Förenkla! nominerad till Sveriges viktigast bok för företagsledare och personalchefer – och vinnare!

forenkla-fram-stroke”Vi lever i en teknikdriven värld med fler valmöjligheter än vi någonsin tidigare haft. Juryn tar tacksamt emot de många exemplen på hur man kan minska krånglet i organisationen, i kontakten med kunderna och i sitt eget liv. Less is more!”

Så lyder motiveringen till varför Förenkla! nominerats till utmärkelsen Årets bokstöd.

Boken vann det specialinstiftade priset ”Det enkla priset”.

Priset är instiftat av Sveriges HR-förening i samarbete med tidningen Personal & Ledarskap. Bedömningen utgår från kriterierna aktuell, angelägen och användbar. Priset delas ut för 27:e året i rad.

Köp boken på Adlibris.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Recensioner och intervjuer

När boken släpptes i januari 2008 fick den stor uppmärksamhet i pressen. Här är några utdrag av de recensioner och intervjuer som publicerades och sändes.

Krångliga produkter drabbar konsumenter
– DAGENS NYHETER, 3 februari 2008

Produkter och tjänster vi köper är för krångliga. Det drabbar både oss som konsumenter och företagen själva, menar författaren Johan Nylander. Enligt honom kan världens bästa uppfinning vara något så enkelt som en fluga. Manualerna har växt sig för tjocka. Kundservicen är dålig. Och nya tekniska prylar har svåra funktioner som krånglar till det enklaste. Alla är inte imponerade av utvecklingen.
– Det är spännande och kul med ny teknik, men det finns ett stort missnöje bland konsumenter över att det blivit för komplicerat. Som kund gör krånglet mig galen, säger Johan Nylander.
Läs mer.

– –
Bort med krångel och teknikstress
– SVENSKA DAGBLADET / E24.SE

Journalisten Johan Nylander jobbade på Dagens Industris internetredaktion, när han fick idén till boken Förenkla! Bakgrunden var den teknikstress han tyckte sig se, när själva vitsen med det snabba internetmediet och digitala revolutionen istället var det rakt motsatta, att förenkla.
I boken listas sju principer för ett enklare liv. Läs mer.

– –

”Det skall också handla om enkelhet”
– P1 PLÅNBOKEN (Radiointervju)

Varför köpte du egentligen den där värstingtelefonen som både kan ta kort, spela musik, skicka e-post och användas som ficklampa? Enligt undersökningar så blir vi nämligen ofta missnöjda med komplicerade produkter som vi inte klarar av att hantera. Författaren Johan Nylander har skrivit boken Förenkla! och han berättar om sin syn på enkelhet. Läs mer.

– –
En väg ur krånglet

– COMPUTER SWEDEN

Den som vill hitta smarta genvägar genom krånglet för sitt företag får råd i en ny bok. Tipsen gäller allt från produktutveckling till marknadskommunikation. Att överleva i dagens komplexa organisationer handlar om att hitta smarta genvägar. Det har författaren Johan Nylander tagit fasta på i sin bok, som vägleder i hur du slipper krånglet som har funnits länge och som därför inte ifrågasätts. Läs mer.

Även Metro, norska Dagens Næringsliv och en lång rad bloggar har rivit och slitit i boken, dess innehåll och författare.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Köp boken här

Boken finns i många bokaffärer i landet. Men enklast är att köpa den på nätet, exempelvis på Bokus, Adlibris eller Akademibokhandeln.
Vid större beställningar, kontakta mig.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Månadens bok – Bättre Ledarskap

Det finns pengar att tjäna på att förenkla, skriver Johan Nylander i sin nya bok efter en gedigen research. Och tvärt om: Bolag som inte investerar tid och pengar i att förenkla kommer att förlora!

Den digitala revolutionen skulle göra livet lättare. Men något gick snett. Allt fler känner stress av all ny teknik, alla menyer, inställningar, val, små knappar och obegripliga manualer.
”Människor kräver nu att slippa krångel!”, säger Johan Nylander. ”Det finns ett skriande behov av att reducera och förenkla.”

I hans bok Förenkla! – Så räddar du kunderna, organisationen och dig själv från krångel beskrivs bland annat företag som blivit extremt framgångsrika genom att förenkla.

Boken presenterar sju förenklingsprinciper. De visar hur du kan förenkla för kunderna, internt i organisationen och i din egen arbetsdag.

Ladda ner Bättre Ledarskap, februari 2008.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Citat ur boken

”Framgång kommer från enkelhet”.
– Sergey Brin, grundare Google

”Enkelhet skapar värde för både våra kunder och aktieägare”.
– Kurt Walecki, strategi- och portföljchef Nokia Design

”Vi behöver mer av samarbete mellan tekniker, kulturgeografer, samhällsvetare, humanister och konstnärer”.
– Maud Olofsson, näringsminister

”Du måste tycka om och arbeta med enkelhet internt för att kunna leverera det extern”.
– Andrea Ragnetti, marknadsdirektör  Philips Electronics

”Hos oss är förenklandet en fin tradition. Enkla rutiner betyder större slagkraft.
Enkelhet i vårt uppträdande ger styrka.”
– Ingvar Kamprad, grundare Ikea, Ur ”En möbelhandlares testamente” från 1976

”Flygbolag är inte komplicerade affärer. Det är bara en buss med vingar.”
Michael O´Leary, vd Ryanair

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Förenkla! – så räddar du kunderna, organisationen och dig själv från krångel (Liber, förlag)

Den digitala revolutionen skulle göra livet bättre och lättare. Men någonstans gick det snett. Allt fler känner sig stressade av all ny teknik och frustrerade av alla menyer, inställningar, val, små knappar och obegripliga manualer.

Människor kräver nu att slippa krångel. I takt med att produkter och tjänster blir allt mer avancerade ställs högre krav på användarvänlighet.

Boken presenterar sju principer. De visar hur du kan förenkla för kunderna, internt i organisationen och i din egen arbetsdag. Genom de sju principerna kan varje företag och organisation undanröja onödig komplexitet och förenkla både internt och externt.

Att det finns pengar att tjäna på att förenkla är det ingen tvekan om. Snarare är det de bolag som inte investerar tid och pengar i att förenkla som kommer att förlora.

Boken presenterar både forskning kring enkelhetens betydelse och fallstudier från en rad företag som blivit extremt framgångsrika genom att förenkla, bland andra Apple och Google.

Philips marknadsdirektör Andrea Ragnetti, Nokia Designs strategichef Kurt Walecki, näringsminister Maud Olofsson, arkitekt Eero Koivisto och många fler förklarar enkelhetens betydelse för att skapa framgång.

Johan Nylander är tidigare reporter vid Dagens Industri, senast som utrikeskorrespondent i London. Idag arbetar han som frilansreporter med inriktning mot näringsliv och politik men även kultur och resor. Läs mer om författaren här.

Han har tidigare varit anställd reporter, redaktör och/eller frilansare för en lång rad tidningar och magasin; Dagens Industri, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten, TT, Computer Sweden. Vagabond, Travel News, Canadian Business, Margeting Magazine, Hennes, Vi Föräldrar, Tendens Special, Sälj & Marknadsföring med flera. Han har också varit redaktör för nöjesindustrins branschtidning Eventertain, webbredaktör på Exportrådet och startat filmsajten Kollafilm.nu. Han har en magisterexamen från Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet och har läst journalistik vid Poppius Journalistskola i Stockholm.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized