Startsidan Motorjustering/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Fun stuff Highspeed Mazdan Secret files Beg säljes/köpes Kontakt/information
Secret dokuments

Secret dokuments

 

Visar här några olika resultat, där man kan se vad som hänt

efter Mr Highspeeds magiska fingar har "ändrat lite".

 

Ni är välkomna att "tjuvkika" lite på dokumenten . :)

.....................................................

 

Det kommer att fyllas på med några enstaka "hemliga dokument" här, allt efter som..

 

Secret dokuments är som det betyder, därför visas det aldrig i nyheter när

 det uppdateras här. Den som är nyfiken måste leta sig

hit varje gång och kolla läget. :)

 


 Secret dokuments meny

.......................................

 

 

 

 

 

 

10. Mazda 1800 GTR 4WD. Pulver är gött!!.

 

 

 

9. Volvo 940 GrH som föraren tyckte var svårkörd.

 

 

 

8. Volvo 940 GrH som fick ett "snäpp upp"

         på mellanregistret. Belöning: Totalseger!

 

 

 

7. Ford Escort BDG som hade dåligt mellanregister..

 

 

 

6. Volvo 940 531 GrH som det har jobbats

         en del med mellanregistret i...

 

 

 

 (Dom här documenten neråt, är kopior från Secret files)

 

 

 

5. Volvo 240 nationel.

          Lindstöms gamla vs nya motor...

 

 

 

4. Volvo 240 GrH med 531 topp,

         gällande bromsbänks rekord...

 

 

 

3. Volvo 940 EVO Gunnar Msports`s 2.5 litare

         som hade mellanregister problem...

 

 

 

2. Mitsubichi EVO6 GrA Håkan Svensson Fägre Mk.

 

 

 

1. Volvo 240 Turbo Patrik Werner. 

          Vänersborgs Mk:s hysteriska Volvo...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

Biffen Olssons Mazda 1800

före och efter Mr Highspeed gjort i ordning grejera.

 

biffen mazda effektdiagram

Ni som undrar vart farta i Lars-Ove "Biffen" Olssons Mazda kommer ifrån, så kan jag avslöja det här. Viss skillnad vart det vah!?.. och 325 ponnyssar vart det till slut :)

 

Längst ner så ser ni gamla laddtrycks kurvan,

och den nya ser ni inte... *S*

 

Topplocket är herrejössess portat, kamaxlar med WRC tänkande i, och sen lite aggressiv Gems mappning. :)

 

Kamprofilerna är från Highspeed Mazdans "avdankade" utvecklings mastrar... Fräänare finns idag. :) 

 

Går som he.... Saken är biff! Det är klaartt med andra ord.

Mr Highspeed instämmer helt. :)


8.

Jaga mellan register prestanda

i sin Volvo 940 GrH motor

 

940 531 effektdiagram

är något som många Volvo GrH åkare gillar.

 

3000rpm  +22.5hk och +53nm

3500rpm  +13.5hk och +27nm

4000rpm  +   7.6hk och +13nm

4500rpm  +     0 hk och  + 0 nm

5000rpm  +   1.6hk och + 2 nm

5500rpm  +     1 hk  och + 1 nm

 

 

En grej till som var helt okey för föraren...

Motorn svara klockrent på hastigt

gas pådrag på låga varv.

 

Detta pulver hittades genom ställa om kamaxel,

bestyckning och byte trattar och filter.

 


6.

...En Volvo 940 GrH motor...

Kan kännas "död" i mellanregistret att köra, fast den har 2.5liter. Diagrammet nedan visar en motor som

Mr Highspeed justera till för en kund.

 

volvo effektdiagram

 

Som ni ser så kan man förstå att den är lite "död" att köra

när man ser på hur djupa svackorna i mellanregistret.

Jobbigt lite extra är det, om den har stoora

 webers till förgasare...

 

Blåa linjerna är vridmomentet före och efter justering, och

röda linjerna är hästkrafter före/efter justering.

 

....Skillnaden vart....

4000 rpm +23.1hk och +41nm

4500 rpm +   3.4hk och +  5nm

5000 rpm +19.1hk och +27nm

5500 rpm +  6.6hk och  +  8nm

6000 rpm +11.4hk och +13nm

 

Att effekten öka så mycket vid 4000rpm och att det vart så mycket pulver i ett brett band runt 5000rpm kändes

göör gött enligt piloten. :) Nu orkar motorn juh 

göör bra på 2:an i tvära 90gradare.

 

Vad gjordes då?? hehe..  vanlig justering :) +trattar,

+kaminställning, +ventilspel, +flytta bort katten:

för jag gillar vovvar :) +mm +mm . +hehe

 

Som ni ser så skulle man behöva "jobba" mera med pulvret

vid 4400rpm, men man måste dra en gräns någonstans,

med andra ord.... ekonomin i det hela styr lite.


..2009 slutar här..

 

4.

...Gällande 2.3 531 bänkrekord...

2007-??. Lindströms Volvo 240 Highspeed.

 

lindstrom bromsdiagram 1st

 

Lindströms Volvo 240 Highspeed 531 motor med MoTeC

 insprut. Motorn har gått två sessonger, och nu

2009 blir det den 3:je .

 

 Motorn har sista tänkandet i kamaxelväg, och

 hur ett Volvo 240 531 trimm ska lira ihop.

 

Toppeffekt 277Hk vid 7800rpm (röd).

Max vrid 290Nm vid 5500rpm (blå).

och redan 265Nm vid 4000rpm.

 

 

(Maximalt 183Kw på drivhjulen)

 

Allmänt omdömme:

Låter gött som f.. och går som he..... :)


2.

 

Håkan Svensson Fägre Mk.

Mitsubichi evo6 GrA

 

håkan svensson bromsdiagram jan-09

 

Håkans Evos sista bromsdiagram jan 2009. Inte mycket

att säga om igentligen, mer än att det börjar

funka nu med evo tänkandet.

 

 

Dom nya kammarna lyfter mycket, och di öppnar på möra

och di stänger t på kvällinga. Di e göör goaaa. :)

 

Nästan 12,5mm med lagom duration är mumma.

Och denna motor har bara 2008års restriktor. :) 

 

328Hk vid 4900rpm och med 540Nm vid 3800rpm,

så tar det tag gött i gruset!

 

Evon varvar ur till regulatorn på alla växlar utan bekymmer,

tom på 5:ans växel = 7200rpm. Känns som nonsen,

när man testar rakt fram på asfalten :)

 

För dom som undrar så är skillnaden i vridmoment

strax över 60Nm mer i, om man bromsar i en 4wd

rototest anläggning. Typ den som min kollega

Per Johansson Autotech motorsport har.

Sådana test har det gjorts flera gånger.

 

Skulle då bli lite över 600Nm där,

med vanlig V-Påvver. :)

 

 

Hittills har vi bara ökat motoreffekten i evon,

men nu ska vi börja trimma den också! :)

 

 


 1.

Parik Werners Volvo Turbo

 

Werner bromsdiagram 1.Det värdelösa. :)

 

1. Werners Volvo 240 Turbo Vänersborgs Mk

 MoTeC M400 insprutning med 34mm restriktor.

 

Detta diagram är från första gången det bromsades,

vi körde 3 ggr i rullen innan effekten fanns där.

 

2. Vi bla, byggde om turbon efter denna bromsningen som diagrammet visar här. Teori och praktik funka inget

bra här, det förstod jag direkt när jag

börja mappa och jaga kusar.

 

3. Motorn tog sig lite dåligt på låga varv och vart lite svår att mappa från 5500rpm och uppåt. Är man lite van

att läsa bromsdiagram så ser man det.

 

Denna bromsning vart det BARA 305Hk

och 440Nm vrid.

 

4. Jag kommer att uppdatera senare med det sista

bromsdiagrammet och vad för ändringar

det gjordes, efter denna bromsning.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


9.

Men efter Mr HighSpeed fixxat

bort svackan i 940 motorn,

 

janne 940 effektdiagram

......så var den inte längre svårkörd......

 

3500rpm +  5.7hk  och +11nm

3800rpm +18.3hk  och +33nm

4000rpm +15.7hk  och +28nm

4500rpm +   6.8hk och +11nm

5000rpm +11.3hk  och +15nm

5500rpm +  9.6hk  och +13nm

 

Svackan rätades ut med kaminställning, trattar,

tändning och bestyckning.

 

Men den största grejen var faktiskt ljuddämparen som spöka till det på låga varv. Trattarna gjorde

mest på höga varva.

 

Kombinationen vart "exxeläntää" :)


7.

Ibland så får man ta sig an lite "bråkiga" motorer. Föraren

klagar över dåligt mellanregister i sin högvarviga 

...Ford Escort BDG motor...

 

ford escort bdg effektdiagram

 

Ser ni den streckade blåa linjen, så förstår jag vad

han menar.Dom som har lite svårt att tyda

diagrammet så ska jag förklara lite.

 

 

Dom 2 översta blåa linjerna är vridmomentet, streckad

när kunden kom och heldragen när jag var klar.

 

 

Dom 2 nedre röda linjerna är hästkrafterna, streckat

före och heldragen är när justeringen var klar.

 

....Skillnaden vart....

4500 rpm +17.1hk och +26nm

4750 rpm +53.2hk och +79nm

5000 rpm +27.8hk och +39nm

5500 rpm +   8.1hk och +11nm

6000 rpm +18.1hk och +21nm

 

 

Mr Highspeed ställde om kammarna och gjorde nya halsringar med en helt annan design, svarva lite i webern, portade den lite också..... Sen det viktigaste, borra

några hål på rätt ställe. VIIPSss!!

 

 

Så kände ägaren inte igen sin bil... Stor flin i feijaan

efter teståkat ee trevligt att se... :)


..2009 slutar här..

 

5.

...Anders Lindströms...

nya Highspeed rova vs gamla.

 

lindstrom bromsdiagram 2st

 

Lindströms nya värsting motor sessongen 2007-2009 i jämnförelse med hans gamla 2004-2006 junkmotor.

 

Skiljer 26Hk i toppeffekt (röda linjen).

 

Vridet skiljer det (blåa linjen)

20Nm vid 5500rpm.

36Nm vid 5000rpm.

54Nm vid 4000rpm.

 

251Hk i motorn och 169kw på drivhjulen

har den gamla motorn.

 

Jag kan också avslöja det, att jag byggde 2004-2006års

motor med....på typ, en kväll. Nästan standard allt. :)

Han behövde inte mera då, tyckte jag *s*. Till den


3.

Gunnar Motorsport`s Volvo

940 2.5 liters Evo motor 

med insprutning + hela köret...

 

Något har gått snett i hela denna trimning av Evo motorn, 

sa han. Han förklara detta på ett enkelt sett.

 

Åk iväg på ettan för fullt... till varvtalsregulatorn, sen gör

man en snabb växling till 2:ans växel.... och motorn

"faller igenom" direkt.... svimmar av. Och man

har inte ens försökt ta en sväng än, 2:ans eller

3:ans växel. Känns kass att köra under 5500-6000rpm.

 

Oj..!. tänkte jag.... och sa... Du är välkommen hit! :)

 

Visar här ett förstorat diagram mellan varvtalen 3800-5400rpm. Man ser klart och tydligt dom 2 stora svackorna

i vridmomentet (streckade blå kurvan), och den hel-

dragna blå kurvan visar, efter Mr Highspeed

 fixat till problemet.

 

Gunnar Msports evo diagram

 

Hitta 44nm/4000rpm,49nm/4050rpm och 30nm/5000rpm.

 

Visserligen så försvann det 5nm/4600rpm, men det är en

droppe i havet med tanke på vad som hände

med resten av registret.

 

Gunnar fick helt plötsligt en goo mellanregister motor att åka rally med, som också går värre på dom höga varven.

 

Bonus hästkrafterna vart +16hk/6500rpm och toppeffekten

 öka med +11hk/7300rpm,till totalt hela 279hk.

 

EFTER.....!

Mr Highspeed fixat med grenrör/avgassystem,

trattar, filter, kaminställning och förstås mappningen


 

Crosscart

 

Bromsdiagram crosskart Robert E

 

Robert Engelbreksson crosskarts bromsdiagram.

 

 

Heldragen linje sista repan och streckad linje är

första repan i rullen. Röd=HK.... Blå=NM.

 

Det jobbades mycket med avgassystemet,

det är väl det som är det hemliga, 

som vi kan nämna här :)