7. Resultat

Utifrån de inspelade intervjuerna har följande sammanställning gjorts av försökspersonernas subjektiva åsikter om systemet. Denna sektion diskuteras utförligt i kapitel 8. Diskussion.

För att få reda på hur vana försökspersonerna var att arbeta med datorer fick de själva bedöma sin datorvana. Samtliga försökspersoner hade dator hemma, sökte ibland information på Internet men använde datorn främst som en ordbehandlare och ansåg sig därför inte ha speciellt stor datorvana.

Den generella uppfattningen försökspersonerna hade angående vad barn skulle tycka om att arbeta med Urban, var att barnen skulle tycka det var positivt. De trodde att barnen skulle uppskatta att få tala till en animerad figur och att det skulle vara nytt och spännande.

Något som upplevdes som lätt med programmet var just att man kunde tala till det istället för att skriva text eller kommandon. Några direkta svårigheter i kommunikationen med Urban kunde försökspersonerna inte se, men någon ansåg att vissa barn kan ha svårt att formulera om sig eller precisera vad de menar om de inte får en träff vid första sökningen.

Urbans respons till användaren upplevdes som en särskilt positiv del av programmet, försökspersonerna tyckte det var mycket bra att Urban hela tiden hade någon form av beteende. Enligt försökspersonerna var det viktigt att Urban visade att han höll på med något, att han ställde frågor och bad användaren vänta när sökningen tog lång tid, då detta är ett sätt att hålla barnens uppmärksamhet kvar vid datorn. Att Urban blir glad när han hittat den information användaren vill ha upplevdes som positivt då barn kan tolka det som om de själva får beröm. Eftersom Urban säger till varför han inte hittar den information användaren sökt efter gör det att barnen lättare kan förstå hur de ska gå vidare i sökningen. Något som uppfattades som dåligt i programmet var storleken på texten i textrutan, som var alldeles för liten. Att sökningen ibland tog lång tid kan vara ett problem, ansåg en försöksperson, eftersom barn ofta är otåliga och vill att det ska hända något hela tiden.

Alla försökspersonerna var förvånade och imponerade av vad Urban förstod. Någon trodde att man var tvungen att använda ordet söka hela tiden men förstod sedan att Urban även förstod orden hitta och leta efter. Försökspersonerna upptäckte att man verkligen kunde använda naturligt språk.

Ingen av försökspersonerna reagerade över Urbans minne, eller förmåga att behålla fokus. När de under intervjun fick information om att Urban håller sig till samma kontext så länge han inte vet att det är en helt ny sökning, tyckte de att detta var positivt. De ansåg dock att användaren bör vara väl medveten om detta innan sökningen för att kunna utnyttja funktionen.

Samtliga försökspersoner var positiva till att tala med Urban, ett kul alternativ då det skrivs så mycket i skolan ändå. Speciellt bra kan det vara att tala för de barn som har svårt med den finmotorik som behövs för att använda både tangentbord och mus. Det tar över lag ganska lång tid för barn att skriva sökord och därför är Urban ett bra alternativ vid informationssökning, ansåg en av försökspersonerna. Försökspersonerna tyckte också att det var bra att användaren inte behövde formulera sig på ett förutbestämt sätt för att Urban skulle förstå. Urbans mekaniska röst reagerade någon försöksperson över i början av kommunikationen men uppfattade den inte som irriterande, trodde inte heller att den var något som barn skulle störas av.

Urbans gester och beteenden uppskattades av alla försökspersoner och de ansåg även att de var relevanta. Gesterna gjorde interaktionen mer levande och rolig, eftersom de gav Urban en personlig prägel. En av försökspersonerna menade att gesterna tillsammans med talet gör att fler sinnen aktiveras hos användaren, vilket är positivt. Det rådde delade meningar om huruvida gesterna hjälpte till vid informationssökningen eller om de bara var dekoration, men samtliga försökspersoner var eniga om att gester och beteenden var viktiga för att programmet ska vara attraktivt för barn.

Försökspersonerna var i det stora hela positiva till programmets utseende, det fanns dock förslag på vissa ändringar som skulle kunna göras. En större och mer framträdande uggla föreslogs, då det är denna som fångar barnens uppmärksamhet. Att textrutan endast skulle visas då information presenteras var ett annat förslag. En av försökspersonerna ansåg att programmet även skulle kunna användas för yngre barn om användaren skulle kunna välja att få den information som presenteras uppläst för sig.

Samtliga försökspersoner skulle kunna tänka sig att använda Urban inom framtida undervisning i olika utsträckning. Någon tyckte att Urban skulle vara ett bra komplement till annan informationssökning, en annan ansåg att Urban skulle kunna vara en bra inkörsport till Internet.Fortsätt