Februari 2003 
Projektet börjar!

 

 

 

Storleken på båten är bestämd, hon blir 9,95 x 3,33. Större båtar kostar bara mer. Hon kommer att ha en vingköl. Vingen kommer att göra henne stabilare och ge henne bättre kryssningsegenskaper. Båten kommer att byggas i höghållfasthetsstål, som gör henne ca 700 kg lättare än om hon skulle byggas i vanligt fartygsstål. 

Hur båten ska se ut inuti är inte bestämt ännu. Ursprungsförslaget har ändrats flera gånger, men snart tror jag att har bestämt även det.

Det finns ju väldigt många olika sätt att bygga en båt, och under denna process kommer jag nog att få stå inför oräkneligt många val. Vissa saker har jag en bestämd uppfattning om, till exempel masthead och kutterriggad, akterhytt, toalett akteröver och stark motor.
Jag vill också ha ett utanpåliggande roder. Fördelarna är att man slipper hjärtstocken. Får man en skada på den (vilket inte händer ofta, men när det händer är problemet ofta allvarligt) är det svårt, om inte omöjligt att göra något åt det. Man slipper också ett hål i båten. Utanpåliggande roder är mer sårbart, men är lättare att reparera.
Däcket ska vara så rent som möjligt, de neddragna fallen ska ligga ”ur vägen”. Många bra fästpunkter från början.

Toaletten brukar vara ett kärt samtalsämne. Det finns många berättelser om stopp, översvämningar, full septitank och ingenstans att tömma den, läckage med mera. Varför inte en mulltoa istället? Jodå, sådana finns för marint bruk. Inte i Sverige, men däremot i Kanada. Jag tycker det är en ypperligt bra lösning på problemet, och en sådan ska jag förstås ha.
En bra skriv-arbetsyta, som inte är det stora bordet i salongen, är en viktig detalj. Det kan vara samma plats som navigationsbordet, men att det ska ha två ändamål är bra att tänka på från början.

Ett bra utrymme i sittbrunn för blöta linor och liknande.
Motorutrymmet ska vara lättåtkomligt, från alla håll. Hur många människor har inte svurit oräkneliga gånger över att man inte kommer åt?
Vattentäta skot är ett måste. Minst två, gärna tre.

Men sedan finns det mycket annat som det finns många lösningar på, där en inte nödvändigtvis är självklart den bästa.

Men vad kommer båten att kosta? I ärlighetens namn vet jag inte idag vad slutsumman kommer att bli. Det kommer inte att bli billigare än det andra alternativet, men troligtvis inte speciellt mycket dyrare heller. Jag kommer att ha svar på dessa frågor senare under projektets gång. Skillnaden för mig rent ekonomiskt är att jag inte behöver lägga upp båtköpesumman på ett bräde, utan kostnaderna kommer efterhand. Jag behöver inte ta lån, i alla fall inte nu. Eftersom vetskapen om att jag någon gång skulle långsegla igen fanns, har jag hela tiden lagt undan pengar för detta. Självklart finns långt ifrån alla de pengar idag som detta projekt kommer att kräva. Men det hade jag inte förra gången heller. Och då fick jag ihop det i alla fall. Att starta ett projekt, vilket som helst, är ju som livet i stort, man vet inte hur det kommer att gå. Men en sak är säker, det kommer definitivt inte att hända något om man inte försöker.

Följ bygget!

Februari 2003 - Projektet börjar
Hösten 2003 - Bygget kan börja
Maj 2004 - Nu har jag sett henne
Vår/sommar 2005 - Bilder från bygget
Mars 2006 - I isens grepp
Sommar 2006 - Äntligen sjösättning
Oktober 2007 - Vad händer?!