but always both at the same time.” 

(Richard Rohr)

/Cattis

Lämna en kommentar

Under Citat, Inspiration, Kategorier, Skolutveckling

IT i skolan (del 2)

molnet

Det finns mycket att fundera och reflektera över vad gäller IT (eller IKT, som vi kallar det i skolans värld). Första frågan måste ju vara: ”Varför ska vi ha IT i skolan?”  En annan viktig fråga är: ”Vad menar vi när vi säger att skolan måste digitaliseras?” Hur ska vi navigera i alla frågor som rör IT och områden som tangerar IT? För att besvara den första frågan så behöver man bara citera läroplanen. Så här står det i Lgr11 under avsnittet Övergripande mål och riktlinjer:

”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.”

Jag tycker det är glasklart att vi inte kan ignorera det som kallas digital kompetens. Det är inte bara en trend, en fluga som snart kommer att försvinna. Det är heller inget som vi kan göra lite med vänsterhanden. Det är ett verktyg (dessutom ett kraftfullt sådant) och en kompetens som ingen kommer att klara sig utan i framtiden om man inte väljer att sätta sig i en grotta i öknen och bli eremit på heltid.

Det som rör till det hela är när man ska realisera detta läroplansmål. Vem ska göra vad och på vilken nivå? Vad säger forskningen? Vad säger politiken om resurser? Hur ska man göra för att kunna utnyttja alla fördelar som detta verktyg kan erbjuda? Vad är effektivitet i det här sammanhanget?

Jag kan känna mig en aning stressad när jag läser att Skolverket i artikeln ” Lärarroll stärks vid 1-1satsningar” skriver att skolledningen är avgörande.

”Skolledningen har en avgörande roll för hur satsningen fungerar i praktiken, konstaterar Åke Grönlund. Vi kan tydligt se att på de skolor som har en engagerad och kompetent ledning är de allra flesta elever och lärare nöjda. Det gäller också att kunna bemöta den minoritet bland lärarna som är negativa till satsningen för att undvika att utvecklingen bromsas upp.”

I Computer Swedens artikel ”Digitaliseringen hänger på rektor” skriver de att för att lyckas med IT i skolan krävs en engagerad rektor:

”Nyckelpersonen är rektorn. Det är avgörande vilket intresse rektor har av att satsa på utrustning och IT som ett pedagogiskt hjälpmedel, säger Eva Mårell-Olsson, IT-pedagogikforskare vid Umeå universitet. – Anser inte rektorn att det här är viktigt uppstår de stora skillnaderna. När det gäller IT handlar det om att vara strategisk och långsiktig.”

Strategi och långsiktighet… här kommer vi till något där alla inblandade måste ta ett gemensamt grepp oavsett nivå eller position. Fler och fler röster höjs för att få till en nationell strategi för IT i skolan. Edward Jensinger, utvecklingschef på Skol-och fritidsförvaltningen i Helsingborg, föreslår en nationell strategi för IT i skolan där han anser att följande problem bör penetreras:

  • Vad är digital kompetens? Är detta att maila, googla och använda några av MSOffice’s produkter eller innebär det mer? Hur ska digital kompetens värderas i utbildningen?     Så länge digitala kompetenser inte tydligare finns med som betygskriterier eller i centralt innehåll i ämnesplaner (eller där de finns med regleras av en gemensam tolkning) kommer tolkningar av vad elever ”måste” lära sig variera kraftigt mellan olika skolor.
  • Digitala nationella prov. Jo, detta är viktigt! Våra lärare lägger för mycket tid på att hantera arbetet med nationella prov. Det är inte försvarbart vare sig i reda ekonomiska termer eller som arbetsmiljö.
  • Juridisk likvärdighet. När vissa kommuner/skolor finner vägar för att använda moderna/effektiva verktyg (som GAFE) är det inte rimligt att andra, helt låsta av en Datainspektion som inte förstår samhällsutvecklingen, inte kan göra så. Elevernas rätt till tidsenlig utbildning (skollagen) måste gå före Datainspektionens kontroversiella tolkningar när det gäller PUL (personuppgiftslagen) inom skolans pedagogiska område.
  • Lärarutbildningen måste bli tidsenlig. Att utbilda blivande lärare utan att de får bli förberedda på yrkets förväntningar är inte rimligt.

Samme Jensinger beskriver också  (där han utgår från Mark West, UNESCO) fem misstag som vi gör om och om igen, men ger också förslag till lösningar:
1.
Teknik blir ett självändamål inte ett medel.
Misstaget att tro att digitaliseringen är genomförd i och med att vi skaffar och utrustar skolan med digitala verktyg.
Förslag till lösning – Att utbilda pedagoger så att de får ett förändrat pedagogiskt beteende.

2.
Man ersätter lärare med teknik.
En digitaliserad skola kräver mer lärarledd undervisning och inte mindre. Minskar man personalstyrkan kommer elever att själva få ansvar för sitt lärande. Detta finns vetenskapligt belagt att det ger lägre måluppfyllelse.
Förslag till lösning – Att finansiera digitala verktyg utan att minska den pedagogiska personalstyrkan.

Teachers matter more to student achievement than class size, class time, the presence or absence of technology, and the organization of the schools and classes.”             (Mark West, UNESCO)

3.
Teknik används för ensamarbete istället för socialt arbete.
Ett av de områden som är tydligast upplyft som orsak till svensk skolas dåliga resultat är ensamarbetet. Vi vet att kollaborativa arbetssätt där elever samarbetar med varandra och med läraren som ledare och organisatör är effektivt.
Förslag till lösning – Att vi är medvetna om lärarnas värde som pedagoger och att vi inser att elever
inte själva kan ta ansvar för sitt lärande.

4.
Fokus på hårdvara snarare än på mjukvara.
Grunden för beslutsfattandet måste självklart vara vad syftet med användandet är för just oss, på vår skola. En ”one-size-fits all” fungerar aldrig i pedagogisk verksamhet.
Förslag till lösning – Att pedagogerna styr inriktningen på hjälpmedel. Pedagogerna måste ställa krav på vilka pedagogiska behov som finns. Låt inte tekniken begränsa.

5.
Teknik stödjer de som minst behöver det.
Det är svårt att nå alla elever när man undervisar! Genom att en lärare föreläser och arbetar på traditionellt sätt blir det närmast en självklarhet att undervisningen utgår från läraren och inte de olika individerna i ett klassrum. Detta gynnar aldrig svaga elevgrupper. De starka eleverna kan, på egen hand, kompensera detta och ändå prestera goda resultat. Förlorare blir de svaga eleverna.
Förslag till lösning – Att se till att ge alla elever individuella möjligheter istället för att låta lärarens individ styra allt.

De flesta av er har säkert, liksom jag själv, gjort oändligt många misstag inom det här området. Jag har lärt mig en hel del av mina misstag men gör ständigt nya;-). Det är nog så det fungerar ibland – ”trial and error”. Jag kan i alla fall intyga att det stämmer att lärandet börjar där den trygga zonen slutar.  Och diskussionen fortsätter, fortsätter och fort………….

Låt mig avsluta för den här gången med några visdomsord som har nästan 300 år på nacken:

”Man bör ej vara alltför rädd att begå fel och misstag. Det största av alla misstag är att avstå från tillfällen att förvärva sig erfarenhet.”
(Luc de Clapiers Vauvenargues, 1715-1747)

/Cattis

Lämna en kommentar

Under Citat, Kategorier, Lgr11, Skolutveckling