Toyota Supra MKIV


 
Fakta      Bilder/Film   Byggbilder/info    Evenemang

2007 års spec. Kommer att uppdateras och fyllas på eftersom. För 2006 kolla den undre listan.

 

Bil: Toyota Supra mkiv TT -93
Ägare: Peter Björck
Motor: 2JZ-GTE borrad 0,5mm, CP Kolvar 8,5:1 i komp, Eagle vevstakar, Titan Motorsports Billet Ramlageröverfall, ARP bultar till Topp, vevstakar och ramlager. JB Engine portad topp med orginalventiler, HKS 272 kamaxlar, crower ventilfjädrar och titan retainers, TMS vevaxel svängningsdämpare, Clevitte 77 ram och vevlager, TRD termostat, Vems 3.3 motorstyrning med bredbandslambda och avgastemp, Msd dis-4 tändförstärkare till orginal tändspolar, orginalinsug med ombyggt spjäll, Blitz intercooler, aluminium ic rör, C&R tjock aluminiumkylare från nascar, elfläkt, Nascar oljekylkare och oljefilterförflyttare, eget grenrör, 2st olika turbosetuper Borg warner 71mm/Garrett 76mm, HKS 60mm wastegate, 4" rostfri downpipe och framrör, Apexi bakre avgassystem med N1 titan ljudämpare, Trippla Walbro GSS341 bränslepumpar, dubbla bränsleledninger och returer, aluminium fuelrail, Bosch 1600cc spridare, Weldon bränsletrycksregulator, förstärkta motorfästen. Nos lustgassystem(Ej använt ännu). Bränsle E85

Prestanda:

Inte testad 2007. Kolla 2006.

Transmission:

V160 6-växlad Getrag. Tilton 3- skivig koppling, ombyggdt Fidanza aluminium svänghjul, Hydrauliskt urtrampningslager, bussningar till spakställ i polyuretan. Förstärkt kardan med grövre rör.

Kaross:

Karrosen 93ans Japspec ombyggd till Västerstyrd med delar från 97ans Usa spec med elsystem, instrumentering, styrning, ac-system m.m. från den. 98ans framlysen i plast ombyggda till högertrafik och E-märkta, Xenon ljus, 98ans framblinkers, Vita sidoblinkers avsadda för ford mondeo, Border frontspoiler, Bomex sidokjolar, Euro huven, avlägsnad torkare på bakluckan, tonade rutor förutom framrutan,

Chassi: TRD dämpare och fjädrar(justerbara), Cusco fjäderbensstag
Bromsar: Eurospec frambromsar med nedslipade ok för att passa under fälgarna, Hawk bromsbelägg. bak orginal japspec.
Fälgar: Work Meister S1 9x18" och 10x18". 10x15" Weld draglite till dragslicksen. 8x15" Breddade plåtisar till Et street. Orginal supra 17" som driftdäck
Däck: 235-18 och 285/35 18 bak. MT Et Drag 28x10.5-15 eller MT Et Street 26x11.5-15 på strippen. 275x17 driftdäck.
Lack: Svart orginal 
Inredning: TRD 320km/h, turbotimer, Autometer Ultra Light Boost Oilpressure och Oiltemp. Lackade paneler i bilen färg, 6-punkts skyddsbur. Sparco Sprint V stolar. Huvudenhet med 6,5" skärm dvd. 
Övrigt: Svetsning (tig och mig), svarvning m.m. har jag gjort själv. Även el, insprutning och mappning.
Sponsorer: www.jb-engine.se
Tack till: Johanna, Peter Schmidt, Jonas Banck, Johan Strömberg, Christian Persson, Vems-Jörgen, Hydroscand Örebro, Täby Air Maintenance, Krister Landström LPT Reklam, Simon Örvill, Oskar Bernberg, Kalle och alla andra som har hjälpt till på något sätt. 

 

2006 års spec under här.

 
Bil: Toyota Supra mkiv TT -93
Ägare: Peter Björck
Motor: 2JZ-GTE Renoverad orginal botten, HKS 272 kamaxlar, crower ventilfjädrar och titan retainers, matchportad topp, Arp toppbultar, Vems 3.3 motorstyrning med bredbandslambda och avgastemp, extra triggerhjul på remskivan,Msd dis-4 tändförstärkare till orginal tändspolar, orginalinsug med ombyggt spjäll, Blitz intercooler, aluminium ic rör, Afco aluminiumkylare från nascar, elfläkt från Volvo S80, eget grenrör, Garrett lastbilsturbo 72mm bortagen intern wg och bytt från 5" till 4" anslutning till dp, 5" inloppsrör konar ner till 4" Lintec twister luftfilter, HKS 60mm wastegate, 4" rostfri downpipe och framrör, Apexi bakre avgassystem med N1 titan ljudämpare, dubbla Walbro GSS341 bränslepumpar, dubbla bränsleledninger och returer, aluminium fuelrail, delphi 1000cc spridare, Aeromotive bränsletrycksregulator, förstärkta motorfästen.  

Prestanda:

Bästa 402m 10.56  221.5km/h. Bästa 201m 6.87 180km/h. Toppfart +320km/h testad

Transmission:

V160 6-växlad Getrag. Tilton 3- skivig koppling från Nascar, ombyggdt Fidanza aluminium svänghjul, Hydrauliskt urtrampningslager, bussningar till spakställ i polyuretan.

Kaross: 98ans framlysen i plast ombyggda till högertrafik och E-märkta, Xenon ljus, 98ans framblinkers, Vita sidoblinkers avsadda för ford mondeo, Border frontspoiler, sidokjolar?, Euro huven, avlägsnad torkare på bakluckan, tonade rutor förutom framrutan,
Chassi: TRD dämpare och fjädrar(justerbara), Cusco fjäderbensstag
Bromsar: Eurospec frambromsar med nedslipade ok för att passa under fälgarna, bak orginal japspec.
Fälgar: Work Meister S1 9x18" och 10x18" och 8x15" breddade plåtfälgar. Orginal supra 17" som driftdäck
Däck: 235-18 och 285/35 18 bak. MT Et Street 26x11.5-15 på strippen. 275x17 driftdäck.
Lack: Svart orginal 
Inredning: TRD 320km/h, turbotimer, Lanzar huvudenhet, dvd, mp3 m.m. Bildskärm finns men ej installerad,  
Övrigt: Svetsning (tig och mig), svarvning m.m. har jag gjort själv. Även el, insprutning och mappning.
Sponsorer: Inga sponsorer.
Tack till: Johanna, Peter Schmidt och Camilla, Johan Strömberg, Christian Persson, Vems-Jörgen, Hydroscand Örebro, Täby Air Maintenance, Krister Landström LPT Reklam, och alla andra som har hjälpt till på något sätt. 

 

 
copyright

©

2006 Peter Björck