-

2009-11-18 @ 21:43:12
Zombiesen har vandrat vidare till en ny hemsida!

Besök dem på: www.zombiegame.se
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

www.zombiegame.se

2009-08-01 @ 19:22:03
Som ni kanske märkt så var det ett tag sen vi postade något här på bloggen. Det beror på att vi vid sidan om arbetet har jobbat på en helt egen hemsida till vårt projekt. För att kunna styra mer hur vi vill ha sidan och göra det lättare för er läsare att hålla koll på vad vi håller på med, så tyckte vi detta var en bra idé. Kolla in den nya sidan på www.zombiegame.se .

Sidan är på engelska för att locka större publik, och vi hoppas att detta inte ska vara till problem för någon. Precis som på våran blogg så kommer våra posts upp på huvudsidan i kronologisk ordning för att ni lätt ska kunna se vad som hänt senast. Efter att ni uppdaterat er om de senaste händelserna kan ni kolla in menyn till vänster.

Klickar ni på ”Game Table” så kommer ni få reda på allt som har med spelplanen att göra, och i framtiden även dem små separata husen till vår stad.
Under ”Recorded Attacks” hittar ni underkategorier som ger er information om speltillfällen i olika former; på konvent, vanliga speltillfällen och slutligen test av nya scenarion och terräng.
"About" ger er lite information om oss som ligger bakom projektet.
"FAQ", märker vi att det är något som det frågas om ofta så läggs fråga och svar upp på FAQ.
Under ”Categories” kommer ni hitta de olika ledord (typ tags) som vi ger våra inlägg för att ni lätt ska kunna läsa posts inom ett visst ämne.
”Archives” gör att ni lättare kan hitta posts från en viss tidsperiod.
Och slutligen, under ”Links” hittar ni länkar till andra hemsidor som vi haft nytta av under vårt arbete.

Hemsidan är fortfarande inte 100% klar, men planeras att vara helt funktionsvänlig nästa helg!
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Ta er till högre terräng! / Gain the higher ground!

2009-07-05 @ 01:26:23
Som vanligt så är det vanligaste hindret till att vi inte kan arbeta med projektet att vi saknar vissa nödvändiga byggmaterial. Men efter att ha letat på nätet och beställt hem det vi behövde så drog arbetet igång igen! Vi har fått gjort en hel del sen vi postade senast och nu är en sektion av berget är nästintill färdigt. Men först lite om materialen vi köpte hem.

Det vi saknade mest var riktigt statiskt gräs (vi var inte så nöjda med GWs)som kommer täcka stora delar av de plana ytorna på berget som karaktärerna ska kunna gå på. Färgen vi använt kallas Medium Green och föreställer sommargrönt gräs. Det kom i en shaker på knappt en liter. För att få bästa möjliga resultat konverterade vi en elektrisk flugsmälla till en stat-grass applikator. Den fungerar genom att man laddar gräset så att det dras mot silen igen, men eftersom det sitter fast i limmer så reser det sig upp istället för att flyga tillbaks mot silen. Det andra vi köpte var ett material som kallas Lichen, som är mossa som färgats och behandlats för att inte tappa sin fukt. Lichen används främst till buskar och annan växtlighet man hittar nära marken. Vi köpte även Field grass som vi kommer använda till högt gräs.

Så vad har då hänt sen senast? Vi började med att måla alla plana områden bruna för att ge dem en bra grundfärg ifall vi inte skulle lyckas täcka helt med material ovanpå. Vi målade även jordraset när vi ändå höll på. Efter det limmade vi fast jord, barr och stenar som vi hämtat ute för att representera det lager barr och döda växter som man hittar under täta granskogar. När det hade torkat testade vi vår stat-grass applikator med GWs gräs.



Eftersom vi inte var jättenöjda med hur det såg ut köpte vi hem vad vi saknade. Efter några dagars väntande kom leveransen från Jeco (länk finns till vänster) och vi kunde köra igång igen. Vi målade nu marken grön men lämnade en remsa av den bruna färgen för att få en mjukare övergång mellan gräs och berg. Därefter var det bara att täcka marken med gräs och efter att även det torkat fäste vi några av våra träd och lichenbuskarna samt annat material man kan hitta i en skog på gräset. Resultatet kan ni se på bilderna nedan. Vi blev riktigt nöjda med resultatet på denna del av berget, som ni kan se på bilderna nedan. Vi ska bara sätta dit några fler träd och andra detaljer så är den delen färdig. Snart fortsätter arbetet med berget och resten av spelbordet!



Stay tuned!
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Dead Walk Again

2009-06-25 @ 15:45:59
Det är namnet på regelsystemet vi använder till vårt spel. Reglerna är skrivna av Jörgen Bengtsson, Eric Laurent-Nauguet och Staffan Raupach. Reglerna finns att hämta gratis på spelets sida på Yahoo. För er som inte orkar skaffa en login på Yahoo och bli medlem i gruppen men ändå vill veta hur regelsystemet fungerar så kommer här snabb genomgång av reglerna.

De två "lagen" i spelet är Överlevare (en stund iaf) och Zombies. Varje Överlevare kontrolleras av en spelare och Zombiesen och alla spelhändelser av en spelledare, eller Zombiemaster. Ofta inleds spelomgången med att Zombiemastern målar upp ett scenario för Överlevarna: Hur situationen ser ut, vad deras mål är, vilken extra utrustning dem kan ha fått och så vidare. Därefter börjar den första rundan i spelet. Varje Överlevare tilldelas 4 AP (Action Points) och varje Zombie får 2 AP. Dessa kan bytas in för att utföra handlingar under rundan.

Varje runda är uppdelad i tre delar delar:
1. Fear test, Wound test & Zombiefication test
2. Human move & fire
3. Zombie action

--- Del 1 ---

Fear test görs i början av varje runda av de överlevare som har en eller fler zombies inom 10 cm genom att slå 2D6 under eller lika med basmoralvärdet på 10. Basmoralvärdet modifieras permanent och/eller tillfälligt av olika omständigheter.Basmoralvärdet kan inte överstiga 10.

Tillfälliga modifikationer på moralvärdet görs i följande situationer:
+1 per Överlevare inom 10 cm
-1 per Zombie inom 10 cm
-1 per Skadepoäng

Permanenta modifikationer på moralvärdet tas av:
-2 per Överlevare som dött
-1 per Överlevare som blivit en Zombie
-2 per Människa som dött (alltså ickespelarkaraktärer)

Misslyckas Fear-testet kostar alla handlingar dubbelt så många AP.

Woundtest görs rundan efter att man tagit emot skada. Man kastar en D6 och om värdet blir under antal skadepoäng man samlat på sig så dör man. Skadepoängen försvinner inte, såvida man inte behandlas men ett First-Aid kit.

Zombiefication test görs när en karaktär har dött. Man kastar en D6 och om värdet blir mindre än antalet skadepoäng + antal rundor sen karaktären dog, så blir den en zombie.

--- Del 2 ---

I den andra delen av rundan får Överlevarna spendera sina AP för att genomföra olika handlingar. Simpla och icke tidskrävande handlingar kostar få AP och komplexa eller tidskrävande handlingar kostar fler AP. De vanligaste handlingarna är förflyttning (5cm/1 AP) eller avfyra vapen. Kostnaden för att avfyra ett vapen varrierar mellan de olika vapnen. På bilden längst ner finns en lista på kostnadernader för olika handlingar och kostnad för att avfyra olika vapen.

Varje vapen har sju olika värden:
Mag (Magazine): Hur många gånger vapnet kan avfyras innan det måste laddas om
Rof (Rate of Fire): Antal kulor som avfyras per gång man skjuter
Cost: Antal AP det kostar att avfyra vapnet
R (Range): Vapnets maximala räckvidd
CQM (Close Quarter Manoeuvre): Det tärningsslag som krävs för att döda en zombie i närstrid med vapnet
Fall: Det värde på D6 när man skjuter som krävs för att fälla en zombie
Elim (Eliminate): Det värde på D6 när man skjuter som krävs för att döda en zombie

--- Del 3 ---

I rundans sista del är det zombiesens tur att agera. Zombies har bara två handlingar till sitt förfogande:
5cm förflyttning - 1 AP
Resa sig upp - 2 AP
Zombies kan inteavstå från att använda AP, på det sätt som Överlevarna kan. Det enda tillfället då en zombie kan avstå från att använda AP är om dem är i närstrid med en Överlevare, eftersom Zombiesens attacker är gratis.


--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---

Har ni fler frågor om reglerna så skriv er fråga här så svarar vi så fort vi kan!

Assemble a group, know your location, construct defenses, plan an escape route
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Berg Z / Zed- Mountain

2009-06-20 @ 18:53:28
Och så var vi igång igen! Efter införskaffande av byggmaterial så kunde vi återuppta arbetet med vårt Zombieprojekt och detta gjorde vi med ett tvådagars byggmaraton för att ta igen förlorad tid.



Vi började med att ge berget mer textur genom att dra skåror i spacklet med en skruvmejsel. Efter det målade vi över de ställen vi missat att spackla eller där spacklet lossnat när vi gjorde skårorna.



Sen blandade vi till tuschet, som fungerar som ett ink, och målade på det på alla spacklade ytor. Blandningen bestod av vatten, några droppar tusch och en droppe diskmedel för att bryta ytspänningen och lättare få in tuschet i sprickor och skåror.



Efter att allt fått torka (vattnet gjorde spacklet mjukare) började vi med torrborstningen. Först la vi på ett ganska tungt lager med ljusbrun färg för att berget inte skulle bli så svart/vitt och få in mer jordiga färger. När det var klart blev det en till torrborstning med en antikvit färg, extra mycket på utstickande partier och platser med mycket textur.

 

Byggmaratonet avslutades med att vi limmade fast sten, grus och sand samt torrborstade med brunt och grått (eftersom antikvitt blev för ljust på dessa ställen). Under tiden spelades Night of the Living Dead (1990) och Dawn of the Dead (1978) på datorn för att ge en bra avslutning på andra dagen. Arbetet har ibland varit retligt monotont, men vi är nöjda med resultatet.

Under nästa arbetstillfälle ska vi måla sluttningen upp mot berget, eftersom den ska ha en mer sandaktig färg än det övriga berget för att efterlikna ett sandskred. Vi kommer att fixa den övriga marken på berget, där träden ska stå, som också kommer se annorlunda ut från resten av berget. Tänk er marken under tät granskog, så vet ni hur det kommer se ut. Tills vi ses igen!

Stay alert, stay prepared. They are coming!
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Överlevarna har anlänt / The Survivors have arrived

2009-06-01 @ 10:46:18
Då var dem äntligen här, figurerna spelarna kommer ta kontroll över och agera överlevare med! Figurerna är som tidigare nämnt från Hasslefreeminiatures, ett litet engelskt figurspelsföretag. Figurerna vi slutligen bestämde oss för att köpa består av en brokig skara civila som klarat sig igenom den första vågen av zombiesmittan och framöver kommer få kämpa för att överleva med de vapen de lyckats lägga vantarna på. Från vänster till höger är de: Zombie Ashlee, Zombie Ray, Ashlee Campbell, Ray, Kev, Baker, Joe, Tony, Ken och Kendra. Ni kan kolla in dem på Hasslefrees hemsida för mer detaljerade bilder, tills vi målat dem. Länk till hemsidan finns till vänster, dem ligger under Adventurers i shoppen.



Vi köpte även två till figurer som två av våra kompisar, dem som var med under speltestet, fick när dem fyllde år nyligen. Säg hej till "Rosie" och Amoy.



Nu när vi får lite mer tid över under sommaren så kommer det hända grejor med spelbordet, och när vi vilar från det målar vi överlevarna. Håll utkik efter uppdateringar, vi ses snart igen!

This can't be fucking happening!
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Spelbordet / The gameboard

2009-05-16 @ 12:33:30
Här kommer en minipost med vad som gjorts denna helgen. Vi har format och limmat fast de upphöjda delarna av spelplanen på skivan och lagt på ett lager spackel för att täcka skarvar och ojämnheter. När den har torkat ska vi texturera bergssidorna och slipa de delar som ska vara täckta med gräs. Det ser väldigt kantigt ut just nu men vi jämnar ut det senare med träd i olika storlekar, istället för att göra en jämnt lutande kulle som skulle vara svår att ställa figurerna på. Vi har även målat taket på huset som nu närmar sig att vara klart. Det är bara vindskivorna som ska målas och väggarna som ska fästas på husplattan.



Shoot them in the HEAD!
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Zombies i natten / Zombies in the night

2009-05-10 @ 17:39:34
Fyra skepnader rörde sig försiktigt fram mot öppningen i skogen, vapnen dragna. De stannade vid skogsbrynet, gick ner på ett knä, och blickade ut i gäntan. Det var en månlös natt och de fick anstränga sina ögon till det yttersta för att kunna urskilja vad som fanns framför dem. I mitten av gläntan kunde de skönja den mörka silhuetten av en stuga, ett tiotalmeter till höger om dem ett förfallet redskapsskjul och i den bortre änden något som kunde vara ett jakttorn. Det var alldeles tyst, som för att förstärka stundens allvar. Stora, mörka träd omgärdade området och gav de fyra en olycksbådande känsla.
"Det verkar som att detta är vårt bästa alternativ för att få lite sömn och vila inatt. Vi fortsätter så fort det ljusnar." sa den uniformerade polisman som hade givits kommando över gruppen ända sen de lämnade staden. De andra nickade instämmande i brist på bättre förslag. Han visste att dem var rädda men försäkte ingjuta så mycket mod han kunde i dem. Han reste sig, osäkrade sitt pumphagelgevär och ledde gruppen mot stugan. Halvvägs framme hörde han det skarpa ljudet av en gren brytas av någonstans bakom dem inne i skogen. Tre snabba skott avfyrades, och mynningselden sände ljusblixtar över träden omkring dem, innan han fick tyst på den vettskrämda mannen med pistolen. Han avvaktade. Allt var åter tyst. Några sekunder senare nådde ljudet av steg deras öron. Först några få, sen fler och fler. Mörka gestalter dök upp vid skogsbrynet, runt om i gläntan. De var här. Han visste att detta skulle bli en lång natt.

Så var det äntligen premiär och speltest av Zombiespelet! Lördagen började med inhandlandet av en 120x100 cm MDF-skiva som ska bli spelplanens stomme och en skiva rosa frigolit som ska bli en upphöjning på spelplanen med plats för ett jakttorn. En perfekt plats för lömska krypskyttar! Efter att slängt upp lite provisorisk terräng, förklarat reglerna och scenariot för deltagarna körde vi igång. Scenariot såg ut ungefär som texten ovan. Våra överlevare är på jakt efter skydd för natten i sin flykt från zombiesen. De hittar en övergiven stuga som verkar som en bra plats att slå läger. På grund av det rådande mörkret kan de inte skjuta längre än 20 cm (i spelet alltså). Efter det gav vi spelarna fri kontroll över sina karaktärer och spelet var igång!



Vi hann spela två spelomgångar, först med två överlevare och sedan med fyra. Den första omgången blev en hård kamp för de två överlevarna. Efter att stängt in sig i stugan och hittat kraftigare vapen försökte de hålla zombiesen på avstånd så gott de kunde. Men när horden blev för stor och började slå in dörrar och fönster hade dem svårt att hålla modet uppe. Solen började stiga över trädtopparna och i det svaga morgonljuset kunde de se en pickup stå borta vid grusvägen. De flydde från stugan och sökte skydd i skogen, på väg mot bilen. Men där kom zombiesen tillslut ikapp dem. Efter att en av överlevarna blivit anfallen och kvarhållen av en zombie var hans öde ett faktum. Fler zombies välde in och utan hjälp från sin vän (?) blev han tillslut övermannad och zombiesen fick sig en måltid. Den kvarvarande överlevaren lyckades ta sig till bilen, tjuvkoppla den i sista stund innan även han skulle bli översköljd av zombiesen som var efter honom.



Trevliga kommentarer som fälldes under denna spelomgång var:

Efter att S slagit 1or de flesta av sina tärningslag, inklusive sitt försök att fly från den hungriga zombien
A: S kasta tärningarna med den andra handen.

S: Varför hjälpte du mig inte?
A: Det är inte jag, det är min karaktär

ZM: Som vi märkt av A's låga moral så är han antagligen en tjuv av någon typ och kan därför tjuvkoppla bilar
A: Jag är ingen tjuv, bara fail

Den andra omgången utspelade sig på liknande sätt. De fyra överlevarna förskansade sig i huset och rustade upp med nyfunna vapen. Även dem flydde från huset när de kände att zombiesen kom för nära inpå, men tack vare att de var fler lyckade de hålla modet uppe, kulorna flygande och zombiesen på avstånd. När även dem fick syn på flykt fordonet och gav sig iväg mot det hamnade polismannen efter och även här fick en zombie tag i honom. Under tiden hade de andra hoppat in i bilen och upp på flaket. Med risk för att alla skulle bli zombiemat valde de ändå att vänta och försöka frita sin kamrat. Otroligt nog så lyckades dem och alla fyra kunde köra iväg med livet i behåll, med zombisen ståendes kvar med sina tomma, livlösa blickar riktade mot dem.



Allt som allt var det ett lyckat speltest! Scenariot kommer att modifieras lite, speciellt antalet zombies som ska vara med. Som det var nu så hade det varit idealt med tre spelare, men med fler zombies så ska det fungerar med fyra så att så många som möjligt får prova på, vilket är vårt mål eftersom vi planerar att ta med spelet till konvent. Som man kan se på bilderna så har vi massor med arbete framför oss med byggandet av spelbordet och målandet av zombies. Vi kommer även att lägga en beställning på figurer hos Hasslefree inom kort, dessa kommer bli våra framtida överlevare. De modifierade Cadians (GW's) vi använde underspeltestet fungerar bra och är lätta att arbeta med, men de har inte samma personlighet som figurerna vi kommer beställa.

Eftersom spelbordet har ett skogstema så måste det självklart finnas träd på det! Och eftersom de flesta träden i affären inte är särskilt billiga (eller snygga) så har vi bestämt oss för att göra egna. Efter några försök har vi fått fram ett gäng träd som vi är mycket nöjda med, och dem är dessutom billiga att göra! Vi experimenterar fortfarande med storlekar, färger och former på dem så dem borde bli något att se fram emot!




You think one day... It'll all go back to normal?
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

I hate the woods, it creeps me out!

2009-04-25 @ 23:17:14
Har vart dött här på bloggen i över en månad nu. Våren har sakta närmat sig och tiden har inte riktigt vart på våran sida. Haft fullt upp varje helg nu. I påskas hann vi med att besöka GothCon, tyvärr hittade vi inget extraordinärt zombiespel.. va rätt dött med de detta året. Därför har vi bestämt oss för att hoppa in där nästa år med vårat scenario "Cabin Carnage" som vi just nu arbetar på och ni är mer än välkomna & provspela tillsammans med oss.

Vi satte oss ner idag av ren vilja och byggde klart våran cabin samt fixade nytt flock till träden. Känns väldigt befriande att äntligen fått klart stugan, bara taket tog en evighet..  nu kommer vi till det roliga, omgivningen! Spelplanen för detta scenario kommer att vara 120x100cm och ingenting på spelplanen är flyttbart förrutom stugans tak. Allt detta för att göra det så robust, snyggt och realistiskt som möjligt. Kvalitét före kvantitet;)



Saknas fortfarande lite träpanel på sidorna av taket men, inköper det till nästa helg. Nu måste taket målas och stugan limmas fast på sin platta. Sen ska den sprayas med en matt lack för att förhindra skador. För er som är intresserade av skrämmande/ointressant fakta så är det ungefär 666st takplattor som vi skurit ut och limmat fast på taket! Urrgh.. slavjobb eller vad?




Här ett av våra första träd och två nyanser på flock som bland annat ska bli barren på alla träd.

Väldigt kul & höra att folk uppskattar vad vi gör, hoppas på att de flesta vill ta sig en provspelning nästa påsk på konventet GothCon i Göteborg!

Do I look like one of them!?
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Zombie Survival 101

2009-03-16 @ 17:44:11
Vad skulle du göra om du vaknar en morgon och upptäcker att hela grannskapet är i kaos och dina grannarna har smittats av en tidigare okänd smitta som dessutom ger dem en omåttlig aptit på färskt människokött? Antagligen har du råkat ut för ett utbrott av Solanum, Zombie-viruset. Vart ska du ta vägen? Vad ska du beväpna dig med? Hur ska du ta dig fram? Alla dessa frågor, och många mer, besvarar Max Brooks i sin bok The Zombie Survival Guide: Complete Protection From The Living Dead.

Boken är en 254 sidor lång guide, för såväl noviser som experter, i att överleva de odödas jakt på mat. Den förklarar de olika svårigheter man kan möta beroende på hur utbredd smittan är (vilket kan sträcka sig från en handfull till en världsomspännande pandemi), hur olika typer av terräng kan påverka din kamp, vilka vapen som är effektivast och skillnaderna på vad man ska göra om man håller sig instäng i ett hus eller är på resande fot.

Boken är ett måste för alla Zombie-entusiaster och vi kan rekomendera den starkt. För er som ändå vill ha några gratisråd kommer här några almänna "regler" från boken:
- Sätt ihop en grupp (Överlevnad kan vara nog så svårt på egen hand. Med några kompisar har man någon som håller ens rygg fri)
- Bygg upp era försvarsverk (Om man bestämmer sig för att hålla en fast position är det bästa att ta det säkra före det osäkra)
- Planera er flyktväg (Skulle det otänkbara inträffar och ni måste fly från ert tillhåll så se till att alla vet vart de ska ta vägen)
- Håll er gömda (Zombies, eller plundrande överlevare, kan inte anfalla er om de inte vet vart ni är!)



Dessutom har vi lite uppdateringar att rapportera! Verandan tar sakta form och vi har börjat det mödosamma arbetet med att limma fast takpannor på taket. Dessutom är insidan av huset målat och fönsterluckor ditsatta. Vi förväntar oss att huset ska bli klart inom de närmaste veckorna.



Kolla även in de nya länkarna för att se fler zombiefigurer (tack till Anatoli) och The Zombie Survival Guide!

På återseende och Zombie-On!
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

En stuga i skogen / The woodland cabin

2009-03-04 @ 21:19:02
Tillbaks igen med en ny uppdatering! Som ni kunde läsa i det senaste inlägget så har vi börjat på en ny byggnad, en stuga! Hittills har vi satt ihop väggarna och lagt på ytbeklädnaden. Vi började med att skissa upp en bild på hur vi ville att stugan skulle se ut, invändigt och utvändigt. När vi fått det klart för oss bestämde vi måtten för byggnaden så att det skulle gå att spela med den (rätt storlek)



När det var fixat skar vi ut alla väggar ut foamcard, samt fönster och dörrar. Efter att det var fixat började det pilliga arbetet med att limma fast fönster- och dörrkarmar och träpanelen på utsidan. Till träpanelen använde vi balsaträ. Balsaträ är jättelätt att arbeta med och finns t.ex i affärer som säljer radiostyrda flygplan och båtar. Karmarna gjordes av strips utskurna ur flingpaketkartong:



Även om vi kommit en bra bit på stugan så har vi en bra bit kvar. Förutom att måla måla ut- och insidan, fixa tak och veranda så ska hela huset sättas fast på en extrastor skiva med träd, buskar, åkrar och ängar. I ett scenario som vi tänkt ut kommer stugan vara den tillflyktsort överlevarna använder under en natt för att undfly zedsen. Scenariot kommer antagligen gå ut på att överlevarna ska försvara stugan ett visst antal rundor (tex tills solen går upp) för att sedan kunna fly vidare under dagen.

Njut av bilderna, kom med förslag och viktigast av allt:

Zombie-On!
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Överlevare / Survivors

2009-02-28 @ 02:41:26
Nu var det länge sen det hände något på bloggen, men det har hänt desto mer i projektet. Vi har börjat bygga på en ny byggnad som kommer att användas både till fristående spelomgångar eller som platsen för ett scenario i en campaign. Mer information och bilder om det projektet inom kort. Håll utkik efter bilder på den byggnaden, som är vår bästa och mest välarbetade hittills!

Vi har även sökt igenom nätet på figurer som ska användas av spelarna och vi har hittat en del lockande figurer. Kolla in några av dem i slutet av inlägget. Om ni vill kolla in tillverkarna till figurerna så har vi lagt upp länkar till dem här på bloggen.

Zombie-On!




When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Back at it

2009-01-23 @ 18:49:38
Tänkte göra ett snabbt inlägg nu eftersom det vart dåligt med det under veckan pga jobb och studerande. Vi har faktiskt under veckan köpt hem lite mer material att arbeta med!
2 foamcardskivor 70x45cm
1 stort overheadpapper aka. akrylfilm (som fönster)
Mer almoge samt texturfärger och penslar.
Hann t.o.m köra in inom Cheapy idag och kolla på spånskivor som kommer användas till baserna. (30x30cm per ruta) dock blev det inget inköp, idag!

Idag blev det fortsättning på där vi slutade förra gången, Lowblaw's Supermarket. Har satt på rutor och fixat lite smådetaljer hitills bara, men alltid nått:) Det roligaste nu är ju att fantasin flödar som bara den, och det slutar med att man börjar på nått nytt innan man ens blir klar med förra arbetet.. vi har en massa planer och ritningar på framtida byggnader och hus/parker som kommer att bli av! Har idag redan börjat bygga ihop en stor bio som kommer ha två separata biosalonger. Själva layouten är annorlunda till skillnad på de förra byggnaderna (finally).

De byggnader som är planerade hitills är:
- Kyrka samt kyrkogård
- Biosalong
- Bostadsområden (kommer bli på flera olika baser)
- Vapenaffär
- Övriga affärer såsom CD-affär, bokaffär, klädaffär
- Polisstation
- Sjukhus
- Fabrik/lagerlokal
- En park
- Vägar
- Restaurang

Känns som att verkligheten kommer ifatt oss här, mycket kvar o göra!! Men vi jobbar så hårt vi kan för att bli klara så snabbt som möjligt för att sedan köra igång! Lägger upp lite bilder så ni får se senaste uppdateringarna!



Väldigt kul att få se fler besökare på bloggen nu:) tack för kommentarerna, hoppas ni fortsätter läsa! Hinner nog med ännu ett inlägg innan helgens slut.

Zombie-On!
When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Lowblaw's Groceries Super Market

2009-01-14 @ 22:35:16
Tänker lägga upp ett inlägg som visar hur vi gick till väga på våran senaste byggnad, ett snabbköp. Detta projektet blir halvklart precis som bensinmacken p.g.a att vi inte köpt vårt material än men visar ändå steg till steg.
Det vi har använt oss utav idag är följande: Foamcard, texturfärg, tunn och tjock kartong, sugrör, metallnät samt färg och lim såklart.

1. Första bilderna visar byggnaden ihoplimmat och klar. Vi använder ungefär samma layout som bensinmacken fast såklart större. (Tvåvåningshus har vi planerat och ska byggas upp framöver). Vi har även klistrat på smala remsor av tunn kartong som skyddar foamcardets insida under sprayningen för att förhindra att den blir bubblig.
Det ser ju även bättre ut med lister :)


2. Här har vi sprayat insidan av byggnaden med svart sprayfärg samt skärt ut  och sprayat vårat tak. Taket är gjort av en hårdare slags kartong, typ sån som används till reklamskyltar på te.x ICA. Efter det målades taket med ett tunnt lager texturfärg som senare torrborstades över med en antikvit färg. Väggen däremot fick två till tre tunna lager texturfärg för att få fram en kraftig och synlig yta. Den torrborstades med en ljusgrå almogefärg.

Vi tyckte att taket blev så platt och tråkigt utan något märkvärdigt på. Så vi skar ut en liten ventilation av tunn kartong, blev ändå lite charmigt!


3. På de här sista bilderna så kan vi se att vi kommit en bra bit på vägen i alla fall. Skylten är också gjord av foamcard precis som byggnaden. Som sagt är det mycket kvar att tillsätta, hela byggnaden ska upp på en platta, en del skyltar ska upp plus allt annat tillbehör.


Ser alltid så tråkigt ut att lägga upp halvklart material på bloggen, men bättre än ingenting alls!
Ska försöka lägga upp en mer utförlig step-by-step nästa gång så ni får se allt material och färg i sin "grund". Om ni har några idéer så dela gärna med er av dem, alltid kul!


When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.

Till en början / The project so far

2009-01-10 @ 15:37:46
Tänkte vi kunde ladda upp lite bilder från senaste verken. Fler bilder kommer under tiden. Notera att vi inte ens har köpt allt skit vi måste ha för att fixa ihop allt än;)
Vi kan kalla detta för "pre-release" -bilder! Hittills har vi bara hunnit fixa ihop en halvklar gammal mack tillsammans med några zombies. Macken kommer tillsammans med en eller två silos, samt två pumpar stå på en skiva av 30x30cm. Väggarna är av foamcard, som är en slags blanding mellan skumplast och papper. Bra och lätt att arbeta med, blir mycket stabilt. Sedan är taket och övriga föremål av hård kartong/papp. Känns ändå som att arbetet går lite slött nu innan man har kört igång ordentligt. Får se till att skaffa allt material fort!


When there's no more room in Hell, the dead will walk the earth.
RSS 2.0