Tekniska bilder
Välkomna hit!
till Mr HighSpeeds tekniska bild galleri.
Här visas det några ingående bilder på detta japanska stridstål. :)
En vanlig syn på Highspeed Mazdan är att.... den är upphissad i billyften, för att hitta mera prestanda....
Allt för att det ska bli mera bucklor på bilen, som ni ser på bilden till höger... :)
MoTeC är mmmmumma :) Pilotens vy i nya JAS 49. :) Handla så mkt ni orkar av Swita.se Zinnie är vår älsklings vovve. :)
Här mappas det lite eller mkt. :) Västa sortens bränsle tank. Den där knappen är skoj. :) Trevlig vy för konkurenterna! :)
Full fart spar tid. Nya största bromsar behövs för Hej Björn Ånvedh heter jag Brandsläckare i aluminium= lätt!
jag vänster bromsar så hårt. "Mr Highspeed"
.................... Och här så visas det, lite mera ingående bilder ....................
Remskivor med dubbelrem så det inte slirar. Slir har varit ett problem också., men inte nu längre. :) Mapsensorn i mitten klarar 3.4kg turbotryck med
4/100sek respons tid. Vi har denna mest i DIV1. Oljekylet till höger har en elkläkt som startar vid 95 graders oljetemp.
Oljekylet sitter inkapslat i en låda typ och sitter bra skyddat. Man skruvar inte fast själva kylet,
så risken blir mindre att kylet spricker och läcker olja.
En elektronisk EGR ventil som dagens wrc bilar har, gör så responsen blir het att köra men avgaserna blir kalla
och goa för turbon.. Bilden visar en annan modell av egr, men funktionen är den samma som på wrc
bilarna. Men man måste ha bra gnista också, i form av 4 st tändspolar som heter duga.
Här inne någonstans i motorn under dom sista hightech kamaxlarna, skall denna högkompade CP kolv monteras.
Garrett turbon på min maztis är stoor, till denna lilla motor. Mäter på tumstocken 5.5cm större diameter, än en Mitsu EVO turbo. Laddar gött
mos redan vid 4000rpm, flåsar på sjuukt gött upp till hela 2.6kg. När det klippet kommer så känns det ibland i vissa svängar
att man blir passagerare, ist för förare. :) Goare ös med goa hightech kammar, med WRC tänkande i..
Mazda motorn i Superflow motorbromsbänken 2009. För dom som undrar
så är främre röret på avgassystemet vinklat 90grader, för att avgassystemet
skall passa i bromsrummet.Det rostfria röret uppe på grenröret är till egr systemet.
.............................................................................................................................................................................
Dubbla elfläktar är bra att ha, speciellt när man kopplar elsystemet var för sig. Då kan en stanna och en funkar iaf. Bra att göra så, då slipper man köra motorn för varm, av misstag. :)
Aluminiumkylet har lite WRC tänkande också, genom att ha in och utlopp av vattnet på samma sida. Man kan se svetsskarven av mellanväggen (mitt på) till höger på kylet. Följer
man vattnets väg så förstår man att vattnet måste passera 2ggr förbi kylfläktarna, och kylet blir dubbelt så långt så vattnet är i kylet dubbelt så lång tid..., fast man
inte har gjort kylet större. Sen skall det göras en liten kåpa baktill som fläktarna monteras på, så tvingar man luften att passera i hela kylet.Typ Volvo 940 org.
Mazda Evo9 växellåda färdig mixat ihop... Med startmotor och allt. Vi trodde från början att startmotorn kommer att ta i överallt,
men det gjorde det inte. Så det projektet vart ovanligt enkelt. :) Plåten mellan växellådan och blocket är Mazda orginal.
Här så ser ni till vänster den aktiva centerdiffen från Mitsubischi Evo9, med japanska Cusco`s (stålhus) framdiff monterad.. Ventilationen till "The Transfer" som den heter på evo språk,
är modifierad på höjden, och även flänsen framtill är snedfräst för att ge plats i bilen för Mazdan styrväxel som ligger "på" annars. Nu dras ventilationen upp till motorrummet
genom an-kopplingens anslutning. På bilden till höger så ser man inre drivhubbar fram. Dom monteras mellan drivaxeln som finns i Evo9:ans aktiva diff och
bilens drivaxel på varje sida fram. Dom 4 tänderna är till wheelspeed sensorn som den aktiva drivlinan behöver... Sitter en på varje hjul.
Mitsubischi Evo9 bakaxelklump sitter det på Mazdan med en diff från japanska Kaaz. Hela diffen är gjord i stål, även "höljet" är i stål. Så den diffen är nog
inte så lätt att "spränga". Kåpan bak på klumpen är från Mitsubischi Galant, och den är monterad upp&ner, för att passa i Mazdans fästen.
Drivhubbarna bak (bilden till höger) har inte ringarna med dom 4 tänderna till wheelspeed sensorn monterad än. Det kommer... :)