Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.
Återbruk som kreativ kraftFörfattare: Nina OdegardSvenska | Häftad | Utgiven 2015I Återbruk som kreativ kraft berättar författaren, förskolläraren och pedagogistan Nina Odegard om hur man kan arbeta kreativt och med hållbar utveckling och delaktighet med alla de material som tidigare bara sågs som skräp men som visat sig kunna förtrolla och förhäxa, skapa och förgylla barns och pedagogers förskolevardag som inget annat.
Nina Odegard sätter fokus på både de politiska, filosofiska, pedagogiska och kreativa ingångar och möjligheter som ryms i arbetet med återbruksmaterial på förskolor och skolor samtidigt som hon bjuder på många inspirerande exempel från de projekt som hon själv har arbetat med på ett kreativt återbrukscentrum i Grenland, och på flera förskolor i Norge. Översatt till svenska av Annika Claesdotter.
En skola som berörFörfattare: Per Dahlbeck och Kerstin LagrellSvenska | Häftad | Utgiven 2014Denna bok berättar om hur man kan arbeta med Reggio Emilias pedagogiska filosofi även i grundskolan, utifrån de erfarenheter som lärare och skolor som medverkade i Reggio Emilia Institutets treåriga skolprojekt gjorde. Boken tar också upp frågor om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation, mm. Redaktörer Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell
Bygg & konstruktion i förskolanFörfattare: Mia MylesandSvenska | Häftad | Utgiven 2007Bygg och konstruktion är ett av de språk barn kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sig sin egen identitet. Det handlar om bild och skapande, estetik och geometri, matematik och språk, empati och förhållningssätt. Bygghörnan ska vara en mötesplats för alla barn, oavsett kön och ålder. Med text och bild beskriver Mia Mylesand hur arbetet under många år växt fram på den förskola där hon arbetar. Boken ger idéer på hur man som pedagog kan gå in och ge barnen större utmaningar.
Att fånga lärandetFörfattare: Christina Wehner-GodéeSvenska | Häftad | Utgiven 2000En bok om pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Christina Wehner-Godée delar här med sig av sin erfarenhet av pedagogisk dokumentation under sitt arbete som lärarutbildare. Boken tar avstamp i frågorna: Vad är meningsfullt att dokumentera och varför? Hur fungerar de olika hjälpmedlen? Vad kan dokumentationen få för konsekvenser i ett förändringsarbete?
Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärldenFörfattare: Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson & Camilla MeyerSvenska | Häftad | Utgiven 2018I Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden (Lärarförlaget) bjuder förskollärarna Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson och Camilla Meyer på en praktiknära inblick i hur barn och pedagoger (och föräldrar) kan arbeta projekterande i förskolan, och med sin omvärld – och hur berikande det är för alla inblandade, även för gammeltanter och betonggjutare.
De berättar om såväl svårigheter (hur väljer man bland barnens många förslag) som glädjeämnen ("Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt", som ett av barnen sa när byggandet av bänken kom igång) – och författarna, liksom barnen, delar här med sig av hur de undersökt, dokumenterat, reflekterat, skapat ...
DelaktighetFörfattare: Francoise Dubois, Harold Göthson, Ingela SöderholmSvenska | Häftad | Utgiven 2019Det här är en bok som visar varför förskolor och skolor måste jobba med delaktighet och hur man kan göra det genom att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och lärares vardag.
Författarna bjuder på många igenkännbara vardagsexempel från förskola och skola, vilka de sedan tar sig an med olika reflektionsanalyser.
Ett reflekterande som även gör läsaren delaktig, inte minst inför hur man kan jobba vidare med detta i den egna praktiken.
En spagettiröra av rösterFörfattare: Harold Göthson och Birgitta KennedySvenska | Häftad | Utgiven 2015I En spagettiröra av röster – Om en förskolas förändringsarbete berättar Birgitta Kennedy (Trollets pedagogista under många år) och Harold Göthson (Trollets pedagogiska organisationskonsult) om en kommunal och Reggio Emilia-inspirerad förskolas utvecklingsarbete under tre decennier. Boken rymmer såväl konkreta berättelser om olika projekt och Trollets vardag som författarnas reflektioner kring det. Boken sätter också in Trollet i en historisk kontext om förskolans utveckling i Sverige och för också en diskussion om var förskolan står idag och vilka som är dess framtida utmaningar. Men framförallt visar den hur man på just Trollet arbetat för att försöka skapa den lärande, demokratiska och kunskapsutvecklande mötesplats som man önskar att förskolan skall vara. Det här är en bok för såväl pedagoger och förskollärare som rektorer, förskolechefer, skolutvecklare och politiker – och studenter på lärarutbildningar och föräldrar.