SKIKTMÅLERI

Denna teknik användes bl.a. av de gamla mästarna som delade upp målningen i två etapper - UNDERMÅLNING och ÖVERMÅLNING.

 I undermålningen får kompositionen sin tillkomst och i denna bygger man upp motivets valörer - det ljusa och det mörka. Undermålningen är en viktig etapp. I denna användes temperafärg som ger ett mycket gott fäste för oljefärgen i övermålningen. Med tempera menas en emulsionsfärg – en färg vars bindemedel består av vatten och olja. Vatten och olja passar inte så bra ihop och går vanligtvis inte att förena. Genom emulsion låter det sig göras och har därför kommit till användning inom måleriet. Naturliga emulsioner är t.ex. ägg, mjölk, blod och ämnen från vissa växter t.ex. maskrosor.

 I övermålningen börjar man lägga oljefärgen i tunna transparanta skikt. När man kommer en bit på väg lägger man på mer täckande färg – i hela ytor eller enstaka penseldrag för att ytterligare förtydliga och fastställa uttrycket i färgformen.

 

Bild 1

Motivet tecknas upp med kol och fixeras med cellulosafixativ.

Vidare