Liden-Venedig-Linköping med Husvagn juli 2004.

En 25 dagars husvagnssemester 600mil genom Europa med familj.

Bakgrund. 1

Kartöversikt 2

Reseberättelse. 4

Praktiska detaljer 27

Resekostnader 29

Bakgrund

Jag och Monire (min fru) hade under några år pratat om att åka till Venedig via bl a Prag. Detta år hade Monire sett till att vi skulle försöka, med en husvagn som vi lånade av min bror. Jag vill också gärna ända till Venedig men var inställd på att vi inte skulle orka mer än till Berlin eller möjligen till Prag. Jag hade helt fel.

Monire och jag hade aldrig bott i husvagn tillsammans, än mindre med barnen. Vi hade aldrig dragit släp med bilen eftersom dragkroken var monterad veckan innan bara på grund av detta. Vi gjorde en provtur på 1,5 km från brorsan till morsan då vi hämtade husvagnen. Allt detta gjorde att förväntningarna inte var skyhöga och därför överträffades enormt.

Kartöversikt

Reseberättelse

Dag 1        till Hjälmaren

Resan

Avfärd från Liden och sedan transportsträcka till Hjälmaren där vi övernattar på Hjälmaresunds camping.

Campingen (vid Hjälmaren, www.camping.se/d05)

Enkel men trevlig camping vid Hjälmaren direkt intill väg 56 med bra läge intill sjön Hjälmaren.

T.v: Isabelle och William första kvällen i husvagnen.

T.h: Monire och barnen vid Hjälmaren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 2       mot Skåne

Resan

Fortsätter direkt på morgonen och stannar till ett par timmar hemma i Linköping för att packa om lite innan vi fortsätter transportsträckan söderut och campar i Markaryd.

Campingen (i Markaryd)

Campingen i Markaryd låg en liten bit från E4’an inne i samhället men vid en trevlig badsjö, om det varit en bättre sommar. Dock lite trång camping samt mycket mopeder, raggarbilar och lokala ungdomar kring campingen.

Dag 3       till färjan

Resan

Åker vidare till Trelleborg och bokar med mobiltelefon i oss på en färga Trelleborg-Rostock (22:45-05:30).

Övernattning (på färjan)

Vi övernattade i hytten som vi bokade på färjan. Det blev lite sömn eftersom vi somnade sent och skulle upp tidigt.

Vi kollar med två olika rederier men priserna och avgångstider skiljer sig inte mycket. Vi valde TT-line för att de var lättats att komma i kontakt med.

T.v: I väntan på färjan. Isabelle bakom ekpaget intill Östersjön utanför Trelleborg.

T.h: Har bokat hytt på färjan och övernattar där.

Dag 4       mot Berlin

Resan

Anländer tidigt till Rostock (05:30) och börjar direkt färden mot Berlin. Nu är det sommar och 28 grader varmt. Det blir aningen stressigt innan vi hittar till campingen på gamla östtyska dåliga småvägar genom förorter och skogsområden i utkanten av östra Berlin. Anländer till campingen på tidig eftermiddag men orkar inte åka in till Berlin på kvällen.

Campingen (DCC-Campinplatz am Krossinsee)

Campingen (och omgivningarna) håller lite öststatskänsla men folk är trevliga och standarden motsvarar de svenska campingplatserna. Den var ganska stor och låg vid en floden med en mycket lite badplats (inte så trevlig).

Vi var tvungna att köpa en adapter för elektriciteten men med den klarar vi oss resten av resan. Under natten rasar ett våldsamt åskväder i nära 2 timmar.

T.v: Stannat för lunch på rastplats på väg mot Berlin. Det är varmt (28grader).

T.h: Vid rastplatsen fanns en rutschkana.

Dag 5       Berlin

Resan

Tar bilen in till centrala Berlin vid 9-tiden på morgonen och hittar ganska enkelt en parkering i ett parkeringshus centralt. Strax efter 17-tiden åker vi tillbaka till campingen och 19:30 lämnade vi campingen för att åka vidare och övernatta i Dresden. Anländer strax efter 22:00 till camping utanför Dresden som då är stängd. Vi campar utanför.

Berlin

Östra Berlin ger lite öststatskänsla men Berlin var i sig en särskild upplevelse, det är ju mycket man känner till och hört talas om. Vi såg dock bara de mest centrala delarna och man ska nog stanna här betydligt fler dagar och få ut ännu mer av det.

Campingen (Utanför campingen)

Det lilla vi såg av campingen utanför Dresden var att den låg inne i ett skogsområde. Det verkade inte var något särskilt men vi vet inte vad som döljde sig där inne. För vår del var campingen en grusad vändplan som dög bra till en kort övernattning. Vi var dock lite oroliga för vår säkerhet när vi sov utanför grindarna, särskilt då det var en del moped och biltrafik till och från campingen i mörkret.

T.v: Jag, Isabelle och William framför TV-tornet i Berlin.

Mitt: Jag och William framför Brandenburger Tor i Berlin.

T.h: Isabelle, William och Monire när vi äter kebab(döner) till lunch ”Unter den Linden” i Berlin.

Dag 6       till Prag

Resan

Åker tidigt (08-tiden) innan campingen öppnar för att slippa problem. Kör mot Checkien och Prag. Bilens automatväxellåda verkar gå varm uppför bergen mot Checkiska gränsen och det låter illa så vi pausar en timme. Vi fortsätter och nästan högst upp på berget är gränskontrollen där det även står poliser som förefaller leta efter något/någon. Detta är första gången vi behöver visa passen sedan avresan. Men han öppnar dem inte (vi är ju turister) utan kollar bara antalet mot oss i bilen. Vi fortsätter ned till slättlandskapet och vidare till Prag. Även i Prag blir vi stressade vid letande av campingplats. Bättre karta och förberedelse avseende vägbeskrivning till campingplatser rekommenderas. Till slut ser vi en campingskylt och ett antal skyltar leder oss till en liten undangömd camping på en privat bakgård i utkanten av Prag. Vi anlände vid 13-tiden och vid 16-tiden tar vi en buss från strax utanför campingen någon km till den moderna och billiga tunnelbanan som tar oss vidare till centrala Prag.

Campingen  (Camp Prager, www.camp.cz/prager)

Mycket trevlig liten camping gömd på en privat bakgård. Kvinnan som drev denna privata lilla camping och hennes man var mycket vänliga och hjälpsamma. Hon sålde bl a buss- och tunnelbanebiljetter vilket gjorde resan in till centrala Prag enkel.

T.v: Tidig eftermiddag och vi hade precis hittat den lilla och trevliga campingen i Prag.

Mitt: Jag och William på en bro över floden Vltava med Karlsbron i bakgrunden.

T.h: Isabelle högst upp i Karlsbrons östra torn i kvällssolens sken.

Dag 7       Prag

Prag

Tar en heldag i Prag. Åker buss och tunnelbana in till stan och kliver av på en station i närheten av slottet och St Vitus Katedralen. Bussen och tunnelbanan var modernare än i Sverige samt mycket billiga och även enkla att åka. Det enda negativa var att vi tvingades bära barnvagnen i vissa trappor då alternativ saknades. Vi gick mycket men det var inga problem eftersom Prag är mycket vackert, trevligt och fräscht. Det var dock mycket turiststad och man såg antagligen inte mycket av det genuina Praglivet. På eftermiddagen kom det en åskskur men då lyckades vi precis komma med på en båttur på floden där vi kunde sitta i restaurangdelen och förfriska oss medan vid gled fram.

T.v: Jag och Isabelle på den berömda Karlsbron med slottet och St Vitus katedralen i bakgrunden.

Mitt: Monire och Isabelle med Karlsbron samt slottet och St Vitus katedralen i bakgrunden.

T.h: Hästdroska för turister i Prag.

Dag 8       mot Neu Schwanstein

Resan

Denna dag var främst en transportdag. Vi hade bestämt oss för att fortsätta mot Italien via Salzburg men ändrar resplanerna till att åka via Innsbruck istället, vilket inkluderar att försöka se Neu Schwanstein sydväst om Munchen.

I sydvästra Checkien mot Bayern skulle vi passera ett bergsområdet med slingriga vägar uppför. Detta blev kanske den värsta sträckan för bilen (automatlådan). Det missljud som jag tidigare hört antydan till vid ankomster till campingplatser och som jag tror mig kunna härleda till automatväxellådan når onegligerbar nivå i de branta och tvära kurvorna. Vi tvingas stanna och låta ekipaget kallna i drygt en timme. Det visar sig att missljudet försvinner då bilen är någorlunda sval så vi fortsätter.

Campingen (i Landshut)

Vi campar i Landshut vid floden Isar. Det var en enkel och inte särskilt märkvärdig camping men inte otrevligt.

T.v. Uppe i bergen i sydvästra Checkien, i närheten av Tyska gränsen.

Mitt: Väl inne i södra Tyskland (Bayern) är det slätt jordbrukslandskap igen med ett fåtal mindre kullar.

Dag 9       till Neu Schwanstein

Resan

Körde stor del av dagen med ett antal stopp och lite strul (vägarbeten och två felkörningar). Framme i Schwanau ca 15:30. Checkade in på campingen och åt middag sedan tog vi bilen upp mot slottet Neu Schwanstein. Det var lite försent för att få biljetter att komma in i slottet så det fick räcka med att se det utvändigt. Från parkeringen blev det en rejäl promenad (30min) upp till slottet Neu Schwanstein och tillbaka (17:30-19:30).

Camping  (Camping Brunnen am Forggensee)

Fin och trevlig camping med roligt mini-badrum för barn samt ett underbart läge intill sjön Forggen och slättlandskapet i norr och alperna i söder.

Schwangau (www.neuschwanstein.de)

Underbart vackert landskap. Vi borde ha stannat en natt till så att vi hade fått en heldag att bara njuta av landskapet samt gått in och tittat i slottet. Det var gott om turister samt restauranger och pubar i närheten och det fanns vandringsleder samt en linbana upp i berget som båda verkade intressanta. Hit måste jag komma tillbaka!

T.v: Vi anländer till Schwanau på randen mellan alperna och Bayerska slätten.

Mitt: Slottet Neu Schwanstein syns på en klippa intill alperna.

T.h: Neu Schwanstein taget nedifrån parkeringen varifrån vi promenerade (30min) upp till slottet.

T.v: William och jag, taget uppifrån Neu Schwanstein ned mot nordväst.

Mitt: Neu Schwanstein taget från Marie brücke.

T.h: Marie brücke med andra turister på.

Dag 10     till Torbole vid Gardasjön

Resan

Tidskrävande men vacker körning genom Alperna. Körde längre än planerat, ända till Gardasjön. Det blev en lite för lång dagsetapp så vi var rätt trötta på att åka bil när vi anlände till Gardasjön. Och det blev inte bättre av att den första kampingen var full och att det var näst intill omöjligt att vända i den smala gränden utanför kampingen. Lyckligtvis fick vi en broschyr med telefoner till de lokala campingarna samt två olika tips som hjälpte oss att hitta en plats på en camping 1km därifrån. Totalt kostade dagen körning 29 Euro i vägavgifter, 8 Euro för Brennertunneln samt 12 Euro för motorväg i Italien från gränsen fram till Gardasjön.

Campingen

Se dag 11.

T.v: Första biten från Schwanau gick längs en å med kraftiga forsar. Vi borde stannat någon dag till i Schwanaus omgivningar.

Mitt: Vi korsade Österrike och Alperna vilket var en upplevelse.

T.h: Liten alpsjö en bit in i Österrike. Så vackert att vi borde tagit oss någon dag extra genom alperna.

T.v: Automatlådan blev varm så strax efter Innsbruck fick bilen svalna inför de sista uppförsbackarna upp mot Brennerpasset och ut ur Österrike.

Mitt: Vägen gick genom tunnlar och ”broar” längs alpsidorna.

T.h: På väg ned mot byn Torbole vid norra änden av Gardasjön.

Dag 11     Gardasjön

Resan

Ingen resa. Startade inte ens bilen. Njöt av riktig värme i närområdet kring campingen vid Gardasjön.

Campingen (Camping Maroadi, www.campingmaroadi.it)

Enkel och packad kamping men med fint läge mot Gardasjöns norra strand, i Torbole.

Torbole vid norra Gardasjön

Det var mycket vackert och varmt så nu bytte vi till shorts för en vecka framåt. Dock var det kallt i vattnet så vi badade aldrig här. Det var populärt för vindsurfare och seglare eftersom det blåser/drar skapligt här då bergen smalnar av likt en tratt.

T.v: Monire och Isabelle vid ”Lago di Garda” i Italien. Här la vi undan långbyxorna för ett tag.

Mitt: Norra delen av Gardasjön är populärt för vindsurfare trots att vattnet är kallt. Delvis för att en alpflod rinner in här.

T.h: William leker i skuggan av ett träd.

T.v: William, Monire och Isabelle på sin nya cykel som hon fick strax före Schwangau i Tyskland.

T.h: Hela familjen ska prova den lokala pizzan till lunch.

Dag 12     Gardasjön

Resan

Transport från norra till södra Gardasjön, ca 2 tim, längs den spännande vägen längs Gardasjöns västra kant och delvis inuti berget. Bergslandskapet övergår till ett flatare landskap ju längre söderut man kommer. Från broshyrer har siktat in oss på en kamping vid Desenzano.

Campingen (San Francesco, www.campingsanfrancesco.it)

San Francesco vid Desenzano var en dyrare (52 Euro/natt) fem stjärnig kamping med pool. Den kändes dock inte så städad och välordnad som en femstjärnig camping borde vara. Badplatsen vid Gardasjön var inget särskilt men vattentemperaturen var varmare än i norra delen. Vi föredrog dock poolen trots att vi fick en tillsägelse för att vi missat att köpa och ha de obligatoriska badmössorna för bad i poolen.

Desenzano vid södra Gardasjön

Södra Gardasjön är mysigt men bergen når inte hit ned når inte bergen så landskapet är inte lika imponerande som i norra delen av sjön.

T.v: På väg söderut längs östra sidan av Gardasjön.

Mitt: Isabelle blev trött så William fick låna ut vagnen och åka bärsele.

T.h: Isabelle i poolen på Francesco campingen, innan vi skaffa badmössor.

Dag 13     till Fusina

Resan

Körde från Gardasjön till camping i Fusina, sydväst om Venedig. De ca 14 milen tog 4 timmar (2 tim körning, 1 tim vila & 1 tim kö vid betalstation för motorvägen). Motorvägssträckan (ca 13mil) kostande 9 EUR. PÅ vägen fick jag ryggskott när jag höll Isabelle för att kissa och blev hjälplös resten av kvällen (gick på alla fyra när jag lossade husvagnen).

Camping (i Fusina)

Campingen låg intill havet med Venedig tvärsöver. Båtar till Venedig avgick varje timme och det tog ca 20min. Ofta blev båtarna fulla och då får de sista i kön vänta en timme på nästa båt (!Italien).

Alldeles intill land utanför campingen gick en fartygsled med stora färjor och lastfartyg på mindre än stenkasts avstånd och på natten somnade vi till en kraftig lukt av dieselångor. Det var också väldigt myggigt, även med norrländska mått mätt. Dessutom var myggen snabbare och svårare att ta än de svenska. Eftersom vi inte hade någon luftkonditionering och det var mycket varmt var det omöjligt att sova med fönstren stängda. Vi blev alltså ganska myggbitna och sov inte bra.

T.v: Motorvägen mot Venedig.

T.h: Från husvagnen Fusina camping mot Venedig som syns på andra sidan vattnet.

Dag 14     till Venedig

Heldag i Venedig.

Tog båten in till Venedig. Tur&retur =  9 EUR per vuxen och gratis för barnen. På väg tillbaka till campingen fick vi ej plats på första färjan hem till campingen och fick vänta 1 timme på nästa.

Camping

Vaknade till dieselångor. På kvällen var det myggigt men inga dieselångor.

Venedig

Venedig är trevligt i och med kanalerna men nedgånget och delvis fallfärdigt. Utan kanalerna, broarna och San Marko-torget var det som vilken gammal risig Medelhavsstad som helst. Visst var det speciellt men det kändes lite enformigt. Vid det här laget på resan var vi lite mätta på upplevelser så det var väl därför vi inte upplevde det som resans höjdpunkt.

Det blev mycket promenerande. Då alla broar hade trappor, och det är mycket broar, var vi tvungna att gömma barnvagnen och bära William i bärselen. Lyckligtvis hade jag nästan blivit av med ryggskottet. Att hitta i labyrinten av smala gränder var dock inte alltid helt enkelt.

Venedig kan vara ganska dyrt även om det går att hitta mat, dryck och glass för normala priser. Särskilt Gondolerna var dyra, 80 Euro för en halvtimme eller 180 Euro för en timme skulle det kosta för oss fyra. För barn var det ofta gratis i Italien men för Gondolfärd räknades vi som fyra vuxna. Vi åkte därmed aldrig Gondol.

T.v: Parkerad Gondol i Venedig. 80 Euro för en halvtimme skulle de ha för oss fyra (barnen kostade som vuxna).

Mitt: Alla broar i Venedig hade trappor så vi gömde barnvagnen tills vi skulle tillbaka.

T.h: Isabelle på San Marko-platsen.

T.v: Uppifrån bron Rialto (Ponte Rialto). Det var mycket varmt så vi köpte en sjal åt William som skydd för solen och tog av honom kläderna.

Mitt: Bron Rialto över stora kanalen (Canal Grande).

T.h: Många smala gränder och kanaler.

Dag 15     till Fiori

Resan

På campingen i Torbole hade vi fått låna en bok över campingar i Italien och kopierat några sidor. Därför viste vi att det skulle finnas fina campingar med pooler norr om Venedig längs en lång sandstrand mot Adriatiska havet. Vi fokuserade på ett fåtal campingar och åkte dit för att försöka få en plats. På första campingen tog de inte in någon på mindre än en vecka men på det andra försöket fick vi en plats på Fiori camping.

Camping (Dei Foiri, www.deifiori.it)

Fiori camping var en mycket fin och städad camping med pooler och med sandstrand vid Adriatiska havet. Priset var totalt 42 Euro per natt för oss vilket vi ansåg att det var väl värt. Särskilt i jämförelse med San Francesco vid Gardasjön som var betydligt sämre men ändå dyrare. Vi fick dock acceptera att det var siesta mellan 13-15 då man skulle vara tyst och poolerna inte fick användas. Vi brukade gå ned till stranden där det var okej att leka. Vid 16-tiden varje dag sprayade man buskar och träd mot mygg vilket gjorde att det inte var så myggigt campingen.

Lido di Jesolo

Stranden längs Adriatiska havet, Lido di Jesolo, nordost om Venedig finns många lyxiga och fina campingar i samma klass som finare charterresehotell. Vi rekommenderar området om man gillar sol och bad samt vill göra dagsturer till Venedig.

T.v: Direkt ned på stranden, äntligen fick Monire sola och bada på allvar.

Mitt: Mycket barnvänlig pool.

T.h: Cafe/bar och restaurang låg intill poolen.

Dag 16     till Venedig

Aktivitet

På dagen bad och så vid campingen och på eftermiddagen båtresa från Punta Sabbioni in till Venedig (tur&retur 6 EUR per vuxen, gratis för barnen). Tog bilen 2-3km från campingen till båten (parkering 5 EUR).

Camping

Fiori camping, se dag 15.

Venedig

Se dag 14.

T.v: Båt (lokaltrafik) in till Venedig.

Mitt: Båten närmar sig Venedig.

T.h: På medeltiden förekom regelbundna maskeradkarnevaler i Venedig vilket blivit ett tema för att tjäna pengar av turister.

T.v: Suckarnas bro (Ponte dei Sospiri) i Venedig, som fångarna gick över till fängelset.

Mitt: Man kan inte begära att barnen ska orka gå lika mycket som oss.

T.h: Venedig är säkert mycket romantiskt på kvällen, om man hade haft barnvakt. Vi åkte tillbaka vid 20-tiden.

Dag 17     i Fiori

Aktivitet

Hela dagen på campingen med bad i havet och i poolen. Detta var sista kvällen vi hade bokat. Eftersom det var så härligt försökte vi förlänga med en dag till men de hade redan bokat bort våran plats till någon så vi bestämde oss för att förbereda oss på avresa nästa morgon.

Camping

Fiori camping, se dag 14.

Dei Fiori på Lido di Jesolo

Mycket varmt och bara bad med varmt vatten i havet och i poolen. Det var härligt och vi borde ha unnat oss någon dag till.

T.v: När poolerna var stängda och det skulle vara lugnt på campingen mellan 13-15 lekte vi i havet. William sover i barnvagnen.

Mitt: Med så behaglig vattentemperatur kan även jag bada.

T.h: I skuggan av några träd badade William med oss i poolen.

Dag 18     till Österrike

Resan

Åkte från Venedig ca 08:00 körde fel förlorade 45min innan vi kom ut på motorvägen. Vi åkte förbi Udine in i Österrike förbi Villach och stax efter Spittal körde vi av mot en camping vid en sjö, Milltättersee, vid Seboden. Där fanns flera campingar och vi tog första bästa. Vägtull för motorvägen hela sträckan i Italien till Österrike kostade ca 11 EUR.

Camping (Johann Penker i Seeboden)

Penker i Seeboden var en ganska enkel och inte så stor camping men helt okej för en natt. Till kampingen fanns en enkel men trevlig badplats i sjön Millstätter, där vi badade.

Seeboden

Seboden ligger trevligt vid alpsjön Millstätter. Det var ingen sandstrand men det var en härlig känsla att bada i det friska (osalta) vattnet omgiven av de vackra alperna. Temperaturer var endast ett par grader lägre än i Italien, både i vattnet och luften. Däremot var det betydligt svalare och behagligare under natten. Det skulle mycket väl vara lämpligt att avsätta någon fler dag här eftersom det i närområdet fanns flera turistattraktioner som bergbana etc..

T.v: Strax norr om Udine skymtar alperna vid horisonten.

Mitt: På väg upp i Italienska alperna.

T.h: Bad i den friska alpsjön Millstätter.

Dag 19     till Tyskland

Resan

Åkte vidare norrut. Genom Tauerntunneln och Katschbergtunneln kostade det totalt 9,5 Euro. Hade tänkt stanna i Salzburg men det åskade och regnade så häftigt att vi fortsatte in i Tyskland. Efter ett tagstannade vi vid en sjö, Chimseee, men vädret var inte särskilt bra så vi fortsatte några mil till innan vi bestämde oss för att stanna för dagen. Vi chansade och följde skyltar mot en sjö eftersom vi hade fått känslan av att det fanns en kamping vid nästan varje sjö. Där fanns mycket riktigt en camping men sjön var inte badvänlig, mer en fågelsjö. Vi övernattade i alla fall. På natten blev det ett våldsamt och långt åskväder som varade i timmar med extrema smällar, ungefär som det vi hade i Berlin men något mer ihållande.

Camping

Någonstans drygt 5 mil söder om Munchen, vid Weyarn, låg denna enkla och lilla campingen som endast lämpar sig för övernattning. Något annat finns inte att göra här så undvik den om ni kan.

Weyarn

Visst är det intressant att komma av motorvägen för att se lite av landet men det kan göra någon annanstans likaväl. Vi borde ha stannat tidigare t ex vid sjön Chimseee som var betydligt bättre men vädret gjorde att vi prioriterade att tillryggalägga fler mil.

T.v: Direkt efter att vi kommit ur Tauerntunneln, i norra änden, stannade vi på lämplig rastplats och åt lunch.

Mitt: Påväg ner ur alperna tonar molnen upp sig. En av tjugotalet borgar som vi passerade genom alperna på vägen ner och hem.

T.h: Isabelle har just gett fåglarna bröd vid sjön intill campingen.

Dag 20     till Löwenstein

Resan

Åkte vidare nordväst förbi Munchen och korsade alltså resvägen ned mot Italien. Vi hade hittat en sträcka i kartboken norr om Bingen, väster om Frankfurt, med mycket borgar och tänkte att vi kunde åka mot den. I kartboken fanns också ett urtidsmuseum utsatt ca 4 mil sydväst om Stuttgart där vi stannade till. På museet fanns lokalt utgrävda fossil på enorma fiskar, snäckor och liknande från Dinosaurietid eller tidigare.

Camping (Breitenauer See, www.breitenauer-see.de)

Camping (5-stjärnig) i Löwenstein söder om Heilbronn. Stor camping med bra toaletter, lekplatser och trevlig omgivning i form av vinodlingar samt en ganska bra badsjö på gångavstånd (5-10min). Förstår ändå inte riktigt varför den hade 5 stjärnor när det inte gick att jämföra med Fiori camping och saknade den där mysiga känslan. Tvättade kläder (en tvättmaskin & en torktumlare) vilket kostade 5,2 Euro.

Löwenstein

Gott om vinodlingar/vingårdar i området. Badsjön låg utanför campingen och var även en populär badplats för lokalbefolklingen.

T.v: Södra Tyskland och har lämnat alperna bakom oss.

Mitt: Stannade till vid ett urtidsmuseum söder om Stuttgart.

T.h: Isabelle leker på en av campingens lekplatser.

Dag 21     Löwenstein

Aktivitet

Stannade en dag för att vila ut lite. Monire hade sett ett köpcenter bara några få mil innan campingen så vi åkte tillbaka dit för att titta men allt var stängt eftersom det var söndag. Tydligen är det stängt på söndagar i Tyskland. Åkte lite på landsbygden och stannade till i en by där det var någon slags hembyggds festival. Det fanns ett litet tivoli där Isabelle och jag lekte lite. På eftermiddagen badade vi eftersom det var bra väder.

Samma, se dag 20.

Löwenstein med omgivningar

Vinodlingar nästan överallt, mycket trevlig omgivning.

T.v: Isabelle får leka av sig lite i en karusell.

Mitt: Charmig gammal arkitektur.

T.h: Vingårdar nästan överallt gav ett trevligt intryck.

T.v: Vi badade trots att temperaturerna nu sjunkit ett par grader till i jämförelse med Seeboden (dag 17). Vinodlingar i bakgrunden.

Dag 22     längs Rhen

Resan

Åkte vidare mot sträckan med borgarna väster om Wiesbaden. Det visade sig att det var längs floden Rhen och mycket vackert med ännu mera vingårdar. Tyvärr började det regna då vi åkte denna vackra sträcka annars hade vi stannat och campat här. Denna vackra sträcka längs Rhen är definitivt värd att avsätta någon dag för. Vi åkte den östra sidan vilken kändes som ett bra val. Det verkade dock finnas flera campingar längs den västra sidan. På grund av vädret rullade vi vidare för att tillryggalägga lite mil och komma närmare hem. Vi tog en mindre väg mellan Marburg och Kassel och stannade på en camping i Jesberg.

Campingen (i Jesberg)

På campingen i Jesberg blev vi trevligt bemötta trots att campingens reception var stängd och obemannad. Campingen var inget särskilt men erbjöd en lekplats samt en lugn och billig övernattning. Det var nämligen resans billigaste övernattning. De verkade ovana med sådana som bara övernattar och drar vidare men alla var väldigt trevliga. Många verkar ha campingar som återkommande sommarställe och ungdomarna verkade tyckta att det var spännande med nytt och ovanligt folk på campingen.

Resmålet

Denna vackra sträckan längs Rhen är definitivt värd att avsätta någon dag på.

I området mellan Marburg och Jesberg fanns grottor och andra utflyktsmål som vi undersökte i broschyrer på campingen. Det var dock inget som vi nappade på fullt ut.

T.v: Rhen vid Rudesheim väster om Wiesbaden. Många gamla borgar längs dalen.

Mitt: Mycket vinodlingar längs branterna ner mot Rhen.

T.h: Denna vackra stäcka längs Rhen bör upplevas i bättre väder.

Dag 23     förbi Hamburg

Resan

Åkte vidare för att komma hem så fort som möjligt. Västra Tyskland var betydligt mer kuperat med långa backar upp och ner. Det kändes mer påfrestande för bilen här än genom Alperna. I kartan (Motormännens Europa Atlas) fanns Serengetis nöjes- och  djurpark utsatt. Det blev ett lämpligt uppehåll så vi letade oss dit och stannade i 5 timmar. Inträde till allt för hela familjen kostade 40 Euro. Där tittade vi på apor, åkte karuseller och liknande samt safari med bilen bland lejon, tigrar, giraffer etc.

Därefter åkte vi vidare till Hamburg där vi letade camping. Hittade en inne i en stadsdel men den var liten och fullbelagd så vi fick krångla oss därifrån och åka vidare. Klockan 22:30 kom vi fram till en camping i Bad Bramstedt som var stängt men mannen kom ut och öppnad för oss.

Campingen (i Bad Bramstedt)

Campingen var på en privat tomt och ganska enkel. Den är helt okej för övernattning men inte med så särskilt trevlig atmosfär.

Resmålet

Serengeti var trevligt för familjer med barn under tonåren men antagligen tråkigare för tonåringar, men det beror på vad man har för krav för stunden. Tivolit var av lite snällare art, inte riktigt i Grönalund nivå och än mindre jämförbart med Liseberg. Ap-parken gav motsvarande intryck men safariparken bland Lejon, Tigrar och dreglande Giraffer var lite mer spänning.

T.v: Västra Tyskland var betydligt mer kuperad än östra Tyskland. Främst med stora kullar upp och ner.

Mitt: Serengeti djurpark och nöjespark är på familjenivå, inget anmärkningsvärt.

T.h: Isabelle fastnade för nöjesfältets enda riktigt vågade karusell.

Dag 24     till Husum

Resan

Hade tänkt köra in till Danmark men först skulle jag bara fylla upp husvagnen med lite öl. For in i Flensburg för att söka efter ett köpcenter där vi kunde köpa alkohol. Hittade inget riktigt köpcenter och handlade till slut i en livsmedelsbutik mitt i stan. Gick tillbaka till husvagnen med barnvagnen full med öl och William i famnen. De hade dock inte riktigt den öl jag ville ha och barnvagnen rymde inte tillräckligt mycket så jag var inte nöjd. På vägen ut ur stan hittade jag en annan alkoholbutik där vi stannade till och handlade lite mer. Efter det fick det räcka även om jag inte var riktigt nöjd med priserna, hade sett bättre priser tidigare under resan. Nu skulle vi fortsätta norrut men efter allt strul så hade vi bränt flera timmar och alla var less på att åka bil så vi bestämde oss att bara göra en liten ansträngning till en camping i Husum vid västra kusten mot Nordsjön. Förhoppningen var att kusten skulle vara trevlig både för kvällen och för nästa dags fortsatta resa. Vi blev lite besvikna.

Campingen (vid Husum)

Enkel och normal camping utanför Husum. Campingen låg intill havet som hade dragit sig tillbaka så att det bara var lervälling kvar. Dagen efter var vattennivå något högre men långt ifrån badvänligt.

Resmålet

Husum vid Nordsjöns kust i nordvästra Tyskland, några mil från Danmark, var ingen större upplevelse. Visserligen var vädret dåligt men vi såg inte någon trevlig badstrand. Däremot fick vi se effekterna av tidvatten.

T.v: På campingplatsen i Husum med Nordsjön i bakgrunden.

Dag 25     till Linköping

Resan

Körde in i Danmark där vi letade badställen. Vi hittade ett skapligt ställe direkt efter Stora Belt-bron men det var kallt i vattnet och det luktade lite havsunk. Vi stannade någon timme innan vi for vidare. När vi väl kommit på svensk mark på kvällen bestämde vi oss för att köra ända hem till Linköping. Vi kom fram strax efter 03 på natten.

Campingen

Ingen, körde ända hem.

Resmålet

Danmark var inte så märkvärdigt från bilen (liknade Skåne). Vi hittade en fin strand men det var inte varmt i vattnet (dålig sommar) och det luktade illa av havstång.

T.v: På väg mot ”Stora Belt”-bron.

Mitt: Svängde av till en badplats direkt efter ”Stora Belt”-bron som syns i bakgrunden.

T.h: När vi passerar över Öresundsbron.

Dag 26

Hemma i Linköping var brevlådan proppfull och gräsmattan överväxt.

Efter 5 veckor (1.5 i Liden och 3.5 i Europa) hemifrån behövde gräsmattan klippas.

Praktiska detaljer

Eluttag

Eluttagen och stickproppar var i alla länder av samma typ som i Sverige samt 50Hz, 230VAC. Nästan alla campingar hade dock elskåp som krävde en adapter (CEE 1-fas). Antagligen är det standard i alla moderna husvagnar.

Barnen i bilen

Vår dotter Isabelle (3,5år) tittade på Pippi och Emil på DVD (NextBase) under körning samt andra aktiviteter med böcker, ritblock och små leksaker som införskaffades under vägen. Hon var väldigt duktig och klarade resan över förväntan.

Vår son William (0,5 år) sov mycket, särskilt i början av resan, och körningen planerades mycket efter hans sovtider. Ibland var vi dock tvungna att lyfta honom ur bilbarnstolen trots att vi körde. Jag tror det hade varit betydligt svårare med en 1-2 åring som inte sover lika mycket och inte kan pyssla på egen hand eller titta i böcker och på DVD.

Karta

Vi hade endast Motormännens Europa Atlas. I den finns vissa campingar utsatta men det finns betydligt fler i verkligheten. På landsbygden där det finns få vägar att välja mellan duger Motormännens Europa Atlas utmärkt men kring städer eller där det finns mycket vägar saknade jag en mer detaljerad karta eller en bra vägbeskrivning till campingarna. GPS är att rekommendera om man har adresser till campingarna som kan programmeras in.

Campingar

Vi hade inga problem att få plats på campingar utan bokningar, bortsett från i Torbole vid norra Gardasjön där det var fullt med tyskar och holländare. Några turister var dock hjälpsamma och hänvisade oss till några andra campingar. Tredje försöket gav oss plats på en camping nära stranden. Mobiltelefonen var också till bra hjälp.

Körning

Jag tyckte det var enkelt att köra motorväg och hålla samma tempo som lastbilarna, ca 95km/h. En stor del av vägarna var 2-filiga (särskilt i Tyskland) vilket passade bra. Generellt var bilkörningen inte alls svår bortsett från vid letande av camping i vid storstäder. Det svåra med husvagn är ju att vända snabbt om man kört fel.

Olyckor

Vi kom förbi vid två olyckor strax efter att de skett, en på motorväg utanför Munchen och på en småväg nordost om Venedig. Själva klarade vi oss utan dramatik.

Pass

Endast in och ur Checkien behövde vi visa passen. Däremot ville alla campingar ha minst ett och ibland alla passen.

Valutor

Euro gjorde det väldigt smidigt. Efter att vi lämnat konservativa Sverige var det endast i Checkien vi behövde växla pengar och räkna om valuta. Antagligen kommer Checkien att ansluta sig till Euron före Sverige.

Vägar

205?

667

Linköping

Årsmärket för campingkortet, 90kr. (Av 165kr var 30 kr för el.)

20040707

Färja; Trelleborg (avg23:00) till Rostock (ank06:30)

228?

517

Örkeljunga

2298

Färja 1418kr för bil med husvagn under 12 meter. Totalt 2298kr inkl fyrbäddars hytt.

20040708

Berlin (Krossinsee)

253?

644

70 EUR i Neu Zitau

138

15 EUR

El-adapter kostade 15 EUR att köpa. Den användes under resten av resan. Samt deposition 25 EUR, som vi naturligtvis fick tillbaka.

20040709

357?

303

33 EUR

Camping 25.5 EUR + 7.5 EUR för elen (körde för mycket värme).

20040714

Gardasjön (Torbole)

20???

387???

239

26 EUR

184

20 EUR

Vägavgift: 8 EUR för Brennertunneln samt 12 EUR för hela motorvägen i Italien.

20040715

257

28 EUR

662

72? EUR påväg mot Vicenza.

9 EUR

Sträckan (ca 13mil) kostande 9 EUR.

20040718

Venedig (Fusina)

422

257

28 EUR

18 EUR

Båtresa tur&retur Venedig =  9 EUR per vuxen och gratis för barnen.

20040719

427

20040720

428

17 EUR

Båtresa tur&retur Venedig 6 EUR per vuxen samt parkering 5 EUR.

20040721

68 EUR före Spittal

101

11 EUR

Vägtull ca 11 EUR i Italien för motorvägen hela sträckan.

20040723

söder Munchen

486

9,5 EUR

Vägtull Tauern & Katchbergs tunnlarna 9,5 EUR.

20040724

Löwenstein söder Heilbronn

30?

516??

745

81 EUR Boll söder Heilbronn

5,2 EUR

Tvätta kläder på campingen (en tvätt maskin & en torktumlare) kostade 5,2 EUR.

20040725

515

56 EUR ca 5 mil s Hannover

40 EUR

Serengetis nöjes- & djurpark, 40 EUR hela familjen.

20040728

101

718

1000

Storabeltbron = 375 DKKR & Öresundsbron =560 SEKR.

20040730

Totalt resekostnader ca:

16871

Kr

Tabellen visar resekostnader avseende bränsle, camping och övrigt (väg, bro, tunnel, och färjekostnader). Utöver detta gissar vi att det gick fickpenger för ca 10 000kr. Kostnaderna är från kvitton men omräknat till kr och alltså ganska exakt. Sträckan (milen) antecknade jag (nästan) varje dag. Jag glömde det ganska ofta (de med ’?’) och har uppskattat/gissat i efterhand. Totalsträckan är dock exakt.