Joe Labero på La Botanica

Love Melander med vänner åkte till La Botanica för att se show, och blev imponerade av vad de såg.

La Botanica, Skandinaviens största restaurang med över 150 maträtter på alla de bufféer med smaker från världens alla hörn, imponerande. Här finns något för allas smaklökar.

Mall of Scandinavia samt på den stora (men ändå intima), restaurangen så ser vi lcd-skärmar som gör reklam för Joe Labero; vilket inte kan missas.

Längst in i restaurangen där finns den Magiska Teatern.

Strax innan ingången kan man köpa diverse magiska trick, hans stora trollerilåda var slutsåld. I en elegant enorm koffert kan du samtala med ett kvinnligt….huvud, mycket snyggt arrangerat. När jag kliver in som första gäst så blir det med ett wow på läpparna. Jag har alltid gillat detaljer och det gör mr Labero också. Om ni ser filmen så ger den en liten känsla för hur det verkligen är att vara på plats. När man turnerat i så många år som Labero, stora, mellanstora och mindre uppsättningar, ja, då vet man vad man vill ha när det gäller teknik, interiör och vilka trick man ska utföra.

Jag, Per Eklund, Karin samt Christoffer Skoog, sitter bekvämt och låter oss avnjuta Laberos 2:a show för dagen.

Vi som har varit i branschen, som i mitt fall, trollat sedan 1970, så är det inte så mycket nytt under solen, men vad gör det? Labero är smart, har med sig Fred Kaps trollerilåda, den samma som fick Per Eklund intresserad av magi en gång i tiden, och här får vi veta att det var det samma för Labero. Han använder lådan på ett smart sätt, väver in sin uppväxt uppblandat med bilder från då han var ung. Det ihopblandat med ett bombardemang av film och foton från hans möten med kända människor och platser så måste man säga ”snyggt!” Så snyggt producerat. När han berättar om hur fruktansvärt viktiga Siegfried & Roy varit för honom så blir man berörd, han menar verkligen vad han säger. Precis här önskar jag att han kunde även lägga in sin far, han gick tyvärr bort innan han fick uppleva sin sons stora genombrott. Med rätt upplägg skulle inte ett öga vara torrt i publiken.

Dessutom är nog Laberos Magiska Teater inte bara Sveriges, utan gissningsvis Skandinaviens bästa magiscen.
Det är många års erfarenhet som ligger bakom de tre scenerna. Det finns väldigt tjusiga lcd-skärmar som har eleganta tavelramar som gör att det först bara ser ut som en tavla – snyggt.
Tanken är att beroende på vart du än sitter så ska du kunna följa med, högupplösta kameror följer Labero.
Under kvällen så är det således en blandning av Labero live och LCD-Labero. Summan av det gör att alla kommer nära honom någon gång under kvällen.
Bra ljud, bra ljus, härlig suggestiv musik när man kliver in.
Man kan summera att det känns mycket ”Las Vegas” att kliva in på teatern, det sagt ur den synvinkel då Las Vegas visar upp sin bästa sida.

Vi har humor, action, magiska mirakel, historia och en fantastisk lokal – kan Labero sätta en tår i ögat på sina åskådare, sedan vända och få showen att sluta i dur, så har han prickat in hela känsloregistret.
Kära vänner, det är bara att boka biljett och låta er underhållas på Sveriges bästa magiscen av superproffset själv.

Text & foto: Love Melander

Intressant om “Music Cue-system”

SMC hade ännu ett djuplodande digitalt medlemsmöte, denna gång om hur man styr musik till sin show.

Jag bor mitt i Småland och är så glad att jag är medlem i SMC “Svensk Magisk Cirkel”. Jag kan medverka på möten via nätet, vilket SMC är riktigt bra på. Man behöver inte längre bo i Stockholm för att utvecklas tillsammans med mina magiska föreningsvänner.

Efter nu 13 år som trollerikonstnär använder jag mer och mer musik och jinglar i mina föreställningar. Jag upptäckte att detta lyfter och fångar åskådarna på ett fantastiskt bra sätt. Min inspiration till detta fick jag efter att ha sett en barnshow av Tobbe Trollkarl i Vimmerby. Bara det att man själv diggar med lite i en jingel (som Tobbe) gör att även publiken dras med.
Jag hade, på den tiden, ingen tanke på det tekniska, utan jag startade manuellt med en spelare/telefon, som var kopplad till anläggningen. Detta ser publiken, men vad skulle jag göra när jag inte hade en ljudtekniker som hjälpte mig. Det hade ju Tobbe, trodde jag, men jag hade fel.

Jag fick en del reklam för “flic”-knappar som man kunde använda för att styra hemmet. När jag läste och upptäckte att man kunde starta musik på telefonen med en sådan knapp, beställde jag en. Den kostade ju bara några hundralappar och telefonen använde jag ju redan i min PA-anläggning. Knappen blev ett enormt lyft för föreställningen, men den var lite småbråkig ibland, men jag tyckte ändå det var värt det. Batteriet tog snabbt slut och den fick inte alltid kontakt med telefonen.
Sedan några år tillbaka kör jag nu med “Flic2”-knappar istället. Dessa har ett större batteri och mycket säkrare kommunikation. Det har fungerat bra för mig, men jag har ofta funderat på hur andra artister gör.
Jag har åkt på trollerievent, lectures, kurser och uppträdanden flera gånger per år. Jag har umgåtts med magiker, men detta har inte tagits upp eller diskuterats.

När jag nu såg att SMC ordnade ett seminarium om detta blev jag jätteintresserad. 
Först ut var Anders “Arkadia” Sebring som visade oss “Audio Ape Pro” som använder “Go Button”-appen för iPad eller iPhone. Anders pratade om för- och nackdelar med systemet och hur han använder det. Ett professionellt system som är lätt att använda. Man skapar en spellista vilket är perfekt när man i förväg har hela showen planerad. Bäst tycker Anders det är att ha en iPad som är dedikerad för detta och att aldrig ha den uppkopplad för att minska risken för krångel vid uppdateringar och liknande.
Douglas Nordenbelt visade också “Audio Ape” och “Go Button” och hur man kan hoppa i den setlist man gjort. Detta passar mig lite bättre då jag ofta bara har grundplanerat det jag skall göra och ibland byter ordning på tricken för att anpassa till publiken. 
Andreas Sebring tog sedan med oss på en grundlig tur i “SOLO” som jobbar med RFID-taggar. “SOLO”-dosan kopplar till appen “SOLOstudio® PRO” Fördelen med detta är att man inte behöver ha knappar på sig för att styra vilket ljud man vill framföra. Man har helt enkelt “SOLO”-dosan i till exempel bröstfickan. När man sedan närmar sig med en RFID-tagg så vibrerar dosan. Då känner man att den har fått kontakt. Med en enkel inställning startar sedan musiken direkt eller på valt antal sekunder efter att “RFID”-taggen passerat. En RFID-tagg är så liten så den kan i princip fästas på trollerirekvisitan som till exempel Losanders “Floating Table”-box som Andreas visar. Han låter boxen passera bröstfickan innan han ställer den på bordet. När han känner vibrationen vet han att musiken startar efter 3 sekunder och kan då enkelt synka så bordet lyfter precis när musiken startar. Detta blir precis som om man hade en ljudtekniker. Anders nämner att just detta har någon gång skapat mer magi än själva showen, vilket var kul att höra. En person trodde att han hade en ljudtekniker gömd i en väska.
En stor fördel med både “Audio Ape” och “SOLO” är att man kan reglera volymen med dosan eller med en RFID-tagg, som man har på sig. 

Sammantaget var detta riktigt intressant för mig och just nu funderar jag på att investera i något som är bättre än de “flic”-knappar jag har. Personligen är jag tilltalad av “SOLO”-systemet med RFID då man kan använda själva rekvisitan att starta rätt musik, vilket minskar risken att det blir fel. Jag kan då koncentrera mig ännu mer på trolleriet. Detta system gör också att jag kan utföra mina rutiner i vilken ordning som helst.

Tack att jag får vara med i denna fantastiska förening, SMC, för både proffs och amatörer och på detta sätt få vara med och ställa frågor till er som har erfarenhet.

Magiska hälsningar
MagicKjell, Kjell Ljunggren

Tre Svenskar till Europamästerskapen

FISM Europe har precis annonserat vilka som tävlar i år.

Bland de tävlanden i FISM Europa finner vi tre Svenska namn. Jörgen Sondell, Adrian Videla och Martin Hansson.
Rykten gör gällande att alla tre har arbetat väldigt hårt på att uppdatera sina tävlingsakter, och Magiarkivet håller tummarna för att ansträngningarna ska resultera i prisplatser och internationella bokningar!

Andra Sverigebekanta namn som finns med är: David Sousa (Portugal) som gästat Magic Bar, Mystique och Uppsala Magic & Comedy, samt Nikola Arkane (England) och Gisell (Spanien) som båda varit gästartister på Mystique.

En reflektion vi gör är att det är ovanligt få Skandinaver i övrigt. Utöver de tre Svenskarna, så är det bara Rune Carlsen (Norge) som är med. Inga från Danmark eller Finland, vilket skulle vara värt att ha som ämne för en diskussion.

Mer info: FISM, FISM Europe, FISM Italy 2024

David Persson på GMK

Så var det dags för kvällens seminarium med David Persson. 25 personer hade  samlats för att lyssna när David berättade om hur han efter att ha utbildat sig inom managment bestämde sig för att satsa helt på trolleriet och har gjort så sedan 2008. Han har dessutom vunnit SM 2012 och 2018.

Det var mycket nyttig information om vad man och bör tänka på när man skall jobba med magi.  Läs hela referatet på hemsidan >>>

Svensk/Irländsk vecka på Magic Castle

I höstas hörde Nikola Arkane av sig till ett gäng svenska artister med avsikten att sätta ihop en svensk delegation, ledd av en irländare, för att uppträda på Magic Castle i Hollywood. De fem artisterna som åkte var Nikola Arkane, Tom Stone och Gaston som tillsammans fyllde upp den stora teatern ”Palace of Mystery”, Arkadia som gjorde den mindre teatern ”Parlour of Prestidigitation” samt Johan Ståhl som fyllde upp ”The Close up Gallery”. Bokningen gällde den 18:e till 24:e mars 2024 och tillsammans gjorde gänget 80 föreställningar i de olika teatrarna.

De olika teatrarna fylldes upp av gänget.

Gänget anlände Los Angeles under fredagen och lördagen med varierade grader av Jetlag. I ett töcken av sömnlöshet och hunger begav sig Johan Ståhl tillsammans med Arkadia och hans sambo Jenny ut för att hitta Los Angeles bästa trolleributik. Efter en längre promenad hittade de slutligen ”Home Depot” och ”Staples” vari de köpte trollkarlars essentiella prylar – olika sorters tejp och klister.* Gaston, som nästan vaknat från en icke existerande sömn försökte ansluta men gick istället vilse i 40 minuter. När de slutligen sammanstrålade var hungern påtaglig och första bästa hamburgerkedja fick fylla magarnas tomrum. Det visade sig att en hamburgare på sagda plats kostade strax över 20 dollar. Som hittat! Där och då myntades resans första ”Running Gag”. Alla transaktioner började mätas i valören ”Hamburgare”.

Senare på eftermiddagen anlände också Tom Stone och Nikola Arkane till LA och hela gänget sammanstrålade för en enkel avstämning. Alla var så trötta och utvecklade olika strategier för att bekämpa den överväldigande lusten att somna allt för tidigt. Arkadia och Jenny valde att kolla på TV-serier på hotellet vilket såklart ledde till ett omedelbart misslyckande i sömn. Gaston, Tom och Nikola besökte istället Magic Castle för att ömsom kolla på, ömsom somna till olika shower. Johan Ståhl hade försökt få alla att köpa biljetter till den legendariska comedyklubben Laugh Factory. Alla biljetter var slut men Johan hängde på låset och med sin sedvanliga charm och en mystisk handskakning med dörrvakten lyckades han komma in.** Under ena stand-up akten frågade en komiker om någon kom från en annan stad. Johan svarade ja och det framkom att Johan jobbade som magiker. Han bjöds genast upp för att ge ett smakprov. Inte helt oväntat var ovationer resultatet.

På söndagen klädde alla upp sig för att besöka Slottet, alla utom Nikola som istället klädde sig i sina galna Fizz Wizz Pop-kläder. Hennes föreläsning på Magic Castle om familjeunderhållning höll extremt hög klass och stämningen var på topp. Trots jetlag var Nikola en naturkraft i sig själv och med sång, trolleri och vackert konstruerade trollerirutiner lämnade alla rummet fulla av energi.

Premiärdagen kom och gig. Den var så som premiärdagar alltid är. Kaos, spänning, nerver och skratt. Pallas-gänget kämpade med ljussättning, Arkadia köpte mer tejp och Johan fick till slut ordning på sitt ljudsystem.

Artisterna står uppradade utanför Magic Castle

Dessutom fick alla checka in i sina lägenheter som ägs av Magic Castle. Det köptes in ordentligt med frukost vilket ledde till att de flesta samlades varje morgon i den största lägenheten för att äta, samtala om avancerad trolleriteori och försöka förstå sig på den klart komplicerade kaffemaskinen.***

Det är vanligt att kändisar, såväl magiska som mindre magiska, besöker The Magic Castle. Denna vecka var inget undantag. Bland annat kom MacKing, Shoot Ogawa, David Regal, Paul Romany och Christopher Hart och såg shower. Dessutom besökte David Silverman (animatör för Simpsons) och Woody Harrilson stora teatern. Paul Romany skrev på Facebook:

We got to see Tom Stone, Nikola Arkane and Gaston who presented one of the best shows I’ve ever seen. I told my son we were going to see the best in the world and he definitely saw it there. In the Parlour he got to assist Arkadia who was truly wonderful and made my sons day by getting him onstage, and mine by watching master magician handle an active 12-year-old whose ADHD kicked in. I felt like a kid again watching these amazing performers.

På onsdagen bestämde sig hela gänget för att besöka en kostymbutik som tidigare Arkadia, Jenny och Gaston lyckats snubbla över vid en av många tejpjakter. (Tom var inte så intresserad så han valde istället biblioteket på Magic Castle.) Under några intensiva timmar spenderades det ett mindre lands BNP på kostymer, jackor och roliga slipsar. Dessutom hann Nikola köpa ett par skor i en butik vars klientel oftast inte bär speciellt mycket kläder.****

På torsdagen blev det ett besök hos illusionsbyggaren John Gaughans verkstad där gänget fick en utförlig guidning genom hans enorma samling antik rekvisita. John är en riktigt bra storyteller och oavsett vilken pinal som pekades på fanns det en trollbindande historia att lyssna till. Flera av automaterna fungerade dessutom hjälpligt, till allas stora glädje.

Nästan hela gänget (Jenny bakom kameran) i en nykonstruktion av en vacker automata som spelar musik.
En automata av Harry Houdini som kunde signera kort med en kopia av Harry Houdinis autograf.
En tidig andeklocka från 1870.
I verstaden tillverkades, lagades och fixades det med massor av gamla och nya illusioner. Bland annat skapade de nya perfekta rekonstruktioner av Robert Houdins Apelsinträdsillusion.
Gaston försöker besegra rekonstruktionen av den mytomspunna schackspelande “Turken”. Den här har rekonstruerats av delar från originalet samt satts ihop utifrån de beskrivningar som finns från sent 1700-tal.

Fredagens utflykter bestod i lunch för Tom och Nikola med Jim Steinmeyer medan Arkadia och Jenny besökte Venice Beach. Johans familj hade anlänt sent på torsdagskvällen och efter uppvaknandet valde också de att åka ner till stranden. Gaston försökte istället hitta souvenirer till nära och kära – med blandat resultat.*****

Fredagen visade sig vara lugnet före stormen. En helg på Magic Castle betyder att det bjuds på brunchöppet för familjepublik. Antalet shower dubbleras och efter fem dagar börjar tröttheten bli mer påtaglig. Å andra sidan bjöd den yngre publiken på en annan typ av energi och också helgen sprang iväg i rasande fart.

På söndag kväll samlades alla artister i en av barerna och skålade för en fantastisk vecka på Magic Castle. Artister, bokare och gäster var alla nöjda. Det fortsattes dricka långt in på natten, vilket en del fick betala som valt att boka ett tidigt flyg till San Francisco dagen efter.

Trötta men mycket nöjda utanför The Magic Castle. De sista pengarna spenderades i den härliga Gift Shopen, för nog vill man ha med sig ett minne hem. Notera att Arkadia och Gaston bär nya fina kostymer.

 

* Alla vet att stor konst skapas på byggvaru- och pappershandlar. Det är sedan gammalt. Fråga Hoffman.

** I handen dolde sig en palmerad “Hamburgare”

*** Något som aldrig riktigt löstes.

**** Den totala summan uppgick till ett hundratal hamburgare.

***** Fem hamburgare spenderade utan framgång.

Svensk Magi i Hollywood

Tom Stone, Nikola Arkane och Gaston gjorde nyligen 30 hyllade föreställningar på Magic Castle i Hollywood.

Tom Stone, som sedan han fick Creative Fellowship 2015, är livstids hedersmedlem på The Magic Castle i Hollywood. I Mars tog han, med sin partner Nikola Arkane, med en hel Svensk delegation dit, för att visa upp vilken hög nivå det är på Svensk magi.

Tom, Nikola och Gaston (Robert Dahlström) gjorde en 40-minutersföreställning i The Palace of Mystery – Magic Castles största scen.
Johan Ståhl gav prov på fingerfärdigt finlir i The Close-up Gallery, medan Arkadia (Anders Sebring) rockade loss i The Parlor of Prestidigitation.

Det är Magiarkivets förhoppning att en mer utförlig berättelse om resan ska inkomma, men fram tills dess kan vi visa en video med Palace-föreställningen (38 minuter):

Föreställningen var några minuter för lång, så Palace-teamet strök ett nummer, men innan det ströks fångades det på video (4 minuter):

Om du roades av att se föreställningen, låt andra få veta det, genom att skriva en kommentar här nedanför.