Betydelsen av webbdesign

Går man inte att hitta, eller har ingen profil eller sida på internet, existerar man inte enligt dagens generations sätt att se. Har man företag eller är frilansande professionell blir det nästan ett måste att ha en webbsida på internet. Internet har genom åren kommit att ersätta så väl telefonkatalogen, nummerupplysningen som andra former av samlad information om andra människor.

Vad är det som är viktigt med webbdesign?
Enligt marknadsundersökningar världen över gör sig en potentiell kund en uppfattning inom bara några sekunder. Många gånger tar de sig inte ens tid nog att läsa, utan baserar en uppfattning på färg, bild och design. Det kan verka oviktigt, men vill man att ens framtida kund ska stanna på sidan och faktiskt ta sig tid att läsa kan det vara avgörande. Många använder också webbdesignen som ett led i sin marknadsföring och ser till att alla detaljer är i linje med de värderingar, visioner och mål man står för.

Enkelhet och syfte
Statistiken visar också att enkla sidor – ofta med bara ett enda syfte – är de som fungerar bäst. Blir sidorna för komplicerade, eller har för mycket osammanhängande information, blir besökaren bara förvirrad och väljer då ofta att helt enkelt titta vidare på andra sidor. Ju enklare sidan är desto bättre kan en ny besökare förstå hur och varför de interagerar med företaget i fråga. Det mest vanliga syftet är att man vill bygga sin emaillista. Man vill att potentiella kunder knappar in sin email, så att man i framtiden kan kontakta dem med nyhetsbrev eller information om sin tjänster eller produkter. I utbyte erbjuder man kanske att skicka dem en fri rapport eller dylikt.