Hem > I bloggvärlden, I Nyheterna > Aj då Noblessa Kök, det där var kanske inte så smart

Aj då Noblessa Kök, det där var kanske inte så smart

På sajten Fairshopping (en sajt där konsumenter tycker till om företag och ger företagen en möjlighet att kommentera detta) har kökstillverkaren Noblessa hamnat i transparent trubbel. Det visar sig att anställda på företaget själva gått in och skrivit positiva omdömen om sig själva och gett sken av att det kommer från konsumenter.

VD:n Mikael Bönnemark, försvarar tilltaget med att det är autentiska kundåsikter som de lagt upp på sajten ovetandes om Fairshoppings policy att företag inte själva ska lägga ut sån info. Ja, man kan tro på Mikael, men dessvärre för Noblessa så är inte deras trovärdighet den bästa efter tidigare kritik (medverkan i PLUS bland annat) och dessutom blir det svårt att förklara det faktum att Noblessa:s egna anställda även bemött kritik på hemsidan i skepnaden av att vara en nöjd kund. (Se kommentar från ”renoverar”) Ska detta också vara någon som lagt upp kritiken till Noblessa först och sedan fanns det en kund som svarade på den kritiken (internt, eller vad?) för att Noblessa sedan kände sig manade att vidarebeforda svaret på Fairshopping. Nej, skulle inte riktigt tro på det.

Så, Noblessa, så här fungerar företagskommunikation i Sociala medier om man vill lyckas:

Sociala medier kan verkligen skada ett företags varumärke. De anställda ska bevaka diskussionerna som går kring varumärket. Ger de sig in i diskussionen måste de ske öppet. De måste visa att de är en representant för företaget och inte vara anonyma.

Varför?

Jo, om en representant för företaget öppet svarar på kritik finns absolut möjligheten att vända den kritiska stormen till något positivt. I nuläget är det för sent.

Vad ska Noblessa göra nu?

I nuläget är det nog pudeln som gäller, dessvärre. Man har gjort ett stort misstag. Dessvärre har VD:n gått ut med info nu som troligen inte är sant, då blir det ytterligare en lögn att göra sig fri från. Därför blir pudeln enda alternativet. Så, erkänn att detta har gått fel till. Detta kan bero på att det inte finns en tydlig policy i företaget till hur ni ska förhålla er till webbaserad kommunikation. Sedan är det dags att sätta upp en tydlig marknadspolicy för denna typ av kommunikation och satsa hårt på den. Använd internet, bli exakt så transparenta som ni kan. Visa på att det ni gjorde tidigare var fel, nu är det öppna kort som gäller och ni bemöter allt. Sedan kan ni komma med säljargumenten, inte tidigare – för då försvinner förtroendet igen.

Eftersom jag själv inte är en flitig besökare av Fairshopping så vill jag rikta ett tipstack till Doktor Spinn och Dagens Media för deras kommentarer i ämnet.

Och så en sak till: VD:n Mikael Bönnemark vill gärna att man kommer med all kritik till honom personligen genom att maila honom till Noblessas info-adress. Är det bara jag som tycker det är konstigt att VD:n inte ger ut sin officiella företags e-postadress i en sådan här situation?

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar