Info 2007
2007-12-18 Uppdaterat
Teamet, bild på "Kartläsare 1"
2007-11-25
Uppdaterat
Bilen & Tävlingar.....
I övrigt så håller jag nu på med en genomgång av nya grupp h bilen
med lite justeringar och dyligt.
2007-11-13
- InCar från SS3
Skilling500
Har klippt ihop de bästa bitarna från tredje sträckan också.
2007-11-12
- InCar
film från SS2
2007-11-10
- Skilling 500
Årets tredje mål är nu också uppnått!!! DM SEGER !!!
Skilling 500 var sista deltävlingen i Smålands DM. Denna var också för
våran klass helt avgörande om vem som skulle vinna hela DM:et i Grupp
E-Elit. Vi var denna dag tvungna att inte låta Ottosson vinna klassen.
Tävlingen skulle gå i mörker med start klockan 17.00 i Skillingaryd.
Kartläsarlampa och extraljus var inför denna stora dag också monterade.
Redan under förmiddagen gick det rykten om att tävlingen eventuellt
skulle ställas in på grund av is på vägarna.
Lösningen blev till sist att man drog in noterna för att få ner
hastigheterna och man tog bort några chikaner som skulle vara en risk
istället i halkan.
Annars genomfördes tävlingen som vanligt.....
Innan tävling var många skeptiska om hur tävlingen skulle vara i detta
underlag.......Nu efteråt så tycker jag det var en trevlig
tävling......jag tycker dock att SS4 kunde strykits då den var alldeles
för hal rakt igenom.
SS1 - Första sträckan gick vi ut ganska så försiktigt.
Sträckan var bitvis hal. Denna sträcka gick föregående år i
BilsportBörsen Rallycup och innehöll en farlig högersväng. Den visste
vi om och kunde utan problem ta oss i mål. Här skafade vi någon sekunds
försprång.
SS2 - Här gick vi ut lite hårdare. Denna sträckan var också
bitvis hal men gick bra utan några större missar. Här skaffade vi ett
par sekunder till i försprång.
SS3 - Nu var det dags för ladd!! Nu gick vi ut ganska så
försiktigt då första biten av sträckan bestod av i stort sett blankis.
En bit in på sträckan blev det bättre och vi kunde hålla i bra mycket
bättre under vissa partier.
Vi fick inne på denna sträckan ett par spännande sladdar. Det var i en
lång höger där vi gick in ganska så fort på tredje växeln. Precis i
utgången på svängen gick det över till is. Bakänden flög ut och vi
dansade över hela vägen....ganska så snabbt....Till slut så kom det
lite grus igen och allt redde upp sig......gick bra.....men spännande var
det iallafall. =)
Sträckan innehöll även ett par riktigt isiga svängar mitt på där vi
tog det väldigt försiktigt, vilket var tur.......när man kom in i dom
så var det halare än halt......lönade sig att ta det lite kallt
ibland...
SS4 - Nu ledde vi med nästan 1,5 minut. Denna sträckan var
svinhal rakt igenom så vi tog det lugnt hela vägen.
SS5 - Även denna sträcka tog vi det lugnt igenom för att säkra
segern i klassen. Denna var samma som sträcka 1.
Vi vann till slut med 1 min & 7 sekunder ner till tvåan.
Blev en 18:e plats totalt.
Kändes väldigt skönt att få vinna DM efter detta året som ändå
varit fyllt av segrar, klantigheter och onödiga avåkningar i ledning.
2007-11-03
- Incar
film från SS2 Höglandsrallyt
2007-11-03 - Höglandsrallyt
Nu har vi kört första premiärturen med den nya GruppH-golfen.
Vi hade förmånen att få köra som förbil i Höglandsrallyt i helgen.
Detta var ett perfekt tillfälle att testa på. Man har ingen press på
sig mer än att man absolut inte får köra av. =)
Tävlingen hade start i Vetlanda och mål i Nässjö och bestod av
6 specialsträckor.
Som kartläsare denna dag hade jag Pappa Hans Karlsson som också agerade
som utbildare i start & mål på sträckorna om något inte var klart.
SS1 - Var lite mjuk och blöt i väglaget. Körningen gick ganska
ryckigt och bilen ville friva över hela vägen samtidigt som den var
kanskuren. Ganska svårkört.
SS2 - Mycket finare väg. Bredare & torrare. Denna fungerade
ganska bra. Nu fick man tillfälle att känna lite mer på bilen. Det
svåra tycker jag var att hitta rätt bromspunkter. Alla svängar kommer
så fort på nu. Svårare blir det när det är onotat.
Hela sträckan gick hyfsat kontrollerat och bra.
SS3 - Dagens längsta sträcka Ränneslätt och också den som
kördes två ggr. Krokig, snabb och bökig...ja denna sträcka innehåller
allt......även avåkningar... =)
Vi lyckades glida av vägen på ett ställe. Man lurade sig på en lucka i
terrängen. Här kom vi lite snabbt in och tog det säkra före det
osäkra och körde rakt fram över mossan. Rundade ett par träd och en
fotograf sen ut på vägen igen. Ganska odramatiskt men förvånande....
I slutet på sträckan märkte vi att det gått hål på en slang till
oljekylaren och det hade sprutat olja i hela motorrummet. Vi tog det
säkra före det osäkra och drog upp bilen på släp in till servicen i
Nässjö.
Vi hoppade över SS4 & SS5 och fick ihop bilen till SS6 som nu var
samma som SS3 fast i mörker. Denna betade vi genom ganska så försiktigt
och allt gick bra.
2007-11-01
- Film
på test av rallybilen.
2007-09-29
- INCAR
Vätternrallyt SS 3
2007-09-29 - Vätternrallyt
Nästsista deltävlingen i Bilsportbörsen Rallycup är nu avklarad.
Vi håller fortfarande ledningen i cupen trots dagens misstag som gjorde
att vi hamnade på andraplats efter Åberg.
Vätternrallyts start & mål plats befann sig på Huskvarna Folkets
Park.
Vi var totalt strax över 80 startande, men vi var endast tre startande i
grupp E - elit.
SS1 - Här gick vi ut lite försiktigt och kände oss för. Vi kanske tog
det lite väl lugnt. Vi tappade någon sekund till konkurrent Åberg. Vi
kände att vi hade mer att ge och förstod att vi behövde öka lite på
nästa. Sträckan var annars ganska snabb och något hal. Bilen gled mest
ovanpå det blöta gruset.
SS2 - Denna sträcka var fin. Vi hade inga direkta kriser och vi ökade
tempot på denna sträckan och hängde nu med och la oss jämt totalt med
Åberg.
SS3 - En mycket fin sträcka, krokig och lagom lurig hela tiden. Ett
krokigt parti gick nerför en bit vilket gjorde det lätt att göra
misstag i kanterna. Detta klarade vi oss dock ifrån och satte en fin tid
där vi klapp Åberg med ett par sekunder.
SS4 - Inför denna sträckan ledde vi med minst 2 sekunders marginal till
2:an. Vi fick en varning innan start att det var ett halt parti efter 400
meter in på sträckan. Jag kan säga att här var det verkligen halt.
Varningen var befogad men vi klarade oss utan någon avåkning här. Vi
gled bokstavligen igenom. =)
Värre blev det en bit in på sträckan...
Den hala fläcken hade vi nu passerat och vi hade ett riktigt högt tempo.
Vi tänkte fläska på ordentligt och sätta en grymmetid.
När det flöt på som bäst och vi gick utan att överdriva, fullt på
tredje växeln in i en vänster som dök ner och blev lite feldoserad
samtidigt som den nöp. Precis i det ögonblicket fick vi en AHA
upplevelse.
AHA upplevelsen uppenbarade sig på följande sätt.
Det började med att vi gled ut i yttern och plöjde med sidan före med
mer än halva bilen ute på åkern.Vi trodde här att det skulle bli rull.
Vi lyckades räta upp bilen något men fick därefter returen ner med
bakändan i andra diket. Det är här jag märker att på varsin sida om
vägen ca 0,5 meter så står det två stora jä...a träd.
Vi håller fortfarande fullgas och lyckas komma upp på vägen precis
mellan träden halvt på tväre.
Därefter flyger vi tillbaks på andra sidan. Genom taggtråd och
järsgårdsstolpar och dyker ut över 30 meter på en sumpig åker.
I bara farten försöker vi köra upp på vägen igen men kanten är
för hög och taggtråden för stark. Vi får stopp och får med hjälp av
publik vända och köra upp på ett annat ställe.
När vi kör upp på vägen ser vi Åberg komma en bit bort. Då vet man
att man tappat nästan en hel minut. Nu var det frågan om att försöka
ta andraplatsen istället.
Otroligt nog så hade hjulen inte ändrat sig något i avåkningen. Vi
klarade oss undan med en bula i skärmen, bula i bukplåten och 3 meter
taggtråd under bilen.
SS5 - Nu låg vi 9 sekunder efter tvåan. Sista sträckan var det dags
för superladd igen om vi skulle klippa andraplatsen. Tar vi inte den så
går Åberg om och leder då cupen.
Vi kör som värsta Ari Vatanen och klipper Melin med 11 sekunder.
Vi blir mycket nöjda med denna tid när vi i mål ser att vi tagit
andraplatsen med totalt 2 sekunder. Vi har alltså klarat att hålla
ledningen i cupen trots denna avåkning.
Vill avsluta dagens rapport med att tacka er som hjälpte oss upp från
åkern. Är det någon som har film på denna avåkning så tar jag gärna
del av den. Tyvärr så tog batteriet slut i IN-Car-kameran en bit in
efter starten på denna sträckan.
2007-09-15
- TV-Svängen
Nästsista deltävlingen i Smålands DM. arrangerades av SMK Hörby.
Start & målplats i Hörby vid folkets hus.
Tävlingen bestod av 6 ss.
SS1 Gick sådär bra. Kändes inte riktigt bra. Taskig hjulinställning
på bakvagnen, ville glida ut i alla vänstersvängar. Vi körde denna
sträcka ganska jämt med motståndaren Ottosson.
SS2 Kändes något bättre. Nu hade vi bättre flyt och lyckades parrera
bättre med den taskiga hjulvinkeln bak. Denna sträcka tror jag vi tog
någon sekunds försprång.
SS3 Nu hade vi varit inne på service och lyckats vrida bakaxeln så att
hjulvinklarna var lika på bägge sidor. Nu kändes bilen som vanligt
igen. Vi hade bra tid och det var en fin sträcka.
SS4 Denna fick vi inte tillfälle att köra då den ströks efter att ett
tidigare ekipage kraschat ordentligt inne på sträckan. Vi fick en
starttid och tog oss in till serviceplatsen.
SS5 En ganska dålig sträcka faktiskt. Inte roligt för dom som har
startnummer efter 50 kan jag tänka mig. Mycket sten i spåren och
nerkört på flera ställen. Vi körde runt stenarna och gled ut på
något ställe och studsade lite i gräskanten. Vi hade bra tid och hade
nu ca 19 sekunders försprång.
SS6 Fin sträcka med några lurigheter. Vi satte en fin tid och ökade
ledningen med ett par sekunder och vann till slut med 24 sekunder ner till
tvåan. Härligt.
I och med denna seger så har jag nu skramlat ihop poäng till att bli
A-förare nästa år. Ett av årets mål är därmed nått.
2007-09-09
igen
Film InCar inlagt från SS3 Gullaboknixen
2007-09-09
Bilder från Gullaboknixen utlagt.
2007-09-08
- Gullaboknixen
Nu var det dags för fjärde deltävlingen i BilsportBörsen Rallycup.
Start & Mål i Torsås och 5 specialsträckor. Innan start ledde vi
cupen med en poäng ner till Anders Åberg. Vi var bra laddade inför
första sträckan.
Det var ju fight mellan oss och Åberg & Co. Vi visste ju sen innan
att den konkurrenten inte ger upp i första taget.
Vi gick ut ganska hårt redan direkt på första. Här gäller det att
markera direkt.
Vi lyckades med en bra tid, även på sträcka två. Bägge första
sträckorna var ganska luriga. Varannan sväng hade ett tjuvnyp på
slutet, ohälligt men häftigt. Vi lyckades hålla oss undan större
kantstötningar bortsett från någon liten sten i en lurig vänster en
bit in på första.
Vi hade bra tider rakt igenom på alla sträckor. Jämförde man tiden på
sträcka 3 så var den riktigt bra i flera klasser.
På denna sträcka körde våran konkurrent dubbelpunka och tappade
en del tid. Detta förlängde vårat tidigare försprång på 14 sekunder.
Resterande två ss höll vi 1:a placeringen in i mål.
Kort sammanfattat: Bästa sträcktid i grupp E-Elit på alla sträckor.
Resulterade i en 1:a plats och 2 sträckpriser.
Bilder och In Car kommer strax.
2007-09-01
- Dackefejden
Ännu en gång får vi ge bort segern till Ottosson när vi hade den
som i en liten ask.
Som ni redan förstått så gick det åt he...e i helgen.
Dackefejden arrangerades av Växjö MS med start & mål i Kosta.
Perfekt rallyväder och fina vägar.
Vi började med att satsa järnet första sträckan och försöka chocka
med en grym tid direkt. Detta lyckades vi med. Vi låg före vår store
Smålandskonkurrent med 9 sekunder i mål.
Andra sträckan var grymt rolig. Mycket krön och lurigheter. Samarbetet i
bilen fungerade även här perfekt och det gick att åka fullt ut
överallt, grymt kul.
På sträcka tre hade vi också högt tempo, vi kände både jag och Micke
att vi hade segern inom räckhåll. På denna sträcka fanns två
chikaner. I den första chikanen gled vi i utgången lite utanför kanten,
liksom de flesta måste gjort eftersom spåren gick där. Vi lyckades
hålla fart och var på vägen nästan direkt, problemet var bara det att
avgasröret knäckte sig undertill vilket ledde till att det glipade
mellan grenrör och avgasrör.
Vilka problem som kan uppstå av det märkte vi på SS 4.
Vi trodde att det skulle gå bra och allting kändes bra trots läckan
fram. Bilen gick som vanligt fast med lite högre decibel i kupén.
Sträckan var 12,8 km lång och efter ungefär halva sträckan så
började det att ryka från motorrummet. Det kom rök ifrån hålet till
stereon i instrumentpanelen, vi hoppades på att det skulle hålla till
mål, men det gjorde det inte.
En bit senare så dog bilen för oss. Inte en tendens till att
starta igen. Vi sprang och letade överallt vad som kunde vara fel. Efter
en halvtimmes paus utmed sträckan hittade vi ett par kablar som hade
smällt ihop i motorrummet. Det visade sig att det blev så jäkla varmt
av läckan som var i röret en halvmeter nedanför så kablarna smälte.
Vi lyckades att få isär kablarna till slut och tog oss sakta rullande
genom sträcka fem och i mål.......Varsågod!
2007-08-26
Bilder från Emiltrofen & VildaRydRacet inlagda
samt resultatlistan uppdaterad.
2007-08-18
- Emiltrofén
Ensam startande i klassen så hade vi redan innan start kammat hem
segern. Det vara bara att hålla sig lugn och ta sig fram till mål.
Detta var alltså den femte deltävlingen i DM. Min store konkurrent kunde
tyvärr inte delta i denna tävling då han åkte kartläsare i VM-rallyt
i Tyskland. Jag blev därmed ensam om att fightas om förstaplatsen.
Vi lyckades trots detta ha en riktigt rolig dag med lite sladdande i
skogen.
Som kartläsare hade jag denna gång Exenberger då ordinarie anmäld
kartläsare hade fått förhinder.
Vi lyckades komma i mål och tog ytterligare 10 poäng i DM.
Nu återstår tre deltävlingar till i DM varav de två sämsta sedan får
räknas bort.
Spänning återstår fortfarande om vem som ska ta segern i Cupen......
2007-08-04
- Mästaremötet
Det blev oavgjort mellan Småland & Skåne.
De två sista bilarna skulle avgöra resultatet för dagen. Båda körde
på samma tid på tiondelen. Därför delades pris ut till bägge lagen.
Vi försvarade Smålands färger bra. Vi vann tre körda sträckor av tre
möjliga.
2007-08-03
Imorgon har vi med en äran blivit inbjudna till mästaremötet strax
utanför Älmhult på Millebygden Raceway. Vi ska här försvara Smålands
färger mot Skåningarna.
2007-07-28
- VildaRydRacet
Detta var den fjärde deltävlingen i Smålands DM.
Start & mål i Folkets Hus i Ryd. Med underbara vägar och bra
arrangemang får man börja med att ge Ryds MK beröm för en mycket fin
tävling. Synd var det med vädret, regnet kom i perioder under dagen. Vi
hade fördel i vår klass att vi fick starta tidigt i startfältet. Som i
alla andra deltävlingar i DM så var min konkurrent Ottosson med och
slogs om förstaplatsen. Det började med att vi körde en bra tid på
först sträckan. Men vi blev lurade av folket vid målet då vi frågade
om Ottossons tid. Enligt dom skulle vi slagit honom med en halvminut på
denne. Vi tog för givet att detta stämde och att Ottosson då troligtvis
varit av vägen.
På andra sträckan var det något halare efter en regnskur som passerat
förbi. Här tog vi det ganska försiktigt med tanke på vårat
försprång vi trodde att vi hade. Vi blev även inne på denna sträcka
nervinkade då en bil fått stopp vid sidan av vägen. Det var ett in i
he..ete överdrivet nervink. Vi trodde det var tvärstopp. När vi sen
fick se bilen så stod den vid vägkanten med god marginal att passera.
På denna nervinkning tappade vi minst 10 sekunder.
Nu var det servicetajm!
Här fick vi reda på att ottosson inte hade varit av på ettan utan hade
satt en tid nära våran. Vi fick även veta hur mycket vi tappade på
nervinkningen. Helt plötsligt så tyckte vi inte att det var så lugnt
längre.
Sträcka tre och fyra körde vi så gott det gick och betade igen någon
sekund på Ottosson. Inför sista sträckan så låg vi ca tre sekunder
efter.
Det var idiotladd genom hela SS 5. Vi lyckades ta igen 2,1 sekunder. Det
fattades alltså 0,9 sekunder till att vi skulle ta ledningen. Något
förbannade över nervinkningen som kostade oss mycket tid så åkte vi
hem med en andraplats i bagaget. Vi ligger fortfarande i topp i
DM-ställningen. troligtvis lika med Otto.
2007-07-07
- Semesterturen
Jaha! Då va tredje deltävlingen i Bilsportbörsen
Rallycup avklarad. mmm... men hur gick det då?
Gick inte så jä...a bra den här gången. Efter två segrar så fick vi
bryta trenden och komma femma.
Tävlingen arrangerades av Södra Sunnerbos MK med start & mål i
Strömsnäs Folkets Hus.
3 specialsträckor där 1 av sträckorna kördes två gånger.
Första sträckan gick bra. Lite tungrott i det våta underlaget och en
miss i ett vägbyte, där visst alla verkade tabbat sig. Vi hade ganska
bra tempo på denna sträcka och satte bästa tid i klassen.
På sträcka två skulle trenden brytas. Det började bra. Vi hade bra
flyt överallt, kanske tack vare hjälpen av Benny som vinkade fint åt
mig. Tack för detta!!!
Synd var att det inte stod någon och vinkade strax innan målet, där var
nämligen en avåkarböj som vi fick bekänna.
En vänstersväng över krön som viker till lite extra på slutet.
Rakt fram fanns ett hygge som gjorde att det såg ut som att vägen inte
svängde så mycket som den egentligen gjorde. Vi märkte ganska snart att
det inte skulle gå. Lite yvigt in i svängen och ut i leran, sen flög vi
över en halvmeter hög sten innan vi landade efter ett surhål på en
annan sten.
Kändes inte alls bra.....
Men bilen den startade och hjulen snurrade i allafall till slut. Som tur
var fanns det plåtgamar på denna plats. Väl gömda dock. Så fort vi
landat så fick vi putthjälp.
Vi satt tyvärr fast ganska så ordentligt så det tog lite mer än 1
minut innan vi kom upp på vägen igen. Så fort vi kommit upp så ser vi
skyltarna förvarning mål. Surt sa Robert! Så nära men ändå så
långt borta!
Nu var det bara att försöka få bilen till service så att vi kunde få
ihop den hyffsat innan sista sträckan så att vi kunde köra ihop något
poäng i allafall.
Lite tur denna dag var att vi hade nästan två timmar service. Vi hann
med en del reparation under denna tiden. Tack till alla som hjälpte mig
på servicen.
Med full kareta i sista minuten hann vi ut till sista sträckan.
Här satte vi en ganska bra tid jämfört med de andra i klassen trots
knäckt länkarm och taskiga växellägen.
Vi trillade till slut in på en sur femteplats. Men skam den som deppar!
Vi fick pris vi också.
Maritza ropade stolt upp vårt namn och framtonade vår dåliga placering
och gav min kartläsare "El Paso" en skvätt olja i pris.
TACK! =)
I nuläget leder vi cupen ändå med något eller några poäng.
Väntar på resultattabellen innan jag uttalar mig mer om detta.
Nästa tävling blir "VildaRydRacet" hos Ryds MK.
2007-06-16
- Rojarundan
Emådalens MK:s tävling Rojarundan slutade inte riktigt enligt
planerna.
Detta var tredje deltävlingen i Smålands DM. Denna dag var vi endast tre
anmälda i klassen vilket är ganska synd. Till start kom vi dock bara
två. Vi och Ottossons Rallyteam. Som alla kanske vet sen innan så är
det just Ottosson som är den störste fienden i DM, så bara för att vi
bara var två så skulle det inte bli lätt.
På första sträckan hade vi två "nära stenen upplevelser".
En på mitten och en i målsvängen. Vi klarade oss utan avåkning, det
gjorde däremot inte herr Ottosson m v. nice codriver Mikaela. Herr Otto
höll full fart ut i skogen på tredje växeln men lyckades komma undan
med en bula i kofångaren och touch på bärarmen. Han tappade visserligen
30 sekunder på denna visit. Vi som kör Golf kallar detta för O.B.
Inför andra sträckan hade vi alltså 30 sekunders försprång till ovan
nämnda herre. Det är i stort sett omöjligt att köra ikapp ifall inte
vi gör något misstag.
Andra och tredje sträckan klarar vi oss undan sk. fadäser.
Däremot på SS 4 var det dags att få till lite spänning innan
mållinjen. Vi lyckas med det vi inte fick göra........
Strax efter att vi passerat en Gul Volvo 240 som ligger på rygg i skogen
kommer vi fram till en V2-½Lg/Kr s.y
( vänstersväng över krön med sten i ytter TYP!)
Noten fick jag alldeles lagom, så kartläsarMicke är friskriven från
kommande händelse.
Det visar sig dock att jag kör åt h...ete för fort in i denna sväng.
Mitt i svängen brakar vi ut och studsar över, ja just det, en sten.
Stenen träffar i bakkant på hjulet och kröker stystaget och dessutom
hamnar vi bakom denna sten. Tar därför en stund innan vi kommer upp igen
på vägen.
Lyckades backa och köra runt stenen till slut. Inte en människa på
plats. Där saknade jag faktiskt plåtgamarna "med rätt att
lyfta"!
När vi kom i mål efter vingel över hela vägen hade Stefan &
Mikaela kört igen de sekunder de tappade på SS1 och ytterligare ca 2
sekunder.
Vi blev alltså tvåa....+ att kameran la av i smällen. Ser ut som mjölk
på linsen.
Film från sista sträckan kommer jag lägga ut fram till och med
avåkningen inom snar framtid.
2007-06-04
InCar film från Karlskrona SS4 finns nu under filmer.
Har även kommit in två bilder till från SSR och några publikbilder
från Silverratten.
2007-06-03
- BILDER!!
Nu har jag lagt in fler bilder från ICA-varvloppet &
SouthSwedishRally.
2007-06-02
- Karlskronapokalen
Andra deltävlingen i BilsportBörsenRallycup är nu
avklarad. 3 SS som kördes 2 gånger. Det var en mycket fin tävling med
mycket fina sträckor. Krokigt backigt och stenigt.....ja vägarna var
väldigt roliga.
Som gästkartläsare hade jag denna dag. Kim Johansson från MECA i
Ljungby. Kim skötte sig utmärkt förutom tystnaden på första sträckan
innan han kommit in i hastigheten, därefter blev han Ljungbys
motsvarighet till Nicky Grist.. =) . . Jo det funkade bra och vi hade
riktigt kul i bilen. Några häng lite här och där. Vårt bästa ladd
hade vi på SS4 alltså SS1 andra gången.
Det var nämligen såhär att min kära klubbkollega herr Sundqvist slog
mig med 3 sekunder på SS1. Så när vi körde den andra rundan så var
jag bara tvungen att markera mitt revir. Och ja lyckades faktiskt riktigt
bra. Vilken jä...a tid.!! =)
Idiotladdet höll i sig på efterföljande sträcka också. Här gjorde vi
månadens buklandning!!! Kim suckade efter att ha sjunkit ihop ett par
centimeter. Istället för att smyga över som i första rundan så höll
vi fullt. OJ vad bra det är med hasplåt från DEBE plåt.... =)
Det flöt i övrigt på riktigt bra på alla sträckor och vi hade hela
tiden håll på bakomvarande Anders Åberg och Borgkvist x2. Vi knep till
slut förstaplatsen och har därmed två fullpottare i BBRC och dessutom
fick jag mitt tredje uppklassningspoäng upp mot A.
InCar film kommer strax!
2007-05-31
Nu har jag lagt ut Incar från SS 9 Kärringe. Se
film
Har även lagt ut lite bilder från SSR.
2007-05-26
- SouthSwedishRally
SEGER i SSR!
Våran taktik att gå ut stenhårt och sedan öka fungerade!
Efter att vi kört över rampen i Ljungby centrum så bar det iväg ner
mot första sträckan belägen i Hinneryd.
Vi hade nu 5 specialsträckor framför oss.
Eftersom vi deltog i DM-startfältet så körde vi sträckorna. 8, 9, 11,
12, 13.
Vi tog i ordentligt från start och satte bästa tid i klassen med ett par
sekunders marginal. Vi hade inga egentliga kriser mer än att det var
nära stenar och kanter. De flesta var på min egen sida så kartläsaren
märkte aldrig av det. = ). Det är det som kallas falsk trygghet.
Tempot flöt på riktigt bra och samarbetet i bilen fungerade perfekt. Vi
satte sträcksegrar i klassen på de första fyra sträckorna. På den
femte sträckan var dock tvåan framme och satte bästa sträcktid.
Vårat försprång med 29 sekunder var fullt tillräckligt för att kamma
hem segern.
Underbart med en seger på hemmaplan!
Ett stort tack till alla Supportrar som hejade utmed vägen. Jag hann
nästan hälsa tillbaka till de flesta. Jag hann tuta lite på Göran
också = )
IN CAR FILM från en av sträckorna kommer inom kort.
2007-05-19
- ICA Varvloppet
Tävling arrangerad av Vara MK bestående av 9 SS varav 3 SS kördes 2
ggr. Vägarna var ganska fina. Svängde för det mesta hela tiden i en
ganska kuperad terräng. Denna tävling hade jag en tillfälligt inkallad
kartläsare vid namn Anna Larsson från Älmhult. inte första gången jag
har en tjej eller skånsktalande i högerstolen, men båda på samma gång
var nytt för mig. =)
Första sträckan gick lite yvigt. Jag har fortfarande problem med att få
till det i vägbytena. Antingen så bromsar jag så motorn dör en kort
stund för mig eller så får jag inte runt bakändan. Detta problem hade
jag aldrig med Saaben då den har bättre bromsar bak än golfen. Jag
körde en hel del med handbroms i de skarpaste hårnålarna och vägytena.
Funkade ganska så bra på slutet.
Blev några riktiga tattarsladdar på en del ställen vilket resulterade i
en touch mot cementrör utplacerade i innersväng för att hindra förarna
från att gena. Cement har respekt!!! Blinkersglaset sprack och en
liten repa på skärmen klarade vi oss undan med. Dessutom blev det en
visit i innersväng i vägbyte med en ångströms hårsmån från ett
träd. Detta var dock på kartläsarns sida så jag var safe i allafall.
=)
De andra sträckorna rullade på i vanlig takt. Inga AHA-upplevelser här
förrän på SS 8....
Nu flöt noterna på bra från högerstolen. Jag fick dom precis
där jag ville dessutom hade vi kört sträckan 1 gång tidigare på
dagen. Synd bara att mitt minne är bra men kort och att noten som jag
skulle få aldrig kom. Fullt på trean över krön rakt in i en hårnål
höger.
Tight!!!
Vi brakade rakt ut på gräsplätten som var väldigt välplacerad denna
dag. Efter en liten rundtur bland redan av 20 bilar nerkörda stolpar så
tog vi oss med en duns upp på vägen igen. Inget bra sätt att få bra
tider på.... idiotladd in till mål!!
Vi slutade som trea i klassen med ett par sekunder upp till 2.an. De som
kom före mig i tävlingen var inte från Småland dock. Så i Smålands
DM fick jag full pott, vilket också var dagens mål.
Min store konkurrent Ottosson fick tyvärr bryta efter första sträckan
efter problem med generatorn.
Nästa tävling blir nu SSR på hemmaplan i Ljungby. Vi kör Lördagen.!
2007-05-14
2 Bilder
från NAC utlagda
R. Karlsson & P.Sundqvist
2007-05-12
- NAC Rallyt
SEGER i NAC Rallyt!!
Nybro Automobil Club anordnade i helgen Bilsportbörsen Rallycup:s första
deltävling. Tävlingen bestod av 3 SS på strax under milen. Kartläsare
denna dag var Benny Johnsson från Däckia Ljungby som uppskattade att
sitta i högerstolen och dessutom bidrog till en seger.
Jag hade innan start bestämt mig att försöka ha fullt tempo ifrån
start vilket jag ibland kan ha svårt för att få.
När det brakade iväg i starten på SS 1 så kändes allt OK. Tyckte
själv att tempot var ganska bra.
Bakslaget kom dock i andra vägbytet. Vi kom in lite för yvigt och
lyckades inte få runt bilen ordentligt så jag var tvungen att kugga ner
en växel.
Problemet var att jag kuggade ner två, till den så kallade R-växeln. Nu
sprutade gruset framåt istället....vaddå snopet!
Det blev helt tyst i Intercomen. Benny undrade nog vem f..n han hamnat
jämte. När jag sedan fick i ettan och drar iväg, vem får jag då inte
se. Jo Fritzon, fotografen från Rallysidan.com.
En rallyförares mardröm är att inte få sladd framför en fotograf,
Fritzon såg besviken ut, ingen sladd inga bilder.
Resten av sträckan gick det lite fortare. Vi var ju tvungna att ta igen
det vi missat i vägbytet. =) .
Efter mållinjen fick vi oss dock ett gott skratt åt misstaget. Var
ju inte så farligt då vi hade bästa tid ändå.
Jag nämner inga namn
(P. Sundqvist)
men jag vet en till som fick i backen i samma vägbyte... =)
Resten av tävlingen flöt på bra och vi hade bäst tid på alla SS i
klassen och tog därmed hem första segern för året.
2007-05-05
Idag har vi varit o kollat på Silverratten på Millebygden Raceway.
Hade filmkameran med mig. Filmklipp
63 MB
2007-05-05
Nu har jag lagt in en InCar-film från Kong
Christian SS4.
Tyävrr så hade jag inte hunnit testa fram en riktigt bra kameravinkel,
här sitter backspegeln något i vägen. Men ganska Ok ändå.
Filstorlek: 47 MB.
2007-04-29
Igår körde vi första tävlingen för året och för första gången
med denna bil. Det har inte blivit någon direkt träning innan denna
tävling så jag visste knappt hur den skulle bete sig på grusväg.
Tävlingen "Kong Christian" i Kristianstad fick bli en första
uppvärmning för säsongen. Tävlingen ingick i Södras DM så denna
tävling ingick alltså inte i någon cup jag annars tävlar i.
Tävlingen bestod av 4 sträckor men blev senare bara 3 då en ss blev
struken efter en ordentlig avåkning.
För oss gick det lite knackigt och kantigt första sträckan. Lite ovant
med växellägena och vilken växel man kan åka på i olika skarpa
svängar.
Andra sträckan kändes något bättre och vi
hängde nu med bättre.
Tredje sträckan flöt det nästan på som vanligt och jag började känna
mig ett med bilen.
I högerstolen hade jag denna dag en ny kartläsare. Mikael Gustafsson som
annars även agerar plåtgam med Robertsson & Co läste mycket bra..
Micke va grym på noter rent ut sagt. Missade inte en enda not.
Nu är det finjustering av golfen som ska göras inför nästa tävling.
Bland annat en hjulinställning.
2007-04-22
Motorn är nu monterad på plats och startad. De
mesta övriga prylar är på plats. Homologeringsbesiktning är gjord i
veckan samt hjulinställning.
Igår passade jag in hasplåten som även ska förstärkas ytterligare
något med ribbor.
Igår kördes en långtur för att köra in motorn innan första tävling.
Får bli ett par långturer till i veckan. På onsdag kommer jag göra
registreringsbesiktningen och jag hoppas på att allting kommer fungera
till helgen då premiärtävlingen för detta året och denna bil kommer
genomföras i Kongen i Kristianstad den 28 / 4.
Nu har jag även skrivit in de tävlingar i tävlingskalendern
som jag planerar köra.
2007-03-26
Hjulupphängning, bromsar, stolar, släckare, rutor och
dörrsidor samt bågesstoppning och annat plock är på plats.
Se mer under bilder.
2007-02-22
Hjulupphängningen rengjord, blästrad och lackad. Motorn är nu
isärplockad, blocket är rengjort och lackat.
2 nya bilder
inlagda
2007-02-04
Instrumentpanel inmonterad. Hjulupphängningen ska piffas till lite,
rengöras och målas.
2007-01-28
Motorrummet har slipats rent, grundlackat och sedan lackat. Börjat
montera delar i motorrummet. Nu är elsystemet också på plats i stora
drag.
Se bilder under Rallybygge2007.
2007-01-14
Igår var vi och hämtade årets blivande tävlingsredskap.
Ett påbörjat projekt som vi tänkte sätta samman.
Fler bilder kommer senare.....