Publicerad i Allmänt

Semester i Lidköping

Det är ju faktiskt semestertider, för några har semesterveckorna hunnit passera, men jag har i alla fall 10 dagar kvar. Underbart! Det har varit sol, sol och mera sol. Självklart lite regnskurar som det hör till – men första sommaren på länge som faktiskt erbjudit SOMMAR (juni var ju dock så kall och regnig att det kändes bittert).

Som avslutning på jobbet hade vi grillkväll hos chefen, mycket trevligt. Efter lite grillning även i Nykroppa där jag fick träffa faster Anne så bar det iväg till Lidköping (måndag 22 juli) på en minisemester med Markus. Zelda fick bosätta sig hos sin ”mormorsmatte” under tiden.

Valet av Lidköping berodde på att det inte är alltför långt bort och att det verkade finnas en hel del runt om att se.

På måndagen kom vi fram alldeles efter halv två och vi hittade ganska lätt till hotellet som låg mitt inne i staden, ett Best Western anslutet hotell vid namn Edward Hotell. Då vi var lite tidiga så knatade vi runt en kort stund innan vi checkade in. Rummet låg i den nya delen och vilket rum! Riktigt snyggt. Grafisk tapet med tryck av porslin från Rörstrand, maffig säng med snygga, stilrena inredningsdetaljer. Två fönster, en vägghängd tv, skrivbord, skinnfåtölj och garderob. Inne i garderoben fanns det även en minikyl som en minibar skulle installeras, detta hade dock ej hunnit göras så vi kunde istället använda den som kyl – perfekt. Vattenkokare och snabbkaffe på en bricka fanns också.

IMG_7358 IMG_7362 IMG_6998

Hotellrummet x 2, hotellet, lobbyn i hotellet där man även kunde ta kaffe och muffins om man ville

Efter vi hade kollat av rummet så gick vi direkt in i centrum för att äta lite sen lunch. Det fick bli precis vid torget vid Rådhuset där de hade turistinformation och café. Kycklingsalladen jag valde var slut så jag fick istället den vegetariska salladen som toppades med kycklingfilé. Markus ville ha pannkakor, och blåbärspaj och kringla till efterrätt ! Vi promenerade sedan runt i centrum lite och fortsatte till Vänermuseet då vi ändå hade ett turistkort som gav gratis entré. När vi kom tillbaka in i centrum så parkerade vi om bilen och passerade då Emelies café som låg vid Limtorget, den del som överlevde en brand i Lidköping. Där serverades kaffet med påtår i egen kanna till varje gäst, riktigt mysigt. Markus mumsade i sig en bananasplit och jag en kula chokladglass.

IMG_7009 IMG_7020 IMG_7025

IMG_7051 IMG_7053

1. Lunch vid Rådhuset 2-4. Vänermuseet 5. Limtorget 6+7. Emelies café

Kort paus på hotellet för att vila bort sockerruset med lite promenad runt om i Lidköping för ett stopp på hotellet för att duscha av sig och vidare på jakt efter en restaurang för sen middag. Fick blir Pråmen som låg vid älven som rann genom centrum.

IMG_7073 IMG_7076 IMG_7081

IMG_7082 IMG_7099 IMG_7091 IMG_7071

1. Älven som går genom Lidköping 2. Stadsparken 3-6. Pråmen 7. Lidköpingskyrka

På tisdagen, dag 2, bestämde vi oss för att ta rutten runt Kinnekulle och Götene. Det blev lite småstopp efter vägen som vid en liten båthamn, Martorpsfallet som tyvärr var helt torrlagt (blev en promenad på 4 km extra sådär), utsiktstornet på Kinnekulle, lunch på Hellekis säteri och en hel del kyrkor. På kvällen blev det middag på Restaurang Italia som låg precis bredvid hotellet. Efter gick vi tillbaka till hotellet och stannade på Restaurang Pirum som drivs separat där, jag beställde då kaffelatte och Choklad- och rabarberpannacotta och Markus gottade sig med Créme brûle – japp, där fick jag sedan i panik knäppa upp byxorna då magen jääääste.

IMG_7126 IMG_7129

IMG_7131 IMG_7134

IMG_7140 IMG_7145 IMG_7155

IMG_7179 IMG_7199

1. De torrlagda Martorpsfallen 2. En av de många kyrkorna 3. Lunchen på Hellekis säteri 4. Hellekis säteri 5. Trädgården på Hellekis säteri som hade anor tillbaka till 1700-talet 6. Utsiktstornet på Kinnekulle 7. Utsikten 8. Ännu en kyrka som denna var öppen för besök 9. Vitlöksspäckad oxfilé med råstekt potatis 10. Dessert inne på Pirum

Onsdagen, dag 3 ägnades åt Kållandsön med besök på Läckö slott där vi först fikade på Stallet och sedan vandrade runt inne i slottet (fick tyvärr ej fota där), där det bl.a. var en fantastisk utställning med foton tagna av Mattias Klum, utomhus fanns det även en riktigt fin slottsträdgård. Det blev även lite rundturer och avstickare på ön bl.a. till fiskehamnen Spiken innan vi begav oss tillbaka till hotellet. Efter en liten paus så gick vi ned till centrum där vi åt på Skafferiet.

IMG_7230 IMG_7232 IMG_7244

IMG_7263 IMG_7271

IMG_7284 IMG_7285 IMG_7301

1. Konstigt resesällskap 2. Stallet med café vid Läckö slott 3. Cheesecake som var mums 4. Läckö slott 5. Del av slottsträdgården 6. Naturum som fanns vid Läckö slott 7. Sjöboden där vi åt ”smörgåsbord” 8. Del av Spiken 9. Utsikt mot Navens fyr, vi anade endast toppen hahaha 10. Mat på Skafferiet inne i Lidköping

På torsdagen, dag 4, sista dagen så blev det ett kort stopp på caféet Nostalgeek för milkshake och sedan ett besök på Rörstrands museum med Ittala outlet och Design outlet med ett kort stopp för lite shopping och lunch innan vi ruttade bilen för hemfärd.

IMG_7377 IMG_7384

1. Interiören på Nostalgeek 2. Rörstrands museum 3. Ittala outlet

Soligt nästan hela resan, tyvärr även när vi åkte hem i en bil utan AC. Toppenresa med mycket utflykter (bl.a. 11 st kyrkor), men som alltid – hemma är bäst – med Zelda 😉