Vad är en likviditetsbudget?

Här hittar du information om hur du gör en likviditetsbudget på ett väldigt enkelt sätt. Ekonomer brukar oftast krångla till saker i onödan och det är synd eftersom till exempel likviditetsbudgeten är ett sånt bra verktyg för alla företag.

Likviditetsbudget – så gör du
En likviditetsbudgets jobb är visa dig hur mycket pengar som finns i ditt företag nu och vid olika punkter i framtiden så att du kan planera för svackor i företagets ekonomi långt innan de inträffar.

Ska du verkligen lägga tid på en likviditetsbudget?
Som nyföretagare kan oftast strunta helt i att göra en likviditetsbudget (ja, det är sant). Skälet är att det händer så lite i början att det räcker med att ha likviditetsbudgeten i huvudet. Man vet när momsen ska betalas och när skatterna ska in. Man vet hur mycket pengar man kan investera i olika saker eftersom ekonomin än så länge är väldigt lätt att överblicka. När verksamheten växer kan det bli nödvändigt att ändå göra en likviditetsbudget för att ha koll på hur pengarna rör sig i ditt företag så du inte står utan pengar när en faktura ska betalas. Då börjar det bli viktigt att ha mer koll.

En likviditetsbudget är alltså ett sätt att se hur mycket pengar det finns i företaget nu – och vid olika punkter i tiden framöver beroende på vad du väntar för pengar in och vad du ska betala ut.

Konkret exempel på likviditetsbudget
Säg att fakturerar en kund för ett jobb som du har gjort den 21 mars och att du har 30 dagar som betalningsvillkor till kunden. Det betyder att du kommer få betalt för jobbet den 20 april och det påverkar din likviditetsbudget för april på ett positivt sätt.

Men – materialet för jobbet du utförde fakturerade din leverantör den 3 mars med 30 dagar som betalningsvillkor. Det betyder att du måste betala din faktura den 3 april och då är den 18 dagar kvar till du får betalt från din slutkund. Det här påverkar din likviditet negativt under den större delen av april eftersom du ligger ute med pengar under 18 dagar till du fått betalt av din slutkund. Är du med?

Det här ska du göra för att få koll på likviditetsbudget.

  • Titta igenom din resultatbudget där du ser hur kostnaderna fördelar över årets tolv månader.
  • Gör en negativ prognos för pengar som ska komma in under tolv månader. Var lite pessimistisk helt enkelt.
  • Ställ de kostnader du känner till mot de intäkter du känner till för perioden.
  • Utvärdera. Finns det dalar i likviditeten på vägen? Hur kan du i så fall göra för att undvika dem? Kan du öka intäkterna, utnyttja en checkkredit, ta ett tillfälligt lån eller fördela kostnaderna på något annat sätt?

När du gjort det här har du en lagom stor kontroll över likviditeten i ditt företag och det kommer att hjälpa dig att sova bättre. När ditt företag blir större, blir också kraven på en mer utförlig likviditetsbudget större.

Sedan går det som alltid att läsa mer på berömda källor, t.ex. wikipedia!