Tribologi
Tribologi är den vetenskap som behandlar friktion, smörjning och slitage. Vi vet alla att en droppe olja eller klick fett kan
göra underverk när det börjar gnissla. Helt plötsligt fungerar saken åter och oljudet försvinner. Om vi valt rätt smörjmedel
och fortsatt att tillföra detta vid rätt tillfälle och på rätt sätt, kommer vi inte att få några problem framöver. Väljer vi
däremot fel smörjmedel kan det få oönskade följder. Här följer dyrbar information om smörjning av Hammondorgeln samt vilka
oljor som är bra och vilka som är mindre bra. Analys av original Hammondoljan från 1940, samt analys av dagens "hammond oljor"
ligger till grund för denna rapport. Jag (Magnus Fyrberg) fick lära mig i tidigt skede att det inte spelade någon roll vilken olja man använde
för att smörja en tongenerator, bara den hade låg viskositet. Jag tyckte det lät märkligt och började forska i ämnet. Efter att
ha sett vad felaktiga oljor åstakommer för skador på bomullstrådarna och glidlagren är vi på MAFY´s HAMMOND & LESLIE SERVICE övertygade om att oljans sort och
egenskaper spelar stor roll. Efter att ha forskat i dom olika oljornas uppbyggnad, egenskaper och verkningar är vi helt och
hållet övertygade om att original oljan fungerar utmärkt om den används på rätt sätt. Låt oss förklara vad vi menar med rätt sätt.
|
Tribologi
Då tongeneratorn var ny och smörjdes med original oljan kunde den egentligen köras mycket länge utan att smörjas, eftersom oljan var
långtidssmörjande. Med tiden kom universaloljorna med mycket lösningsmedel och kort smörjtid. Många smörjde sina orglar med den
nya oljan som då löste upp originaloljan tack vare sitt starka lösningsmedel. Därefter smörjde den glidlagren under ett betydligt
kortare tidsspektrum. Under årens gång kunde tongeneratorn smörjas med många olika universaloljor och vissa är rent av skadliga
för naturmaterialet bomull. Det är inte ovanligt att både bomullstrådar och glidlager är igensatta som ett resultat av smörjning
med felaktiga oljor. Vad vi menar med rätt sätt är att innan man i nuläget använder originaloljan bör tongeneratorn rengöras med
ett särskillt rengöringsmedel som löser upp olja utan att skada vare sig lager eller trådar. Denna noggranna och
välbehövliga rengörning kan först genomföras då tongeneratorn tagits ut ur orgeln. Efter rengörningen dimmsmörjer vi varje enskilt
glidlager med originaloljan i fyra steg. Steg ett med en extremt lågviskös Hammondolja. Den har så låg viskositet att den tränger igenom
porerna på huden och fungerar som ett lösningsmedel. Fördelen är att den har inga andra beståndsdelar som kan ge kemiska reaktioner med
original oljan. Därefter ökar vi viskositeten i ytterligare tre steg tills sista smörjningen är med original Hammondoljan.
Sen kan man årligen använda sig utav original oljan. Använder man originaloljan utan att ha rengjort
tongeneratorn från gammal univeralolja kommer bomullstrådarna inte kunna förse glidlagren med olja genom kapilärverkan.
|
Hjärtat i en Hammondorgel är tonhjulsgeneratorn, som på denna bild ses underifrån.
|
Tonhjulen är monterade i generatorn om par i fack där glidlagren smörjs genom bomullstrådar. I mitten på tongeneratorn, under filterkretsarna finns ett avlångt kärl
med en filt i botten. Från kärlet fördelas bomullstrådarna till varje glidlager. Årligen bör detta kar fyllas med olja. Mängden varierar beroende på
modell av tongenerator och på vilken olja du använder. På bilden till vänster ses ett tonhjulspar i ett fack. Tittar du noga ser du även två bomullstrådar
som förser dessa glidlager med olja genom bomullstrådarnas kapilärverkan.
Varje tonhjulspar består av ett tonhjul med få tänder (lägre frekvens) och ett med fler antal tänder (högre frekvens). Lågfrekvens pickupen är avstämd
med en filterkrets som har sin resonans vid den bestämda låga frekvensen och högfrekvens pickupen har sin filterkrets avstämd så att resonansfrekvensen överenstämmer
med sin bestämda höga frekvens. På detta sätt minskas risken för överhörning.
|
Olika oljor
Här följer en kort beskrivning av några av dom oljor vi låtit analyseras.
Original Hammond olja
.................................................................................................................
Original Hammondoljan såldes till en början i glasflaskor. Oljan är färsk ganska så genomskinlig, men
gulnar vid exponering av solljus. På 40-talet gick Hammond ifrån glasflaskor och började sälja oljan i plåtburkar istället. På så vis
förvarades oljan utan att exponeras av solljus. Oljan tappar dock ej sin smörjande egenskap i takt med att oljan gulnar men säkerligen har
mången genom åren blivit ängsliga över att oljan bytt färg. Men även fast oljor förvaras i mörka kärl gulnar dom med tiden av ett resultat
från reaktion med syre som fylls i kärlet efter varje öppning.
Denna olja är mycket ren, klar och fri från adiativer/tillsatser. Mycket lämplig till sitt ändamål i Hammondorglar.
|
|
|
Hammond Suzuki olja
.................................................................................................................
Denna olja är egentligen begynnelsen och drivkraften till denna rapport. Allt började då jag (Magnus Fyrberg) av en händelse kom över
specifikationen till Hammond Suzuki´s olja och såg att detta var en modern hydraulolja full med adiativer. Jag blev mycket förvånad
då jag i USA läste på flera håll där denna olja såldes att detta var "originaloljan" och att vissa personer använde den näst intill som
parfym bara för att lukta "äkta Hammond".
Jag kontaktade bolaget som raffinerar och säljer denna hydraulolja och frågade om det kunde vara
möjligt att denna olja var lämplig till kapilärsmörjning av ett hundratal glidlager genom tunna bommulstrådar. Jag förklarade att
symaskinsoljor med många tillsatser sätter sig i bommulstrådarna och försvårar smörjningen. Efter mina frågor fick jag till svar att denna
hydraulolja lämpar sig inte i längden till detta ändamål då adiativerna kommer att fastna i bommulsgarnet. Men till hydraulsystem var denna olja
mycket lämplig då den hade goda smörjegenskaper tack vare sina tillsatser. Den innehåller även skumdämpande tillsatser och det är dom som gör hydrauloljor
så aggresiv mot huden.
Därefter började jag köpa på mig oöppnade, men även öppnade flaskor och plåtkärl med Hammondoljor från olika tidsepoker. Denna samling oljor
analyserades och hjälpte mig att hitta en lämplig olja som liknade originalet med samma basolja, viskocitet och utan några adiativer.
|
|
|
Davenports olja
................................................................................................................
En färglös och luktfri medicinsk vitolja, helt baserad på parafin med lägre viskositet än original Hammondoljan. Framtagen åt läkemedelsindustrin
och livsmedelsindustrin.
Finns att köpa hos MAFY´s HAMMOND & LESLIE SERVICE om kunden föredrar att fortsätta med samma olja.
|
|
|
Universalolja
.................................................................................................................
Hit hör tex symaskinsolja. Denna flaska är såld i Sverige av en tekniker som betygade att
att detta var den original Hammondoljan som alltid använts av Hammond. Jag betvivlar starkt att denna olja någonsin rekomenderats
av Hammond teknikerna i USA. På 30-talet såldes Hammondoljan i glasflaskor, därefter gick dom över till plåt
burkar och vidare till plaströr. Original Hammondoljan har alltid varit ljus och fri från grummlig bottensats. Den var ljus från början men gulnade
med åren. Den gulnade fortare i genomskinlig glasflaska.
|
|
|
Denna universalolja hade höga
askhalter och höga halter av
adiativer (tillsatser). Detta gör
att oljan sedimenterar och får
en grummlig bottensats. Detta är
inte bra för bomullstrådarna då
sediment partiklar fastnar i det
spunna bomullsgarnet och gör
det svårt för oljan att sugas
upp genom kapilärkraften.
Bilden till höger illustrerar
hur bottensatsen släpper från
flaskans botten då den vippas.
Diffusionen försöker återskapa
jämvikt, men brända partiklar
sedimenterar åter igen och blir
en ny bottensats.
...................................................................................................
|
|
|
ORIGINAL LESLIE OLJA
................................................................................................................
I mitt sökande efter Hammondolja kom jag över original LESLIE OLJA från begynnelsen. Den var lik original Hammondoljan i det
avseendet att den inte innehöll några tillsatser. Dock var viskociteten högre vilket är lågiskt då en tunn Hammond olja
skulle tack vare cenrifugalkraften slungas ur Leslie motorerna och kladda ner framför allt o-ringarna som måste vara oljefria.
Tack vare analys av denna original LESLIE OLJA kunde jag hitta en olja som var ekvivalent.
|
|
|
..............
|
|
|
|
DAGENS LESLIE OLJA FRÅN USA
................................................................................................................
Mycket högre viskositet än original LESLIE OLJA. Klibbigare konsistens med trolig tanke att
övervinna centrifugalkraftens verkningar. Men original oljan fungerar tillräckligt bra i det hänseendet.
Däremot har denna olja svårare att sugas upp av filtmaterialen runt axlarna på motorerna vilket
beror på klibbigheten och ytspänningen hos denna olja. Denna olja innehåller adiativer vilket syns som
grummlig fällning till skillnad från originalet som är klar och fin.
|
|
|