Verksamheten

 

 

Förskolan skall vara rolig, trygg och lärorik

(Lpfö -98. rev.-10)

 

Detta är viktiga ledord för oss på Skogskojan.

 

Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan.

(LpFö -98 rev. -10)

 

För oss är det viktigt att vi visar respekt för barnens lek och ger tid och utrymme för leken. Genom leken lär sig barnen bl.a. turtagande, visa hänsyn och att respektera varandra. Vi personal är delaktiga i barnens lek, uppmuntrar och utmanar barnen att utvecklas i leken och genom leken.

 

  

 

Fyra dagar i veckan delar vi barngruppen i två avdelningar. Barnen i åldrarna 1-3 år är nere på avdelningen ekorren och barnen i åldrarna 3-5 år är uppe på avdelningen haren.

 

Tillsammans med de äldre barnen fortsätter vi med vårt arbetssätt där vi vill få barnen att känna sig delaktiga i vad som händer på förskolan. Utifrån barnens intressen och nyfikenhet planerar vi verksamheten. Så under början av denna vårtermin har därför mycket handlat om ”spökeri och trolleri”. Vi har jobbat utifrån sagoböcker som exempelvis ”Dagspöket”. Vi har tillsammans läst och lyssnat på böckerna, ritat och lekt utifrån sagorna. Avslutningsvis har vi också haft en spökfest som barnen planerat, genomfört och utvärderat. Barnen har också tillverkat trolleristavar, övat trolleriramsor och tränat på trolleri trick. Nu utökar vi vår ute verksamhet och kommer att gå till skogen på måndagar. Vilka spännande saker som vi kommer att jobba med där beror på vad barnen kommer att visa intresse för.

 

    

 

 

 

Vi fortsätter även att på olika sätt synliggöra matematiken i vardagen för barnen genom att vi synliggör former och mönster, letar och upptäcker dem i vår närmiljö, leker bygglekar, spelar spel, sorterar m.m. Vi vill att barnen på ett lustfyllt sätt ska få möta matematiken och på så vis öka deras nyfikenhet och vilja att lära mer. Vi vill även ge barnen bästa möjlighet att få möta språket på ett lustfyllt sätt och utveckla deras språk och språkförståelse genom rim, ramsor, sånger, bokstäver och tecken som stöd (TSS) samt mycket samtal tillsammans med barnen.

 

När det är dags för barnet att börja i förskoleklass och eventuellt fritidshem strävar vi efter att i ett tidigt skede förbereda och stödja barnet för en god övergång. Detta gör vi genom att på vårterminen starta en grupp för de blivande skolbarnen. De träffas en gång/vecka tillsammans med en pedagog för att stärka gruppsammanhållningen. Verksamhet i gruppen utgår efter barnens behov och förskolans läroplan. Mot slutet av terminen gör barnen flera besök i skolan.

 

  

 

På ekorrens avdelning arbetar vi med temat sagor. Syftet med temat är att vi tillsammans jobbar med språket och språkutveckling i olika former. Vi arbetar med sagorna "Bu och Bä". Barnen är indelade i olika grupper så att vi kan anpassa temat efter deras behov.

 

Vi läser och berättar sagorna på olika sätt, genom böckerna, flanobilder och 3D. Barnen får uppleva sagorna genom alla sina sinnen. Det Bu och Bä gör i sagorna får barnen också prova på. Tex. vara i skogen som "Bu och Bä i skogen" och leta efter blåbär, myror, svampar m.m. Städa med dammsugaren och sortera leksaker som " Bu och Bä i städtagen" och bada Bu och Bä som de gör i sagan "Bu och Bä blir blöta". Vi jobbar också med skapande, sång, musik, rim och ramsor.

 

 

 

Genom att samtal, läsa, rimma och ramsa för och med barnen skapar vi bra förutsättningar för att barnen ska utveckla sitt språk. 

 

Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra. (Förskolans Läroplan)

 

 

Naturen är en fantastisk källa till kunskap, rörelse och lek. Skogen ligger nära vår förskola och vi har möjlighet att gå dit och leka och upptäcka naturen.

 

   

 

Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur. (Lpfö-98)

 

Vi på Skogskojan strävar mot att bli en så miljövänlig förskola som möjligt. Alla skall i vardagen på ett naturligt och enkelt sätt kunna delta i miljöarbetet och därmed bli medvetna om sin delaktighet. Vi sortera sopor som vi slänger på återvinningsstationen och i skogen har vi en förmultningsstation där barnen får följa vad som händer med skräpet.

 

                             

 

Vi använder oss av portfolio för att synliggöra för barnen sin utveckling. I skrift, teckningar och foto samlar vi barnens dokumentation som visar deras utveckling. Därmed stärks deras självkänsla.

 

För att skapa största möjliga trygghet för barnen och föräldrarna lägger vi stor vikt vid inskolningen. Målet med inskolningen är att det skall bli en positiv upplevelse för barnet att komma till förskolan. Förhoppningen är också att du som förälder ska känna dig väl mottagen och trivas.

Inskolningen brukar pågå ca fem till tio dagar för att vi tillsammans ska skapa en trygg bas för barnet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skogskojan © 2010 • Privacy Policy • Terms of Use

www.skogskojan.se