Det rör på sig i Sverige och Norden. De nordiska flygbolagen ökar sina flottor och i södra Sverige har uppstickaren Frost hittat en egen nisch. På Island fortsätter flygbolagen att satsa med nya flygplan. Läs mer
Samtidigt som SAS ansöker om företagsrekonstruktion i Sverige meddelas en stor förlust på närmare 2,3 miljarder kronor i det senaste kvartalet. Läs mer
Nu är det officiellt att Boom Supersonics XB-1 prototyp har utfört sin första flygning. Demonstratorn är det första steget mot att bygga Overture, det första överljudsflygplanet sedan Concorde. Läs mer
Inrikestrafiken står inför en grym förändring. Ett SAS som vill få oss att älska Köpenhamn har en hel del jobb framför sig. För oss svenskar norr om Jönköping riskerar allt bli dyrare, glesare, med längre restider och färre turer. Det gäller att se till att det inte blir en ny skylt i norrgående fil från Jönköping; Här upphör allmän väg. Det skriver Jan Ohlson i en ny krönika kring högaktuella SAS. Läs mer
A320-programmet lanserades i mars 1984 och Airbus kan se tillbaka på fyra decennier av framgång, A320 är idag världens mest sålda kommersiella flygplan. SAS har idag en renodlad Airbus-flotta och även BRA tog in sin första A320 i oktober förra året och har idag två i sin flotta. Läs mer
De ukrainska piloterna har tagit examen från Elementary Flying Training med Royal Air Force, inför deras framtida roll som piloter på F-16. Läs mer
Brasilianska, amerikanska och europeiska flygmyndigheter har godkänt Embraer E190-E2 och E195-E2 för ETOPS-120-certifiering. Embraer marknadsför E2 som en liten narrowbody, men har svårt att komma in på den amerikanska marknaden. Norska Widerøe opererar idag tre E190-E2 som tar 110 passagerare. Läs mer
Nordica och Xfly ägs av den estniska staten och är koncentrerade på ACMI. De har nu hamnat i blåsväder och framtiden verkar mörk. Det menar Jan Ohlson i en analys. Läs mer
Blir C-130J-30 Super Hercules det naturliga valet för Sverige? Vad kommer vägas in när Sverige i framtiden väljer materielet som ska skydda Sverige mot angrepp – Sveriges samverkan i EU, och den strategiska position NATO förväntar sig av Sverige? Läs mer
Ambulanshelikoptrar ska kunna landa med högre precision på Akademiska sjukhuset även i mycket dåligt väder och mörker. Sjukhuset inför en ny tekniskt avancerad inflygningsteknik som möjliggör att patienter kan transporteras direkt till och från Akademiska dygnet runt utan omlastning på annan flygplats. Alla piloter har genomgått simulatorträning. Läs mer
Widerøe och Norwegian laddar inför sommarsäsongen med totalt 136 flygplan och det är tydligt att norrmännen själva ökar sitt flygande. I norr byggs en ny flygplats för att kunna hantera den ökande turismen. Och inte nog med det; för andra året i rad kommer två sydkoreanska flygbolag att flyga till Oslo. 2024 verkar bli ett stort flygår för Norge. Läs mer
Februari blev en händelserik månad för Oslo Gardermoen. 3,5 miljoner passagerare passerade genom flygplatsen och inte mindre än tre mindre flygplanskollisioner inträffade på flygplatsområdet. Men kanske bäst av allt; Avinor föreslår gratis parkering för bilister som väntar på att hämta upp anhöriga. Läs mer
En olycka i cockpit kan ha orsakat den plötsliga nosdykning som skadade 50 personer på en Boeing 787–9 Dreamliner som opereras av LATAM Airlines. Återigen hamnar Boeing i blåsväder och alla Dreamliner-operatörer ombeds kontrollera alla pilotsäten. Läs mer
Forskare vid Chalmers tekniska högskola har jämfört en Pipistrel Alpha Electro med en bränsledriven version av samma flygplan och gjort världens första livscykelanalys. Studien visar att elflygplanets klimatpåverkan är signifikant lägre, men batterierna kräver sällsynta metaller. Läs mer
Medevac-flygplanet LN-RPJ är den sista Boeing 737 som flyger i SAS färger. Men nu fasas även den ut när SAS skriver ett nytt avtal för strategisk flygevakuering med det norska försvaret. En Airbus A320neo ska ta över det ärofulla uppdraget att operera som Europas största ambulansflygplan. Läs mer
Februari blev en blek månad för Boeing, men trots alla produktionsproblem lyckades man ändå leverera 27 flygplan, samma som i januari, och ett mindre än februari förra året. I orderboken kunde femton beställningar skrivas in, en förbättring från januaris noll beställningar. Flera flygbolag drabbas när beställda flygplan inte levereras och meddelar att de tvingas skära ner på flygtrafiken. Läs mer
SAS missade chanser att tjäna pengar som andra tog; wetlease och frakt har räddat ett flertal bolag. Nu lämnar SAS chapter 11 och ska gå vidare till rekonstruktionen. Att gå direkt från chapter 11 till en svensk rekonstruktion kan tyckas lite tårta på tårta, skriver Jan Ohlsson i en krönika. Läs mer
Mer än 1,8 miljoner resenärer passerade Köpenhamns flygplats i februari, vilket motsvarar en ökning på 13 procent jämfört med föregående år. Arlanda hade 1,5 miljoner resenärer under samma period, vilket var en ökning med 7 procent. Nu väntar en hektisk påsk för Skandinaviens flygplatser. Läs mer
Spekulationerna har rullat i Flygtorgets forum, men nu har BRA tagit sig igenom sin rekonstruktion som påbörjades den 19 oktober 2023. Med fokus på inrikesflyg från Bromma, charteruppdrag och ACMI ska BRA ta sig tillbaka till en finansiell stabilitet. Ägarna har skjutit till ett nytt aktiekapital på 114 miljoner kronor. Läs mer
Boeings leveransförseningar av 737 MAX har lett till att United Airlines stoppar all nyanställning av piloter. De 80 737 MAX-10 som United Airlines förväntade sig att ta emot under 2024 kommer sannolikt inte kunna levereras. Läs mer
Madrid Barajas flygplats ska bli störst och byggs nu ut för 2.4 miljarder euro och det hela ska stå klart redan 2027. Fram till 2031 beräknas passagerarantalet öka till 90 miljoner om året – 30 miljoner fler än idag. Läs mer