Innehåll Tidigare

III Kund Manual

1 Allmänt

1.1 Inloggning och Lösenord

Efter det att du har fått ditt användarnamn och lösenord samt url till ISPConfig systemet från din återförsäljare, kan du logga in. Gå sedan till URLen för ISPConfig systemet (ex. https://www.domain.tld:81 ; "www.domain.tld" måste bytas mot lämpligt domännamn) med din webbläsare och skriva in ditt användarnamn och lösenord i formuläret "Login". Bekräfta med att klicka på "Login".


1.2 Kund Gränssnitt

Kund gränssnittet består av följande sektioner:


1.3 ISPConfig Behörighet för Kunder

Som en ISPConfig kund kan du utföra följande uppgifter:

Behörighet för en Kund

  • Läsa en webbplats grund data och statistik
  • Skapa och administrera användare och epost lådor
  • Skapa och administrera (sub)domäner
  • Ansöka om SSL certifikat (tillval)
  • Administrera MySQL åtkomst data

Behörighet för en användare

  • Ändra på inställningar för sin epost låda (lösenord, spamfilter och antivirus inställningar)

1.4 Spara

ISPConfig systemet erbjuder två sätt att spara data som du skrivit in i formulären:


1.5 Ändra ISPConfig Lösenord

Du kan ändra ditt ISPConfig lösenord under "Verktyg" -> "Ändra Lösenord".

Skriv in ditt nuvarande och ditt nya lösenord (2x) i formuläret "Ändra Lösenord" och klicka på "Spara".

1.6 Språk Val

Du kan byta språk för ditt ISPConfig system under "Verktyg" -> "Byt Språk" .

I formuläret "Byt Språk" välj det språk som du vill använda och klicka sedan på "Spara".

Notera detta: Språk valet påverkar endast ditt eget konto. Andra användare av ISPConfig systemet (andra kunder) kan välja sitt eget språk själva.

1.7 Visning av Lösenord i ISPConfig Systemet

Lösenord som du skriver in i ISPConfig systemet (ex. återförsäljare eller kund lösenord för åtkomst till ISPConfig systemet; lösenord för kunders MySQL databaser) kommer inte att visas i ISPConfig systemet av säkerhetsskäl efter det att de sparats! Tänk på detta, att ett tomt lösenords fält i ett ISPConfig formulär inte betyder att något lösenord ej fanns där sen tidigare.

Ett existerande lösenord visas ej efter en uppdatering av respektive formulär.

1.8 Hjälp

Klicka på meny valet "Hjälp".

Här kan du hitta kund manualer på Engelska och Tyska i PDF format såväl som länkar till kunskapsbas på Projektfarm webbplatsen.

Utöver det så hittar du frågetecken jämte många inslagnings fält i ISPConfig systemet:

Om du klickar på ett frågetecken, så kommer ett litet pop-up fönster med information om den funktion som du klickat på.

 

2 Webbplatser

Alla webbplatser som du administrerar via ISPConfig är synliga i struktur trädet. Med ett klick på webbplatsens titel kan du se dess detaljer och editera en del av dess data.

2.1 Basinfo för en webbplats

Basinfo - synlig på fliken "Basinfo" - kan endast bli editerat av värd bolaget och ISPConfig administratören.



Basinfo innehåller följande information:

Basinfo:

Information om begränsningar:

För att se hur användandet är för din webbplats (webbutrymme, antal användare och domäner) gå till sektionen "Statistik" (se kapitel III-3).

Information relaterat till webbplatsens funktioner:
Värdet "1" indikerar att funktionen är aktiverad.

2.2 Användare & Epost

Underhåll av webbplatsens användare och epost lådor görs i formuläret "ISP Webb". För att lägga till eller editera en användare klicka på lämplig webbplats i struktur trädet och i formuläret som öppnas gå till fliken "Användare & Epost".


2.2.1 Lägga till en Användare med Epost Låda

Lägga till en användare görs i 6 steg:

1:a. Steget: Öppna formuläret "ISP Användare".

I struktur trädet klicka på den webbplats du vill lägga till en ny användare.

Gå till fliken "Användare & Epost".

Klicka på knappen "Ny".



2:a. Steget: Skriv in namn, användarnamn och lösenord.

3:e. Steget: Begränsa utrymmet för användaren.

Detta är att rekomendera om det totala webbutrymmet är lågt. I fälten "Utrymme MB" skriv in värden i MB som du vill tilldela denna nya användare. "-1" betyder "Obegränsat".

Se tillägg 1 "Förhållandet Webbkvot <-> Epostkvot" för information om förhållandet mellan "Webb Utrymme MB" och "Epost Utrymme MB".


4:e. Steget: Tillval.

Tillvalen kan göras nu eller senare.

5:e. Steget: Spara.

Klicka på "Spara" för att spara den nya användaren, klicka på "Avbryt" för att avbryta processen.

2.2.2 Epost Vidarebefodran

Att skapa en vidarebefodran av epost är användbart för en användare som alla redan har en egen epost adress och inte vill ha en till.

Klicka på namnet för användaren på fliken "Användare & Epost".

Gå till fliken "Avancerade Inställningar" och skriv in den epost adress till vilken inkommande epost ska vidarebefordras till i fältet "Vidarebefodra till".

Klicka på "Spara".

2.2.3 Epost Alias - Olika Stavningar

Att skapa ett epost alias är smidigt då många epost meddelande inte kommer fram på grund av att avsändaren använt en felaktig stavning på epost adressen.

På fliken "Användare & Epost" klicka på namnet på användaren.

Gå till fliken "Avancerade Inställningar". I fältet "Epost Alias" skriv in ditt önskade alias (ex. olika stavningar såsom "calle", "kalle", en per rad). Ett alias är den del framför „@“ tecknet så skriv inget liknande „@mycompany.com“.

Klicka på "Spara".

2.2.4 Epost Autosvar

Med autosvar funktionen har du möjlighet att skapa automatiska svar på inkommande epost (ex. om du är på semester).

Markera "Autosvar" och skriv in ditt autosvar meddelande i fältet "Meddelande" nedan. För att avaktivera autosvaret, avmarkera i rutan "Autosvar".

2.2.5 Virus- och Spam-Skydd

På fliken "Spamfilter & Antivirus" kan du aktivera virus och spam skydd för användarnas epost lådor.

2.2.6 Epost användar Inloggning

Om Epostanvändar Inloggning är aktiverat för webbplatsen (flik "Basinfo"), kan en användare göra ändringar själv på sin epost inställning (lösenord, spamfilter och antivirus inställning) genom att logga in på https://www.domain.tld:81/mailuser eller http://www.domain.tld:81/mailuser

2.2.7 Ta bort Användare och Epost Lådor

I struktur trädet välj den webbplats som den användare du vill ta bort är tilldelad.

I formuläret "ISP Webb" gå till fliken "Användare & Epost" och välj den användare som du ska ta bort.

Klicka på "Ta bort".

2.2.8 Aktivera Skal Åtkomst

Då denna funktion är en säkerhets risk blir den endast tillåten under speciella omständigheter av server administratören.

Denna funktion är aktiv om du ser värdet "1" bredvid "Skal Åtkomst" på fliken "Basinfo". Om så är fallet kan denna behörighet tilldelas användare för webbplatsen.

För att göra detta gå till fliken "Användare & Epost".

Välj en användare.

Markera "Skal Åtkomst" i formuläret för användaren och klicka på "Spara".

2.2.9 Hem Katalog för Användare

Varje användare för en webbplats har sin egen hem katalog i mappen "user". Till exempel, användaren "testuser" har följande hem katalog "user/testuser". Om FTP åtkomst är tillåten för webbplatsen kommer en användare (om han inte är webbplats administratör, se kapitel III-2.2.1) att finna sig i sin hem katalog efter inloggning via FTP (så här "user/testuser").

I varje hem katalog finns mappen "web" vars innehåll kan nås via internet enligt följande

http://www.domain.tld/~testuser/

or

http://www.domain.tld/users/testuser/ ,

där "testuser" och "www.domain.tld" byts ut mot lämpliga värden. .

2.3 Sub-Domäner

Administrationen av domäner görs på fliken "Sub-Domäner" för en webbplats. Här kan du lägga till nya domäner och konfigurera vidarebefodringar.

2.3.1 Lägga till en Sub-Domän

Du kan lägga till en ny sub-domän enligt följande:

1:a. Steget: Öppna formuläret.

I struktur trädet välj den webbplats som du vill tilldela en ny domän.

Gå till fliken "Sub-Domäner".


Klicka på knappen "Ny".

2:a. Steget: Skriv in värd och domän namn.

3:e. Steget: Spara.

Klicka på "Spara" för att spara informationen eller på "Radera" för att ta bort allt.

2.3.2 Vidarebefodring

Tillvalet "Vidarebefodring" är användbart om du vill peka domäner mot en annan URL eller till någon annan katalog på webbplatsen än Dokument Roten.

En vidarebefodring skapas så här:

Klicka på den webbplats som ska vidarebefodras i struktur trädet.

Gå till fliken "Sub-Domäner".

Klicka på IP adressen för domänen.

Klicka på fliken "Vidarebefodring". Här kan du specificera målet på din vidarbefodring, ex. en annan URL eller en sökväg till någon katalog på din webbplats.


Vidarebefodring till en URL



Vidarebefodring till katalogen "documents" i katalogen "web" på din webbplats

Klicka på "Spara".

2.3.3 Inställningar

Under "Inställningar" kan du välja om den lokala servern är ansvarig för mottagande av epost avsedda för denna sub-domän ("Lokal Epostserver", standard värde) eller inte (epost meddelande tas hand om extern epost server).

Bakgrund: Om en extern epost server är ansvarig för domänen domain.tld. Du är inloggad på den lokala servern (ex. med epost webb gränssnitt) och vill skicka ett epost meddelande till en annan epost låda på domain.tld vilket betyder att detta meddelande måste sändas till den externa epost servern därför den är ansvarig på epost på domain.tld. Om du har valt "Lokal Epostserver" under "Inställningar" kommer den lokala epost servern att känna sig ansvarig för detta meddelande vilket betyder att det inte lämnar den lokala servern och hamnar i korrekt epost låda. Om du har valt "Extern Epostserver" (se kapitel III-2.6).

2.3.4 Ta bort en Sub-Domän

En sub-domän tas bort enligt följande:

Välj lämplig webbplats i struktur trädet.

Gå till fliken "Sub-Domäner".

Klicka på IP adressen för domänen.

Klicka på "Ta bort".

2.4 SSL Certifikat

Ett SSL certifikat är användbart för att kryptera data överföring mellan din webbplats och internet. Du kan endast ansöka om certifikat om din återförsäljare eller administratören har aktiverat denna funktion för dig. Om så är fallet ser du värdet "1" intill "SSL" på fliken "Basinfo" på din webbplats.

2.4.1 Ansöka om ett SSL Certifikat

1:a. Steget: Öppna fliken / gå till Grund data.

Gå till sektionen "SSL" på den webbplats du behöver SSL certifikat för. Notera detta: Fliken "SSL" är endast synlig after det att tillvalet "SSL" har blivit aktiverat och sparat på fliken "Grund Data".

2:a. Steget: Ansök om ett certifikat.

I fältet "Verkställ" välj "Skapa Certifikat".

Klicka på "Spara".

Nu har SSL Certifikatet och SSL Begäran skapats och laddats in i respektive fält i formuläret. Kopiera din SSL Begäran och skicka den tillditt Certificate Authority (CA). Efter ett tag (beroende på ditt CA) kommer du att få ditt signerade certifikat via epost från ditt CA.

Efter det att du fått ditt certifikat från ditt CA:

3:e. Steget: Ladda certifikatet.

Kopiera det nya certifikatet från din epost meddelande som du fått från ditt CA och klistra in det i fältet "SSL Certifikat".

I fältet "Verkställ" välj "Spara Certifikat".

4:e. Steget: Spara.

Klicka på "Spara".

2.4.1 Ta bort SSL Certifikat

På fliken "SSL" välj "Ta bort Certifikat" i fältet "Verkställ".

Klicka på "Spara".

2.5 MySQL Databas

Om du ser värdet "1" bredvid "MySQL" på fliken "Basinfo" då finns MySQL databas tillgängligt för denna virtuella webbplatsen. Om du vill använda den så ska du först lösenordsskydda den:

Gå till fliken "Inställningar".

Klicka på "Ny".

I fältet "Lösenord" skriv in ditt MySQL lösenord.

Notera detta: En databas skapas endast efter att lösenordet har slagits in för första gången! Om en databas existerar (lösenord har skrivits in tidigare) ser det ut så här:

Lösenordet syns inte av säkerhetsskäl. Men det kan ändras enkelt genom att skriva in nytt lösenord i fältet "Lösenord".

Klicka på "Spara" för att spara informationen. Klicka på "Radera" för att avbryta.

2.6 Inställningar

Utöver detaljer rörande MySQL databasen kan du hitta följande fält på fliken "Inställningar":

3 Kund Statistik

3.1 Webbplats Statistik

På fliken "Statistik" kan du hitta statistik över följande områden:

3.2 Webalizer Statistik

Om statistik mjukvaran "Webalizer" är installerat på servern, kommer Apache logg filerna för webbplatsen på servern att analyseras en gång per dygn, och ny statistik skapas. Du kan se den i katalogen "stats" för respektive webbplats, ex. http://www.domain.tld/stats/.

Denna statistik är lösenords skyddad. För att logga in där finns följande möjligheter:

  1. Om ingen användare har skapats för webbplatsen (på fliken "Användare & Epost"), kan du logga in med användarnamn "admin" och lösenord "stats".



  2. Om användare har skapats för webbplatsen, kan du logga med varenda giltigt användar namn/lösenords kombination.

Notera detta: Om du skapat en ny webbplats, finns ingen Webalizer statistik att tillgå därför att Webalizer körs endast en gång på natten. Efter 24 timmar åtminstone kommer den första statistiken att skapas.

4 Webb-FTP/Lösenords Skydd av Kataloger (.htaccess/.htpasswd)

Om du inte har en FTP klient eller inte vill använda det, så erbjuder ISPConfig systemet möjlighet att använda FTP funktioner via din webbläsare.

Följande funktioner finns tillgängliga via Webb-FTP:

För att använda Webb-FTP välj lämplig webbplats via menyn "Webb FTP":

Efter det valet kommer filsystemet för vald webbplats att synas i struktur trädet.

Under menylisten hittar du tre knappar "Ladd upp fil","Ny Katalog", och "FTP Logga ut".

4.1 Visa Katalog Innehåll

För att se innehållet i en katalog så klicka på den katalog du vill utforska i struktur trädet.

Du kommer då att se innehållet på katalogen.

4.2 Fil Information

För att ändra en fils information klicka på namnet för filen. Du får då se informationen för denna fil.

Du kan nu ändra namn på filen, flytta den till annan katalog eller ändra dess behörighet.

4.3 Katalog Information

För att se information om webbplatsens bas kataloger "web", "user", "log", "cgi-bin" och "ssl" klicka på "/" i struktur trädet.

Om du klickar på en katalog i struktur trädet så visas dess under kataloger.

Formuläret "Katalog" laddas:

För att se informationen för en katalog, klicka på dess namn.

Du kan nu editera katalogens information.

4.3.1 Lösenords Skydda Kataloger

Du kan skydda en katalogs innehåll så att den kan bli åtkomstbar av webbläsaren endast efter att ett giltigt namn/lösenords kombination har skrivits in (se kapitel III-3.2, "Webalizer Statistik").

Klicka på "Skydda Katalog".

Skriv i användarnamn och lösenord samt klicka på "Spara".

Om en katalog är lösenords-skyddad så byts knappen "Skydda Katalog" ut mot knappen "Editera" i formuläret "Katalog". Om du klickar på denna knapp så listas existerande användare, och du kan editera deras lösenord. Du kan också lägga till nya användare.

4.4 Fil Uppladdning

För att ladda upp filer till servern, klicka på knappen "Ladda upp fil". Formuläret "Filer" laddas.

Välj den fil som du ska ladda upp från din lokala hårddisk likväl som i vilken katalog filen ska sparas på servern, och specificera behörigheten på filen. Klicka på "Spara".

4.5 Skapa en Katalog

För att skapa en katalog klicka på knappen "Ny Katalog". Formuläret "Kataloger" laddas där du kan välja dess namn, sökväg och behörighet.

4.6 Ta bort Filer och Kataloger

För att ta bort en fil eller en katalog, klicka då på "X" på höger sida om namnet.

Notera detta: En katalog måste vara tom för att kunna tas bort!

5 Tilläggs Mjukvara

Följande mjukvara finns som tillägg för ISPConfig systemet:

Om ISPConfig administratören har installerat dessa applikationer kan du hitta dessa under "Verktyg".

5.1 Webbepost

Den applikation som används för epost gränssnitt heter "Uebimiau". Vidare information kan hittas på webbplatsen för Uebimiau projektet: http://uebimiau.sourceforge.net/ .

Applikationen kan kommas åt via länk under "Verktyg" eller via katalog "webmail" som finns på webbplatsen för ditt ISPConfig system, exempel https://www.domain.tld:81/webmail/ där www.domain.tld måste bytas mot lämpligt namn.

5.2 phpMyAdmin

Vidare information om phpMyAdmin kan hittas på http://www.phpmyadmin.net/ .

Applikationen kan kommas åt via länk under "Verktyg" eller via katalog "phpmyadmin" som finns på webbplatsen för ditt ISPConfig system, exempel https://www.domain.tld:81/phpmyadmin/ där www.domain.tld måste bytas mot lämpligt namn.

 

Tillägg

1 Förhållandet Webbkvot <-> Epostkvot

Följande förhållande finns mellan webbkvot och epostkvot (se kapitel III-2.2.1):

Det finns två möjliga scenarion:

  1. Hårddisken är partitionerad likt RedHat, dvs, kvotering är tillgänglig på /home partitionen; på andra partitioner är inte kvotering tillgängligt. Så "Webbutrymme MB" specificerar den riktiga webb utrymmet för användaren; hans epost låda är ej inkluderat i denna utrymmes area därför den ligger under /var/spool/mail. Storleken på epost lådan specificeras av "Epostutrymme MB".
  2. Hårddisken är partitionerad likt SuSE, dvs., det är en stor partition med kvotering tillgängligt. Då "Webbutrymme MB" specificerar hela utrymmes storleken inkluderat epost lådor som är tillgängliga för användaren. Epost lådor är inkluderade därför att katalogen /var/spool/mail ligger på en partition där kvotering är tillgängligt.
    "Epostutrymme MB" specificerar den storlek som epost lådan kan ha i bästa fall, dvs., om användaren har tillräckligt oanvänt utrymme. Exampel: Du ger användaren "testuser" 10 MB under "Webbutrymme MB" och 5 MB under "Epostutrymme MB". "testuser" har använt 1 MB av sina 10 MB i sin hem katalog, dvs., 9 MB finns fortfarande tillgängligt. Hur som helst så kan hans epost låda ej bli större än 5 MB därför det är värdet specificerat under "Epostutrymme MB". Men om "testuser" har använt 7 MB i sin hem katalog så finns endast 3 MB kvar oanvänt vilket betyder att hans epost låda kan inte bli större än 3 MB. Epost lådan i det senare scenariot är det skillnaden mellan dessa två värden "Epostutrymme MB" och "oanvänt utrymme".

Det totala utrymmet använt av alla användare på en webbplats kan inte bli större än värdet specificerat under "Utrymme MB" på fliken "Basinfo" för webbplatsen.

 


Innehåll Tidigare