Graffiti - konst eller klotter?: hur har graffitins grafiska utveckling skapat en konstform som nått erkännande inom konstvärlden?

Detta är en C-uppsats från Luleå tekniska universitet/Musik och medier/Medier och upplevelseproduktion

Författare: Linus Segerud; [2007]

Nyckelord: Gatukonst; Historia; Kommunikation; Klotter; Konstform;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att redogöra för graffitins grafiska utveckling och hur den nått erkännande inom konstvärlden. Med graffiti menar jag främst de målningar som från början gjordes illegalt ute på gatorna, men även den grafik och formgivning som är ett resultat av utvecklingen inom denna subkultur, så som teckningar, målningar och grafisk design. Jag utgick från att graffiti är en konstform och har under studiens gång försökt att verifiera detta. Jag har i denna undersökning använt mig av en kvalitativ studie där jag först och främst gjort en litteraturstudie som redogör för graffitins historia och utveckling. För att sedan följa upp och komplettera denna har jag genomfört analyser av graffitimålningar för att koppla dessa till historien och dra slutsatser om den grafiska utveckling som genomgåtts. Vidare har jag använt mig av personlig kommunikation med målare som använder just graffiti som uttrycksform samt en konstlärare och konstnär för att få deras syn på graffiti som en konstform. Den ständiga strävan efter att få uppmärksamhet har inom denna subkultur bidragit till en positiv och mycket kreativ utveckling. Studien visar på att graffitin genomgått en stor förändring sedan den uppstod och avancerat från rebelliskt klotter till en erkänd konstform.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)