Författare Ämne: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!  (läst 200478 gånger)

Utloggad Karl Dingertz

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 2034
Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« skrivet: 8 maj 2012 kl. 20:31:50 »
Nu kom svaret om framtiden.....
Känns inte som några stora förändringar mot idag, men vi får väl invänta beslutunderlag och tjutet för att se detaljerna. En tydlig förändring är att man avser att upphandla geografiska områden istället för drift av fartyg som idag. Och hamntrafiken verkar bli kvar hos WÅAB och inte flyttas till SL - utifrån dessa uppgifter i media. Men, vi vet ju hur mycket felaktigt som står i tidningarna vid det här laget...

KDz
KDz

Utloggad Karl Dingertz

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 2034
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #1 skrivet: 8 maj 2012 kl. 20:53:19 »
"Alliansen utvecklar skärgården
Publicerad den 8 maj, 2012,

Alliansen i landstinget vill utveckla skärgården med bland annat bättre skärgårdstrafik. Det ska gå att bo och arbeta i skärgården, arbetspendlingen måste fungera bättre och dessutom måste samordningen med landtrafiken vid olika bytespunkter förbättras.

Strax innan jul beslutade Alliansen att landstingets trafikförvaltning skulle genomföra en grundlig informationsinsamling kring skärgårdstrafiken. Syftet var att ta fram ett bra beslutsunderlag för kommande upphandlingar. Sedan dess har landstinget haft mängder av kontakter med skärgårdsbor, resenärer, företagare, organisationer och redare. Synpunkter har strömmat in från olika håll. Materialet har nu bearbetats och vi har en solid grund att stå på för att gå till beslut. Det är nu dags att formulera ett beslut om upphandling av skärgårdstrafiken utifrån den information som kommit in.

? Under vintern har jag lyssnat på skärgårdsborna, från Ornö i söder till Arholma i norr, hur de ser på skärgårdstrafiken. Det ska gå att bo och arbeta i skärgården, arbetspendlingen måste fungera bättre. Dessutom måste samordningen med landtrafiken vid våra bytespunkter förbättras, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

? Att mindre aktörer har möjlighet att lägga anbud är viktigt. Småredarna har stor betydelse för skärgården. Vi slår nu också fast att skärgårdstrafiken självklart ska finnas kvar vid Strömkajen. Och även fortsättningsvis kommer vi att värna det historiska tonnaget, de anrika fartyg som är levande skärgårds- och Stockholmshistoria, säger Lennart Rohdin (FP) 1:e vice ordförande Trafiknämnden.

? En förbättrad båttrafik i Stockholms inre ? och yttre vattenvägar gynnar både boende och besökare till vår region, säger Karl Henriksson (KD).

Vi vill genomföra en effektivisering av WÅAB:s organisation, linjenät, samordning och dess egna fartyg så att beställarrollen tydliggörs. Vi vill ge leverantörerna ansvar för exempelvis kundtjänst och biljettförsäljning.

? En välkommen nord-sydlig tvärförbindelse införs sommaren 2014. Det förbättrar möjligheten för både fastboende och besökare att ta sig mellan skärgårdens öar. Tillsammans med trafiken till Strömkajen får skärgården ett lyft som besöksmål, säger Lars Carlsson (C) gruppledare Trafiknämnden.

? Socialdemokraternas besked är att ingenting ska förändras. Det vore ett hårt slag mot alla skärgårdsbor jag har träffat. Jag är stolt över att Alliansen berättar hur vi ska förbättra skärgårdstrafiken, säger Christer G Wennerholm
"

http://moderaterna.net/blog/2012/05/08/alliansen-utvecklar-skargarden/
KDz

Utloggad Karl Dingertz

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 2034
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #2 skrivet: 9 maj 2012 kl. 06:24:28 »
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1650148-ny-skargardslinje-fran-norr-till-soder

Beroende på hur många dagar om året (säg 200-220 då det inte bara är turism utan även bofasta som är målgruppen), två turer om dagen (i varje riktning förutsätter jag), 2 relativt snabba båtar - detta kostar. Det kan säkert även samordnas med vissa befintliga turer (t ex Tess uppdrag förlängs nord/syd, men då behövs fyllas på med fartyg på henns trafikuppgifter o s v)

Det finns risk för att innan linjen har upparbetat underlag (som under överskådlig tid inte kommer att finnas för en självfinansiering), så kommer subventionsgraden att ligga på ca 85-90% i årsmedel, med en nettokostnad på 8-13 MKR beroende på utbud och fartygstyp.

Alternativet är ju att "bara" köra då det finns ett underlag för lägre eller ingen suvbention - men det är nog inte förväntan från de som tror på id?n.

Jag har inget emot satsningar på kollektivtrafik och att skattepengen används på detta sätt, men det måste redovisas i debatten och att det heller inte innebär direkt negativa förändringar för andra delar av samma kollektivtrafiksystem som t ex direkttrafiken till Stockholm (som har större samhällsnytta). Det måste till "nya" pengar.

För just denna linje återkommer ofta ett uttalande att det tar längre tid att åka Möja-Nämdö/Utö kollektivt än Stockholm - New York. Det är möjligt - men underlaget är lite annorlunda och framförallt de som flyger till New York betalar vad det kostar. De som yrkesmässigt och arbetsmässigt just har behovet av resan Möja-Runmarö/Nämdö/Sandhamn/Utö är troligen bofasta och har redan Ö-kort vilket då inte bidrar till finansieringen och nettointäkterna.

Således måste det just till denna debatt tydligt redovisas att det också är en nettosatsning på turism.

KDz
KDz

Utloggad Karl Dingertz

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 2034
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #3 skrivet: 9 maj 2012 kl. 08:01:48 »
Här omtalas även "mindre båt under vintern".

http://www.dn.se/sthlm/ny-tvarforbindelse-ska-starka-turismen

KDz
KDz

Utloggad Karl Dingertz

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 2034
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #4 skrivet: 9 maj 2012 kl. 13:35:12 »
Känns verkligen som helt om. Utvecklande satsning för framtiden, med uppenbart ytterligare skattemedel.

http://www.skargarden.se/articles/12/05/Skarpt-forslag-om-skargardstrafikens-framtid


KDz
KDz

Utloggad Karl Dingertz

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 2034
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #5 skrivet: 9 maj 2012 kl. 15:04:09 »
Nu nästan sprutar det fram bekräftelser och planer för framtiden från politikerna. Naturligtvis kom senaste dagarnas besked som en del i det budgetförslag som kom idag. Genom nedan länk kommer man till alliansens budgetförslag för 2013 (hela förslaget går att ladda ned i pdf - 155 sidor), som naturligtvis är väldigt övergripande. Men två saker som berör oss skärgårdstrafikälskare finns som kan lyftas fram;

  • Oförändrade taxor 2013
  • Initialt oförändrade ägardirektiv till Waxholms Ångfartygs AB, bl.a. avseende det klassiska tonnaget

http://www.sll.se/sll/templates/PressReleasePage.aspx?id=61204

KDz
KDz

Utloggad Bosse Lagerqvist

  • Välkänd skribent
  • ****
  • Antal inlägg: 685
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #6 skrivet: 9 maj 2012 kl. 16:41:32 »
Att åtskilliga miljoner har lagts ned i konsultkostnader för att komma fram till att det mesta ska behållas som tidigare känns inte "helt rätt". De pengarna hade nog gjort bättre nytta i trafiken. Det positiva är väl kanske ändå att politikerna har lärt sig något - men den kunskapen kunde de nog ha fått på ett billigare sätt. Även konsulterna på KPMG har förhoppningsvis ökat sin kunskap om skärgårdstrafik, vilken inte verkar att ha varit särskilt stor. Tråkigt bara att så mycket skattemedel gick åt för att förmedla den kunskapen och att så mycket tid och arbetsro "stals" från de anställda på WÅAB för den här sakens skull.

Tycker
Bosse L

Utloggad Donkeyman

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 1488
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #7 skrivet: 9 maj 2012 kl. 16:59:35 »
Det verkar ju som om "kortversionen" av det här förslaget innebär ungefär "business as usual". Men utan att läsa hela texten så verkar det som lite "contradictionary" att man skall dela upphandlingen i tre delar. Samtidigt som man skall värna om de små skärgårdsrederierna. Då kan man undra - blir det tre anbud där anbudsgivaren skall anlita små rederier som underentrepenörer. Eller blir det tre upphandlingar som i sin tur delas på ett antal anbud. Den som lever får se.

När det gäller Nord-Syd linjen så är det nog ställt utom allt tvivel att den skulle kunna få en stor betydelse för turismen. Däremot tror jag nog att betydelsen för det "reguljära" resandet blir tämligen marginell. Hur som helst måste konstruktionen av en funkande tidtabell bli en uppgift för en rejält begåvad "tabellnörd". Låt oss anta att det blir en lång "Nord-Syd" linje. Bryggorna skulle kanske kunna fördelas så här:

Simpnäs (1, Arholma, Tjockö, Kapellskär (1, Norrsund (1,2, Finnhamn (2, Möjaström (2, Sandhamn (2, Styrsvik, Dalarö (1, Ngn brygga på Nämndö, Dalarö (1, Lättinge, Gruvbryggan, Nåttarö, Nynäshamn (1. Men det finns ju massor med alternativ. Längre ut genom skärgården eller längre in. Många bryggor eller få. Och så vidare.

Men -  på platserna märkta (1 bör man lämpligen ha samband med SL-buss. Samtidigt bör platserna märkta (2 ha förbindelse till/från med annan skärgårdsbåt. Annars blir till exempel hela området Vaxholm - Ljusterö - Svartsö - Ingmarsö stående utan förbindelse med Nord-Syd-linjen. Att "knyta ihop" detta till en funkande tidtabell är nog vad man betecknar som en utmaning.
Följ ångfartyget Blidösund genom sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com. På köpet får du veta mycket om skärgårdsbåtar på den tiden samt vad som hände i världen den gången.

Utloggad Krister Nilsson

  • Administratör
  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 5964
    • Skärgårdsbåtar.se
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #8 skrivet: 9 maj 2012 kl. 20:15:08 »
Då tråden "Sjötrafiken till Stockholm kan stoppas!" numera känns som ett avslutat kapitel får Karl Dingertz inlägg ta avstamp och inleda en ny tråd!

Utloggad Donkeyman

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 1488
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #9 skrivet: 9 maj 2012 kl. 20:53:48 »
Just i kväll sitter jag uppe i baren på Hurtigruta "Finnmarken" på jobbresa Troms?-Honningsvåg och funderar kring vad som egentligen kommer ut av detta. Är hela grejen ett "stolpskott" eller ligger det något seriöst bakom. Något som vi får reda på "bye om bye".

Här har man lagt in våldsamma pengar på konsulter för att komma fram till konklusionen att det skall vara "business as usual". Däremot skall man starta en "Nord-Syd" linje som antagligen kommer att kräva stora subventioner, även om den totalt sett blir "samhällsekonomiskt lönsam".

Nu har det sig så att jag är synnerligen misstänksam mot politiker alldeles oavsett vilken "färg" de för. Skärgårdstrafik är ett litet och begränsat hörn av Landstinget. Det betyder att man lätt kan "offra" Skärgårdstrafiken" i någon överenskommelse. Och hänvisa till konsultrapporter som man inbillat sig har blivit "shelved".

Den som lever får se.
Följ ångfartyget Blidösund genom sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com. På köpet får du veta mycket om skärgårdsbåtar på den tiden samt vad som hände i världen den gången.

Utloggad Bengt L

  • Välkänd skribent
  • ****
  • Antal inlägg: 507
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #10 skrivet: 9 maj 2012 kl. 22:10:00 »
Jag kan inte låta bli att göra några enkla reflektioner angående den föreslagna nord - syd linjen. Några av skälen som anförs för att starta denna linje säges vara att det ska bli lättare att frakta fisk mellan öarna samt att skärgårdsborna lättare ska kunna umgås mellan öarna. Frågan är bara vilken fisk man åsyftar med tanke på att det inte ens finns en handfull fiskare i Stockholm skärgård, inte ens om vi räknar med fiskodlarna. När det gäller öbornas behov av att umgås kommer det knappast bli lättare om man nu inte råkar bo just efter linjesträckningen, d.v.s. Nämdöborna bör ha sin bekantskapskrets på Ornö och vise versa. Om det nu ändå skulle vara så att trafiken kommer att underlätta umgänget för några få personer så är det till att dom passar på de tre månaderna som trafiken går, generöst nog lite längre period än sommarturlistan.
Allt detta är trams, de som möjligen kommer att ha rejäl nytta av denna trafik är öluffarna. Utan att ha statestik över deras resvanor menar jag ändå att det är samhällsekonomiskt vanvett att med sakttemedel bedriva en sådan trafik. Om det nu till äventyrs finns slantar över så investera dessa i ökad turtäthet där det behövs, om det behövs.

Det är väl inte så att det är valår redan nu? ;)

Bengt som känner vår skärgård rätt väl, kanske därför jag blir lite gnällig.

Utloggad Monne Sahlberg

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 12131
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2012 kl. 00:12:22 »
Trams var ordet! Skärgårdsborna har mest tid till umgänge under lågsäsongen, då många har fullt upp under sommarsäsongen. De åker nog med egna båtar så länge det bara går. Tror inte på denna tvärlinje.
Monne.

Utloggad HC Edborg

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2012 kl. 00:15:58 »
Jag får erkänna att jag inte hunnit läsa igenom de inlägg och länkar som kommit ut under de senaste dagarna, men jag vill ändå lyfta fram en fråga som jag länge funderat över och heller ej uppfattat att diskuterats något djupare på det här forumet.
 
Själv har jag aldrig arbetat inom Waxholmsbolaget men oroats över vad händer med själva Waxholmsbolagets rederiverksamhet och kontor. Visst har jag ibland hört gny om "kontoret" på båtarna, men i det stora hela har jag upplevt bolaget som en mycket väl fungerande enhet i ledningen av ett komplicerat trafiknät. Där måste det funnits och fortfarande finnas en betydande oro under dessa tvära kast än hit och än dit. Slutresultatet som tycks ha redovisats senaste dagarna tycks dessutom som ett svar som vilken ansvarskännande politiker som helst och som ställt frågorna dit skulle fått fram för flera år sedan. Det kan inte behövts några stora konsulttjänster för det. Varför avgick en tidigare VD? Vilken skärgårdstrafikant som helst skulle kunnat svara att man var ute på hal is. Som jag ser det är det viktigt att Waxholmsbolagets "kontors- teknik- och ledningsdel" blir kvar som ett samlat team och inte försvinner upp i och sprids ut över något gigantiskt SL-kontor.

Någon som vet vad som händer...?
/HC

Utloggad Richard Grönstedt

  • Välkänd skribent
  • ****
  • Antal inlägg: 124
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #13 skrivet: 10 maj 2012 kl. 00:48:44 »
Nja, inte för att jag vet hur det står till på W-bolagets kontor. Men för att travestera Shakespeare "Hamlet" som i en mening säger -?Något är ruttet i W-bolaget . . . ?. Och enligt min försynta uppfattning beror det inte på de trogna medarbetarna utan mer att W-bolaget förvandlats till en satellit utan styrfart till SL/Trafiknämnden.

När jag i förra veckan kontaktade den operative chefen för att få ett avslut i en terminalfråga fick jag bara det lakoniska svaret; "Han har slutat"!
Vilka fler med kompetens står i tur att ta steget ut...?

Undrar / Richard

Utloggad HC Edborg

  • Välkänd skribent
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
SV: Framtidens trafik i Stockholms skärgård!
« Svar #14 skrivet: 10 maj 2012 kl. 14:48:36 »
Vilka fler med kompetens står i tur att ta steget ut...?

...och vilka politiker har modet att resa sig upp och säga "det var jag/vi som ställde till det...? Jag är vågar påstå att ett väl fungerande och tydligt Landstingsägt men ändå självständigt "Waxholmsbolaget" är oerhört viktigt för övriga rederiers verksamhet - ja för alla inom branchen, både ombord och iland.
/HC