GÖTEBORG (A/F) Tisdag 8 april 1997
Hjärta - smärta + 90 000!
För tio år sedan trummades detta enkla budskap in i göteborgarnas medvetande via
en massiv informationskampanj som p ågick i ett år.
Syftet var att f å patienter med akuta bröstsmärtor snabbare till sjukhus och
förkorta tiden fr ån symtomdebut till behandling vid misstanke om hjärtinfarkt.
De positiva effekterna lät inte vänta p å sig - och de kvarst år fortfarande, även
om vissa av m ålen inte uppn åddes.
Det framg år av en doktorsavhandling som läggs fram fredag den 11 april av
eldsjälen bakom kampanjen, Marianne Berglin Blohm, leg. sjuksköterska vid
Sahlgrenska sjukhuset och ordförande i Göteborgs Hjärt-Lungräddningsförening.
"Delay time until delivery of treatment in suspected acute myocardial infarction
- an intervention study with particular emphasis on patient delay".
Det är titeln p å Marianne Berglin Blohms avhandling, som tar upp effekterna av
kampanjen.
Broschyrer, annonser, tidningsartiklar, inslag i lokalradion, affischering p å
sp årvagnar, bussar och reklamtavlor med mera var ständigt synliga i staden under
kampanjperioden 1987 - 1988.
Budskapet var enkelt: Har du akuta bröstsmärtor, ring 90 000!
Uppföljningar gjordes av samtliga patienter som kom till akutintaget vid
Sahlgrenska sjukhuset, samtidigt som enkäter bland allmänheten genomfördes för
att utröna om de uppfattat budskapet. Detta skedde b åde under och efter
kampanjen.
Tidig trombolysbehandling
M ålet med kampanjen var dels att f å patienter med akuta bröstsmärtor att ta sig
till akutmottagning s å fort som möjligt för eventuell trombolysbehandling vid
konstaterad infarkt, dels att utnyttjandet av ambulanserna skulle öka.
Tiden före kampanjen var trombolysbehandling inte särskilt vanlig - runt 4% av
patienterna fick behandling (idag ligger siffran p å 35 %). M ålet var att kunna
ge trombolysbehandling senast 3 timmar efter symtomdebut. Under kampanjen fick
13 procent av infarktpatienterna trombolysbehandling.
- Vi var även ute efter tysta infarkter, allts å patienter med diffusa symtom,
berättar Marianne Berglin Blohm.
De första tv å kampanjveckorna var tillströmningen till akutmottagningen stor.
- Vi delade upp patienterna i fyra kategorier. Klar infarkt, stark misstanke,
svag misstanke, ingen misstanke alls. Merparten av de som strömmat till, visade
sig tillhöra den sista kategorin.
Därefter avtog tillströmningen och antalet patienter som sökte sig till
akutintaget med akuta bröstsmärtor blev mer "normalt".
Halverad fördröjningstid
Vid en uppföljning som gjordes ett år efter kampanjens slut, visade det sig att
mediantiden minskat fr ån 3 timmar till 2 timmar och 20 minuter för patienter med
hjärtinfarkt respektive misstänkt hjärtinfarkt att ta sig till akutintaget fr ån
symtomdebut.
- Det l åter kanske inte s å mycket, men i de här sammanhangen är dessa 40 minuter
otroligt värdefulla, säger Marianne Berglin Blohm.
Medeltiden minskade fr ån 10 timmar till 6 timmar och i m ånga fall halverades
fördröjningstiden.
Även infarktstorlekarna minskade under kampanjen.
En uppföljning efter 3 år visade dock att kampanjen inte haft n ågon effekt p å
dödligheten, trots tidigare medicinsk behandling
Men en uppföljning 6 år efter kampanjen visar att effekterna när det gäller
fördröjningstiden kvarstod. Äldre personer, kvinnor och patienter med högt
blodtryck är tre grupper som fortfarande dröjer med att söka akut för sina
bröstsmärtor, visar doktorsavhandlingen.
- Det kan bero p å att de har mer diffusa symtom, eller bagatelliserar dem, tror
Marianne Berglin Blohm. Kvinnor brukar i regel inte f å hjärtinfarkt förrän de är
äldre och över huvud taget kopplar man nog inte ihop begreppet hjärtinfarkt med
kvinnor. Det är mer en "manlig" åkomma M ånga av kvinnorna är ocks å ensamst ående,
och förmodligen kontaktar de heller sina barn eller vänner i första hand än att
ringa efter ambulans.
Dessutom kommer man vid nyrekrytering att ge företräde åt sökande med
dokumenterad medicinsk kompetens (obs - tillämpas redan). Införande av
satellitpositionering planeras ocks å under v åren -97.
Snabbare in till HIA
år 1996 gjorde Marianne Berglin Blohm ocks å en 3-m ånadersstudie p å akutintaget.
Hon ville utröna varför det tog s å l ång tid fr ån ankomsten till akutintaget till
inläggning p å hjärtintensiven.
55 minuter l åg tiden p å vid det tillfället.
- Det var helt enkelt för m ånga inblandade under resans g ång. Sjuksköterskor,
läkare och kardiologer. Vi organiserade om, s å att en sjuksköterska omedelbart
tar EKG p å alla bröstsmärtspatienter. Om man ser ST-höjning p å EKG, handlägger
sjuksköterksan direkt inläggning p å HIA. Idag tar den processen 15 minuter.
Drar sig för att ringa ambulans
Ett av m ålen med kampanjen uppn åddes inte. Det gäller utnyttjandet av
ambulanserna. Samtliga patienter intervjuades under kampanj året om hur de tagit
sig till akutintaget. Det visade sig att utnyttjandet av ambulanserna inte hade
ökat. Av hjärtinfarktpatienterna åkte och åker fortfarande cirka 60% ambulans.
Resten tar taxi, egen bil eller tar sig till akuten p å annat sätt.
- Jag tror att det rör sig om djupt rotade vanor hos folk. Man vill inte
besvära, eller man förringar kanske sina symtom. Det kan ocks å ha med kampanjen
i sig att göra. I stället för "ring 90000" borde vi kanske g ått ut med budskapet
"ring ambulans".
Idag skulle Marianne Berglin Blohm lagt upp en kampanj p å ett n ågot annorlunda
sätt.
- Hade jag resurser, s å skulle jag dels lägga pengar p å att förbättra det akuta
omhändertagandet av bröstsmärtpatienter genom utbildning och andra åtgärder,
dels p å att "sälja" systemet till allmänheten: "Vi är till för er! Dra er inte
för att använda oss. Ring 112 och begär ambulans!"
åsa Möller