2012-06-04

Den vise chefen

Vårt systerföretag kommer under hösten 2012 att genomföra två ledardagar, en i Göteborg den 25 september och en i Klippan, Skåne på Hillesgården.

Vi hälsar dig varmt välkommen som deltagare - en mycket intressant dag om den nya tidens ledarskap!

http://www.mirrorgate.se/page.aspx?link=pub.txt&account=mirrorgate.se&lib=mirrorgate.se.content&article=frontpage

/Johny Alm

2011-12-13

Business Check använder REKRYTERA 2.0!

www.businesscheck.se som använder vårt system har gjort 11 rekryteringar via systemet på kort tid. De har valt att uttala sig på följande sätt!





Hela uttalandet och vår komplettering med fakta om vårt system finns här!

Kontakta Johny Alm för mer information och referenser!

/Johny Alm

2011-10-18

Anstormning av kandidater närmar sig

I förra artikeln tog jag upp att vi snart ser "köparens marknad" på rekryteringsmarknaden. Om jag då kände att det nog var på gång med en sämre konjunktur, så är jag idag definitivt övertygad om att en konjunkturdipp verkligen är på väg.

Dags att rusta sig som rekryterare för denna anstormning av sökande kandidater!

Bästa sättet att lyckas med att skilja ut den som passar bäst för ett jobb är, enligt vår mening, att ta med bedömning av personligheten redan i urvalsfasen. För vissa typer av jobb är personligheten A och O, som t ex för säljare. En bra säljare använder sin personlighet för att nå avslut och leverera i en hård konkurrens.

Personligheten är viktigare än intelligens för att nå framgång i arbetslivet, konstaterar institutet för näringslivsforskning i en rapport 2009. I rapporten "Personlighet viktigare än intelligens för utfall på arbetsmarknaden" jämför man intelligens (IQ) med personlighetsbedömning, och det visar sig att framgång i arbetslivet korrelerar mer med personlighet än med intelligens.

Med sådana fakta i grunden, så rekommenderar vi vårt system, som just använder personligheten som bedömningsgrund. Alla sökande kandidater kan ta vårt personlighetstest, vilket ca 70 % gör.

Dessa 70 % har redovisat sin personlighet med hjälp av vårt personlighetstest "Big five personlighetsprofil" (omfattar 249 frågor, bygger på den mest erkända modellen av personligheten - femfaktormodellen), ger dig som rekryterare ett underlag för urval som är unikt.

Som vi sett tidigare, så spelar personligheten större roll än intelligens (IQ) för framgång i arbetslivet, och inte nog med det, med en personlighet som passar för jobbet, så mår man givetvis bättre. Vi har alltid hävdat att personligheten är A och O därför byggde vi vårt rekryteringssystem efter den principen.

De 70 % som tar testet när de söker ett jobb, kan rangordnas med hjälp av normgrupper som vi tagit fram. Dessa normgrupper bygger på högpresterande personer inom yrkesgruppen. För närvarande har vi normgrupper för:
  • högpresterande säljare
  • innesäljare
  • fältsäljare
  • ingenjörer
Vi tar också fram normgrupper för ditt företag, unikt byggda på just dina bästa säljare! På det sättet får du en urvalsgrund som är unikt anpassad för ditt företags behov.

Vårt system kan anpassas ("skinnas") till er egen webbdesign, som t ex Business Check som använder vårt system.


Vårt system är unikt och ger dig sökmöjligheter på personlighet, något som ingen av våra konkurrenter ger dig på samma sätt som vi, en rangordnad lista sorterar alla kandidater med de med bäst matchning mot personligheten överst.

Ditt problem är att sortera ut rätt person ur en hög med sökande, en hög som framöver kommer att växa dramatiskt!


Lösningen på detta problem är våra personlighetsrangordnade söklistor!


Kontakta Johny Alm för mer information och referenser!

/Johny Alm

2011-09-05

"Köparens" rekryteringsmarknad närmar sig!

Konjunkturen, är den på väg ner, eller?

I vilket fall som helst är börsen på väg ner, och frågan är om det inte håller i sig med börsens nedgång.

Och, går börsen ner, så kommer nog konjunkturen efter. För börsen är ofta en föregångare till de reella ekonomiska svängningarna.

SÅ, alltså ser vi fram emot en svajig arbetsmarknad, och då råder "köparens" marknad.

Denna präglas av:

  • MÅNGA sökande
  • LÄGRE löner
  • FÄRRE jobb
  • EKONOMISKA problem
Ja, med detta sagt, skall jag kanske betraktas som en pessimist, men vad har du för argument emot detta? Kommentera gärna!

I varje fall ger det den som är med i de sociala medierna ett visst försprång på detta sätt:
  • Du vet om tidigt vad som händer, du har "många" öron i den sociala etern
  • Du kan hitta möjligheter i ditt nätverk som få andra!
Jag har en del kvar av min bok "Nätverksguiden" som kanske kan vara till nytta i denna "efterbrännkammare" till den senaste uppgången där det var "lätt" att få ett nytt jobb!


Lär dig lite mer om ditt personliga nätverk!

Mejla mig johny.alm@alotofpeople.se om du vill köpa boken!


/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2011-09-01

Höstens utmaningar!


Dags att börja marknadsföra sig, i varje fall om man är egenföretagare som jag är.

Så de senaste dagarna har jag jobbat med en produktpresentation som kommer upp på www.alotofpeople.se under den kommande veckan.

Tänkte låta lite av de produkter som jag erbjuder få en förhandspresentation här i bloggen, allt för att få in synpunkter innan jag drar ut dem på portalen.

Här kommer tre av produktpresentationerna, alla synpunkter mottas med tacksamhet!

Do it Yourself

Trött på att få fatt på dåliga säljare i dina rekryteringar av rekryterings-/bemanningsföretag? Eller du kanske själv rekryterar, men inte lyckas helt och hållet?

Här kan vi ge dig ett stöd som gör rekryteringsarbetet helt digitalt och där du får mycket bra stöd i urvalsprocessen. Du får full tillgång till vårt rekryteringssystem, där alla sökande kandidater kan ta vårt test Big Five Personlighetsprofil. Om det är säljare eller ingenjörer som du söker, kan du genom testningen rangordna de sökande efter deras personlighet. Denna matchas mot våra normgrupper för dessa yrkesgrupper.

För alla andra yrken har du tillgång till Big Five Personlighetsprofil för kandidaterna, dock utan rangordning. Vi tar successivt fram nya yrkesgrupper för att kunna rangordna dessa via personligheten.
För bra för att vara sant, men det är det, när alla som matchar den rätta profilen kommer högst upp i träfflistan! Ditt urvalsarbete går snabbt och enkelt, och kvaliteten på dina rekryteringar ökar givetvis!
Du lägger upp annonser själv, mejlar med till arbetsförmedlingen och sedan är det bara att se de sökande komma och registrera sitt CV och ta testet. Slut på pappershantering, svåra urvalsmetoder och garanterat ökad träffsäkerhet i rekryteringarna!
  • Vi ger dig systemstöd, du gör urvals och rekryteringsjobbet, enkelt, snabbt och träffsäkert!
  • Full systemtillgång under rekryteringsuppdraget, pris per rekrytering eller hyra av systemet på rullande kvartalsbasis
  • Alla kandidater bjuds in att ta testet, ingen styckkostnad på testet!
  • Annonsering via systemet på 
  • Enkla och effektiva urvalsrutiner
  • CV som inkluderar SÄLJRAPPORT eller INGENJÖRSRAPPORT, alternativt kan Big Five Personlighetsprofil med 35 personlighetsdimensioner tas fram

Second Opinion

Har du en rekrytering på gång där du känner att du vill validera kandidaternas personlighet, och din egen rangordning och bedömning av slutkandidaterna? Då är vår tjänst ”Second opinion” ett utmärkt komplement till din rekryteringsprocess.

Kvalitetshöjningen i din rekrytering blir avsevärd, och du får en bredare bedömning och träffsäkrare personlighetsbedömning av dina kandidater.

Har du råd att ta fel beslut?
  • Lämpligt i slutskedet då ni har 2-6 slutkandidater som skall rangordnas
  • Vi genomför testerna Big Five Personlighetsprofil samt Teamroller
  • Vi genomför analys av profilerna samt intervju med kandidaterna
  • Vi avrapporterar genom skriftlig rapport där rangordning samt styrkor/svagheter för respektive kandidat presenteras
  • Samtliga kandidaters testprofiler ingår i rapporten

Analys av säljkår

Satsa på att göra en ”step-up” av dina säljare genom vår analys av svaga punkter som respektive säljare har i sin personlighet. Med hjälp av denna tjänst får du insikter i hur du skall coacha dina säljare baserat på verkliga insikter om deras personlighet.

När man ser sina starka och svaga sidor kan man snabbt lotsa sig mot nya höjder i sina säljresultat!
  • Lämplig för analys av team eller hel säljkår
  • Samtliga tar testet Big Five Personlighetsprofil
  • Normgrupp tas fram för hela gruppen om det finns fler än 15 säljare i gruppen
  • Vi avrapporterar genom skriftlig rapport där rangordning mot våra normgrupper för SÄLJPROFILEN visar på styrkor och svagheter
  • Samtliga säljares SÄLJPROFILER ingår i rapporten

Detta är tre av drygt 6 produktpresentationer som kommer att läggas ut, och som sagt, glad över alla kommentarer!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2011-05-04

Karriärens fyra rum?


Rubriken ger dig kanske en känsla av att karriären bara kan ske i fyra rum? Men så är det inte givetvis, utan dagens blogginlägg handlar om hur man kan se sin karriär genom en intressant teoris "glasögon".

Den teori som jag syftar på är Claes Janssens teori som kallas "Fyrarummaren". Claes Janssens bok "Förändringens fyra rum" ger dig som läsare en resa genom förändring på ett relativt enkelt sätt, bara fyra rum!


Egentligen är förändring mer komplicerat tror jag, men att dela in livets olika iterativa faser i bara fyra rum har en klart pedagogisk bra utgångspunkt!

Så, hur kan man använda fyrarummaren för karriärsyfte, och hur kan fyrarummaren vara av intresse om vi pratar om "rekrytering 2.o".

Jag skall försöka reda ut dessa frågor för dig nu!

Fyrarummarens "bästa" rum ser ut att vara "Nöjdrummet". Klart det är kul att vara nöjd, livet leker, karriären går framåt utan några stora besvär eller jobb. Det "flyter", det rullar på och "Gud, så bra det går!".

Nöjdrummet känns konsekvent bra och härligt, men det har en "bakgård". Bakgården heter "stagnation". När man är som mest nöjd, så är man som mest sårbar, och bäddar för det mes oväntade!

Eller hur - när allt bara går "förbannat bra" och man är "hur nöjd som helst" så kan det ju bara gå åt "helvete" efter det? Det finns liksom inte mer "bra" än detta, att vara i "nöjdrummet".

Men det är å andra sidan helt klart att man skall njuta av nöjdrummet, det är en bra tid, man "vaggar" omkring i de ansträngningar som man har gjort tidigare, och man är väl värd att vara nöjd. Men som sagt, ju mer nöjd, ju mindre potential att utvecklas!?

Så när din karriär liknar allt för mycket "nöjdhet", jag då kanske du skall funderar på om du är på väg ner i "censur"??

Censurrummet präglas av kvalificerad "lögn". Allt är bra, inget behöver ändras, alla idéer förträngs, ja, man är helt enkelt i censur och vill inte erkänna att man är det!

Allt är fel (det VAR bättre förr, eller hur?).

Man är i censur så länge som man man behöver vara det. Det är min egen erfarenhet. Man kan liksom inte bara "hoppa ut ur censurrummet". Man sitter fast i det tills man börjar inse att man faktiskt ÄR i censur!

Klassisk karriärsituation är när man tror att man tillhör topp-personalen, och missar chefsjobbet som man "var 100% säker på att få".

Brutalt uppvaknande, i bästa fall, en del fortsätter ljuga, och då med hjälp av projektioner mot "han som gick för mig, men som inte är kompetent", och med lite eller mycket skitsnack om hur dåliga andra är.

Censuren i karriärcykeln präglas mycket av "det var inte mitt fel, och JAG är bättre än...!"

När du hör dig säga detta, ja då hoppas jag att du förstår att du är i censur!

Det tredje rummet är "förvirring" - och det rummet som jag tycker är roligast!

Ja, du läste rätt!

Här finns potentialen, möjligheterna, det nya, det annorlunda, det spännande, det oväntade!

Karriären har aldrig så mycket potential i ditt liv, som när du känner att det är här du är!

Karriär som hamnat i "förvirring" betyder egentligen - "oerhörd potential!".

det är här det nya och det spännande sker, det är här det oväntade finns, det är här som man saknar "karta" över framtiden, MEN får vara med om att RITA kartan!

Kan det bli mer roligt?

Kanske i sista rummet i resan innan man blir "nöjd".

Själv tycker jag förvirringsrummet är roligast, men i o f sig har "inspirationsrummet" en hel del kul att erbjuda!

Vår, kan det kännas som! Saven stiger, hela framtiden ligger framför en, man är i sitt "esse" och lyckas med allt man företar sig!

Kanon, eller hur...

MEN, vägen framåt har blivit smalare, den är inte lika bred som i förvirringsrummet!

Så, lite frågor i slutet på detta inlägg...

VAR i fyrarummaren är du just nu i din karriär?

VILKET rum gillar du bäst i din karriär?

Hur som helst, lycka till med din karriär och glöm inte fyrarummaren!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!



2011-03-31

Skådespelare - rekrytera 2.0

Jag har haft förmånen att genomföra ett kortfilmsprojekt för en kund under mars, i det ingick det att "casta" - alltså att välja ut ett antal skådespelare för filmerna.

Jag har aldrig rekryterat skådespelare förr, så det var en ny upplevelse. Men efter att ha kontaktat mitt nätverk, lagt ut annons på AMS och luskat runt lite, så började ansökningarna dyka upp!
Vilket tryck det blev!

Så många "wannabees" som denna världen har skapat är helt enkelt superintressant. Va är det som gör att vi vill ses på TV eller i en filmrulle? Intressant fråga, men just nu har jag inget svar.

Dock undrar jag lite över CV-kompetensen som skådespelarna och statisterna har uppvisat!
Helt fantastiskt att CV:n kan se ut som de gör, och ansökningar som man inte vill se har kommit in också.

Så summa summarum till dig som söker jobb:
  1. Kolla och FÖLJ vad rekryterande företag förväntar sig
  2. Ge hellre MER information är mindre om dig själv
  3. UNDERLÄTTA för rekryteraren, om denne är intresserad av dig, så skall denne inte behöva be dig om mer information - allt skall vara med och korrekt från början!
  4. Ett "mejl" är inte nog, se till att du har med ditt CV i det!
Castingen skedde i måndags förra veckan och denna veckan spelade vi
in filmerna under måndag/tisdag.

Här några bilder från casting på Hotell Opalen i Göteborg och från inspelningarna!


Casting - Hotell Opalen


B-foto, regi och A-foto i aktion!


Två skådespelare med ljudtekniker i bakgrunden


Scen i områdesgarage!

Slutligen ett råd till dig som skådespelare, se över ditt CV, och se till att du underlättar för den som rekryterar och castar!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!





2011-02-13

Personlighet som urvalsinstrument - fallet ingenjörer

Sedan ganska många år tillbaka så har vi på A lot of People kunnat "rangordna" sökande kandidater till jobb som säljare baserat på personligheten. Vårt personlighetstest Big Five Personlighetsprofil har varit stommen i detta, genom att vi låtit alla sökande kandidater ta testet, om de vill. Ca 70 % av alla kanididater tar testet, och därmed är vi unika i att kunna rangordna kandidater efter en matchning mot normgrupper för olika typer av säljare.

Nu har vi lanserat samma för ingenjörer, och har vår första normgrupp klar! Vi har tidigare bloggat om detta, se "Att mäta en ingenjör".

Nu har vi lanserat denna normgrupp och ingenjörsprofil så våra kunder har tillgång till denna.

Vi kan alltså LISTA alla sökande till ett ingenjörsjobb utifrån en normgrupp som bygger på 8 av de 35 dimensionerna i vårt test. Nedan en listning:



I listan finns det en procentuell matchning till normgruppen, samt en så kallad PLUSPROFIL som anger hur många dimensioner som personen ligger åt önskvärt håll i relation till normgruppens medelvärde.

I profilkortet hittar vi sedan dessa dimensioner som kännetecknar ingenjörer.



Profilkortet ger rekryteraren all information om kandidaten plus ovanstående personlighetsbild.

Är du intresserad av vår teknologi, hör av dig till Johny Alm.


/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2011-02-08

ATT MÄTA EN INGENJÖR

Så är titeln på en kompletterande studie som två fantastiska studenter som läst på Borås Högskola genomfört för oss på A lot of People.

Vi bugar och tackar för det intensiva jobb ni gjort för att ge svar på frågan som finns i rubriken.

A lot of People har vi utvecklat en rad normgrupper för Säljare. Under 2010 beslutade vi oss för att bredda våra normgrupper till att omfatta andra yrkesgrupper. Vi sökte samarbete med Markus Lorensson och Emelie Lorenzatti som läste personalvetenskap på Borås Högskola för att ta tag i yrkesgruppen ingenjörer.

Detta samarbete har nu lett till att vi kan publicera en rapport som visar på 8 dimensioner av de 35 som Big Five Personlighetsprofil mäter. De åtta dimensionerna visar signifikant på skillnad mot vår generella normgrupp, det finns alltså en "ingenjörspersonlighet", i varje fall mätt med vårt testverktyg.

De dimensioner i testet som visar signifikans är:
- Anspråkslöshet
- Emotionell stabilitet
- Ilska/irritation
- Nedstämdhet
- Sårbarhet
- Impulskontroll
- Emotionalitet
- Liberalism

Ett utdrag ur rapporten sammanfattar dessa dimensioner:

"Våra resultat visar att ingenjörsstudenterna fått lägre värden i dimensionerna anspråkslöshet, impulskontroll, emotionalitet och liberalism än normgruppen. Detta skulle innebära att de ser sig själva som bättre än andra och därför har svårt att samarbeta (anspråkslöshet). De har även stark karaktär och ger sällan vika för frestelser (impulskontroll) och de har långt till sina egna känslor samt baserar förklaringar på logik, hellre än emotioner (emotionalitet). Slutligen ser de traditioner och rutiner som något positivt vilket oftast innebär att de är negativt inställda till förändring (liberalism).

Vi finner oss eniga med ovanstående resultat då vår uppfattning av ingenjörsyrket är att de ofta arbetar i projektform men utför arbetsuppgifterna enskilt för att i ett senare skede sammanfoga delarna. En fördom vi tidigare haft kring ingenjörsyrket är att de är logiska vilket våra resultat styrker i och med deras låga värden i emotionalitet. Trots att ingenjörer ofta arbetar med att förändra (exempelvis utveckla elektronik) har de ”fasta ramar” inom respektive område som ofta är baserat på etablerade arbetssätt och verktyg vilket kan förklara deras tillit till traditioner.

Resultaten visar även att ingenjörsstudenterna fått högre värden i dimensionerna emotionell stabilitet, illska/irritation, nedstämdhet och sårbarhet än normgruppen. Detta skulle innebära att de inte påverkas av stress utan är lugna i sin natur (emotionell stabilitet) och att de har långt till att bli irriterade samt har ett diplomatiskt tillvägagångssätt (ilska/irritation). De är även fria från negativa känslor och är känslomässigt stabila (nedstämdhet).

Slutligen är de mindre påverkade av vad som händer runt dem och de känner sig sällan hjälplösa (sårbarhet).

Utifrån detta är resultaten intressanta eftersom vi ser ingenjörer som en yrkesgrupp där stresstålighet är viktigt i och med att de ofta arbetar efter en strikt tidsplan i projektform. De behöver kunna hantera sina känslor då de tar viktiga beslut och inte påverkas negativt av sin omgivning. Deras känslomässiga stabilitet kopplar vi även till att de kan fatta beslut utan att tvivla på sin egen kunskap och sitt eget omdöme."

Vad som nu tar vid är att vi på A lot of People integrerar denna normgrupp i vårt systemverktyg, snart dags att kunna leverera rekryteringsstöd som inkluderar personlighetsbedömning vid rekrytering av Ingenjörer!

Slutligen vill jag tacka Markus Lorensson och Emelie Lorenzatti för ett engagerat och drivande x-jobb som ni har all heder av. Vi önskar er all framgång i era framtida roller inom HR!

Om du vill veta mera om vårt personlighetsvertyg: Big Five Personlighetsprofil
eller testledarmanualen på Big Five Personlighetsprofil - testledarmanual

Om du vill ta del av rapporten kan du kontakta mig!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2011-01-02

Alla lediga jobb i Sverige!


Då har vi tagit ett steg mot vår release av alotofjobs som är vår kommande applikation på Facebook!

Vi börjar med att släppa "alla lediga jobb i Sverige" på vår portal alotofpeople.

Där finner du mellan 29 000 och 35 000 lediga jobb i Sverige, allt beroende på när du loggar in, och hur "konjunkturen" ser ut!

Titta gärna in för att leta ditt nya jobb, eller varför inte "hitta ett jobb till någon som behöver det"!


/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!


2010-12-09

Fyra karriärvägar

Det är naturligt att tänka nätverk när man tänker på sin karriär - det är ovedersägligt så att de som gör karriär har stora och/eller funktionella nätverk som gör att de kommer dit de vill. I detta avsnitt hittar du tankar om karriär och nätverkande som du inte finner i boken Nätverksguiden, men som du skall ta till dig som en väg att öka dina möjligheter till karriär och avancemang just genom ditt nätverk!

Karriär kan mycket väl innebära att stanna kvar där man arbetar - men få andra uppgifter - uppgifter som stämmer in på att man nu fungerar som en spindel i nätet - som en nätverksbyggare. Men karriär är så väldigt olika och därför ger jag dig en bild av hur jag ser på karriär. Du finner flera olika karriärvägar som du kan fundera över för din egen del!

Karriärvägar

Att göra karriär innebär inte alltid att stiga i graderna inom ett företag. Det finns andra möjligheter att göra karriär på, vilket ökar möjligheterna att flera människor skall kunna leva på ett sätt som tillfredsställer deras inre drivkrafter efter att uppnå något här i livet.

Jag ser framförallt fyra huvudtyper av karriärer som kan analyseras i två dimensioner. Den första dimensionen är vilket inflytande man har över andra och andras tillvaro. I denna dimension kan man positionera sig i två ytterligheter - den första positionen är att man har direkt inflytande över andra. Detta kan innebära att man fungerar som chef och har därför fått auktoritet över andra människor. Man har förvärvat denna position därför att man ingår i ett företag som bygger på att några har inflytande över många - på ett direkt och uttalat sätt. Reglerna i hierarkin är nu så att några fattar besluten som påverkar andra. Ett annat sätt att tillskansa sig direkt inflytande över andra är att man fungerar som en naturlig auktoritet för andra. Om hierarkin har order som instrument för att inflyta så har auktoriteten inflytande genom att andra är övertygade om att det som en auktoritet säger stämmer och bör efterföljas.

Den andra ytterligheten är att man har ett indirekt inflytande över andra människor. Här kan man finna den som har kunskap som andra inte kan nå. På grund av dennaexpertkunskap så kommer man att inflyta över andra på ett indirekt sätt genom att man påverkar beslut som fattas i organisationer om hur man skall gå tillväga i olika frågor, eller hur man skall producera en produkt som andra använder. Här är inflytandemedletkunskap. Den andra positionen är att man skapar ett företag eller ett fenomen som andra kan ha nytta av eller som andra utnyttjar på något sätt. Här inflyter man inte direkt i andras liv utan inflytandet är en indirekt verkan på andra. Medlet som används för att påverka andra är den inre drivkraften att skapa något.

Den andra dimensionen handlar om huruvida man gör karriär genom att utveckla verksamheter eller företeelser eller om man förvaltar sådant som andra utvecklat. I denna dimension hittar vi i ena ändan de som förvaltar andras vinningar (landvinningar eller ekonomiska vinningar). På denna ända av skalan hittar vi sådana som tar ett ansvar för ett företag som existerar och som måste förvaltas för att överleva. Vi hittar också de som förvaltar andras tekniska eller kunskapsmässiga vinningar. De är djupa kunskapare som har kunskap som det kanske tar lång tid att förvärva. I den andra ändan av denna dimension hittar vi de som valt att utveckla eller skapa själva. Dessa har som intresse att ifrågasätta de strukturer som finns eller så trivs de inte i dessa. Istället skapar de nya strukturer (exempelvis ny kunskap) eller bygger helt nya företag baserade på egna drivkrafter och eget huvud.

När man låter dessa två dimensioner sammansmälta kommer man att hitta fyra huvudtyper av karriärer.

Fyra karriärvägar

Karriärkartan - fyra huvudtyper av karriärer

Kartan visar hur de fyra typerna placeras in i de två dimensionerna, och några av de kännetecken som varje karriärtyp uppvisar. Jag skall göra en djupare analys av dessa huvudtyper i den kommande framställningen, men jag beskriver också olika variationer på de teman som varje karriärtyp har.

Du har i det frågeformulär som du nyss gick igenom fått en bild över hur du slälv förhåller dig till de fyra karriärvägarna. Ta en fundering nu om detta test stämmer med dina egna känslor. Har jag kanske visat dig en annan blid av dig än du förväntade? När du har funderat på det ett tag är det dags att gå vidare.

1. Generalisten

Generalisten har jag gett betydelsen - manager. Han är en individ som gör karriär genom att han har en ledarförmåga som uppskattas inom ett företag. Han skaffar sig en grundläggande kunskap inom ett eller flera funktionella områden inom sitt företag, men utvecklar också förmågan att ha överblick över andra funktioner och områden. Han visar tidigt ledaregenskaper som gör att han identifieras som en individ som kommer att ha möjligheter att få betydanden poster inom företaget. Han har förmåga att se vad som behöver göras i olika situationer, och är inte rädd för att fatta beslut som ibland är obehagliga för andra. Han är chef på det sätt som han lärt sig, och har en bred kunskap. Han kan lite om mycket. Men hans främsta förmåga är överblicken över det företag eller den funktion som han har ansvar för. Hans drivkrafter kan variera avsevärt, men för det mesta finns det behov av att påverka andra och ansvara för komplexa processer och företeelser. Generalisten är en typ som vi har behov av i våra organsationer för att de skall samordnas, styras och överleva. Generalisten bidrager i det stora hela genom hans ansvar för ett avgränsat område - ett företag eller en organisation av annat slag.

2. Proffset

Proffset är en individ som har nyfikenhet som drivkraft i mång och mycket. Han har behov av att vara i centrum också, vilket han tillfredsställer genom att söka sig till yrken och förhållanden som leder till att hans förmågor utvecklas. Auktoriteten har direkt inflytande över andras liv genom att han har andras öron. Auktoriteter styr ofta flöden av information som andra påverkas av genom att exempelvis vara författare. Proffset har ofta en socialkompetens till skillnad från specialisten som oftast har en kunskap. Skillnaden är att proffset kan använda sin kunskap genom att han inlemmat den med en vinnande personlighet eller karisma, medan specialisten har kunskap, men inte alltid det vinnande sättet. Proffset utvecklar kunskap, kompetens, opinion eller åsikter som andra tar efter. De är ofta sociala ingenjörer som påverkar genom att föra fram idéer eller ståndpunkter som antingen är innovativa eller som är opportuna. De ligger antingen rätt i tidsandan, eller så skapar de tidsandan i något avseende. Proffset påverkar direkt andra människors val, ofta genom att vara en förebild för andra.

3. Specialisten

Specialisten är en förvaltare som har andras kunskaper och landvinningar som område. Specialisten skapar inte i den utsträckningen som proffset, men är ofta avsevärt mer djup i sin kunskap än vad proffset är. Specialisten gör karriär genom att förvalta strategisk kunskap som antingen är svårtillgänglig eller som är av hemlig natur. Specialisten blir expert inom sitt område och fungerar mer som grindvakt än som spridare av kunskapen. Proffset är avsevärt mer skicklig på att sprida kunskap eller kompetens, medan specialisten hanterar kunskap på ett ofta överlägset sätt. Han blir auktoritet ibland genom att han har kunskaper som inte andra har. Men han är auktoritet inom sitt specialfack - på övriga områden är han en normal människa som vilken som helst. Proffset har däremot förmågan att bli auktoritet på andra än hans specialområden - detta för att han har en personlighet som påverkar andra. Specialistens karriärväg är smal. Han fördjupar sina kunskaper och blir mer och mer lärd inom sitt område. Han är inte intresserad av att göra en hierarkisk karriär egentligen, men gör det ibland för att få tillgång till bristvaran pengar.

4. Entreprenören

Entreprenören är en individ som inte passar i andras strukturer. Han har alldeles för stora drivkrafter som påverkar honom mot att ta egna initiativ. Han är ibland en risktagare som ger sig på projekt som andra inte skulle se som genomförbara. Men av någon anledning kommer han ofta ut med andan i behåll, när han har skapat den omvärld som passar honom. Detta gör han genom att bygga nya företag från grunden eller genom att hitta på helt nya företeelser såsom produkter eller andra innovationer. Entreprenören är också en form av generalist, men han skaffar de kunskaper om mycket som han behöver för att få iland sina idéer. Han söker kunskap och kompetens som hjälper homom i arbetet med att skapa den värld som han vill leva i. Han får utlopp för sina starka drivkrafter genom att ständigt ha nya projekt igång som han kan se utvecklas från idé till fungerande system.

Dessa typer av karriärer kallar jag för huvudtyper. Man kan gå djupare i analysen av dessa fyra typer genom att införa ytterligare analysdimensioner. Jag delar då upp den föregående figuren i ytterligare avdelningar genom att införa fyra olika varianter på hurman styr andra. Generalisten styr andra genom order eller genom att motivera andra. Den professionelle styr genom att påverka. Specialisten styr genom att strukturera för andra, medan entreprenören styr genom innovation. Om vi för samman dessa dimansioner och ser bakom de fyra huvudtyperna av karriär finner vi åtta mer preciserade karriärbanor. Bakom dessa kommer jag senare att presentera typyrken som finns i varje delområde.

Karriärhjulet

Karriärhjulet

I karriärhjulet finner vi alltså en uppdelning av de fyra huvudtyperna av karriärmönster i två undertyper. Nu har vi ett mönster som närmar sig den traditionella bilden att dela in våra arbeten i - nämligen i yrken. På denna nivå i analysen finns det mer specifika karaktärer som överbryggar de fyra huvudtyperna och yrkesbenämningarna. Givetvis är denna modell inte heltäckande, utan det finns yrken som faller utanför ramarna, men detta gäller då i regel yrken som inte har några större karriärmöjligheter inneboende i sig. Som vi ser i hjulet så har jag delat in generalisten i två grupper. Den ena gruppen är en förberedelse till den andra gruppen. I regel går karriären till topposter i våra företag över ett eller flera funktionschefsansvar. Skillnaden mellan dem är tvåfaldigt. För det första har funktionschefen ett smalare kontrollspann än toppledaren. För det andra har han ettfunktionellt avgränsat område att styra inom. Det som präglar båda rollerna är att man styr genom att ge order eller motivera. Detta är en sanning med modifikation då de mer moderna ledarskapsfilosofierna betonar teamarbete och medverkan i beslut från de underställda. Men i situationer som är tvetydiga, komplicerade eller konfliktfyllda är det upp till chefen att ge order. Den andra huvudkarriärtypen har jag delat upp i dels opinionsledare, dels i konsulter. Det som förenar dem är att de styr genom att deövertygar andra, inte genom att de ger order.

Opinionsledarna är proffs som sätter upp olika frågor på dagordningen. De syns i debatter och i konferensssammanhang, de influerar genom att producera sådant som påverkar andra som exempelvis läromedel och andra texter (eller multimedia). De finns med i flödet av information som påverkar andra - och gör det genom att övertyga eller självklart påverka. Konsulten påverkar också genom att övertyga sin uppdragsgivare om det rätta att genomföra föreslagna förändringar. Konsulten har en överlägsen analysförmåga och associationsförmåga. Han hanterar olika modeller och mentala bilder på ett överlägset sätt. Han ger beslutsinformation till generalisterna.

Den tredje karriärtypen har jag delat in i dels entreprenörer dels i intraprenörer. Skillnaden mellan dem är att den första gruppen skapar egna projekt, medan den andra gruppen verkar inom ett etablerat företag och får ansvaret för ett utvecklingsprojekt. Intraprenören fungerar som exempelvis projektledare för en ny affärsidé eller som produktutvecklare. Entreprenören finner sig inte i att befinna sig inom en etablerad struktur utan bygger denna själv. Det som förenar dem är att de står för innovationer som kommer att påverka andra indirekt, antingen genom att de skapar nya produkter eller genom att de skapar nya företag.

Slutligen har vi den fjärde huvudgruppen som delats in i dels tekniker dels experter. Det som förenar dessa är deras inflytande på våra strukturer. Teknikern gör detta genom att konstruera våra infrastrukturer eller bygga hus och fabriker. De är också ansvariga för förvaltningen av dessa strukturer, då som exempelvis produktionschefer eller fastighetschefer. Den andra undergruppen är experter inom olika områden. Dessa påverkar också genom strukturer i olika former. Juristen gör det genom att tillämpa lagar och praxis som i sig är strukturer som vi har att leva med. Psykologen är expert på att bibringa en obalanserad individ en inre struktur som gör människan mer lycklig eller anpassad till hans förutsättningar.


/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2010-11-17

Kompetensmässan


Vi har varit på kompetensmässan i Stockholm under två dagar. Detta är lite reflektioner från vår monter.

På bilden intill har vi Christian som demar vårt system.

Jag har varit på kompetensmässan vid ett antal tillfällen, både som besökare och som föreläsare. I år var första gången som utställare. Vi har gjort reflektionen att det främst varit utställarna som vi haft behållning av, vi har ett antal prospekt med oss hem från våra medutställare, samt även partnerinviter från några.

Själva besökarna som lockas mer av föreläsningar och seminarier än av utställningen är mindre intressanta för oss, är vår eftertanke. Hur som helst har det varit med behållning som vi varit på mässan, inget konkret sålt här uppe i Stockholm.

Men samtidigt har en av våra säljare varit ute och rest, och tagit hem två nya kunder, på två besök! Just nu är han i Kalmar för besök nummer tre, förvånar mig inte om han ringer strax och har sålt en gång till. Tre kunder på tre kundbesök tyder på en bra produkt som säljs av en bra säljare!

Eller hur?

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!




Ingenjörer - är de annorlunda än alla andra?

Just nu ställer vi oss den frågan inom www.alotofpeople.se!

Tydligt är att de inte är som säljare i varje fall. Svaret på vår fråga kommer vi att ha om ca 2-3 ånader, men redan nu så ser vi klara skillnader i vårt test B5 (Big five Personlighetsprofil) för de ingenjörer som vi just nu studerar.

Vi har data från drygt 70 ingenjörer för tillfället, och vårt mål är att bygga vår forskning om yrkesgruppen på 100 ingenjörer.

Det vi gör är arr normera yrkesgruppen mot vårt personlighetstest Big five Personlighetsprofil för att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att snabbt gå rätt på de som lämpar sig för ett jobb som ingenjör.

Vi kommer att redovisa vår studie i form av en rapport tidigt våren 2011 och självklart kommer jag att blogga om den så du får en sammanfattning av rapporten denna vägen!

Svar på rubrikens fråga, är just nu: JA, det är stor skillnad på resultatet för ingenjörer och säljare. Vi har inte ännu kunna se på de preliminära resultaten jämfört med normalpopulationen, men det kommer!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2010-10-27

URVAL 2.0

Den senaste tiden har vi på www.alotofpeople.se levererat vårt unika rekryteringssystem till två intressanta kunder:

www.proffskommunikation.se och www.proffscall.se

Båda företagen är TM (Telemarketingföretag) framkanten och behöver kontinuerligt rekrytera ny personal i toppskiktet av innesäljare.

Hur kan vi då ha ett erbjudande som de väljer?

Vi lever med URVAL 2.0 som huvudbegrepp, vi nöjer oss inte med att göra som "alla andra", nämligen läsa CV, intervjua och ta referenser!

Vi intervjuar BARA dem som har rätt personlighetsprofil och som rangordnas i vår testprofil som att de har en profil som vår kund strävar efter. Inget annat duger för oss.

Vårt arbetssätt är unikt, och vi låter ALLA sökande kandidater ta vårt personlighetstest och sedan jämför vi profilen mot normgruppen!

Kan det bli enklare?

Vi är ytterst unika och kan säljare, och inom kort erbjuder vi samma teknik för ingenjörer och IT-utvecklare!

Vill du vara vass i ditt personalurval - välj oss!


/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!


2010-10-13

Debatt om "rekrytering 2.0" på HR Sverige

Har tagit mig lite tid att delta i debatten på HR Sverige som drogs igång för några dagar sedan!

Här har du debatten som pågår!



/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2010-10-07

Vi är på gång!

Vi har inte glömt vårt mål - att lansera alla lediga jobb i Sverige på facebook!

Vi lovar, och kommer att hålla.... Men det har hänt lite saker som överskuggat det hela ett tag.

Vår chefsprogrammerare har fått annat att göra under de senaste två veckorna, och det beror på att vi har flera intressanta förfrågningar om att använda vårt system för URVAL & REKRYTERING som helt apropå har drivit på behovet av att öka tempot på att få de delar i vårt system som ARBETSGIVARNA skall använda!

Just nu står vi där med 9 förfrågningar som vi måste svara upp mot, och leverera demos, normgruppsutveckling och anpassning av designs!

Angenäma problem på ett sätt, samtidigt som det är oangenämt att skriva denna bloggen som riktar sig mot dig, som bara väntar på att få "alla jobb i Sverige" lanserat på facebook!

Men, du behöver inte vänta länge till, snart kör vi vårt releaseparty på facebook, och då kommer du också att mötas av hungriga arbetsgivare!

Inte helt fel, eller hur?


/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2010-09-07

Snart dags - alla jobb på facebook


Vi jobbar på, och närmar oss lanseringen efter plan!

I skrivande stund har vi som du ser från bilden 16 637 lediga jobb på portalen!

Vi lovar att hela tiden ligga minst i nivå med arbetsförmedlingens lediga jobb, och visst vi skall slå dem!

För en hel del jobb är "dolda" och de skall vi givetvis ha in i vår databas!

Vi är en viktigt del i arbetsmarknadspolitiken så snart vi är "up and running" på facebook, för det är på facebook vi är, och inte letandes på arbetsförmedlingens portal! Vi kommer att ge dig närhet till jobben oavsett om du vill ha ett nytt jobb, eller om du redan har ett jobb och "råkar" hitta något bättre än du har idag!

Vänta dig nyheter löpande från oss!

Stay tuned!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!


2010-09-04

Alla jobb på facebook!


Sakta men säkert närmar sig vår release av alla lediga jobb i Sverige på Facebook!

Här har du ett screenshot på hur det kommer att gestalta sig så småningom. Detta är en listning av lediga jobb där man stegvis väljer yrke.

Vår tidplan håller än så länge och mitten av oktober är det smyglansering för att vi skall skala upp lanseringen under senhösten.

Så håll ögonen öppna så kommer du inom kort att kunna stanna inom facebook även när du letar jobb!

Stay tuned!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!



2010-08-23

REKRYTERA 2.0 på Facebook

Inom kort, läs inom 1-2 månader kommer vi att publicera ca 15 000 LEDIGA JOBB på vår portal inne på FACEBOOK.

Vi är själv lite överväldigade, men som sagt inom 1-2 månader öppnar vi en jobbportal som kommer att slå allt ni är vana vid på facebook!

De 15 000 lediga jobben är lediga i Sverige, men nu jobbar vi samtidigt med att lansera i samtliga länder inom EU, hela EURES lediga jobb-databas skall vi annonsera ut på facebook!

Det innebär att vi när vi är klara bör vara uppe i att kunna erbjuda ca 900 000 lediga jobb i EU!

Vår plan är att börja med Sverige och sedan öppna en Dansk jobbförmedling, därefter kommer UK (England) och Tyskland.

Vilka länder vi släpper efter det är lite en fråga om dels översättning av vår portal, dels en fråga om vilka länder som är mest intressanta för oss, och just nu är vi inte helt på det klara med det.

Vi kommer att lansera vår portal på facebook på många olika sätt, och om du vill hålla dig uppdaterad föreslår jag att du läser min blogg!

Varmt välkommen till REKRYTERA 2.0 på facebook inom kort!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

2010-08-19

Nu gör hon det igen - Tanja Parkkila utmanar etablissemanget

Heja Tanja!

Du är REKRYTERA 2.0 in person!

Nästan så man faller omkull i vinddraget av din energi, ditt engagemang och din passion!

Till er alla andra så vill jag att ni kollar in Tanjas olika initiativ Dolda Jobb på facebook och det senaste tillskottet TUSEN NYA JOBB för ungodmar på TVÅ MÅNADER!

Tanja utmanar en budgetstyrd och otymplig organisation som AMS - hon ber oss alla att hjälpa till att dra fram 1000 nya jobb i ljuset på två månader!

Min "bet" är - hon kommer att lyckas!

METRO har också uppmärksammat initiativet! Kan tro det!

Jag vill ha henne som VD i mitt företag! BUMS!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!