Jullov!!

Idag skrev jag min sista tenta! På bilden kan ni se mig utanför universitet som faktiskt bytt namn till "EGADE business School" i dagarna, mky praktiskt eftersom det då går fram att jag inte pluggar på ett till tekniskt universitet.
De senaste 2 veckorna har vart mer plugg än vanligt men samtidigt inte i jämförelse med en tentavecka på Chalmers, har till och med haft tid för lite kul också. Igår var jag hemma hos en mexikansk vän och hans amerikansk-japanska flickvän på Thanksgiving middag. Jag visste ju att jag älskade kalkon från mormors på juldagen, så det kunde i bli annat än en succé, mmmmm! Vi borde verkligen börja fira det hemma!
Men nog om det. På grund av tentaperiod har jag bara gjort en resa sen sist, till Copper Canyon som ligger mellan Chihuahua och Los Mochis. Men vilken resa! Helt fantastisk miljö! Vi va och besökte Mexikos största nuvarande indiandstam, vandrade till Amerikas högsta vattenfall och åkte Chepe; ett tåg som går igenom canyonen med en fantastisk utsikt! (som ni kan se på bildera nedan)
I Creel, som är en by i närheten i Canyonen, där vi bodde 2 nätter, va det under noll grader på nätterna, så efter det va det skönt att ha en dag på stranden i Mazátlan innan vi begav oss tillbaka till Monterrey igen.
Nu är det bara två dagar tills jag tar mig till Mexico City och tre dagar till Karin kommer (hoppas jag!), sen väntar en hel månad med resande. Ska bli sjukt kul, men samtidigt är det sorgligt att det är sista dagarna med alla man träffat här!! De från Monterrey kommer jag åka tillbaka och hälsa på, men många av de andra internationella studenterna är bara här för ett halvår och ska åka hem snart, även om jag kommer träffa många av dem när de också reser runt i december.
Sen måste jag ju lägga till att igår (sista november) va det 45 graders skillnad mellan Göteborg(-15) och Monterrey(30)!
Tänkte börja skriva kortare o oftare nu när jag har jullov, så får vara nog nu!
Sköt om er!

Lite nya äventyr

Sitter i bibloteket på EGADE i väntan på att åka o hem o kom på att jag kunde pluggflyta lite genom att skriva något här. Har rest en del sedan sist så kan nog komma på nått att skriva.
Först var jag i León och Guanajuato och hälsade på Tatijana, en tysk-fransk tjej jag träffade när jag reste i början. Hon gör ett internship i León så jag bodde hemma hos henne och hennes pojkvän där. Två dagar åkte vi till Guanajuato som var otroligt fint och mysigt som ni kan se på bilderna nedan.
I Guanajut Cervantino, en årligkulturfestival och vi gick på en Taiwanesisk dansshow för att vara lite kulturella. Vackert men lite långsamt...
Annars var vi på stadsrundvandring i Leon, födelsedagskalas hos en mexicansk vän till Tatijana, konsert och på Lucha libre som är en mexikansk form av brottning.
Sitter
Efter bara tre dagar i Monterrey som snabbt fylldes med plugg, begav jag och 7 andra från EGADE oss till Texas. Att komma över gränsen tog en evighet så när vi kom fram va vi väldigt glada över att få slå oss ner på ett riktigt Texas stake house, mmm..Nästa dag va det shopping från morgon till kväll på en av USAs största outlets, mkt kläder blev det, men det behövdes verkligen eftersom jag inte packat för de kalla nätter som väntar framöver, trodde ju att det alltid va varmt i Mexico. O nu har jag börjar anama den Mexikanska kulturen med att ha jeans o långärmat även när det är 30+ ute..
På kvällen va vi på en cayote ugly club, vääldigt amerikanskt. Söndagen spenderades dregglande i en apple store o sedan promenarande i San Antonio som var riktigt mysigt, framförallt River walken. Insåg att jag saknat lunga parker och folktomma gator, finns inte så mkt sånt i Monterrey.
När vi kom tillbaka till Monterrey fick vi reda på att svenska tidiningar börjat skriva konstiga rykten om att svenskar lämnar Monterrey pga av knarkkriget. Tydligen hade 20 svenskar, som alla verkade va från Jönköping, lämnat Monterrey enligt tidiningarna. Betvivlar att det någonsin funnits så många jönköpingsbor här och av alla svenskar jag träffat har ingen lämnat Monterrey. När det gäller osäkerheten hör man om lite saker då och då men det är inte så illa att jag vill lämna Monterrey, trivs bra här! Dock kommer jag byta campus efter jul för att ta chansen att se något mer av Mexico. Står i valet och kvalet mellan Santa Fe, Mexico City, Puebla o  o har ingen aning om va jag helst vill. Men imorgon ska jag prata med universitet o förhoppningsvis få lite klarhet i vad jag vill...
Förra helgen åkte vi till en "spök-stad" som heter Real de catorce. Ovanför staden finns en övergiven silvergruva som vi red upp till. Enligt guiden övergav man gruvan på grund av att helgonet San Fransico uppenbarade sig i staden och man började en ny business med att sälja ljus istället. Staden ligger på mer än 2700 meters höjd, så det va väldigt kallt på natten. Men det var en mysig, liten stad med några trevliga restauranger och barer och på natten var det en otroligt fin stjärnhimmel staden ligger stort sett mitt ute i öknen.
När vi kom hem på lördagkvällen va det Haloween och vi hamnade på en fest med många roliga kostymer. Därefter va det Dia de muertes som egentligen är större i Mexico, men tyvärr inte i Monterrey.
Mer förra veckan va ett antal biobesök(det är ju så billigt!), svenskmiddag med hemrullade köttbullar mm, mexikansk matlagningskurs hemma hos en familj och det va både gott o trevligt, konstmuseum, utgång i Monterrey och en två dagarstripp till naturreservatet Cuatro Cienegas med vit ökensand, turkosa vattenkällor och unika djur och växtarter.
Tills slut bästa nyheten denna veckan, att Karin ska komma hit=) Blir en resa ner genom central amerika tillsammans med henne från o med början av december o ca 40 dagar framåt, kommer nog bli grymt kul! Planen är nog att börja i Mexico city och sen ta sig ner så djupt i centralamerika jag hinner och sedan flyga tillbaka till Mexico city o ta mig vidare till mitt nya campus.
Är inget fan av blogg.se längre, bilderna hamnar helt konstigt....
Puss o kram på er där hemma

Un mes en México

Har fått lite klagomål på att jag inte skriver så ofta men den som väntar på nått gott...

Nu har jag varit i México i 46 dagar! Börjar kännas som hemma även om varje dag fortfarande känns som ett nytt äventyr. En "vanlig" vecka består av skola mån-ons; Men skolan har kommit igång på riktigt och det är mycket att göra med case, presentationer, projekt, litteraturstudier och prov, mycket mer än jag är van vid. I början var det lite överväldigande men det handlar mest om att va effektiv och inte lägga ner onödigt mkt arbete på grejerna. O alla kurserna jag har är hyffsat roliga så det låter värre än det är! På vardagskvällarna kan man gå till gymmet som man får gratis genom skolan och de har bra arobicsklasser och sånt som liknar de i Sverige förutom att musiken är på spanska, gå på bio för 29 pesos(=18 SEK) eller nått annat. På onsdag börjar helgen med fester och utflykter. Förra veckan hade vi coctailparty på onsdagen, va på Black Eyed Peas-konsert på torsdagen, pluggade och hade vinkväll på fredagen, vandrade i 3000 meter höga berg(dock kom vi inte till toppen pga av att vi behövde tillstånd från en ägare som aldrig kom "Han kommer om 30 min"=mexikan time) och va på poolparty på lördagen och tog det lugnt på söndagen.
Black Eyed PeasI väntan på ägaren.
underhöll oss medan vi väntade
Utöver detta har jag bland annat varit på en weekendutflykt till kuststaden Puerto Vallarta för att fira Mexicos nationaldag. Resan började och slutade lite dåligt men däremellan hade vi det otroligt gött med all inclusive hotel nära stranden. Resan va anordnad av universitetet och vi va 2 fulla bussar med mestadel mexikaner o ca 10 internationella studenter. Mkt skoj!
Denna veckan ska jag vara i Monterrey och förhoppningsvis åka till ett vattenfall, rida uppför ett annat berg och gå på fest på en katamaran. Om en vecka åker jag till Léon för att hälsa på en kompis från när jag reste och gå på Cervantino som är en känd kulturfestival i staden Guanjuato som ska vara mycket vacker och typiskt mexikansk. Förhoppningsvis hinner vi ta en tur till Guadalajara eller Mexico city då också. Veckan efter ska vi åka på en weekend till San Antonio och shoppa billigt och känna på Texasstämningen.
Nu är det dags att plugga lite spanska, har mitt första prov på onsdag. Hoppas ni har det underbart där hemma o äter många kanelbullar idag!

mitt mexikanksa telefonnr

Troligtvis kommer ni inte ringa det eftersom det är superdyrt, men använder inte mitt svenska alls längre. Landkoden är 52, telefonnummret 8181371523. Har fått för mig att man kanske måste slå +521818171523 (med en extra etta) men ni får testa er fram. Annars är skype det bästa!

Monterrey första veckan

Efter några dagar extra I Mérida har jag nu spenderat  en vecka i Monterrey och det börjar bli dags för en uppdatering på bloggen. Mérida var trevligt till en början även om jag saknade stranden. Jag åkte på en dagsutflykt till Chichen Itza och strövade omkring i den mysiga staden känd för sina hängmattor. På hostelet träffade jag ett gäng spanjorer som skulle plugga i Mérida och fick äntligen öva min spanska ordentligt. På måndagen vände dock turen för när jag stod på flygplatsen redo att checka in fick jag reda på att mitt flygbolag gått i konkurs och att jag skulle bli tvungen att köpa en ny biljett. Jag bestämde mig för att stanna en dag extra för att se vilka alternativ det fanns för att ta sig till Monterrey. Jag hittade inget billigt sätt att ta mig dit på men blev istället matförgiftad av en gatustånds burrito. Feber och andra otrevliga syntom gjorde att jag fick stanna ännu en natt.

PEfter störtskuren på eftermiddagarna var gatorna fulla med vattenå torsdagen anlände jag äntligen till Monterrey men inte heller det var en särskilt trevlig upplevelse. På bussen in till stan träffade jag en mexikans herre som berättade om hur osäkert det va i staden och oroade sig för mig. Därefter hittade inte taxichaffisen hostelet där Lukas och Jakob bodde för det fanns ingen skylt och grannarna verkade inte känna till det. Taxichaffisen vägrade lämna mig där för att leta och ingen av killarna svarade när jag ringde så det hela slutade med att han fick skjutsa mig till ett hotell i närheten. Vid denna tidpunkt var jag rätt panikslagen och det var första gången under min tid i Mexiko som jag inte kände mig säker.

På hotellet kunde jag använda internet och fick tag på Lukas och Jakob och efter att vi gått ut och ätigt kände jag mig mycket lugnare. Efter några dagar här har jag fått höra mer om läget och det verkar som om att det inte är någon fara så länge man tar det försiktigt med vanligt ”storstadsvett”. Som en mexikansk bekant sa; det är inte utländska studenter som maffian vill ha utan rika mexikaner. Och av de mexikaner jag träffat hittills är det inte någon som egentligen har sett något av oroligheterna. Dessutom rör vi oss mest i två områden utanför staden där universitetets campus ligger och dessa områden känns säkra.

Annars är det en oväntat vacker stad omsluten av höga grönbeklädda berg som man kan bestiga. Staden känns väldigt amerikansk och man tar bilen överallt. Husen och miljön skiljer sig väldigt mycket mellan de rika och fattiga områdena. Vi har varit på många bra restauranger, barer och klubbar och det känns som det kommer finnas mycket att hitta på. Har träffat flera väldigt trevliga mexikaner som hjälpt oss med diverse saker och gett oss skjuts till olika ställen och man känner sig väldigt välkommen här. Dessutom har det börjat välla in utbytesstudenter till EGADE och området jag bor är fullt av studenter så det känns bra.

Appropå boende så har jag flyttat in i ett hus tillsammans med tre italienska EGADE-studenter. Lite synd att de inte är spansktalande men får väl lära mig italienska med! På vår första söndagsmiddag serverades det såklart pasta carbonara och jag fick mycket onda blickar när jag frågade om vi skulle köpa grädde att ha i.. och i förrgår hade vi fest för de internationella EGADE studenter vi träffat, riktigt skoj=)

När det gäller skolan har vi bara haft introduktionsdag och registrering hittills och börjar på riktigt på måndag. Skolbyggnaden är dock väldigt fin och det är många internationella studenter så det är kul. Jag har redan fått mitt schema med lektioner måndag-onsdag, väldigt bra för då kan man gör långutflykter på helgerna.

Ta hand om er där hemma!

El paradíso – Cancún, Isla Mujeres, Playa del Carmen och Tulum

Så mycket har hänt sen sist så känns som jag har var borta i en evighet. Börjar där jag slutade sist; i Cancún.

Efter en eftermiddags kringströvande allena var jag rätt så sällskapssjuk, så jag blev väldigt glad när jag blev medbjuden till att äta tacos med två australienare. Tacos är väldigt billigt och så mycket godare här! Efter middagen bestämde vi oss för att göra stan. Cancún är väldigt amerikaniserat och fullt av stora nattklubbar och barer. Denna fredagkväll var det The City som gällde, en klubb utformad som en stor grotta. Inträdet va 45 US dollar men då fick man fri bar när man kom in, bara det att det var Ladies night så jag fick även inträdet gratis, en helt ok deal alltså! Inne på klubben trängdes man med allt möjligt; clowner, dansare, maskotar…

Snart är det Mexikos independence day och enligt ryktet ska det vara extra mycket firande i år!

Efter en något seg förmiddag lämnade jag Cancún och den supertrevliga hostelägaren David för att ta färjan över till Isla Mujeres. Ett tag funderade jag på att stanna med mina nyfunna aussie-vänner men så fort jag steg i land på Isla Mujeres insåg jag att gjort rätt val. Jag hade kommit till paradiset. Låga pastellfärgade hus, turkost vatten och vit sand, så vackert! Eftermiddagen spenderades med mumsiga quesedillasmed guaquamole ochslappandes i en hammok på stranden. Hostelet PocNa som jag bodde på var det perfekta hostelet precis vid stranden. Där träffade jag två engelska tjejer och en fransyska(alla reste ensamma från början) som jag kom att hänga med de närmaste dagarna. På hostelet fanns en beach bar mitt på stranden där alla samlades på kvällarna och hängde i hammockarna eller dansade salsa barfota på trädäcket. Kan inte beskriva hur mycket jag älskade det stället!

Dagen efter jag anlänt hängde jag, Celine, Emma och Laurie på stranden hela dagen och bara hade det underbart. Stränderna är så fantastiska och det är inte alls så mycket folk här eftersom det är lågsäsong. På kvällen gick vi ut och åt och sen hamnade vi återigen på hostelets strandbar. En mycket avslappnade dag helt enkelt.
Mumsig pizza med tjejernaJag, Celine, Emma och Laurie i solnedgången

Nästa morgon gick jag och Celine upp kl 6 för att se soluppgången över stranden. Därefter begav vi oss på en båttur för at simma med valhajar! Valhajar är världens största fisk, ca 5-12 meter långa, och där vi var med båten fanns det ca 400 stycken!  Det var så coolt, man kunde simma alldeles bredvid dem och klappa dem och allt. Efter några timmar med valhajarna åkte vi vidare för att snorkla bland korallreven. På vägen såg vi massor av delfiner som hoppade kring båten och en sköldpadda. När vi snorklat fick vi en underbar ceviche med räkor som tillagades direkt på båten. Lite corona, nachos och bra musik på det och det kändes som att livet inte kunde bli bättre.

Efter två nätter på Isla Mujeres begav jag mig till Playa del Carmen. Denna strandstad är enligt guideboken den snabbast växande staden i världen. Lite sorgligt eftersom det betyder att det bara för några år sedan var mer av en genuin by medans det nu är fullt av turister med allt vad det innebär.En natt där var tillräckligt även om jag hade ganska trevligt tillsammans med några norrmän på hostelet.

Nästa morgon begav gav mig till nästa paradis: Tulum! Idag är det min fjärde dag här och det kommer bli svårt att lämna det imorgon. Redan på Collectivon hit träffade jag ett urgulligt Qubeciskt par som jag vandrade runt bland mayaruinerna tillsammans med. Därefter åt vi burritos med den för platsen kända mole,en sås med kakao och chili.

Jag och halva paret från Quebec - Cindy

Mitt hostel här är väldigt speciellt mitt i djungeln med massor av djur och insekter omkring. Trots gigantiska myggbett är något av det bästa med ställen kvällarna som spenderas vid en långbord utomhus tillsammans med de andra hostelgästerna. Har träffat så mycket trevligt folk här från Tyskland, Italien, Wales, Israel, Nya Zeland, Mexiko och Frankrike och det börjar kännas som vi är en familj med hostelägarinnan som allas mamma. I priset inkuderas en underbar frukost med massor med färsk frukt, smothies och plato del día. Dessutom ingår cyklar som vi använder flitigt när vi åker till mayaruinerna, den milslånga paradisstranden(by the way har de spelat in temtation island på den), cenoterna (som är undervattensfloder där man simmar i sötvatten bland grottor i underjorden) eller in till byn för att äta middag. Nu har jag nyss kommit hem från en till underbar dag på stranden i Aktumal, där jag snorklat med sköldpaddor som är över en meter stora och så söta!

En av tyskorna fyllde år så jag fick praktisera mina piñataskills. Övning ger färdighet så gissa vem som hade sönder den tillslut=)Undervattensgrottorna
Tatiana och Greffodd på cykel från hosteletMango, banan, melon, cocos mmmm

Känns riktigt sorgligt att jag ska lämna detta stället imorgon men ska bli spännande att se Mérida och Chíchen Itzá också! Mexiko är verkligen ett fantastiskt land att resa i; enkelt, billigt och gästvänligt! Jag har redan börjat planera resor för den kommande terminen.

Nu är det snart dags för mig och Griffodd att cykla till affären och handla middag. Hoppas ni har det lika bra hemma!=)

Framme!

Så va jag äntligen här!

Efter några få oroliga sovtimmar hemma hos Sara (tack för det gumman och den supermysiga middagen!) lämnade jag ett sovande Göteborg. På första flyget till Frankfurt fick jag sällskap av ett urgulligt indonesiskt-kinesiskt-svenskt par i övre medelåldern som gav mig en ingående lektion i indonesisk nutidshistoria. De hade träffats genom att de båda jobbat på volvo i indonesien på 70-talet. Efter kramar och lycka till på fygplatsen i Frankfurt skildes vi åt för att gå till olika gater och jag var åter ensam. På nästa flyg satt jag bredvid en italienska, vi hade dock lite kommunikationssvårigheter eftersom hon inte pratade engelska, men vi fick fram lite på knacklig spanska och kroppsspråk. Annars va resan ganska tråkig eftersom jag inte hade med mig Euro att köpa hörlurar till filmerna för, riktigt nybörjarmisstag! Så stort tack Maya för det mycket bra boktipset=)

Allt gick väldigt smidigt med att få turistvisum, väska och hitta till bussen mot stan. Det sista tackvare hostelföreståndaren som beskrivigt hur jag skulle göra för att hitta till dem och förbi påträngande taxichaffisar som försökte lura mig att den inte gick på flera timmar(gick efter 5 min). Annars har folk bara varit hjälpsamma hittills. När jag kom till hostelet var jag sjukt trött efter att varit vaken nästan ett dygn så somnade nästan på en gång.

Vaknade av att en full amerikan ramlade ur sin säng och med ett brak in i träskåpen bredvid. Detta var väl ca 5 på morgonen här men med svensk tid närmare 11 så jag va jättepigg. Gick upp och fick mig en peanutbutter-jam sandwish av en australienska som jobbade i receptionen, godare än vad man kunde tro!

Mexiko är varmt! Innan jag åkte hade jag såklart spanat in vädret och var lite orolig för det som kallades "T-storm" och skulle vara praktiskt taget varje dag denna veckan. Än så länge har det bara varit soligt och stekhett med lite spridda, kortvariga duggregn ibland. Så efter några timmar tog jag bussen mig till Cancúns stränder. Hade hört att det skulle vara fullt med amerikaner i Cancún och framförallt i hotellområdet vid stränderna men det var inte så mycket folk över huvudtaget och de flesta verkade vara turistande mexikaner. I en solstol under ett halmparasoll på den vita stranden har jag därefter spenderat några timmar och blickat ut över ett fantastiskt turkost hav med några feta leguaner krypandes en bit bort.

Nu är jag tillbaka på hostelet för lite lunch och sedan tror jag att jag ska spana in downtown Cancún lite mer innan jag imorgon drar till Isla Mujeres. Men för de som var oroliga så vet ni att jag lever nu iallafall=)

Reseblogg?

Hörde att det va bättre med bloggar än resedagböcker, vet inte riktigt varför men i vilket fall hamnade jag här! Så tanken är alltså att bloggen ska handla om min mexikoresa med start om 1,5 vecka(!) för den som vill följa mig...

En liten försmak på mitt mexikanska jag=)

Hörs igen när jag är i Mexiko!