Ny utställning på Aeroseum

Tisdagen den 27/2 var det invigning på den nya utställningen Kungliga Göta flygflottilj F9. En intressant inblick om F 9 med många fina bilder.
Efter att ha sökt axelklaffar från F 9 i 15 år så fick jag tag i ett par på Tradera. Passade på att ha dessa på under invigningen. Startbilen står bredvid utställningen och blir ett bra blickfång.

Barnens flygdag på Säve 10-11/6

Startbilen hjälper till att flytta AN-2:an som är den enda flygande i Sverige. Den är baserad några mil utanför Göteborg.
Här bogserar starbilen ut planet till startbanan. Antonov maskinen är en upplevelse att flyga med sina fina flygegenskaper.
Starbils gruppen fick god hjälp av flyglottakåren idag.
Denna helg var det ett strålande väder. Olle Norén gjorde en liten flyguppvisning på söndagen med Sk16 som tillhör Swedish Air Force Historic Flight som är baserad i Trollhättan.

Tunga Rallyt Väst 7 Maj 2022

Dagen började inte så bra. Startbilens motor gick inte rent på vägen ner till starten i Varberg. Vädret var blåsig och kallt. Felsökning av motorn påbörjades . Troligt fel att ett tändstift var dåligt. Vi provade att starta ändå från Scaniabilar i Varberg. Foto Sofia Sundbäck
När vi närmade oss första kontrollen på rallyt togs beslutet att köra till Mekonomen och köpa tändstift. Fick tag i fem tändstift men behövde 6 stycken. Efter bytet så gick motorn perfekt igen och Rallyt kunde fortsätta.
Vi fick hjälp av Volvo Lastvagnars Veteranfordonsklubb att flytta folk med sin Volvo L 224 buss från 1954.
Vid andra stoppet tog Flygvapnets Lottakår över som kartläsare .
Vid målgången kom det fina vädret med blå himmel och värme från solen. Man tror att man kör en stor lastbil , men det finns de som är större.
Vid målgången fick vi lämna tillbaka verktygen vi fått låna att byta tändstift med. Tack för lånet !
Flygsoldat provsitter Volvo C 303 vid målgången.
Det blev ett bra slut på dagen med ca 70 anmälda fordon och mycket god stämning . Ett stort tack till Motorhistoriska Sällskapet och Volvo Lastvagnar veteranfordonsklubb som genomförde rallyt. Efter ett långt uppehåll på grund av pandemin så kan vi äntligen få köra Tunga Rallyt igen!!!

Nytt år 2021

Året 2020 var inget roligt år för Startbilsgruppen Säve. Många aktiviteter blev inställda på grund av Covid 19. Vi hoppas att komma ut på vägarna med startbilen under 2021. En positiv nyhet under slutet av 2020 var att Startbilen TL-12 äntligen kom ut som byggmodell i skala 1/48. Den går att beställa från Pilot Replicas hemsida. Hoppas komma med en byggrapport längre fram. Bilden kommer från F 9 Säve i snö. Startbil med problem med en J 34 Hawker Hunter (Foto via Pelle Lindquist).

F 9 Säve 80 år 1/7

Kungliga Göta Flygflottilj och Kungliga Skaraborg Flygflottilj fyller 80 år idag den 1/7. Detta firades med en ceremoni vid minnesberget på Säve och fint besök från F7.
Det utlovades överflygning med tre grupper flygplan. Den första med en SK 61 och två SK 16. Den andra gruppen med SAAB J 29 Tunnan, J 32 Lansen och JAS 37 Viggen (från SwAHF) och den tredje med en fyrgrupp JAS39 Gripen. Men ett fruktansvärt busväder drog in över F7 och över Trollhättans flygplats så man fick ställa in jubileumsflygningen. Minnesceremonin hölls av F9s kamratförening och Aeroseum med tal och anekdoter med god stämning.
Då man inte fick se Tunnan i luften så fick man gå ner i berget och se en annan J 29 på nära håll.

Äntligen är startbilen ute i sommarvärmen.

Det har varit en tråkig vår och försommar med Coronasmittan som drar över världen. Men den 14 juni kom startbilen ut igen . Provkörning och genomgång av bilen . Det är lite tomt med uppdrag i år med inställda flygdagen på F7 och Tunga rallyt mm.
Startsystemet för flygplan provades med gott resultat . Det är alltid kul att veta att allt fungerar efter ett rekord långt uppehåll.

Västerås 5-6 Oktober

Under söndagen var Föreningen Svensk Flygbasmaterial inbjuden till Västerås Flygmuseum. Föreningen kom med en Scania Kraftaggregatbil 037 och en Volvo Teletestbil. Fordonen kopplades upp med elström, kylluft och testutrustning. En hel del nyfikna besökare kom fram till utställningen.
Med flygvapenuniform från 1970-talet visar Jörgen stolt upp Kraftaggregatbilen från tidigt 1970-tal.
Gänget från Västsverige som hjälpte till under dagen.
Visning av Volvo Teletestbil från 1971 av kunnig tekniker.
Hittade en Volvo TL-12 Startbil på utsidan av Västerås flygmuseum. Lite trist att se den ute. En sådan klassiker ska vara uppställd bredvid en J 29 Tunnan eller Lansen.

Flygdag med Göteborgs ikoner

Göteborg är inte bara Volvo. Inte långt från Volvo Lundby där startbilen tillverkades ligger Götaverken. Under 1935 började Götaverken som flygplanstillverkare. Den första flygplanstypen var Hawker Hart. Hart tillverkades på licens och bara 3 stycken levererades till flygvapnet. Under året 1938 tog man fram ett nytt sportplan med namnet GV 38 med stora likheter med det amerikanska flygplanet Rearwin 9000. GV 38 kom att tillverkas mellan 1938-43 i 14 exemplar Flygplanet bakom startbilen tillhör Göteborgs Veteranflygsällskap som en flygande (SE-AHG) och SE-AHC som är snart i luften.
Under Lördagen den 15 /6 var det premiär för publik att flyga helikopter HKP 4. Det är riktigt roligt att se den över Göteborg igen.
Ett lite udda inslag under Barnens flygdag var att man visade upp amerikanska sjukskötorskor som tjänstgjorde i England under kriget.
Gruppen som visade upp living history kunde berätta med stor inlevelse från andra världskriget.
Under Söndagen landande en mycket fin SAAB Safir på Säve.

Tunga Rallyt Väst 2019

Starten var i Alingsås i år och utgick från Börjessons Lastbilar. Starten var mycket trevligt arrangerad av Motorhistoriska sällskapet och Volvo Lastvagnars veteranfordonskubb. Banan var ca 12 mil lång och gick i ett vackert landskap runt Anten och via Mjörn och ner till Göteborg.
Startbilsgruppen fick återbud från kartläsaren under fredagen. Ny kartläsare fick kallas in från Svenska Lottakåren. Resan upp till Alingsås var en kylig historia med kalla vindar och snö, men under dagen gick temperaturen upp till behagligare grader.
Tur att man har Lottakåren till hjälp under rallyts tävlingsmoment. Pricksäker kast med tennisbollar i hink.

Startbilsgruppen vaknar till liv efter en lång vinter

1 maj våren har kommit långt och startbilen behöver stor service. Rundsmörjning med fettsprutan och genomgång så allt fungerar.
Efter att ha provat blinkers på höger sida så går säkringen.
Efter en lång felsökning så hittas en klämd kabel. Denna kabel måste blivit klämd redan vid monteringen 1956 och felet uppkommer 63 år senare.
Efter att ha hittat felet med den klämda kabeln i kupén så fortsätter säkringen att gå.
Felet hittades! När lampglaset åter monterades tryckte det så att det blev en kortslutning i lampan. När den byttes fungerade allt.
Vid provkörningen av startbilen gick startbilen inte på alla cylindrar. Efter felsökning visade det sig att andra cyliderns tändstift hade sotat igen.
Hoppas att allt fungerar nu för Tunga Rallyt Väst startar i Alingsås den 4 maj kl 09.00.

Beredskapsstart på Säve.

Fredagen den 7 December skulle startbilen och J 29:an flyttas ut ur berget under några timmar. Aeroseum ville passa på att filma en Beredskapsstart som det såg ut på 1950-talet. Flygförare Knutson är ombytt i rätt historisk miljö.
Teknikern kontollerar att flygföraren sitter fast och allt är klart för start.
Det blev en kort tur ut i det ruskiga December vädret , men många bra bilder blev det.
Hoppas att Tunnan och startbilen kan komma ut i vackert väder under 2019.

Startbilen har fått lite tillbehör.

Startbilen har nu fått rätt plats på Aeroseum tillsammans med Tunnan. Det är individ 29624 som tjänstgjorde på F9 i mitten av 1950-talet.
Man kan även studera RM 2 motorn från Volvo flygmotor som är tillverkad i Trollhättan.

Bengtsfors Military Meet 2018.

Föreningen Svenskt Flygbasmatriel och Startbilsgruppen byggde upp en bastropp med sex fordon. Radiolänksmast restes mot skyn.
Många fina fordon visades upp på folkparkens område. Här en Dodge.
Två trotjänare från Flygvapnet en TL-12 från F13 Norrköping och en Autocar från 1944 som drog tanksläp på F 21 Luleå.
Hittade även en Startbil med chassinummer 94 alt. 90. Inte i bästa skick.
Lite James Bond känsla. En Alvis kommer upp ur vattnet vid Gustavsfors.
Träffen i Bengtsfors var mycket trevlig och välordnad. Rekommenderar ett besök där första helgen i september 2019.

Aeroklubben 100år, Helimeet och Barnes flyghelg 9-10/6

Det blev en hektisk helg för startbilsgruppen som fick hjälpa till att stötta på plattan. Startbilen var på plats i dessa två mycket varma dagar.
Barnes flygdag fick finbesök av en Volvo LV 233 från 1954.
Volvon kallades bilmotorspruta och ger 2200 liter vatten per minut. Under motorhuven sitter det en Volvo A6B motor på 105 HK.
Ser man på instrumentpanelen på LV 233an så känner man igen mycket från Startbilen.
Många trevliga helikoptrar kom på besök på Helimeet med många fina uppvisningar.
Under lördagen var det Fly in till Aeroklubbens 100års firande.
Framtiden var på plats på Säve, elflyg !

Tunga Rallyt Väst 25 år .

Tunga rallyt kördes för 25:e gången den 5 Maj i mycket vackert väder. Banlängden var ca 10 mil och starten var på Scania bilar i Arendal. Turen gick via Mölndal ,Lindome ,Landvetter ,Sävedalen och målgång på Volvo museum.
Det är är inte ofta Startbilsgruppens medlemmar blir imponerade av andra chaufförer men när John visar upp sin original T shirt från Paris Dakar rallyt blev avundsjukan lite väl stor.
Två Volvo bilar från samma år 1956 men så olika. Brandbilen är en Volvo L 341 från Lastvagnars veteranfordonsklubb.

Inför Tunga Rallyt Väst 2018

Startbilen togs upp från berget på Aeroseum den 1 maj efter en lång vinter. A 6 motorn gick igång på första försöket, inte dåligt för en lastbil på 62 år. Startbilen kommer att deltaga i Tunga Rallyt Väst 2018 som startar klockan 9.00 den 5 maj från Scania bilar i Arendal. Sträckan är: Arendal ,Frölunda, Kållered, Lindome, Landvetter, Sävedalen, Göteborg och målgången är på Volvo Museum i Arendal (ca 13-14.00 ?)

Startbilen i Finland.

Något som är känt att SAAB 35 Draken gick på export till Finland. Mindre känt är att en Volvo TL-11 med ett 3 årigt leasingkontrakt följde med 1972. 1978 anlände 9 st Volvo TL-12 som gåva från det svenska flygvapnet. Startbilarna kom att tjänstgöra på Lapplands flygflottilj i Rovaniemi och Satakunta flygflottilj Pirkkala .
De flesta startbilarna såldes 1988 när Drakenplanen togs ur tjänst. Man kan se skillnaden på en svensk TL-12 på olika infästningar till dragstången. De militära nummerskyltarna hade först tecken på gul botten (SA-3393,SA-3397) senare ströks "SA" (3398) Tack för foto Esa Muikku och uppgifter Carl Geust

Lite bilder från Örebro och Nyköping.

Under flygdagen i Örebro den 2 September så hade SWAFHF nästan full uppsättning av flygplan med. Det var kul att se Lansen i Luften igen.
Sk 16 pilot i väntan på startorder.
Under flygdagen den 3/9 i Nyköping så visade Föreningen Svensk flygbasmatriel en SAAB S 35 Draken. Man fick en genomgång hur flygplanet användes under kalla kriget.
Fullt upp med Startbilen för att få ut Viggen till start.
Flygtekniker med rätt klädsel.

Generalmönstring 30/7 2017 i Skillingaryd.

Sveriges Militärhistoriska Arv och Miliseum bjöd in Föreningen Svensk Flygbasmatriel och Startbilsgruppen Säve till Skillingaryd. Man kom att via upp svensk militärhistoria från 1500-talet fram till nutid.
En Klöckner Deutz Tgb M/42 lastbil tillsammans med Föreningen Beredskapstid 1939-45 från Stockholm.
Uppstigning till den stora fordonsparaden på exercisfältet.
En mycket bister flygtekniker.
Vid ett tiden drog ett regnväder över Skillingaryd som medförde att publiken började gå hem.
Skånes och Smålands Husarer utförde en fantastisk uppvisning till häst.

Startbilen tas ur tjänst i Flygvapnet.

Under 1980-talet tas Volvo TL-12:an ur tjänst i Flygvapnet. Många är nedgångna efter 30 års tjänst på flygförband och vägbaser.
Man kan se startbilar med hytt och omsydda kapell. Hytterna var specialbyggda för att få bättre skydd för regn och kyla. Hytterna byggdes på vissa verkstäder på flottiljerna .
Det har gått en lång tid från att startbilen lämnade Volvo Lundby i Göteborg . Många flygsoldater har kämpat med att bogsera flygplan och lära sig dubbeltramp. Ser man lite noga på bilden så ser man att det är en startbil 953 eller Volvo TL-11 från 1953-54.

Tidigare inlägg
RSS 2.0