|
|
Vad är det unika med serieformen? För att kunna svara på
den frågan krävs först en avgränsning. Vad är
en serie. Joanna
Rubin Drangers bästsäljande böcker kallas t ex för
bildromaner, både av förlag och författare. Ändå
fick hon Seriefrämjandets pris, för bästa originalsvenska
seriealbum. Seriealbum bildroman. Var går egentligen gränsen.
Kan någonting vara både och?
Vissa experter
menar att serierna föddes i USA på 1890-talet. Andra menar
att det skedde i Europa på 1700-talet.
Några tycker att Bayeux-tapeten är en serie. Och hieroglyferna.
Är inte de en sekvens av bilder, som berättar en historia
(för att ta NE:s definition). Grottmålningar i Altamira och
Lascaux är inte de egentligen bildberättelser
precis som Fröken livrädd och kärleken?
Teorierna är
många. Klart är i alla fall att någon gång börjar
människor berätta berättelser med hjälp av text
och bild och att vi idag, efteråt försöker inringa och
avgränsa ett fält som vi kallar tecknade serier. Ett fält
vars gränser är töjbara som gummiband. Ett fält
som omfattar eller exkluderar beroende på var vi själva befinner
oss i det.
När jag för
några år sedan funderade över var mitt stora intresse
för serier hade sin upprinnelse, kom jag ihåg en episod från
barndomen. Från stranden i Kivik. Jag skrev:
När
jag var liten var vi jämt en massa ungar, som var nere på
stranden och badade på sommaren. När vi tröttnat på
att plaska och fått mariekex och saft, brukade pappan till en
av grannungarna släta till en plätt av den fuktiga sanden,
leta upp någon liten pinne och rita och berätta.
Han kallade det sandsagor. Vi barn satt runt omkring och
lyssnade andäktigt.
Berättelser när de är som bäst, är oftast just
så enkla.
Vad var det som
var så bra med dom där sandsagorna? Att en vuxen tog sig
tid med oss barn,självklart. Men det inträffade vid andra
tillfällen också, t ex vid högläsning av böcker.
Sång vid pianot. Olika lekar. Att berättelserna var ovanligt
spännande och roliga. Kanske. Men det jag minns är situationen
inte berättelserna. Jag
tror det i sandsagornas, såväl som de bästa berättelsernas
fall, handlar om effektivitet. Sandsagorna var effektiva. Det som bäst
sades med ord uttalades. Det som bäst sades med bild tecknades.
Bilderna
förstärkte och förtydligade innehållet i berättelsen.
-Hur stort var trollet.
-Jo såhär stort. (och så ritade han)
-Vem gick först in i grottan. Pojken eller flickan.
-Jo, det var pojken (och så ritade han).
Bilderna naglade
också fast våra blickar i sanden fångade all
vår koncentration på det som skedde i berättelsen.
Varken badbollar eller skrikande småbarn störde berättandet.
Inte helt olikt upplevelsen av att, som barn, vara uppslukad av en serietidning.
En annan orsak till att detta minne från barndomen framstår
som så viktigt är också den skenbara enkelheten i framförandet,
som omedelbart lockade till efterföljd. Jag
satte själv omgående igång att försöka rita
i sanden. Men jag tyckte aldrig att jag lyckades få den så
slät och fin som den här pappan. Jag lyckades heller aldrig
hitta en lika bra pinne att rita med tyckte jag. Mannen
som berättade dessa sandsagor var till yrket jurist. Han gjorde
det för att han tyckte det var kul och för att vi barn
tyckte det var kul.Min
teori är att denna situation inte är unik i världshistorien.
Jag tror tvärtom att det, sålänge människan berättat
berättelser också tecknats i sanden. För att förtydliga,
för att visa. För att lära.
-Var träffade det första spjutet?
-Jo, här i magen (och så ritar han)
-Vem kastade det.
-Jo, det var förstås jag (och så ritar han)
|
|
|
|
Jag tror inte att
grottmålningarna av framrusande hästar och tjurar är gjorda
expressivt, på fri hand av någon dåtida Picasso. Jag
tror att de föregåtts av tusentals teckningar i sanden. Teckningar
som lärt handen, det motoriska minnet, hur dessa djur ser ut. Teckningar
som alla haft sin betydelse, när någon ritat och berättat
om en stor upplevelse i sitt, eller sin familjs, eller sin klans liv.
Berättelser som roade den tidens människor. Berättelser
om jakt, äventyr, krig och kärlek.
Inte helt olikt det som underhåller oss idag. Det är min teori.
Att rita och
berätta har alltid varit naturligt för människan.
Att rita och berätta
är också grunden i min undervisning. Jag har arbetat med att
lära ut serieteckning sedan 1996. Under dessa år har jag haft
många hundra kursdeltagare. De flesta med en stark övertygelse
om att det just är serieformen och ingenting annat de ska arbeta
med. Och att allt de behöver lära sig för att komma igång
är själva hantverket. Tvärtemot vad de flesta tror, består
dessa kursdeltagare inte enbart av grabbar i de sena tonåren. Tvärtom.
Vi har t ex damen i 75-årsåldern, som vill berätta om
sitt liv för barnbarnen och därför vill lära sig teckna
serier. Vi har ingenjören som tar tjänstledigt för att
återuppta sin barndoms dröm om att bli serietecknare (och som
lyckas med det). Vi har unga arga lesbiska feminister som vill sparka
in pungkulorna på det manschauvinistska samhället och tycker
att serieformen funkar bra till det. (det gör den). Eller den f d
securitasvakten, som hellre vill rita barnserier (och gör det). Och
så alla de som inte riktigt vet vad dom vill - men som läst
andra berätta om sina liv - och känt igen sig i dessa berättelser
- och som på vägen mot en självförståelse upptäcker
att de har en otrolig talang för att rita japanska manga-serier -
(fast de egentligen inte tycker om dom). Gemensamt för alla dessa
kursdeltagare är att de har en stark övertygelse om att det
just är serieformen de ska arbeta med och att allt de behöver
lära sig för att komma igång är själva hantverket.
Hitta den rätta sanden. Hitta den rätta pinnen. Tecknandet.
Och det är här problemen börjar.
I vårt samhälle
läggs stor möda ner på att lära alla läsa och
skriva. Om en elev går ut grundskolan utan att kunna läsa eller
skriva, ses det som ett nederlag för samhället i stort. Att
inte kunna läsa eller skriva är ett stigma, både för
individen och för samhället. Att
lära sig teckna anses inte som lika viktigt. Det hör snarare
till normen att inte kunna teckna. "Ja, jag kan inte dra ett streck"
är en vanligt förekommande kommentar. Det är mer sällan
man hör någon säga. "Nä, jag är fullständig
analfabet."
Majoriteten av de
som kommer till våra kurser vill alltså lära sig teckna,
eftersom de inte fått lära sig det i grundskolan. Majoriteten
av de som kan teckna när de kommer till oss (och det är ganska
många) vill lära sig hur man framför en berättelse,
eftersom de, trots all läsning och skrivning inte fått lära
sig det i grundskolan. Ett
fåtal kan både och. Och den kunskap de efterfrågar är
hur de ska få ut sina berättelser på marknaden.
En marknad, som på
senare tid sägs bli mindre och mindre. För några år
sedan kom larmrapporter om massnedläggningar av serietidningar. Serieformen
som sådan påstods vara utdaterad. En angelägenhet enbart
för allt mer åldrande fans. Jag
trodde aldrig på de där.
På sommaren
brukar jag besöka Hästveda marknad, tillsammans med min familj.
En folklig och genuin marknad med anor långt tillbaks i tiden. Utbudet
där, är sånt som verkligen går hem i stugorna, men
också en sammanlagd bild av vad som rör sig i vårt kollektiva
medvetande. T-shirts med Britney Spears och Eminem, gummistövlar,
kastruller, rökt renkorv, vaxdukar, fiskedrag, rökelse, drömfångare.
Och serier. Inte ett stånd utan flera stycken. Med årgångar
av Kalle Anka, Fantomen och 91:an, vuxenserie från 80-talet, seriealbum,
jultidningar och dom senaste självbiografiska albumen från
Optimal Press. Att
stå på Hästveda marknad och bläddra i Daniel Ahlgrens
Böggänget är en minst sagt bisarr upplevelse.
Hur kommer
det sig att den finns där. För en marknadsknalle släpar
knappast omkring på sånt som inte går att sälja.
Man hittar
inte Bruno K Öijer på Hästveda marknad. Men man hittar
Klas Katt. Hur kan det komma sig?
Jag tror att det
beror på att serieformen har ett starkt känslomässigt
grepp om oss. Serier handlar om begär och erövring. För
barnet som stavar sig igenom ett nytt nummer av Bamse på egen hand,
handlar det om att erövra en ny värld - utan den vuxne som läser
högt. Denna erövring stärker självkänslan och
skapar ett begär efter fler likadana upplevelser. Att kunna själv.
Att bli en självständig varelsemed egna världar att ge
sig in i. Så
vad är det unika med seriemediet.
Kanske är det, som jag skisserat här, en utveckling av ett slags
urberättande. Ett berättande, som oavsett vilken form det presenteras
i, har ett starkt grepp om oss människor.
Texten ursprungligen
publicerad i tidskriften Praktik och Teori, Malmö Högskola 2003
|
|
|