Afrika 2011
fredag 20 maj 2011 - Skrivet av Anna
Lite bilder
Vi har varit dåliga på att uppdatera bloggen, så här kommer ett litet album från de senaste 2 veckorna.

Vi är kvar i St Lucia och vi gillar det skarp. Tropisk värme och vacker natur och stränder. Imorgon fortsätter vi norrut till Sodwana.
Länk till fotoalbum: Rocklands-Montagu-St Lucia
torsdag 19 maj 2011 - Skrivet av Stefan
St Lucia
St Lucia, här bor 90% av Sydafrikas krokodiler. Det är också ett av de få nationalparker som inte har staket. Det man ska passa sig för om nätterna är flodhästar.
måndag 2 maj 2011 - Skrivet av Anna
Martin was here
Martin kom och gav oss en semester i semestern. Det blev road trip längs Garden route. Vi stannade till i Mosselbay för surf 500 m från hajarna, J-bay för mer surf, Addo national park för att kolla på djur, Plettenberg för att festa med vår vän Wim och Stellenbosch för lite vinprovning. Lekker!

Nu har vi bara några få dagar kvar i Kapstaden. Känns lite sorgligt... På onsdag far vi tillbaka till Rocklands en vecka och därefter till Montagu en vecka för att klättra. Efter det blir det Krugerparken, Durban och St Lucia.

Länk till fotoalbum: Martin was here
tisdag 19 april 2011 - Skrivet av Anna
Cape Town by night
När det är fullmåne är det bokstavligen kö upp till Lions head. Folk vallfärdar upp för att kolla solnedgången och vandrar sedan tillbaka ner i månljuset. Igår kom Martin hit, då var det fullmåne, så vi var på plats på Lions. Grym utsikt!

Imorgon åker vi på road trip längs Garden route. Vi blir nog bort en vecka. Glad Påsk på er!
Länk till fotoalbum: Cape Town by night
måndag 18 april 2011 - Skrivet av Anna
Neighbourgoods Market
Vill man ha en matupplevelse en lördagsförmiddag kan man bege sig till Woodstock i Kapstaden och trängas bland glada människor på Neighbourgoods Market. Här finns det mesta; ostar, korvar, olika små rätter, ostron och champagne och vin såklart. Ekologiskt och närproducerad mat. På marknaden kan man även hitta konst, kläder, väskor, smycket och mycket annat från lokala konstnärer och designers.
Länk till fotoalbum: Neighbourgoods Market
Afrika 2011
lördag 9 april 2011 - Skrivet av Stefan
Rocklands

Vi försöker ha koll på vädret, det växlar väldigt så här års. Det kan vara skillnad på mellan 20 och 35 grader. Vi såg att det skulle bli kallare i Rocklands så vi bestämde oss för att åka dit.

Vi hamnade på ett campingställe som heter De Pakhuys. Det är inte bara en campingplats utan också ett boulderområde och bonden som äger stället förklarar tydligt att det här med klätterfolk är något han kommer att satsa på. Marken här är av sand så det är svårt att odla på den.

Crashpads fanns också att hyra för 10 kr/dag. Mycket bra deal måste jag säga. Det kändes nästan som om bouldring blivit industri. Campingplatserna är redan fullbokade för juni, juli, och augusti. Inte riktigt det man är van vid hemifrån.

Vi blev riktigt positivt överraskade av klättringen. Boulderstenarna här har helt otroliga former och ibland känns det som det är gjort för klättring. Det finns också klättring för alla i alla grader. Sandstenen är väldigt grepprik så man kan hitta lätta problem på väldigt överhängande väggar. Att bara vistas i miljön är värt ett besök.

Vi fick en lucka med lite kallare väder men sen började vädret återgå till det normala här (runt 35 grader). Eftersom vi gillade stället så försökte vi klättra ett par dagar till genom att försöka hitta skugga och klättra väldigt tidigt på mornarna. Till slut fick vi ge upp. Men vi kommer att komma tillbaka så snart det blir bättre väder.

Länk till fotoalbum: Rocklands
Paternoster
Paternoster är en gammal fiskeby och hit kommer folk för att äta hummer och vandra i naturen. Vi spenderade två lugna dagar här och bodde i tält i ett naturreservat på ett ställe som hette The Beach Camp.

Taggade gick vi ner till stranden för att köpa hummer. Här kommer de säkert att lura oss. Men vi är förbereda, vi ha kollat upp vad en middag ska kosta här nere. 100 kr ska det kosta. I stället för att köpa av småkillarna som säljer humrar i påsar uppe på gatan går vi ner till stranden eftersom vi ser att en fiskebåt är på väg in. Vi möter upp båten och frågar killen om de har fångat något. Han visar stolt upp sin fångst. Nu måste vi förhandla. Vi väljer de två största, de här kommer vi säkert att bli mätta av och frågar hur mycket det kommer att kosta? 100 kr styck och om ni köper 2 så kostar de 90 kr styck. Skönt tänker vi, här finns det äntligen folk som inte försöker blåsa turisterna. Vi ger honom 200 kr och han har tydligen ingen växel.

När vi kommer hem sen får vi reda på att en middag för två aldrig ska kosta mer än 100 kr. Du ska inte betala mer än ca 45 kr för en hummer…

(-Mamma, vad är det för sjöfågel på bilden?)
Länk till fotoalbum: Paternoster
Granit @ Paarl
Klättringen runt Kapstaden sker oftast på sandsten. Men i Paarl fann vi ljuvlig klättring på granit! Vi klättrade leden Little Dutch Boy på ca 100 m. Ingen svår led men väldigt fina linjer och en härlig utsikt!
Länk till fotoalbum: Paarl
Long Street
Long Street är så mysig! Här finns massor av fik, pubar, klubbar, restauranger, musik-, sekondhand- och konstbutiker. Därför får Long Street ett alldeles litet eget album.
Länk till fotoalbum: Long street
söndag 27 mars 2011 - Skrivet av Stefan
Vin

Första erfarenheterna från våra vinprovningar.

Ang. området Robertson så ska man köpa vin från udda år och med druvan shiraz. Då kommer det aldrig att bli fel.