Intervju med Ernst Jenedal

Hur kom det sig att du började spela mandolin?
Varför startade du en mandolinorkester?
Berätta lite om orkestern
Det verkar vanligare med mandolinorkestrar i andra länder, och vad jag vet så är ni den enda i Sverige?
Hur ser undervisningen i mandolinspel ut?
Vad är det för sorts mandoliner ni använder i orkestern?


Ernst Jenedal är orkesterledare för mandolinorkestern Westra Aros Mandoliner sedan 1980. Han tog själv mot sina första mandolinelever redan som 15-åring, år 1945. Under sina år som lärare på musikskolan i Västerås har han lärt ut mandolinspel för många ungdomar.

Hur kom det sig att du började spela mandolin?
1937 kom folkskolläraren Gunnar Axén (gav senare ut Axéns mandolinskola) till Västerås från Finland, han spelade fiol och mandolin. På skolan där Axén undervisade så erbjöd han eleverna att låna pengar och sedan betala av, så att de skulle kunna köpa mandoliner genom skolan. På detta vis kan man säga att Axén startade Sveriges första musikklasser, och jag var en av hans elever. Efter några år så var efterfrågan såpass stor att man startade en musikskola i Västerås, och drev orkesterverksamhet med mandoliner och tenormandolor. Mandolinen var i undervisningen ett förstadium till fiolen, eftersom det är samma grepp på instrumenten. Likadant var det på många ställen i Sverige, man fick börja med blockflöjt eller mandolin innan man gick över till andra instrument. Antagligen är det därför mandolinen betraktas som ett skolinstrument, och inte som ett riktigt instrument, kapabelt till seriöst musicerande. Publiken vid våra konserter brukar bli förundrade, och frågar om det verkligen är mandoliner som låter på det viset.

Varför startade du en mandolinorkester?
Jag hade tidigare undervisat ungdomar i mandolinspel på musikskolan i Västerås, men dessa tog ofta spelandet med en klackspark, och gick inte in för det. Sedan lade det ner mandolinspelet och gick vidare med fiol, eller något annat instrument. Jag ville se vad som hände om man lät eleverna fortsätta med mandolinen, hur långt man kunde gå. Orkestern startades 1980 för att lyfta mandolinens anseende, och vissa att man kunde spela orkestermusik med den.

Berätta lite om orkestern
Vi är en ideel musikförening med ca 50 verksamma personer, i 5 mandolingrupper. Vi använder oss av mandolin, mandola, gitarr, kontrabas och klaverinstrument. Vi spelar mest klassisk musik, men även folkmusik. Vi har också mandolinundervisning i föreningen/orkestern. Vi har gjort en hel del konserter, både i Sverige och utomlands och vi har deltagit i olika mandolinfestivaler med mera.

Det verkar vanligare med mandolinorkestrar i andra länder, och vad jag vet så är ni den enda i Sverige?
Runt 30 – 40-talet så fanns det ca 200 mandolinorkestrar i Sverige, men nu kanske det bara är vi. Jag tror som sagt att mycket av mandolinen impopularitet beror sig på sin tid som skolinstrument, som nog för många dödade spelglädjen. Det finns mycket musik skriven för mandolinorkester, bland annat av Vivaldi, så reportoar är inga problem. Ståkarrangemang fungerar också bra: Mandolinerna spelar första och andra fiol, mandola spelar violastämman, gitarren spelar cellostämman och basen spelar självklart basstämman. Vi har även några altmandoliner och mandocellos, men brukar inte använda dem i orkestern. En gång spelade vi iofs Händels altfiolkonsert, och då använde vi altmandolinen. I Japan, Italien, Tyskland, Amerika och Holland finns det gott om mandolinorkestrar som är flitigt verksamma. I Japan hade det på senare år t.om. skapats mandolinklubbar. Vi har flertalet gånger haft kontakt med orkestrar från andra länder, bland annat i ett utbyte med Tyskland. Jag vet att det har funnits en mandolinorkester i Linköping och en i Skåne, men jag vet inte hur det är med dem nu.

Hur ser undervisningen i mandolinspel ut?
Det brukar funka bra, de vuxna eleverna som jag undervisar/undervisat är mycket tacksamma och flitiga. Det övar som sjutton. Vi använder oss utav Axéns mandolinskola, och går igenom fingersättning, plektrumteknik med mera. Man strävar efter att behålla klangen och spela sammanhängande. Vi spelar endast efter noter. Bort med tablaturen, det är på grund av den som det är så svårt att hitta duktiga orkestergitarrister, de kan inte spela efter noter! Notkunskap är ett måste om man ska musicera i ensembleform.

Vad är det för sorts mandoliner ni använder i orkestern?
I den bästa av grupperna så använder vi oss av rundbottnade instrument, eftersom de är mer lämpade för klassisk musik, både ljudmässigt, historiskt och utseendemässigt. I de övriga grupperna går det bra med flatbottnade. Vi beställer ibland rundbottnade mandoliner från Tyskland, dessa kostar ca 20.000kr. Mandolor kan man få för 17-18.000kr. Själv har jag en japanbyggd mandolin. Det går att få tag på bra begagnade mandoliner, eftersom det finns rätt många som inte används längre. Levin och Crafton har gjort många fina mandoliner som brukar låta bra. Det man ska tänka på är att halsen ska vara rak, och att locket inte ska vara insjunket, utan plant. Om man hittar ett sådant fint instrument tycker jag att det är värt att lägga ut iaf 3000kr på det. Bluegrassmandoliner lämpar sig inte så bra i orkestersammanhang; de låter för plåtigt.