Varför ska man bromsa en motor undrade en skoterhandlare på SnowBall 4000 eventet 2014.
Det finns många olika svar på det.
Många putsar och trimmar sina motorer år efter år. Burkarcuppen är ett bra exempel, att inte checka av med en bromsning blir lite som att gå med i viktväktarna, betala 1000:- / månaden år efter år men aldrig väga sig.
Eller att träna i 3 år till Wasaloppet för att få en bra placering men väl i mål är du ointresserad av varken placering eller tid.

Det är bara att ringa för bokning. 0250-71321 Är du långväga så kan man tidsboka. Medeltiden är 2tim.
Långväga kan även lämna skotern kvällar,nätter och helger,ring för info.
Det är ok att vara med men respektera att verkstan är en arbetsplats.
1 extra polare med är ok,men 3 till funkar inte.

Man får ställa tekniska frågor men ju mer man frågar desto längre tid tar arbetet.
Närområdet kan som vanligt lämna i början på veckan och hämta valfri dag senare.
8 av 10 klarar sig på normala 1800:- i total kostnad som är tänkt för förgasarinställning på std motorer och övriga väljusterade motorer. Trimmade motorer tar alltid längre tid och kostar normalt 500 - 1000:- extra, det ser vi båda under tidens gång.

Normal kunden lämnar en skoter som går bra och hämtar hem en skoter som går ännu bättre,som bättre gassvar,röker mindre och ger mer effekt.
Den drar även mindre bensin, många har minskat upp till 50%.

Ganska vanligt är kunder som anar att motorn inte är kry och vill ha en bekräftelse samt att den förhoppningsvis går att ställa in och det löser sig i c.a 8 av 10 fall. Resterande behöver kanske verkstadsjobb och 9 av 10 lämnar skotern. Notera att dynokostnaden debiteras ändå vilket 10 av 10 accepterat. Det finns även tillfällen där man får agera psykolog som när kunden blivit lurad på uteffekten av privat säljare,handlare eller generalagent. Riktigt pådrag kan det bli om skotern är ny med garanti,vem som helst förstår vem kunden åker till och klagar och du anar vilken 4'e person denna 3' person ringer till för att lösa situationen och sen är karusellen igång och,den attraktion ingår inte i dynoavgiften från min sida.


Du som söker mer än en normal bromsning.
Möjligheterna till dig är många, självklart kan du boka in en halvdag eller heldag eller en vecka.
Dyno utrustningen är unik eftersom jag har så många mätkanaler samt olika givare och möjligheter,ta det x 2 eftersom jag har dubbla dynobänkar för att hinna upp till 4 skotrar/dag .


Samtidigt står snart alla tänkbara möjligheter till förfogande av verktyg och maskiner i verkstaden, 2 svarvar,fräs,planslip,amco honings maskin, vevaxelrigg till alla vevaxeljobb.
full portnings utrustning , pico 4kanals oscilloskop för att markera något.
Tom Turners port & pipe program fins en knapptryckning bort kanske räkna på en ny portning tll eftermidagen eller göra en ny pipa i plåtklipp,nibbler,vals och dillonsvets eller tig .
Behöver du reservdelar finns mkt. till alla märken bakom väggen till butiken.

Efter dyno finalen kan vi rigga test banan med full tidtagning med Stalker radarpistolen kopplad till bärbara datorn för järnkoll på praktiska tester.
D
Du crossåkare varför ska skotern gå bäst i slutet på säsongen? Fixa så den går 2 x bättre från dag ett och utveckla dig därifrån!u

Har du specifika önskemål hör av dig för en offert.

BRP Utility and Master System

 

dyno runs to 20130109

Från 2005-09-19 tom 2013-01-09 över 1500st motorer körda, och då är inte körningar från 1992 inräknade. Intensivast var det mellan -98 till -05 då vi sålde Lynx, bromsning och injustering ingick i nypriset vid 50 mila service, bromsning av alla inbyten samt alla dyno kunder gjorde vinterdagarna uppbokade med max 6st skotrar om dagen dessa år. Redan -99 när jag satt med i utvärderingen av kommande DynoMax 2000 meddelade Land & Sea mig att jag var den som bromsat mest snöskotermotorer i antal, och det naturligtvis utslaget på hela världen. Detta är inget som direkt blivit offentliggjort tidigare men kan vara av intressant vetande för den nya generationens snöskoterägare.
!

Varje motor lever sitt eget liv och upplevelser är inte samma sak som bromsade hästkrafter !!

 

 


 

 

 

 

 

 






























Home Maila till oss!



















BROMSBÄNKEN
1992 skaffade vi vår första bromsbänk. Då var vi först i Europa med det. Sedan dess har vi nött ut
fyra bänkar med 10.000-tals körningar...

Givetvis har vi genom åren skaffat oss ett gediget kunnan-
de på området och vi anlitas av
både fackpress, privatpersoner
och racingstall.
I bromsbänken ser vi resultatet
av våra ansträngningar i trim-
ningsavdelningen, men kan äv-
en finjustera motorn under be-
lastning. Vi får därefter ut ett re-
sultat med mätvärden, som av-
slöjar bl a vridmoment och an-
tal hästkrafter. Pris 1.800 kr.
Vill Du se bromsdiagram för en
speciell skoter, klicka Dig fram.


A/C