Det verkar ju som om "kortversionen" av det här förslaget innebär ungefär "business as usual". Men utan att läsa hela texten så verkar det som lite "contradictionary" att man skall dela upphandlingen i tre delar. Samtidigt som man skall värna om de små skärgårdsrederierna. Då kan man undra - blir det tre anbud där anbudsgivaren skall anlita små rederier som underentrepenörer. Eller blir det tre upphandlingar som i sin tur delas på ett antal anbud. Den som lever får se.
När det gäller Nord-Syd linjen så är det nog ställt utom allt tvivel att den skulle kunna få en stor betydelse för turismen. Däremot tror jag nog att betydelsen för det "reguljära" resandet blir tämligen marginell. Hur som helst måste konstruktionen av en funkande tidtabell bli en uppgift för en rejält begåvad "tabellnörd". Låt oss anta att det blir en lång "Nord-Syd" linje. Bryggorna skulle kanske kunna fördelas så här:
Simpnäs (1, Arholma, Tjockö, Kapellskär (1, Norrsund (1,2, Finnhamn (2, Möjaström (2, Sandhamn (2, Styrsvik, Dalarö (1, Ngn brygga på Nämndö, Dalarö (1, Lättinge, Gruvbryggan, Nåttarö, Nynäshamn (1. Men det finns ju massor med alternativ. Längre ut genom skärgården eller längre in. Många bryggor eller få. Och så vidare.
Men - på platserna märkta (1 bör man lämpligen ha samband med SL-buss. Samtidigt bör platserna märkta (2 ha förbindelse till/från med annan skärgårdsbåt. Annars blir till exempel hela området Vaxholm - Ljusterö - Svartsö - Ingmarsö stående utan förbindelse med Nord-Syd-linjen. Att "knyta ihop" detta till en funkande tidtabell är nog vad man betecknar som en utmaning.