Harley Davidson bygge 2011

Jag köpte en krockad Harley 1998 FXD på Mc skroten i Fleninge. På den demonterade jag motor och annat! Resten såldes på Blocket!

Eftersom jag bor endast ett stenkast från Custom by Kent i Bjuv så blev det där jag gjorde de flesta inköp av resterande material!
Först en eftermarknadsram av Softtail modell med rätt stuk på gafflen, den lämnades för blästring och blev pulver lackad matt svart.
Det gjorde Glanex i Mörarp! Kan rek...Innan det fick jag ansöka om ett nytt ramnummer från Transportstyrelsen och slå in i styrhuvudet!
Vidare, nya delar!
En växellåda med 5 växlar, framgaffel, styrkrona, 3 tums risers, oljetank, bakfälg, backspeglar, remskiva m. rem, bromsskivor fram/bak.
2 bromsok, bakskärm och en plåtsadel. Bromsslangar gjordes hos Bildelsbutiken i HBG. Däcken kom från Däckmarknaden i Fleninge!
Andra delarna!
Original framfälg var litta ving och sne efter krocken, så den demonterades på alla ekrar och därefter polerades allt till nyskick.
Det var en utmaning att ekra om fälgen sen, men det gick bra förutom att den fick lämnas in för finjustering på en firma i Landskrona!
Jag behöll även original hastighetsmätare och instrumentbelysningspanelen där jag bytte ut lamporna till dioder. (se längst ner)
Original plåttanken var lite bucklad och fick svetsas, Den fick tätas med tanktätningsmedel som man hällde i och riste om och hällde ut.
Lacken/färgen såg jag på en Toyota, fick fatt i färgkoden och lämnade in allt för spackling och lackering på Gåsebäckens billackering.
El central/boxen fick special tillverkas efter plats bakom växellådan där precis allt fick plats. (se längst ner)
Sidostödet kom från en riskokare, dom framflyttade fotplattorna tillverkade jag i 10 mm plåt med hållare för alla reglagen. (pulverlack)
Nummerplåtshållaren tillverkades först i en enklare modell på höge sida, men flyttades över till andra sidan där den gick att fälla in!
En sak som jag eftersträvade var att bakskärmen skulle följa med svingen vid fjädring, och lösningen som blev var jag nöjd med!
Jag registrerade mc:n för en person! Som extra tillbehör gjorde jag en avtagbar pakethållare som satt med 4 bultar. Lätt att montera!
Sadeln köptes som en bit plåt från början men man fick "stålarsle" av det, så den blev stoppad, klädd och sen sydd med orange tråd!
Jag provade olika sorters avgassystem men motorn gick bäst med raka rör utan insatser. " VA"
Det var en fantastisk resa, hela bygget... Med 4 olika besök till olika besiktningar för att få allt att fungera! Obs! Inga återbesök!!!
Men fungera och fungera!!! När man körde över 100 km så vibrerade det så mycket att händerna flyttad sig utåt!
Killen som äger den idag kommer uppåt landet ifrån och för ett år sen kontaktade jag honom om mc:n!
Det visar sig att han hade ställt ut den och vunnit några priser! Jag hade lyckades att bygga en mc just som jag hade föreställt mig den!
Som sagt var, 2 timmar efter jag sålt den köpte jag en GoldWing! Klicka på bilderna och njut!
                 
       
       
       
       
       


       
       

       
       
       

Om jag minns rätt så var det utställning hos Custom by Kent 2012

Här syns min mc bland de andra skrothögarna!